Mi tutaj już sam nagłówek robi:
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadom...rawa-6962.html
Ano widać, że można. Od grand prezentacji Wilda minęło ponad 3 lata i faza koncepcyjna projektu rozkwita. W niedzielę wybory, to przypomnę, że akurat przed nimi miał być rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę w formule "projektuj i buduj", a pół roku temu mieliśmy znać w szczegółach plany rozwoju ruchu już po otwarciu CPL. No ale był Kongres 590, zlot istotny dla naszych etatystów i trzeba było "z czymś na niego przyjść". Co tu jest do "pomyślenia"?
Piotr
Wątek w odniesieniu do CPK oczywiście szalony, ale w każdym szaleństwie jest odrobina rzeczywistości.
Faktycznie, przed pierwszą wojną została wybudowana w okolicach Poznania i nie tylko, gęsta sieć komunikacji kolejowej. Sieć ta uległa częściowemu zniszczeniu, które zaczęło się w latach 80 ubiegłego wieku. Niemniej od pewnego czasu co widać na podlinkowanej mapce sieć połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest rozwijana. Docelowo na wszystkich 9 kierunkach pociągi w godzinach szczytu mają jeździć co 30 minut, poza szczytem co godzinę. Jeżeli projekt zostanie doprowadzony do końca, to będziemy mieli w województwie bardzo rozsądny układ komunikacyjny łączący prawie wszystkie większe miejscowości obszaru metropolitalnego z miastem. Przy czym na części z tych tras pociągi będą mogły rozwijać prędkości do 160 km/h.
Temat drugi Poznański Szybki Tramwaj (PST) czyli tzw. Pestka. Pomysł powstał już pod koniec lat 30 ubiegłego wieku, realizacja zaczęła się w latach 80 i bardzo szybko utknęła, w efekcie pierwszą linię oddano do użytku w roku 1997. W 2013 na tzw. Euro oddano nowy odcinek trasy, który pozwala dojechać do dworca kolejowego Poznań Główny. Cały czas są pomysły by przedłużyć PST w kierunku południowym wykorzystując infrastrukturę kolejową. Jednak szanse na realizację tego całkiem sensownego pomysłu są małe. PKP w zasadzie zlikwidowała dworzec Poznań Główny zastępując go przybudówką do galerii handlowej tzw. Chlebak. Dyskusje o odbudowie właściwego, zamkniętego obecnie dworca trwają od lat bez jakichkolwiek realnych działań.
Co najbardziej istotne, kolej metropolitalna jak i szybki tramwaj to projekty realizowane na poziomie lokalnym, samorządowym. Pytanie co mają wspólnego z CPK? Zarówno kolej metropolitalna, jak i szczególnie szybki tramwaj nie będą dojeżdżać do CPK Baranów, to jest dwa województwa dalej! Ponadto powoływanie się na połączenie Wrocław - Poznań to ponury żart. Remont tej trasy trwa i jeszcze długo trwał będzie, jeżeli ktoś jest dociekliwy to może sprawdzić kiedy miał się zakończyć. Pan Wild powiedział coś takiego "Natomiast bardzo cieszylibyśmy się, gdyby wprowadzenie tramwajów dwusystemowych, mogących korzystać także z sieci torów kolejowych - mogłoby nastąpić w Polsce poprzez Poznań". Smutne że Pan Wild wydał już 300 mln złotych z naszych podatków i nie odróżnia jakie są potrzeby lotniska hubu międzykontynentalnego i jakie są potrzeby transportu metropolitalnego gdzie dojeżdża się codziennie do pracy.
Szymonk, umknęło Ci ordynarne przedwyborcze żebranie o lajki "wicie, rozumiecie, my to chcemy ale jeszcze nikt do nas nie przyszedł i nas nie poprosił". Nie ma to żadnego związku z merytoryką, właściwie to czemu by ten tramwaj miał po wjechaniu na tory kolejowe nie rozłożyć skrzydeł i wystartować do San Francisco?
Ale kadzą...
IATA: Oczekujemy, aż Polska obejmie pozycję lidera lotnictwa w Europie
https://www.rynek-lotniczy.pl/mobile...opie-7001.html
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Wiadomo, choć to wszystko nie jest takie jednoznaczne.
W Berlinie mają świadomość, że w perspektywie rosnącego ruchu lotniczego Europa - Azja niemieckie lotniska nie będą konkurencyjne dla regionu CEE biorąc pod uwagę m.in. takie czynniki jak przepełnienie europejskich lotnisk, przepełnienie przestrzeni powietrznej czy ograniczanie lotów krótkodystansowych. Więc albo wezmą aktywny udział w budowie kolejnego węzła komunikacyjnego w oparciu o "europejskie" know how, zintegrowanego z europejskim systemem komunikacyjnym, czerpiąc pośrednio korzyści z tej inwestycji lub utracą na niego wpływ na rzecz chińskiego kapitału i know how. Niestety a może stety mieszkamy w takiej części świata i Europy więc na czarną dziurę bym tutaj nie liczył...
Jestem przekonany, że w perspektywie kilkudziesięciu lat wybudowanie od zera lotniska na czterdzieści milionów pasażerów po środku niczego oraz wybudowanie kilku nowych i zmodernizowanie kilku istniejących linii kolejowych na Vmax 250km/h to nie jest coś czego nie da się wyobrazić w środku Europy w XXI w.
Zdziwiłbym się gdyby stowarzyszenie przewoźników drogowych krzyczało że nie potrzeba nowych dróg. IATA ma ogromny interes w tym żeby rządy wydawały kasę na lotniska.
Podejście przedstawicieli Lufthansy z którymi rozmawiałem jest proste: chcecie wywalać w to kasę to wywalajcie, nic nam do tego, tylko może wybierzcie innego wykonawcę niż tego który budował BBI.
Dla banków wszystko jedno na co rząd bierze kredyt, i tak im się to opłaci.
Istotne jest to co my robimy. Na razie wydaliśmy ponad 300 milionów na pensje i ładne obrazki. Przygotowanie własnościowe samego terenu pod inwestycję obszarową (lotnisko) i liniową (kolej, drogi) o takim zasięgu to jakieś pięć lat. Tylko że my wciąż nie wiemy gdzie te inwestycje będą, czyli nie ruszyliśmy z miejsca.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
U Leonida mógł być przez zwykłe "u".
Tu dość szczerze: https://www.fly4free.pl/cpk-opoznienia-otwarcie-2030/
Piotr
Tutaj wrześniowy numer "Przeglądu Komunikacyjnego" (w pdf), w którym na stronach 14-19 artykuł o CPK.
Co do szczegółów prognoz się nie wypowiadam - nie orientuję się w tym zbytnio.
Natomiast zgadzam się zdecydowanie z argumentem, iż komponent kolejowy na którym stopniowo (na początku nie było to tak podkreślane) oparto całą koncepcję CPK "rozkłada" ten projekt. Tego się nie zbuduje. Gdyby jednak jakimś cudem się zbudowało, to i tak nie będzie działać. Taki wniosek można (i należałoby) wysnuć na podstawie obserwacji tego, co dzieje się "w temacie kolei" obecnie i od lat kilkudziesięciu.
Adam
Czyli można powiedzieć, że u naszych zachodnich sąsiadów to już się dzieje. Warto przypomnieć, że w najbliższych latach planuje się dalszą rozbudowę frankfurckiego węzła kolejowego. Tym czasem u nas chichy i chachy...Obecnie usługa Lufthansa Express Rail oferowana jest przy połączeniach przez Frankfurt z 14 niemieckich miast. Oprócz wymienionych są to Dortmund, Getynga, Kassel, Erfurt, Würzburg, Norymberga, Fryburg, Karlsruhe i Mannheim.
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadom...ERkEhkrihRc1rI
Czy te pociągi jadą tylko na lotnisko, czy może są to połączenia do samego Frankfurtu, które zatrzymują się na stacji FRA i mają kod LH? Stację kolejową na lotnisku od dworca głównego we Frankfurcie dzieli 9km. Dalej: miasta o których mowa są 100-200km od Frankfurtu, nie więcej, wyjątkami są Fryburg (240km) i Ulm (210km), w których nie ma portów lotniczych. U nas chcą dowozić koleją pasażerów z całego kraju (w tym miast i regionów obsługiwanych przez istniejące porty lotnicze) z pominięciem Warszawy, opierając cały krajowy system kolejowych przewozów pasażerskich na lotnisku w polu...
Zakładki