Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Pierwsze w Polsce podejście do lądowania z wykorzystaniem darmowej nawigacji GPS


    Polecamy

    Na lotnisku w Pyrzowicach wylądował w poniedziałek samolot, który korzystał - zamiast z tradycyjnych systemów radiowych - z satelitarnej nawigacji GPS znanej z samochodów! Był to pierwszy tego typu eksperyment w Polsce

    Gdy wsiadamy do samochodu i włączamy nawigację satelitarną GPS, nie dziwi nas, że urządzenie precyzyjnie prowadzi nas do celu. "Skręć w lewo", "skręć w prawo" i "dotarłeś do celu" to często powtarzane przez lektora komunikaty. Od niedawna nawigacja GPS, choć udoskonalona o nowe możliwości, wykorzystywana jest w lotnictwie pasażerskim.

    Gdy tuż po godzinie 13 na płycie pyrzowickiego lotniska usiadł miękko samolot należący do mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero, nikt z pasażerów przechadzających się w tym czasie po tarasie widokowym nie zwrócił na niego szczególnej uwagi. Ot, kolejna z lądujących tego dnia na naszym lotnisku maszyn. Ale pewnie byłoby inaczej, gdyby wszyscy odwiedzający terminal wiedzieli, że właśnie obserwowali pierwsze w Polsce podejście do lądowania nie z wykorzystaniem tradycyjnego radiowego systemu ILS, ale darmowej nawigacji satelitarnej GPS. Takiej samej, jakiej używamy na co dzień w samochodach! Eksperyment przeprowadziła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z European Satellite Service Provider, instytucją, która na zlecenie Komisji Europejskiej zarządza nowym systemem satelitarnym. - Liczymy na to, że to będzie przełom w nawigacji lotniczej, który znacznie poprawi bezpieczeństwo lotów. Katowice wybraliśmy ze względu na dobre położenie lotniska i to, że niebawem ruszy tu budowa drugiego pasa startowego. To wymusi nowe zasady nawigacji - mówił Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, i dodał, że docelowo system będzie umożliwiał także lądowanie na pozostałych lotniskach w Polsce, w tym na tych, które należą do malutkich aeroklubów.

    Choć pilot, który w poniedziałek podchodził do lądowania w Pyrzowicach, korzystał z danych dostarczanych przez tradycyjne satelity GPS, to wcześniej system trzeba było jeszcze przystosować do potrzeb lotnictwa, aby był stuprocentowo bezpieczny i wiarygodny. Tak powstał EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service), który dane wykorzystywane w nawigacji satelitarnej uzupełnia o poprawki pochodzące z trzech dodatkowych satelitów geostacjonarnych, aby pilot miał stuprocentową pewność, że natychmiast otrzyma informacje o zakłóceniach sygnału czy błędnych danych nawigacji. - W efekcie system, choć oparty na podobnych zasadach jak GPS w samochodzie, potrafi bardzo dokładnie określić pozycję samolotu - z dokładnością do pojedynczych metrów - mówi prezes Banaszak.

    Podkreśla, że system ma jeszcze jedną zaletę. Jest znacznie tańszy od tradycyjnych rozwiązań nawigacyjnych stosowanych do tej pory, ponieważ nie wymaga instalowania na lotnisku kosztownego sprzętu, np. radarów czy nadajników radiowych. Z tego powodu - zdaniem prezesa Banaszka - system ma szansę szybko rozpowszechnić się w Polsce, jak stało się to już w Europie i USA, gdzie korzysta z niego około tysiąca lotniska. W przyszłości może zastąpić konwencjonalny system naprowadzania ILS.

    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomos...mochodzie.html

  2. #2
    Awatar Intercontinental

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Citizen of World

    Domyślnie

    Na TVN24 była transmisja z lądowania wprost z kabiny samolotu. Faktycznie było to bardzo miękkie lądowanie.
    Nie da się wypić całej wódki na świecie, ale próbować trzeba.

  3. #3
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    To jeszcze informacja na ten temat ze strony Katowice Airport:
    Katowice Airport






    W eksperymencie wykorzystano samolot Piper PA-34 Seneca II Royal-Star
    fot. A. Krawczyk
    14 marca 2011 roku, w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz ESSP - European Satellite Service Provider (instytucji, która na zlecenie Komisji Europejskiej zarządza EGNOS), obserwowali pierwsze w Polsce podejście do lądowania z prowadzeniem pionowym z wykorzystaniem sygnału GNSS, wykonane przez samolot mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero.

    Pierwsze w Polsce eksperymentalne loty i podejścia do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I z wykorzystaniem sygnału GNSS, w ramach programów HEDGE i EGNOS APV wykonano z użyciem samolotu Piper PA-34 Seneca II Royal-Star wyposażonego w certyfikowany odbiornik Garmin GNS430W.

    Podejście do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I, to procedura nieprecyzyjna, w której pilot otrzymuje informacje o swoim położeniu, pochodzące z wyliczeń urządzeń pokładowych wykorzystujących dane systemu GPS wzbogacone o poprawki z geostacjonarnych satelitów europejskiego systemu EGNOS.

    Dzięki systemowi EGNOS komputer pokładowy jest w stanie określić dokładną ścieżkę podejścia do lądowania zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej. Dokładność prowadzenia poziomego jest taka jak w kat. I ILS, natomiast dokładność prowadzenia pionowego jest nieznacznie gorsza od I kategorii ILS. 2 marca b.r. EGNOS otrzymał status Safety of Life, który potwierdza możliwość bezpiecznego wykorzystania systemu w lotnictwie.

    I link do video na TVP.INFO:
    http://tvp.info/informacje/technolog...m-gnss/4145891
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 15-03-2011 o 13:02 Powód: uzupełnienie linku video

  4. #4
    Awatar Pawel_T

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Czy to SP-KMS, ktory wczoraj rano przylecial z Mielca do Krakowa?

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Co to za dziwaczny tytul:
    z wykorzystaniem darmowej nawigacji GPS

    Czy GPS jest bardziej darmowy niz taki ILS?? Napewno nie dla pilota. I jeden i drugi wymaga drogich odbiornikow (lotnicze GPS sa drozsze od typowego odobiornika ILS) i jeden i drugi wymaga drogich prenumerat do kart podejsc. Nic tu "darmowego" nie widze. No chyba ze darmowy dla wlascicieli lotnisk ktorzy nie musza ustawiac drogiego sprzetu na lotnisku.

  6. #6
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Co to za dziwaczny tytul:
    z wykorzystaniem darmowej nawigacji GPS

    Czy GPS jest bardziej darmowy niz taki ILS?? Napewno nie dla pilota. I jeden i drugi wymaga drogich odbiornikow (lotnicze GPS sa drozsze od typowego odobiornika ILS) i jeden i drugi wymaga drogich prenumerat do kart podejsc. Nic tu "darmowego" nie widze. No chyba ze darmowy dla wlascicieli lotnisk ktorzy nie musza ustawiac drogiego sprzetu na lotnisku.
    Fakt, mój błąd, nie zwróciłem na to uwagi i bezkrytycznie przekleiłem z artykułu.
    Nie chcę się wypowiadać w imieniu autorów artykułu, ale pewnie chodziło im o porównanie do GPS używanych w samochodach. Co prawda te też nie są darmowe, ale nie są to wielkie koszty.
    Na pewno ten system różni się od tego używanego powszechnie w samochodach, a co do kosztów infrastruktury lotniskowej to na wychodzi na to że będą niższe niże dotychczas.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Co to za dziwaczny tytul:
    z wykorzystaniem darmowej nawigacji GPS

    Czy GPS jest bardziej darmowy niz taki ILS?? Napewno nie dla pilota. I jeden i drugi wymaga drogich odbiornikow (lotnicze GPS sa drozsze od typowego odobiornika ILS) i jeden i drugi wymaga drogich prenumerat do kart podejsc. Nic tu "darmowego" nie widze. No chyba ze darmowy dla wlascicieli lotnisk ktorzy nie musza ustawiac drogiego sprzetu na lotnisku.
    Docelowo jest tańszy, gdyż w przypadku wykorzystania GNSS do nawigacji terminalowej koszt infrastruktury opłacanej z opłat lotniczych jest niższy, ergo opłata jest niższa.

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A są takie kraje, gdzie samolot płaci za podejście wg ILSa. W Biggin Hill (UK) tak jest na przykład:

    Navigation Services: ILS or VOR/DME:
    The charge for navigation services is included in the standard runway charge. However, a charge will be made for training flights using navaids which must be booked in advance
    The Airport reserves the right to charge any aircraft less than 1700kg. for using navaids unless the recorded visibility is less than 7km and the cloud base is less than 1000ft. QFE
    Aircraft Weight Category (Tonnes)

    All weights
    GBP50.00 per ILS or VOR/DME
    approach
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    E, nie ma co tak daleko szukać. EP AIP GEN 4.2.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie


  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Straszna mowa-trawa ten wywiad w TV. Babka siedzi i oczywiscie jedyne co wie o lotnictwie to o tzw. "duzym lataniu" a wiec zadaje pytania z punktu widzenia pasazera korzystajacego z lini lotniczych a ten gosc nawet jej nie raczyl powiedziec ze caly ten eksperyment, caly ten EGNOS nic nie ma wspolnego z liniami lotniczymi ktore jak doswiadczenie pokazuje nie sa zainteresowane podejsciami GPS. Gadali, gadali i sie nie dogadali...

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    @ aaben: zwróć tylko uwagę, że w Biggin Hill pobiera się opłatę za skorzystanie z infrastruktury nawigacyjnej i do tej różnicy piłem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    caly ten EGNOS nic nie ma wspolnego z liniami lotniczymi ktore jak doswiadczenie pokazuje nie sa zainteresowane podejsciami GPS.
    Hehe, a jaki system w trakcie badania ma związek z liniami? Linie z definicji adaptują rozwiązania już wypracowane i bezpieczne, bo to nie jest laboratorium.

    @atco: Infrastruktura nawigacyjna to jest właśnie to, za co się płaci uiszczając opłatę terminalową. Nazwa to rzecz wtórna, zwróć choćby uwagę na niepobieranie jej od pilotów wykonujących loty wg. VFR.
    Ostatnio edytowane przez aaben ; 17-03-2011 o 18:30

  14. #14
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RENO Zobacz posta
    Faktycznie było to bardzo miękkie lądowanie.
    Podejście, a samo lądowanie, to dwie różne rzeczy.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Hehe, a jaki system w trakcie badania ma związek z liniami? Linie z definicji adaptują rozwiązania już wypracowane i bezpieczne, bo to nie jest laboratorium.
    Nie wiem jaki ale wiem ze nie ten, o tym pisalem. Te testowane 'procedury GNSS' nic nie maja wspolnego z liniami ktore po prostu nie sa zainteresowane zwiazanymi z tym kosztami bo to jednak kosztuje a malo im daje, zreszta chyba pisano o tym na tym forum poprzednio. I nie chodzi tez o to ze to nowe i "niewypracowane" bo to juz dawno jest w praktycznym uzyciu na swiecie wsrod biz-jetow i innych. A to ze linie od bardzo dawna uzywaja do nawigacji "zwyklego" GPS (nawet polskie 767 to robia) to tez jasne - dzis praktycznie kazdy zamontowany lotniczy FMS posluguje sie GPS.

    (dlatego caly ten temat powinien byc umieszczony w dziale General Aviation)

  16. #16
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ja bym powiedział, że pewna róznica jednak jest: chcesz robić u nas podejścia - proszę bardzo, każde podejście wg ILSa kosztuje 50 funtów. W Rzeszowie możesz latać cały dzień i nie zapłacić ani grosza.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie wiem jaki ale wiem ze nie ten, o tym pisalem. Te testowane 'procedury GNSS' nic nie maja wspolnego z liniami ktore po prostu nie sa zainteresowane zwiazanymi z tym kosztami bo to jednak kosztuje a malo im daje, zreszta chyba pisano o tym na tym forum poprzednio. I nie chodzi tez o to ze to nowe i "niewypracowane" bo to juz dawno jest w praktycznym uzyciu na swiecie wsrod biz-jetow i innych. A to ze linie od bardzo dawna uzywaja do nawigacji "zwyklego" GPS (nawet polskie 767 to robia) to tez jasne - dzis praktycznie kazdy zamontowany lotniczy FMS posluguje sie GPS.

    (dlatego caly ten temat powinien byc umieszczony w dziale General Aviation)
    Być może w USA tak jest, w Polsce korzyści z wprowadzenia precyzyjnych podejść na każdym kierunku przyniosą liniom wymierne korzyści.

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Być może w USA tak jest, w Polsce korzyści z wprowadzenia precyzyjnych podejść na każdym kierunku przyniosą liniom wymierne korzyści.
    Poczekajmy co linie lotnicze na to powiedza. Raczej bardzo watpie. Watpie zeby Polska byla tutaj jakas wyjatkowa - zadne linie lotnicze, amerykanskie czy europejskie zwyczajnie jak do tej pory nie wyrazily zainteresowania takimi podejsciami, za duzo kosztow za malo zyskow - a nikt nie bedzie tego instalowal i szkolil pilotow tylko na konto latania do Polski. Tak naprawde to tego typu podejscia sa najbardziej atrakcyjne dla GA, tutaj nastapil prawdziwy przelom bo male lotniska nagle dostaly podejscia precyzjne gdzie nigdy postawienie ILS by sie nie oplacalo.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 17-03-2011 o 23:37

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    No ja nie neguję ogromnego zysku dla lotnictwa ogólnego, ale byłbym powściągliwy w twierdzeniu, że linie lotnicze się tym zupełnie nie interesują.

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    ale byłbym powściągliwy w twierdzeniu, że linie lotnicze się tym zupełnie nie interesują.
    Tego nie wymyslilem, tak pokazuje historia. Line lotnicze sa natomiast zainteresowane podejsciami RNP bo te im daja mierzalne zyski w bardzo konkretnych sytuacjach.

LinkBacks (?)

  1. 08-11-2016, 00:06
  2. 16-05-2016, 16:10
  3. 13-11-2013, 16:43
  4. 28-06-2013, 19:31
  5. 13-02-2012, 16:43
  6. 05-12-2011, 09:34
  7. 04-12-2011, 20:58
  8. 03-12-2011, 16:11
  9. 01-12-2011, 21:35
  10. 01-12-2011, 20:27
  11. 01-12-2011, 19:41
  12. 01-12-2011, 18:58
  13. 01-12-2011, 18:50
  14. 01-12-2011, 18:28
  15. 01-12-2011, 16:20
  16. 01-12-2011, 15:46
  17. 01-12-2011, 15:35
  18. 01-12-2011, 14:38
  19. 01-12-2011, 14:33
  20. 01-12-2011, 13:33
  21. 01-12-2011, 12:38
  22. 01-12-2011, 12:22
  23. 01-12-2011, 11:51
  24. 01-12-2011, 11:23
  25. 02-06-2011, 14:50
  26. 01-06-2011, 08:46

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •