Tak
Nie
Mam wrażenie, że nie odnotowano założenia nowej firmy, NG Aircraft (Next Generation Aircraft). Grupa wcześniej znana była jako Rekkof i jest pozostałością po Fokkerze.
Planowane projekty samolotów F70 i F100 zaczynają nabierać kształtów i być może nie skończy się na internetowym gawędziarstwie.
17 marca ogłoszono, że jedna z głównych fabryk produkująca kadłub/skrzydła będzie zlokalizowana w sercu... Brazylii! Podobno sprawa jest już zatwierdzona. Fabryka ma się znajdować w Anapolis i nie ma związku (a przynajmniej wygląda jakby nie miała) z Embraerem. Czyżby Brazylia stawała się potentatem produkcji samolotów? Co ciekawe, w latach '50 zeszłego wieku Fokker już miał fabrykę w Brazylii. Fabrykę zbuduje z własnych funduszy brazylijski stan Goias kosztem 720 milionów dolarów.
NG Aircraft twierdzi, że 90 milionów euro na pierwszą fazę rozwoju samolotu jest już zapewnione przez różne źródła. Na cały program rozwoju samolotu do końca certyfikacji potrzeba 500 milionów euro. W połowie 2013 roku ma być gotowy pierwszy latający samolot "demonstrator", ale nie wiadomo, czy będzie to nowa konstrukcja, czy jeden z istniejących prototypów Fokkera F100 wybebeszony i przerobiony. Ponoć struktura samolotu ma pozostać w dużej mierze niezmieniona. Producent twierdzi, że samolot odziedziczy po Fokkerze F100 rozwiązania dające niską wagę.
Nie wiem czy wszystkie te obietnice to nie gruszki na wierzbie, ale wśród obiecanych niedawno osiągów padły takie określenia:
- "samolot będzie bardzo lekki, nawet o 65kg lżejszy w przeliczeniu na miejsce w porównaniu do bezpośredniego konkurenta, Bombardiera CS100" (Maarten Van Eeghen, szef NG Aircraft)
- "samolot będzie prawie 3000kg lżejszy od konkurenta, Embraera E190"
- "koszty operacyjne naszego 110-miejscowego samolotu w przeliczeniu na pasażera na trasie powyżej 500 mil morskich będą porównywalne z 156-miejscowym Airbusem A320, natomiast koszt operacyjny całego przelotu o 35% niższy" - nie wiem jak patrzeć na to stwierdzenie, bo po pierwsze trochę oszukują (110-miejscowego F100 powinni raczej porównywać do 180-miejscowego A320), a po drugie nie kojarzę w tej chwili jakie są różnice na niekorzyść mniejszych samolotów względem trochę większych
Samolot prawdopodobnie będzie zasilany silnikami Rolls-Royce BR725, które napędzają rozwijanego aktualnie Gulfstreama G650. NG Aircraft nie potwierdziło tego ani nie zaprzeczyło (mniej więcej w tym stylu wyraził się Van Eeghen), ale podobno w porozumieniu z Rolls-Royce, firma Gulfstream sprzedała/wynajęła dwa silniki dla NG Aircraft.
Zasięg podstawowej wersji samolotu F70 ma wynosić 2300 mil morskich, a opcjonalny zasięg (może w jakichś wersjach biznesowych? nie wiem na ile realnie wygląda to przy komercyjnym zastosowaniu) ma sięgać 3000 mil morskich (dla porównania, dwie wersje starego Fokkera 100 miały 1300 i 1700 mil; Fokker 70 1100-1800 mil; Bombardier CS100 = 2200-2950 mil). Dość ciekawie by to wyglądało.
Kilka źródeł:
http://www.ainonline.com/news/single...factory-29193/
http://www.flightglobal.com/articles...ker-100ng.html
http://ngaircraft.com/
Prototype of Brand New Fokker 100 airliner will be ready in two years | INTERNATIONAL AVIATION NEWS
Informacja z sierpnia 2011: prototyp ma być gotowy w 2013.
Zakładki