Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie Runway safety area (RSA)


    Polecamy

    Jak wygląda sprawa RSA na polskich lotniskach ICAO wymaga minimum 90 metrów zalecania są od 240 do 300 metrów długości i 60 szerokości. Czy w Polsce planuje się wprowadzić się Engineered materials arrestor system EMAS który zaczęto wprowadzać po wypadku w Toronto?Runway safety area - Wikipedia, the free encyclopedia troszkę o RSA

    Engineered materials arrestor system - Wikipedia, the free encyclopedia i trochę o EMAS

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    U nas się to nazywa raczej RESA. Po wypadku w Toronto rzeczywiście trochę się o tym mówiło... Ale w Polsce i tak mamy bardzo długie drogi startowe w porównaniu do warunków i klas statków powietrznych. Ewentualne informacje można znaleźć w AIP.

    Także ukształtowanie terenów dookoła lotnisk nie jest szczególnie niebezpieczne, aby konieczne były EMAS. Stosuje się klasyczne deflektory dla ochrony niektórych miejsc przed jet blast.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Domyślam się że taki system byłby dość drogi jak na nasze polskie kieszenie. Nie wiem tylko czy jednak nie warto by o takim czymś pomyśleć szczególnie na lotniskach z dość krótką drogą startową < 2501 metrów. Zawsze uważam że w lotnictwie zawsze lepiej jest "dmuchać na zimne" a skoro takie nowoczesne rozwiązania wykazują się dużą skutecznością to chyba warto by o takim czymś pomyśleć.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Jeśli dobrze zrozumiałem RESA jest nazwą Amerykańską, a w Polsce stosuje się inne nazewnictwo i oczywiście są takie rozwiązania jako obowiązkowe na lotniskach.
    Odpowiednio STOPWAY- obszar bezpośrednio przylegający do krańców drogi startowej, ale poza jej utwardzoną powierzchnią, który ma zapewnić bezpieczne zatrzymanie się statku powietrznego w przypadku "przesmarowania" lotniska, bądź w przypadku przerwanego startu. Jest to obszar dwuwymiarowy.
    CLEARWAY - obszar przylegający do drogi startowej, który ma zapewnić bezpieczne nabranie prędkości i wysokości w przypadku późnego oderwania się od drogi startowej. Jest to obszar o trzech wymiarach, a prościej mówiąc strefa w której nie może znaleźć się żadna przeszkoda lotnicza.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    SWY, CWY i RESA to są różne rzeczy, choć nakładają się wzajemnie w przestrzeni.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Domyślam się że taki system byłby dość drogi jak na nasze polskie kieszenie.
    Nie wiem dlaczego. NIczego tu nie trzeba importowac. A czy potrzebny to inna sprawa.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Domyślam się że taki system byłby dość drogi jak na nasze polskie kieszenie. Nie wiem tylko czy jednak nie warto by o takim czymś pomyśleć szczególnie na lotniskach z dość krótką drogą startową < 2501 metrów. Zawsze uważam że w lotnictwie zawsze lepiej jest "dmuchać na zimne" a skoro takie nowoczesne rozwiązania wykazują się dużą skutecznością to chyba warto by o takim czymś pomyśleć.
    Ale ile portów lotniczych w Polsce ma DS krótszą niż 2500m? I na jakiej podstawie oceniasz skuteczność?

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Nie oceniam tylko myślę że z systemem EMAS było by jeszcze bezpieczniej.
    Wypadki zdarzają się nawet na długich drogach startowych... ot ostatni przykład
    2011.09.16 Embraer 190 linii TAME wypadł z pasa w Quito, stolicy Ekwadoru.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Ostatnio kolejny przykład wypadku na długiej drodze startowej? Wiele osób po ostatnim wypadku w Rosji pisało na forum o tym, że dobre byłyby jednak RSA w postaci EMAS. Myślę, że warto by polskie lotniska o takim czymś pomyślały. Szczególnie gdy remontuje się lub buduje ( jak w KTW) nową drogę startową. Oszczędzać na bezpieczeństwie nie ma co, tylko, że chyba zarządcy polskich lotnisk o takim systemie nie myślą.

  10. #10
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Może warto byłoby najpierw poczekać na przyczyny.

  11. #11
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Może warto byłoby najpierw poczekać na przyczyny.
    Jasne, ale jeśli poznamy przyczyny to nie poznamy ich bardzo szybko.
    Na mój chłopski rozum, jakby na końcu pasa był EMAS to albo by go zatrzymał albo spowolnił na tyle, że skutki byłyby dużo mniej tragiczne.

    Pozdrawiam BAS

  12. #12
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Może tak, a może i nie. Można na tej zasadzie wymyślać miliony zabezpieczeń, ale to nie jest podstawowa droga do eliminowania wypadków. Poza tym wbrew temu co zasugerował kolega powyżej, nie ma pojęcia bezpieczeństwa za wszelką cenę.

  13. #13
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Może tak, a może i nie.
    Twierdzisz, że jest bezpieczniejsza metoda zatrzymania/spowolnienia samolotu niż EMAS?
    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Można na tej zasadzie wymyślać miliony zabezpieczeń, ale to nie jest podstawowa droga do eliminowania wypadków.
    Poduszki powietrzne w samochodach też nie są a jednak się je stosuje.

    Pozdrawiam BAS

  14. #14
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Oczywiście, że jest - prawidłowe przyziemienie na pasie w odpowiednim stanie że sprawnymi hamulcami. EMAS to oczywiście przydatna sprawa, ale sugestia profilakktycznego umieszczania go na wszystkich lotniskach to grubą przesada. Porównanie z poduszka powietrzną średnio trafione, bo znajduje ona dużo częściej praktyczne zastosowanie, jest mniej kosztowna i mniej "inwazyjna".

  15. #15
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Oczywiście, że jest - prawidłowe przyziemienie na pasie w odpowiednim stanie że sprawnymi hamulcami.
    Założyłem, że jest oczywistym, że mówimy o sytuacji awaryjnej.
    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    EMAS to oczywiście przydatna sprawa, ale sugestia profilakktycznego umieszczania go na wszystkich lotniskach to grubą przesada. Porównanie z poduszka powietrzną średnio trafione, bo znajduje ona dużo częściej praktyczne zastosowanie, jest mniej kosztowna i mniej "inwazyjna".
    Oczywiście, gdyby wszyscy jeździli samochodami zgodnie z przepisami i nie popełniali błędów to poduszki powietrzne też byłyby zbędne.
    Niestety zarówno w przypadku samochodów jak i samolotów, występuje czynnik ludzki, który jak wiadomo, potrafi zawieść, dlatego we wszystkich(dostępnych w EU) nowych samochodach "komunikacyjnych"(żeby była jasność, że nie mówię o pojazdach specjalnych np. samochody przeznaczone do sportu) stosuje się poduszki powietrzne i z tego samego powodu powinien być stosowany EMAS, zwłaszcza na pasach gdzie lądują samoloty komunikacyjne.

    Pozdrawiam BAS

  16. #16
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Ale przeczytaj jeszcze raz to co zacytowales. Poduszka powietrzną jest w użyciu wiele razy na świecie każdego dnia, a z Emas byłoby zupełnie inaczej, dlatego porównanie wg mnie nie jest trafione. Do tego dochodzą koszty i zwyczajnie fizyczna możliwość zastosowania.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2012

  18. #18
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Ale przeczytaj jeszcze raz to co zacytowales. Poduszka powietrzną jest w użyciu wiele razy na świecie każdego dnia, a z Emas byłoby zupełnie inaczej, dlatego porównanie wg mnie nie jest trafione. Do tego dochodzą koszty i
    Ok, ponieważ wyjechanie za pas zdarza się na Xmln przewiezionych pasażerów to nie opłaca się tego stosować.
    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    zwyczajnie fizyczna możliwość zastosowania.
    Nie widziałem jeszcze pasa, żeby 5m za nim stało przedszkole, większość lotnisk ma za pasem kilkaset metrów a do EMAS ZTCP wystarczy 100m(300ft), ZTCP FAA wymaga standardowo 300m(1000ft) wolnej strefy na końcu pasa(formalnie to na obu końcach po 1000ft).

    Wiem jak wygląda pas EPLL od strony miasta, byłby to problem, ale byłoby to wykonalne, zresztą położenie EPLL powoduje, że samoloty zwykle siadają od strony miasta.

    Pozdrawiam BAS

  19. #19
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Tak, nie opłaca sie stosować. Chyba że wyznajesz zasadę "koszty sie nie liczą". Ja nie.

    Co do fizycznej możliwości, to na lotniskach gdzie mógłby być najbardziej przydatny, czyli z krótkim pasem, właśnie taka może być sytuacja. A jeśli miejsce jest, to z punktu widzenia operacyjnego i ekonomicznego dużo sensowniejsze może być wydłużenie pasa.
    Ostatnio edytowane przez Behemot ; 31-12-2012 o 18:27

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Tak, nie opłaca sie stosować. Chyba że wyznajesz zasadę "koszty sie nie liczą". Ja nie.
    A podobno życie ludzkie jest najważniejsze... Nie wiem jakie są koszty takiego systemu, ale uważam, że jeśli w przyszłości miałoby to uratować komuś życie to warto. Oczywiście tak jak pisałem wcześniej może nas Polaków na takie coś nie stać a jeśli nas stać to lepiej o takim systemie pomyśleć i dmuchać na zimne. Myślę, że taki system pomaga nie tylko przy lądowaniu ale również przy ewentualnym RTO?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •