Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
  1. #1
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie Koordynacja rozkładów lotów na czas EURO 2012


    Polecamy

    Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał decyzję o wprowadzeniu koordynacji rozkładów lotów w Porcie Lotniczym Chopina w Warszawie począwszy od 25 marca 2012 roku. Prezes ULC zadecydował również o wprowadzeniu czasowej koordynacji rozkładów lotów w okresie rozpoczynającym się na tydzień przed meczem inauguracyjnym i upływającym trzy dni po meczu finałowym Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, tj. od 1 czerwca do 8 lipca 2012 roku, w Porcie Lotniczym Poznań – Ławica, Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz Porcie Lotniczym Wrocław – Strachowice.
    Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty obie decyzje zostały poprzedzone analizą przepustowości oraz konsultacjami z zarządzającymi lotniskami, przewoźnikami lotniczymi regularnie korzystającymi ze wspomnianych lotnisk, ich reprezentatywnymi organizacjami, przedstawicielami lotnictwa ogólnego stale korzystającymi z lotnisk oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

    Decyzja o wprowadzeniu koordynacji w Porcie Lotniczym im. Chopina w Warszawie została wydana na wniosek zarządzającego lotniskiem, Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. Wniosek został umotywowany faktem braku możliwości skutecznego przeciwdziałania przekraczaniu limitów hałasowych dotyczących operacji lotniczych podczas ciszy nocnej na lotnisku w Warszawie. Otrzymane analizy oraz informacje wskazały jednoznacznie na koordynację rozkładów lotów, jako jedyny środek, który – wraz z planowanymi rozwiązaniami operacyjnymi – może rozwiązać kwestię wspomnianych wyżej zdarzających się coraz częściej przekroczeń norm hałasowych.
    Postępowanie w sprawie koordynacji portów lotniczych na czas trwania Turnieju Euro 2012 zostało wszczęte z urzędu po otrzymaniu od Spółki PL.2012 Sp. z o.o. analiz dotyczących popytu na transport lotniczy podczas turnieju. Podobnie jak w przypadku stałej koordynacji również i w tym przypadku zostały przeprowadzone szczegółowe analizy, które wykazały istnienie poważnych przesłanek, świadczących o możliwym braku przepustowości w portach miast gospodarzy Turnieju Euro 2012 podczas trwania Mistrzostw. Ponadto potrzebę wprowadzenia koordynacji rozkładów lotów wyraziły także podmioty uczestniczące w konsultacjach (m. in. zarządzający lotniskami miast gospodarzy turnieju, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz wybrani przewoźnicy lotniczy), a także Spółka PL.2012, odpowiedzialna za przygotowanie Polski do turnieju.
    W związku z decyzją wydaną przez Prezesa Urzędu w najbliższym czasie zostanie wszczęta procedura wyboru koordynatora rozkładów lotów, którego obowiązki obejmą zarówno koordynację lotniska w Warszawie, jak i czasową koordynację lotnisk pozostałych miast gospodarzy na czas trwania Turnieju Euro 2012. W procesie wyboru będą mogły wziąć udział wszystkie podmioty spełniające wymagania zawarte w stosownych przepisach prawa, w szczególności w rozporządzeniu Rady nr 95/93 oraz rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów. Komunikat w sprawie wszczęcia procedury wyboru koordynatora rozkładów lotów na wymienionych lotniskach ukaże się w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

    ***
    Koordynację wprowadza się na lotniskach, na których popyt na loty przekracza ich dostępną przepustowość lub występują inne szczególne okoliczności (jak np. ograniczenia środowiskowe w porcie w Warszawie). Rolą koordynatora jest przydzielanie czasów na start lub lądowanie samolotu w taki sposób aby efektywnie wykorzystać ograniczone zasoby lotniska i zapewnić płynny przepływ ruchu lotniczego. Wspomniane czasy określa się mianem slotów. Są one przyznawane na zasadach uregulowanych w prawie Europejskim oraz w oparciu o światowe standardy zunifikowane na poziomie International Air Transport Association - IATA.
    źródło: http://www.ulc.gov.pl/index.php?opti...=1439&Itemid=1

    Czyli WAW wraca do koordynacji po paru latach przerwy. Wcześniej był problem z przepustowością terminalu a teraz z nocnymi lotami. Ograniczenia nocne obowiązują chyba od 22 lub 23 to zobaczymy jak to wpłynie na rozkład charterów, pocztę i krajówki odlatujące z WAW ok 23... W tym przypadku Modlin będzie dobrą alternatywą dla linii charterowych np. Travel Service lub Enter, które bardzo często operują w nocy.
    Ciekawe też, jak będzie wyglądała koordynacja w innych miastach gospodarzach euro.. czy rejsy regularne dostaną obecne sloty z automatu a chartery będą musiały się dostosować, czy też będą układać cały rozkład od nowa.

  2. #2
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Czy może ktoś napisać, co to konkretnie oznacza? Przydzielanie slotów? Myślałem, że przewoźnik zawsze musi ustalać rozkład lotów z portem... Moim zdaniem pierwszeństwo powinni mieć ci, którzy regularnie latają do WAW z możliwością odsprzedania praw (myślę o czarterach).

  3. #3
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie


    Polecamy

    Wszystko jest opisane w dokumentach: rozporządzenie Rady UE nr 95/93 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...0050730:PL:PDF oraz rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/akty_pra.../px_art67g.pdf. Bardzo ogólnie można to opisać w taki sposób, że lotniska dzielą się na 3 rodzaje, czyli brak jakiejkolwiek koordynacji, organizacja rozkładu oraz koordynacja rozkładu. 2 ostatnie rodzaje różnią się tylko nieznacznie. Obecnie w PL wszystkie lotniska są niekoordynowane czyli przewoźnik informuje lotnisko w jakich godzinach chce operować u niego - a lotnisko może co najwyżej tylko negocjować z linią aby zmieniła godziny operowania, co wcale nie oznacza że linia ta musi się zgodzić na takie zmiany. Dlatego właśnie na lotniskach są pewne godziny bardziej i mniej obciążone ruchem lotniczym. Ci którzy myśleli, że "wystarczy tylko zmienić godziny przylotu paru samolotów" powinni się właśnie zapoznać z ww. dokumentami.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •