Nie ja, ale nawet wikipedia ma na ten temat wpis wiec chyba cos takiego istnieje - podobno od czasu do czasu praktykowane naprzyklad w Sydney.
Simultaneous Opposite Direction Parallel Runway Operations - Wikipedia, the free encyclopedia
Nie ja, ale nawet wikipedia ma na ten temat wpis wiec chyba cos takiego istnieje - podobno od czasu do czasu praktykowane naprzyklad w Sydney.
Simultaneous Opposite Direction Parallel Runway Operations - Wikipedia, the free encyclopedia
Ponoć Rosjanie praktykowali takie starty w latach 50 - jeden a/c z jednego konca pasa, a drugi a/c startowal z przeciwnej strony. Mialo to ponoc na celu jak najszybsze wyslanie jak najwiekszej liczby a/c w powietrze na wypadek wojny. W polowie dlugosci staly spychacze gdyby cos nie udalo...
Taka plotka, ale sam nie jestem pewien ile w tym prawdy...
Nie tylko Rosjanie. W Polsce za nie tak dawnych czasów w Powidzu podrywano w ten sposób w powietrze całą eskadrę. Natowski generał dla którego zorganizowano taki show ponoć pobladł.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Stawiam na jedno i drugie.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Bodajże szwedzki generał. Zresztą wyjście pułku spod uderzenia można obejrzeć w filmie "Na niebie i na ziemi" - dwie czwórki MiGów-21 na przeciwległych krańcach pasa, jak pierwsza się odrywa od ziemi druga rozpoczyna rozbieg. Poza tym maszyny startowały wtedy z dróg kołowania etc. Oczywiście było to wcześniej planowane ćwiczenie, ale chyba w 15-20 minut cały pułk był w powietrzu.
Mozliwe tez, ze po prostu nastapila z miana kierunku do startu i jeden samolot jest jeszcze na starym kierunku.
We wspomnianym Sydney robi się takie fiki miki, doczytałem. Podziwiam, trzeba mieć grandes cojones. A ja głupi pękam żeby jednocześnie dawać starty z 11 na Ławicy i 30 w Krzesinach
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
W Powidzu ostatni raz taki "numer" wykonano w 1998 roku. Samoloty startowały także z równoległej drogi kołowania. Teraz można to tylko traktować jako "opowieści z mchu i paproci". Swoją drogą u nas nawet sied step approach przy równoległych pasach jestniedopuszczalny-ICAO nie przewiduje takiego podejścia, w przeciwieństwie do FAA. A może się mylę?
...i córko!
Side-step'a zdarzylo mi sie kilkukrotnie praktykowac we FRA pomiedzy 25L/R, wiec chyba mozna... A start w przeciwleglych kierunkach (co prawda na 1 pasie) cwiczylem... wczoraj w Warszawie. Wiatr bliski zeru, brak podejsc na 33, za to spora kolejka do startu (cos ze 6 samolotow). Co ktorys start z 33, ATC puszczalo samolot z 15 w przeciwnym kierunku - fajnie, bo praktycznie od razu, podobalo mi sie A wracajac do oryginalnego pytania (start w przeciwnych kier. z rownoleglych pasow), to zastanawiam sie jaki jest cel takiej operacji? Procedury antyhalasowe?
Zakładki