726 rejsów odwołanych w listopadzie, 723 w grudniu. Połowa personelu idzie do zwolnienia. Wszystko wskutek problemów finansowych przewoźnika.
Szkoda.
Wersja do druku
726 rejsów odwołanych w listopadzie, 723 w grudniu. Połowa personelu idzie do zwolnienia. Wszystko wskutek problemów finansowych przewoźnika.
Szkoda.
Z drugiej strony idealne 'case study' pokazujące jak skomplikowany to biznes - polecam refleksji wszystkim apologetom.
Liczba odwołanych lotów i cięć w obliczu obowiązków linii w takim wypadku praktycznie będzie chyba oznaczało upadłość...
Głównym powodem takiej, a nie innej sytuacji BT jest konflikt na linii Bertolts Fliks - Rząd Łotewski.
Nie chce zakladac nowego watku, bo to info w podobnym stylu.
1) Nieoficjalnie, Adria tnie od zimy nastepujace destynacje:
Podgorica, Belgrade, Moscow, Copenhagen, Istanbul, Paris, London and Warsaw.
2) Kingfisher jest mooocno w tarapatach.
Nic to, LO powinien otwierac Dublin, Wenecje, Krakow-Chicago/Nowy Jork, Krakow-Lwow itp., plus oczywiscie latac gdzie sie da z portow regionalnych. ;)Cytat:
pokazujące jak skomplikowany to biznes - polecam refleksji wszystkim apologetom.
A październik? Kurde... żebym za dwa tygodnie nie utknął przez nich w Rydze :(
Parę dni temu w Brukseli utknął na skutek odwołanego przez nich lotu sam Prezydent Łotwy :mrgreen:
Konflikt udziałowców szeroko opisuje bbn.ee i The Baltic Times
cool)
Cytat:
Jeszcze kilka dni temu wydawało się, że łotewskie linie airBaltic są na granicy upadku. Przewoźnik miał problemy finansowe, spór pomiędzy rządem a spółką Baltijas Aviacijas Sistemas (BAS) i jej szefem Bertoltem Flickem uniemożliwiał rozwiązanie patowej sytuacji. Doszło do tego, że airBaltic złożyły wniosek o prawną ochronę przed wierzycielami, ale sąd go odrzucił.
Ale teraz kryzys w łotewskiej linii chyba został oddalony. Media z Rygi donoszą, że rząd i BAS doszły do porozumienia w sprawie dofinansowania przewoźnika kwotą ponad 150 milionów euro. 82 mln ma wyłożyć budżet państwa, a resztę prywatna spółka. Nieoficjalnie wiadomo, że w ramach porozumienia Bertolt Flick, dotychczasowy szef airBaltic, zgodził się odejść ze stanowiska. Było to jednym z warunków stawianych przez łotewski rząd.
Spotkanie akcjonariuszy, na którym mają zapaść ostateczne decyzje dotyczące dofinansowanie, odbędzie się jutro (28.9). Jednak już teraz można powiedzieć, że konieczna będzie zmiana strategii. Dotychczasowy model rozwoju airBaltic, oparty na budowie silnego hubu w Rydze, przynosił zbyt duże straty, by można go bez zmian kontynuować.
Niedawno przewoźnik podjął decyzję o przyspieszonym wycofaniu z floty samolotów Fokker 50. Holenderskie turbośmigłowce przestaną latać w barwach łotewskiego przewoźnika jeszcze w tym roku.
- Fokker 50 to doskonały samolot. Jednak rzeczywistość rosnących cen paliwa, presji na cięcie kosztów i chwiejności rynków w Europie wymagają dalszego zwiększania wydajności linii. Jako element planu modernizacji floty wprowadziliśmy nowoczesne Bombardiery Q400 Next Gen w zeszłym roku - tłumaczy Janis Vagans, wicedyrektor działu komunikacji korporacyjnej airBaltic.
Jednak przyspieszone wycofanie samolotów Fokker 50 - pierwotnie miały latać do 2013 r. - oznacza tymczasowe zmniejszenie floty. Nie obędzie się zatem bez cięć siatki połączeń. Wśród tras, które znikają na sezon zimowy, znalazło się połączenie z Gdańska do Rygi. airBaltic twierdzi jednak, że połączenie wróci od wiosny, a polski rynek jest dla przewoźnika ważny.
- airBaltic silnie koncentruje się teraz na Polsce i wierzymy, że nasi udziałowcy będą zachęceni dobrymi wynikami naszych polskich tras, gdy będą ustalać przyszłą strategię airBaltic - powiedział nam Vagans.
Po okresie dynamicznego rozwoju i dziesięciokrotnego wzrostu liczby pasażerów w ciągu 7 lat (z 340 tys. w 2003 r. do 3,2 mln w 2010 r.) przychodzi czas zaciskania pasa. airBaltic zwolni 200 pracowników, a nowa strategia będzie zapewne obliczona bardziej na stabilność i wzmocnienie kondycji finansowej przewoźnika.
Wydaje się, że linia rozwijała się zbyt szybko jak na możliwości łotewskiego czy nawet bałtyckiego rynku. Jednak dzięki dofinansowaniu w wysokości 150 mln euro działalność airBaltic będzie kontynuowana. Otwarte pozostaje pytanie, czy za kilka lat łotewską linię będzie można stawiać za przykład udanego rozwoju na niewielkim rynku czy raczej klasycznego przykładu przeszacowania potencjału małych państwa nadbałtyckich.
pasazer.com
Za Airline route:
Update at 0900GMT 18OCT11
As per 18OCT11 GDS timetable and inventory display, airBaltic’s Summer 2012 planned operation as follows. The Summer season continues to see the airline shrinking its operation compared to Summer 2011 season.
Details as follows, note further changes remain possible. All comparison is based on S12 vs S11.
Riga – Aalesund eff 26MAY12 Increases from 3 to 4 weekly, new flight on Saturdays
Riga – Baku Reduces from 3 to 2 weekly
Riga – Barcelona Reduces from Daily to 5 weekly
Riga – Bari Reduces from 2 to 1 weekly
Riga – Belgrade Service Cancelled
Riga – Berlin eff 03JUN12 Service transfers from Tegel to Brandenburg
Riga – Billund eff 02JUN12 Increases from 6 weekly to Daily
Riga – Copenhagen Increases from 3 to 4 Daily, new flight operates at mid-afternoon hours
BT137 RIX1440 – 1515CPH DH4 D
BT138 CPH1600 – 1835RIX DH4 D
Riga – Gdansk Reduces from 6 weekly to 4 weekly
Riga – Helsinki Summer service reduces from 7 Daily in S11 to 5 Daily in S12
Riga – Kaliningrad Reduces from 13 weekly to Daily (reduction in effect from W11)
Riga – Kiev Increases from 3 to 4 Daily, new flight operates at mid-afternoon hours
BT408 RIX1430 – 1620KBP DH4 D
BT409 KBP1650 – 1840RIX DH4 D
Riga – Lappeenranta Reduce from Daily to 6 weekly
Riga – London Gatwick Reduces from 11 weekly to Daily
Riga – Nice Peak season service in Summer operates 3 weekly, reduced from 4 weekly in S11
Riga – Odessa Summer service begins from 17MAY12, and is operating 5 times a week, increasing from 3 in S11
BT410 RIX2355 – 0220+1ODS 733 x147
BT410 RIX2355 – 0220+1ODS DH4 4
BT411 ODS0645 – 0920RIX 733 x125
BT411 ODS0645 – 0920RIX DH4 5
Riga – Oulu Summer service operates from 01MAY12 to 25SEP12, offering 5 weekly nonstop service, replacing Daily 1-stop service in S11
BT309 RIX1930 – 2120OUL DH4 x47
BT310 OUL0740 – 0930RIX DH4 x15
Riga – Palanga Peak season service in Summer operates Daily, reduced from 13 weekly (reduction in effect from W11)
Riga – Paris CDG Reduces from 10 weekly to Daily
Riga – St. Petersburg 12 weekly service operates with Dash8-Q400, replaces Boeing 737 in S11
Riga – Stavanger eff 02MAY12 Increases from 4 to 5 weekly, new flight operates on Wednesdays (Summer service operates from 21APR12)
Riga – Stockholm Increases from 3 to 4 Daily, new flight operates at late-morning hours
BT105 RIX1110 – 1125ARN DH4 D
BT106 ARN1150 – 1405RIX DH4 D
Riga – Tallinn Service reduce from 7 Daily to 5 Daily (reduction in effect from W11)
Riga – Tampere Reduces from Daily to 6 weekly
Riga – Tashkent Peak season service in Summer operates twice weekly, reduced from 3 weekly in S11
Riga – Tbilisi Service reduces from 6 weekly 757 to 4 weekly 737
Riga – Tel Aviv Reduces from Daily to 6 weekly, however Boeing 757 aircraft operates in S12, replaces 737
Riga – Vaasa Reduces from Daily to 5 weekly
Riga – Venice Reduces from 4 to 3 weekly
Riga – Vilnius Reduces from 7 to 5 Daily (reduction in effect from W11)
Riga – Warsaw Peak season in Summer operates 10 weekly, reduced from 19 in S11
Following Routes operating during Summer season are cancelled for the moment. There may be a possibility of reinstatement in the coming months:
Riga – Almaty
Riga – Athens
Riga – Kuopio
Riga – Madrid
Riga – Tampere – Rovaniemi (Tampere service is kept)
Riga – Tromso
Riga – Umea (including service via Vaasa)
Riga – Visby
Riga – Yerevan
No i coś wiadomo nt. dalszej przyszłości BT.
Nowy CEO( Martin Gauss) zapowiedział:
1. Flota w 2012 ma się składać z 24 maszyn(obecnie 34, wycofanie Fokkerów 50).
2. W przyszłym roku linia zakupi dwa dodatkowe Q400NG.
3.Na wiosnę rozpocznie się wymiana 737classic, pierwszym krokiem będzie wymiana czterech 737-500 na 737-700 lub A319(737NG najprawdopodobniej).
4. W 2016 flota ma się składać z 36 maszyn.