O ile mnie pamięć nie myli przepisy ustawa nabierze mocy prawnej 1 stycznia 2013 i to od tego dnia prywatne firmy mogą przejąć security na lotniskach. Pytanie zaś brzmi nie które lotnisko będzie pierwsze, ale kto zgarnie ten łakomy kąsek
Ciekawe które będzie pierwsze i pożegna się z SGSejm znowelizował Prawo lotnicze
Sejm znowelizował w czwartek ustawę Prawo lotnicze, m.in. dostosowując je do wymagań UE. Ustawa zakłada, że kontrolą bezpieczeństwa na lotniskach zajmą się na zlecenie zarządcy portu lotniczego prywatne firmy, a nie Straż Graniczna.
Większość z 56 zgłoszonych przez Senat poprawek miała charakter precyzujący, m.in. przepisy dostosowujące Prawo lotnicze do regulacji UE, np. precyzujące kategorie lotnisk, wobec których stosowana będzie ograniczona certyfikacja oraz upraszczające certyfikację służb informacji powietrznej na tych lotniskach. Posłowie je przyjęli. Przyjęto też poprawkę, przywracającą wyłączenie jawności rejestru personelu lotniczego.
Kolejna przyjęta poprawka Senatu wprowadza procedurę przekazywania wniosków o wykonywanie lotów międzynarodowych, w przypadku których wymagana jest zgoda dyplomatyczna.
Zgodnie z nowelą, zadania związane z kontrolą osób, bagażu, ładunków, poczty, zaopatrzenia pokładowego itd. zarządca lotniska będzie wykonywać przy pomocy Służby Ochrony Lotniska; będzie mógł także zatrudnić zewnętrzną firmę do ochrony osób i mienia. Senatorowie zgłosili poprawkę, że koszty pracy SG, zanim jej zadania przejmą inne podmioty, będą pokrywane na dotychczasowych zasadach.
Przed głosowaniem tej poprawki poseł PiS Michał Wojtkiewicz wystąpił z pytaniem, na jakiej podstawie prawnej firmy prywatne mają zastąpić Straż Graniczną. Wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz odpowiadał, że jest to zmiana filozofii zarządzania lotniskami. Kto prowadzi działalność gospodarczą, ten odpowiada za bezpieczeństwo - mówił. Ostatecznie poprawka Senatu została przyjęta.
Znowelizowana ustawa zawiera regulacje prawne, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa lotniczego i ochronę lotnictwa cywilnego oraz nadzoru lotniczego, modernizację i rozbudowę infrastruktury lotniskowej oraz nawigacyjnej, a także usprawnienie procesu zarządzania lotniskami.
źródło: Sejm znowelizował Prawo lotnicze. Wirtualny Nowy Przemysł - Serwis Logistyka. Transport, logistyka, firmy kurierskie.
O ile mnie pamięć nie myli przepisy ustawa nabierze mocy prawnej 1 stycznia 2013 i to od tego dnia prywatne firmy mogą przejąć security na lotniskach. Pytanie zaś brzmi nie które lotnisko będzie pierwsze, ale kto zgarnie ten łakomy kąsek
Znaczy Impel?
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Za SG płacimy my wszyscy jako podatnicy. Po wejściu w życie ustawy security przejmą prywatne firmy nad którymi nadzór będzie sprawowało SG.
Najbardziej odpowiedzialne zadania czyli paszportówka, piro i nadzór pozostaną w ich gestii - i za to nadal bezpośrednio będą płacić podatnicy.
Za security płacić będą porty ( a ponieważ one są również państwowe, to płacić nadal będziemy my ), ale ponieważ będzie to będzie rozstrzygane na zasadach konkursu to teoretycznie jest szansa, że jako podatnicy zapłacimy za to mniej
Na plus znika kwestia np.: sporu z SG - w tej chwili podejmując spór z SG ryzykuje się zarzut "podniesienia ręki na funkcjonariusza państwowego"- potem już tego nie będzie; znika kwestia braku pieniędzy na dodatkowe etaty ( przynajmniej w teorii ) i wiele innych.
A co do tego kto zajmie miejsce SG to trudno się wypowiadać w tej kwestii
@Stoarn
Odnośnie "podniesienia..."to już tylko wykroczenie przeciw pracownikowi prywatnej firmy - a więc ścigane w ramach kodeksu cywilnego.
Co do WAW - na razie się nie zanosi, ponieważ jeśliby było to tylko zastąpienie SG przez prywatną firmę to zasady funkcjonowania się nie zmieniają, aby coś się zmieniło swoją wolę musi wyrazić zarządzający portem. Aczkolwiek można sądzić, że łatwiej będzie mu się porozumieć z prywatnym partnerem niż z SG
Mam tylko nadzieję, że wymagania wobec firm i ludzi ochrony będą wysokie, oraz nadzór dobry.
Rynek ochrony jest trudny, firmy zbijają koszty niemiłosiernie, niestety bardzo często kosztem jakości, a nawet omijaniem prawa, balansując na granicy opłacalności, by dostać zlecenie. W tak specjalistycznych zadaniach lotniskowych, trzeba na to uważać, żeby ta usługa nie była bublem (zagrażającym życiu nota bene)...
Moim zdaniem to głupota, że takie zadania jak kontrola bagażu czy osób przejmuje prywatna agencja ochrony. Tak jak piszą koledzy wyżej, firmy ochroniarskie często idą po jak najmniejszej linii oporu i przez to nie zapewniają tak wysokiej - przynajmniej w moim mniemaniu - ochrony, jak SG.
Jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić emerytowanego dziadka, który opanowuje sytuacje w przypadku jakiegoś zagrożenia życia...
W Berlinie działa.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Zakładki