Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
  1. #1
    Awatar AirbusA330

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bucureşti ,România

    Domyślnie Dlaczego MD11 nie odniósł sukcesu?


    Polecamy

    Dlaczego ten samolot nie odniósł sukcesu w wersji pasażerskiej?

  2. #2
    Awatar lesio

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    VIE

    Domyślnie

    Chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

    Wiele już stron na forach całego Świata na ten temat spisano. Ponieważ nikt się jeszcze nie odezwał, to przytoczę z pamięci możliwe przyczyny.

    1. ETOPS, a co za tym idzie, możliwość latania na większości popularnych tras samolotami dwusilnikowymi...
    2. ... które są mniej paliwożerne, Łatwiejsze w konserwacji, wymianach silników, tańsze w produkcji i eksploatacji (poza paliwem, i samymi silnikami mamy też koszty serwisu dodatkowych instalacji)
    3. Samolot może i na swoje czasy miał nowoczesną awionikę (choć tutaj raczej ukłon w stronę kogoś, kto zna sie lepiej - może to sprostują), ale dziedziczył także wady po starszym bracie DC-10.
    4. McDonnel Douglas został przejęty przez Boeinga, który opracowywał własny projekt:
    777. Można powiedzieć, że trudno byłoby uzasadnić posiadanie w ofercie MD-11 równolegle z 777-200 (wtedy jeszcze nie-ER). Mimo więc początkowych zapowiedzi o utrzymaniu modelu, MD-11 szybko przestał być oferowany.
    5. Nie znam konkretnych przyczyn, ale jak na nowoczesny samolot młodszy od 767, 330/340, MD-11 zaliczył zaskakująco dużą liczbe katastrof przy lądowaniu. Byy kolejne biuletyny serwisowe, i coś tam poprawiano, ale i tak nie dalej jak w 2010 kolejne dwie sztuki cargo "wylądowały" podwoziem do góry.

    Trzeba łapać KLMa póki latają Finnair chyba już się z nimi pożegnał.

    Pozdrawiam!

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lesio Zobacz posta
    Trzeba łapać KLMa póki latają Finnair chyba już się z nimi pożegnał.
    No, mi się udało mumina złapać na locie do Osaki... jakieś 3 lata temu. Fajne, malutkie skrzydła, wewnątrz okrąglutki i całkiem przestronny

    Co do bezpieczeństwa - był tylko wypadek poważny Swisair (zapalił się źle zamonotowany IFE), China Eastern (bład pilota - uruchomienie slats w złym momencie) oraz China Airlines (lądowanie w warunkach przekraczających minima dla tego samolotu) dla pasażerskich. Więc nie jest w cale tak źle.

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    O ile mnie pamięć nie myli to McDonnellDouglas trochę "pojechał po bandzie" i naobiecywał kokosów klientom, jeśli chodzi o osiągi typu zasięg i udźwig. Generalnie w oryginalnym zamyśle miał to być samolot mniejszy od 747 o większych osiągach. Maszyna po "zmaterializowaniu" nie spełniła, niestety, założeń. Taka Delta, na przykład, zamiast latać bezpośrednio z Atlanty do Tokio, jak planowano, musiała zaplanować międzylądowanie Portland. Do tego doszła konkurencja w postaci A340-300. Potem Boeing ogłosił rozpoczęcie prac nad modelem 777 - i reszta jest historią...

    MD-11 osiągnął natomiast dość duży sukces jako samolot towarowy średniego zasięgu. FedEx, UPS i Lufthansa Cargo kochają swoje "wściekłe pieski"

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    naobiecywał kokosów klientom, jeśli chodzi o osiągi typu zasięg i udźwig.
    Nie tyle MDD co dostawcy silników (GE i PW, RR się od razu wycofał) - nie dało się wystarczająco "podkręcić" ich ciągu przy zachowaniu zakładanego zużycia paliwa. Dlatego zostali bezpośrednio zaangażowani w PIP.

  6. #6
    Awatar honza

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Wodzisław Śląski

    Smile

    Cytat Zamieszczone przez mawey Zobacz posta
    No, mi się udało mumina złapać na locie do Osaki... jakieś 3 lata temu. Fajne, malutkie skrzydła, wewnątrz okrąglutki i całkiem przestronny
    Ja również miałem okazję-przyjemność leciec Md11 na trasie Helsinki-Bangkok w 2008r. Komfort lotu przyzwoity oprocz jednego faktu, że to dość głośna maszyna...

    ...może to jeden z powodów dla którego Md-11 lepiej sprawdzały(ją) się jako cargo niż pasażerskie. Nie wiem jak sytuacja wygląda w europie ale w owym 2008 roku Finnair miał jako jedyna linia na starym kontynencie w swojej flocie właśnie MD-11.

  7. #7
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    1. bazuje na konstrukcji z lat '70, podczas gdy bezpośrednia konkurencja (A330, A340, B777) to nowe projekty
    2. 3 silniki (A330, B777 - 2)
    3. brak wersji z naprawdę dalekim zasięgiemi (B777 ma, a do tego +10% miejsc; A340 też ma; A330 porównywalny)
    4. pierwsze zamówienia 1986; pierwsze dostawy 1990; okazało się, że osiągi są dalekie od tych obiecywanych; masa zamówień anulowanych; dopiero w 1995 udało się poprawić wszystkie wady konstrukcji (pachnie niczym B787)
    5. prestiż: to może zabrzmieć dziwnie, ale - szczególnie dla latających często - obecność we flocie nowoczesnych samolotów jak B777 czy A330 świadczyła o jej prestiżu; MD-11 kojarzył się z oldskulowym DC-10
    6. bezpieczeństwo; vide: Swissair Flight 111 - uszczelnienie/izolacja termiczna samolotu była ponoć wyjątkowo łatwopalna

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Kraków EPOK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez honza Zobacz posta
    Nie wiem jak sytuacja wygląda w europie ale w owym 2008 roku Finnair miał jako jedyna linia na starym kontynencie w swojej flocie właśnie MD-11.
    KLM wtedy też miał MD-11 w swojej flocie, ma je zresztą aż po dzień dzisiejszy

  9. #9
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Akurat na ten temat jest cały artykuł w czasopiśmie "lotnictwo" i generalnie jest tam opisane tak jak napisał ojcie_c

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Cieszyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wojtek-krk Zobacz posta
    KLM wtedy też miał MD-11 w swojej flocie, ma je zresztą aż po dzień dzisiejszy
    Dodam iż Finnair przerobił swoje MD-11 na samoloty towarowe.KLM posiada ich 10 w wersji pasażerskiej.Latają m.in do Teheranu.

  11. #11
    Awatar charli91

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    artykuł : "20 lat eksploatacji MD-11" w magazynie "Lotnictwo" wydanie grudzień/2011

    widziałem, że wspomniano już

  12. #12
    Awatar Cani

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPOD/EPSY/EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez charli91 Zobacz posta
    artykuł : "20 lat eksploatacji MD-11" w magazynie "Lotnictwo" wydanie grudzień/2011

    widziałem, że wspomniano już
    O kurcze, no to nieźle w przyszłość wybiegają w redakcji "Lotnictwa", to w lutym będzie pewnie numer styczeń/2012

  13. #13
    Awatar charli91

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    oj tam, oj tam to już taki numer specjalny :P

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Mountain View, CA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    Taka Delta, na przykład, zamiast latać bezpośrednio z Atlanty do Tokio, jak planowano, musiała zaplanować międzylądowanie Portland.
    Lecialem MD11 Delty z ATL do NRT w 2002 r. Zareczam, ze w obie strony lot byl non-stop.

    jrk

  15. #15
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jrk011 Zobacz posta
    Lecialem MD11 Delty z ATL do NRT w 2002 r. Zareczam, ze w obie strony lot byl non-stop.
    Chodziło o rozczarowujące początki MD11 - od pierwszych dostaw w 1990 roku do roku 1994, kiedy w końcu MD poprawił wady konstrukcyjne i wprowadził wersję "extended range". W 2002 mogłeś lecieć bez postojów, ale Delta musiała się na początku użerać z wersją o obniżonym zasięgu (a była jednym z pierwszych klientów). I to był jeden z powodów porażki modelu MD-11.

  16. #16
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Chodziło o rozczarowujące początki MD11 - od pierwszych dostaw w 1990 roku do roku 1994, kiedy w końcu MD poprawił wady konstrukcyjne i wprowadził wersję "extended range". W 2002 mogłeś lecieć bez postojów, ale Delta musiała się na początku użerać z wersją o obniżonym zasięgu (a była jednym z pierwszych klientów). I to był jeden z powodów porażki modelu MD-11.
    Hmmm, wady zostaly poprawiane poczatkujac w 1990. Egzemplarze MD-11ER mozna liczyc na palcach 1 reki...MD11ER jest niczym innym niz MD11 z PIP A-1 z wszystkimi fazami. Problem byl taki ze kazdy mogl sobie dopasowac swoja wersje PIP i szlo to wolno. A tych wersji bylo duzo bo byl PIP A-1, A-1 Package 2 + 3 (IIIA i IIIB) i ostatecznie w 95' PIP Phase 4. Zwiekszanie engine intake na gorze bylo tez czasochlonne..
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  17. #17
    Awatar BlohmVoss141

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    ICAO: EIME

    Domyślnie ETOPS-180 byl gwozdziem do trumny

    Jakos tak w polowie lat 80tych weszlo w zycie ETOPS 180 ktore umozliwilo samolotom dwusilnikowym latanie praktycznie wszedzie. Po co wiec bawic sie w serwisowanie trzech silnikow na maszyne jak mozna martwic sie tylko o te dwa ;-).

    A tak na marginesie to bardzo lubie DC10/MD11!
    85% respondentów wierzy w nieprawdziwe sondaże...

  18. #18
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BlohmVoss141 Zobacz posta
    A tak na marginesie to bardzo lubie DC10/MD11!
    Ja również.
    Siedem godzin w DC-10 na trasie JFK - WAW w 1994 roku. Dwusilnikowce do pięt im nie dorastają.

  19. #19
    Awatar voltariel

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zastanawia mnie jeden fakt. Skoro eMDeki są tak paliwożerne i niewygodne w serwisowaniu, to po co taka linia jak UPS utrzymuje aż 38 (bodajże) maszyn tego typu? Dodam, że ponad połowa ciągle nie nadaje się do lotów z jakichś powodów...

    Co nie zmienia faktu, że w moim mniemaniu maszyny typu DC10/MD11 są tak piękne, że aż serce rośnie, jak się je widzi Mój ojciec w 2003 roku miał przyjemność lecieć MD11 Finnair na trasie PEK-HEL. Zazdraszczam mu niemiłosiernie...

  20. #20
    Awatar AirbusA330

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Bucureşti ,România

    Domyślnie


    Polecamy

    Gdzieś było,że poprzez zabierany towar maszyna jest w stanie sporo zarobić i nie jest aż tak ważne zużycie paliwa jak w przypadku pasażerskiej wersji danego samolotu i linie lotnicze dlatego trzymają stare maszyny bo na cargo jeszcze dają radę a FedEx czy UPS to mają od zarypania MD11 .. piękna maszynka niestety nie miałem okazji nią lecieć tylko widziałem UPSa i KLMa.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 12-05-2012, 14:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •