Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Post Najruchliwsze lotniska z jednym pasem startowym


    Polecamy

    Na forach portów lotniczych Pyrzowice i Balice co jakiś czas pojawia się temat, że konieczny jest drugi pas startowy. Żeby dostrzec, o ile ważniejsza jest reszta infrastruktury, spójrzmy na lotniska, które sobie radzą z jednym pasem:

    Londyn Gatwick (EGKK) - 240 tysięcy operacji rocznie (31 milionów pasażerów); formalnie ma dwa pasy, ale są zbyt blisko siebie, więc można używać tylko jednego, drugi w tym czasie jest drogą kołowania
    San Diego (KSAN) - 199 tysięcy operacji (17 milionów pasażerów)
    Genewa (LSGG) - 177 tysięcy operacji
    Londyn Stansted (EGSS) - 155 tysięcy operacji
    Malaga (LEMG) - 105 tysięcy operacji

    Dla porównania ilość operacji na polskich lotniskach:
    EPWA - 116 tys.
    EPKK - 30 tys.
    EPKT - 20 tys.

    Owszem, zapewne wypada zaplanować ewentualną rozbudowę pasów w przyszłości, ale do osiągnięcia 10 milionów pasażerów nie jest to kwestia "być albo nie być".

  2. #2
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Troche nie rozumiem tego tematu.

    Oczywiscie ze lotnisko by wytrzymalo do pewnego puntku z 1 pasem ale po co sie meczyc operacyjnie i limitowac swoja oferte? Oprocz moze zepy zaspokoic idio...sorry NIMBYs.
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  3. #3
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PolishAir42 Zobacz posta
    Oprocz moze zepy zaspokoic idio...sorry NIMBYs.
    Czemu nie dokończyłeś? Przecież to są idioci.
    Najpierw świadomie budują swoje domki/kupują apartamenty w pobliżu lotniska, a potem płaczą, że im "po jego niebie lata". Żałośni mali ludzie o napompowanym ego i nie tylko.

    Koniec OT.

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    Na forach portów lotniczych Pyrzowice
    A zastanawiałeś się kiedyś po co 2 pas w Pyrzowicach i dla jakiego ruchu on ma być dedykowany?
    Bo sama ilość odprawionych pasażerów to nie jedyny aspekt budowy 2 pasa w KTW.

  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    A zastanawiałeś się kiedyś po co 2 pas w Pyrzowicach i dla jakiego ruchu on ma być dedykowany? Bo sama ilość odprawionych pasażerów to nie jedyny aspekt budowy 2 pasa w KTW.
    O ile wiem, nowy pas w EPKT ma zastąpić obecny - chyba, ze coś się zmieniło...

  6. #6
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    O ile wiem, nowy pas w EPKT ma zastąpić obecny - chyba, ze coś się zmieniło...
    Równoległy do aktualnego. Aktualny przekształcony będzie na drogę kołowania. A chodzi w głównej mierze o taki PCN, który pozwoli obsługiwać największe i najcięższe samoloty Cargo. Tak więc owszem, będzie jeden. Dlatego zastanawiam się skąd Tupangoto wziął info o 2 pasach?
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 22-03-2011 o 08:07

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Fajnie.
    IMHO, Pyrzowice - dzięki swojemu położeniu - mają potencjał za 20 - 30 lat stać się w Polsce drugim Okęciem.

  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    Fajnie.
    IMHO, Pyrzowice - dzięki swojemu położeniu - mają potencjał za 20 - 30 lat stać się w Polsce drugim Okęciem.
    Może nie tyle drugim Okęciem, co jednym z większych portów frachtowych w EU. To widać gołym okiem po tym jak się rozwija ruch Cargo.

  9. #9
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    A chodzi w głównej mierze o taki PCN, który pozwoli obsługiwać największe i najcięższe samoloty Cargo. Tak więc owszem, będzie jeden
    Oprócz PCN dla samolotu kodu E (np B747-400), na nowym pasie startowym zostaną zamontowane urządzenia nawigacyjne i oświetleniowe dla CAT II z możliwością późniejszego podniesienia kategorii do IIIb. Dodatkowo nowa droga startowa będzie dysponować dwoma równoległymi drogami kołowania co w połączeniu z drogami szybkiego zejścia umożliwia osiągnięcie maksymalnej przepustowości pola manewrowego. Podstawowym powodem budowania nowego pasa startowego jest jednak to że nie trzeba zamykać lotniska na kilka miesięcy aby wyremontować obecny pas, tak jak to będzie miało miejsce w tym roku na lotnisku Treviso we Włoszech. Początkowo nowa droga startowa będzie mieć długość 3200m z możliwością przedłużenia do 3800m - podobnie jak na lotnisku w LGG gdzie najpierw było 3,2tyś m. a dopiero po paru latach przedłużono do 3700m.
    Na wizualizacjach ze strony lotniska widać już nowy pas startowy ale po przedłużeniu do 3800m, ten który będzie wybudowany w 2014r będzie o 600m krótszy od strony zachodniej:
    Katowice Airport :: Galeria :: Wizualizacje rozwoju Katowice Airport

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    Może nie tyle drugim Okęciem, co jednym z większych portów frachtowych w EU. To widać gołym okiem po tym jak się rozwija ruch Cargo.
    Umówmy się co do jednego, dłuższa/lepiej wyposażona droga startowa nie ściągnie nowych klientów frachtowych, zawsze jest to kompilacja komu, ile i co dostarczyć przy współnym mianowniku jak najtaniej. Niemniej jednak znając uwarynkowania gospodarcze tamtego regionu i rozwój sieci transportowej wiem, że Pyrzowice może stać się wktótce ważnym portem Cargo, a nowa infrastruktura tylko ten proces przyspieszy.

  11. #11
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Umówmy się co do jednego, dłuższa/lepiej wyposażona droga startowa nie ściągnie nowych klientów frachtowych, zawsze jest to kompilacja komu, ile i co dostarczyć przy współnym mianowniku jak najtaniej. Niemniej jednak znając uwarynkowania gospodarcze tamtego regionu i rozwój sieci transportowej wiem, że Pyrzowice może stać się wktótce ważnym portem Cargo, a nowa infrastruktura tylko ten proces przyspieszy
    Pełna zgoda obecnie w KTW brakuje autostrady, która jest w trakcie budowy, długiej i dobrze oprzyrządowanej drogi startowej no i konkretnego terminala cargo - te wszystkie inwestycje powinny sie zakończyc w 2014/5r. Kontrahenci już teraz wybierają KTW zamiast innych lotnisk np. w niedziele przylatuje MD11F i zabiera towar produkowany w Łodzi, w tamtym roku często operował A300F zabierając towar produkowany w woj. mazowieckim, rok temu był u nas B747 przywożąc ładunek który trafił do Wrocławia, Cargojet w dużej mierze "wozi" towar który nadwany jest przez firmy z Czech i Słowacji, nie wspominając już o TNT,DHL,UPS, FEDEX które w głownej mierze zaopatrują fabryki samochodów na Śląsku. Podsumowując, jakieś zainteresowanie spedytorów lotniskiem w Katowicach już jest, brakuje tylko porządnej infrastruktury i ... zmiany sposobu myślenia firm które wolą wysłać towar TIR'ami do FRA, VIE itd zamiast bezpośrednio z Polski.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EWR

    Domyślnie

    Przypominam wszystkim,ze w Warszawie zbudowano 2 pas jak ruch na tym lotnisku byl mniejszy niz obecnie jest w Poznaniu lub Wroclawiu. W Krakowie zbudowano rownolegla droge kolowania jak ruch byl mniejszy jak w Bydgoszczy. Czasy te potepiamy stale , ale w tych przypadkach znacznie wyprzedzone obecne terminy budow. Pozdrawiam i nie ma sie co tak spierac
    franek
    franek

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ba, w Wawce to nawet były 3 pasy!
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14
    Awatar Rainbow95

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Ze wsi

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Ba, w Wawce to nawet były 3 pasy!
    O Delte chodzi?
    Sprzedam: Sigma 120-400 APO DG OS HSM! Pół roku gwarancji
    CANON!

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No... No ale w Warszawa zawsze była w światowej pierwszej lidze jeśli chodzi o ruch lotniczy.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To było w czasach, kiedy wiatr boczny utrudniał lądowanie o wiele częściej niż pogoda... A inne lotniska w Polsce miały pasy startowe w kształcie kwadratu.

  17. #17
    Awatar Krzychu G.

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez franek Zobacz posta
    Przypominam wszystkim,ze w Warszawie zbudowano 2 pas jak ruch na tym lotnisku byl mniejszy niz obecnie jest w Poznaniu lub Wroclawiu. W Krakowie zbudowano rownolegla droge kolowania jak ruch byl mniejszy jak w Bydgoszczy. Czasy te potepiamy stale , ale w tych przypadkach znacznie wyprzedzone obecne terminy budow. Pozdrawiam i nie ma sie co tak spierac
    franek
    To tak w ramach wtracenia do tematu: na Okęciu juz przed wojna istniały dwa pasy strtowe (trawiaste-pole wzlotow) na kierunkach 310(kier. ladowania za pomoca radiolatarni) i 330(kier. ladowania za pomoca goniometru). A po wojnie w 45tym rozpoczęto odbudowę wysadzonej przez Niemcow drogi startowej nr 1 na kierunku 292. Równocześnie rozpoczęto budowę drogi startowej nr 2 na kierunku 030. Okolo roku 50tego ukonczono rowniez budowe najdluzszej drogi nr3 ktora wtedy miala 2000/60m. Ilosc pasow na roznych kierunkach w tamtych czasach miala raczej podłoże w elastycznym dobieraniu kier. ladowania do kier. i sily wiatru, co widac z reszta na przykladzie budowania lotnisk w tamtych czasach na terenie calej europy. Droge startowa nr2 zamknieto w czasie kiedy oddano Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina (1955r) ktory nieszczesliwie znajdowal sie na tym kierunku podejscia, po tej trodze pozostaly PPS 2 i 6 (tzn. kandelabry) oraz droda delta. Co do Krakowa to lotnisko bylo od samego poczatku budowane pod potrzeby wojska, przygotowane pod roznego rodzaju "zgrupowania" samolotow transportowych (WDW) "Ukladu Warszawskiego". Gdzie liczyło sie zeby na drodze kolowania szybko załadować żołnierzy do np. m.in. 8szt An-12 bez wylaczania silnikow. A lotnictwo komunikacyjne bylo tylko przy okazji tego ze musieli sie przenieść w 1964 z Czyżyn gdzie przez rozraztajace sie miasto (tzw. punktowce na kier. 108) nie bylo warunków do latania.
    Ostatnio edytowane przez Krzychu G. ; 26-03-2011 o 12:50


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •