Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 71
Like Tree18Likes

Wątek: ILS, kategorie i lotniska w Polsce

  1. #41
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    I pogody też jakby inne. Niestety u nas próby ulepszania ILS spotykają się wciąż z argumentem że tyle kosztów na kilkanaście godzin w roku to bez sensu. A o co chodzi z CDA?
    No np w GDN jest tak, ze zgode dostaje sie na UVRIK i 3500ft. Jezeli w tym momencie zapniemy mode VNAV w samolocie,to po UVRIK zaczna sie dziwne akcje bo nastepne znizanie z 2500ft jest dopiero z pkt GD801. Odleglosci pomiedzy UVRIK a GD801 to 6mil, co przy 3,5 stopniowej sciezce i roznicy 1000ft za cholere nie daje CDA.
    Normalne podjescie zaczynalo by sie wlasnie na 2500ft i na pkt GD801, ktory jest ok 2NM przed GD802.
    Oczywiscie po UVRIK moza sobie samemu znizyc do 2500ft i dam dopiero zapiac VNAV ale w inny krajach nie ma taki problemow. Dostajesz zgode na znizanie i pkt, zapianasz VNAV i wszystko dziala idealnie az do pasa.
    To samo mial POZ.

  2. #42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    No np w GDN jest tak, ze zgode dostaje sie na UVRIK i 3500ft. Jezeli w tym momencie zapniemy mode VNAV w samolocie,to po UVRIK zaczna sie dziwne akcje bo nastepne znizanie z 2500ft jest dopiero z pkt GD801. Odleglosci pomiedzy UVRIK a GD801 to 6mil, co przy 3,5 stopniowej sciezce i roznicy 1000ft za cholere nie daje CDA.
    Normalne podjescie zaczynalo by sie wlasnie na 2500ft i na pkt GD801, ktory jest ok 2NM przed GD802.
    Oczywiscie po UVRIK moza sobie samemu znizyc do 2500ft i dam dopiero zapiac VNAV ale w inny krajach nie ma taki problemow. Dostajesz zgode na znizanie i pkt, zapianasz VNAV i wszystko dziala idealnie az do pasa.
    To samo mial POZ.
    Jeszcze lepszy cyrk jest w Ostrawie gdzie procedura podejścia od strony północnej (Polski) jest fatalna. Tuż za granicą polską mamy przestrzeń G do FL095. Ale tutaj pewnie sprawa dopiero skomplikowana bo granica państwa. Choć dla Świnoujścia przypadek pokazuje, że można. Dziwne, że w dobie Unii Europejskiej Czesi nie dogadali się z PAŻP i nie wprowadzili optymalnej ścieżki dolotu od północy, choćby z uwagi na kwestie ekonomiczno/ekologiczne. Cierpiał na tym będzie niebawem LOT podchodząc do pasa w OSR 22 właśnie z północy.

  3. #43
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Jeszcze lepszy cyrk jest w Ostrawie gdzie procedura podejścia od strony północnej (Polski) jest fatalna. Tuż za granicą polską mamy przestrzeń G do FL095. Ale tutaj pewnie sprawa dopiero skomplikowana bo granica państwa. Choć dla Świnoujścia przypadek pokazuje, że można. Dziwne, że w dobie Unii Europejskiej Czesi nie dogadali się z PAŻP i nie wprowadzili optymalnej ścieżki dolotu od północy, choćby z uwagi na kwestie ekonomiczno/ekologiczne. Cierpiał na tym będzie niebawem LOT podchodząc do pasa w OSR 22 właśnie z północy.
    W Polsce sa podejscia z prostej, wiec nie wiem skad te "wymyslne" procedury.
    O dziwo w Krakowie na 07, gdzie podejscie jest znad "gorek" maja dobrze zrobiona procedure RNAV. Daja 3000ft IXUVI, nastepnie tylko KK592, gdzie wlasnie z 3000 zaczyna sie znizanie, i tak juz sie jedzie do samego pasa.

  4. #44

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ok, już widzę o co chodzi. ZTCP jeszcze jakiś czas temu wszystkie podejścia RNAV były narysowane w ten sposób i są sukcesywnie zmieniane na takie bez dodatkowego punktu ze sztywnym ograniczeniem wysokości.

  5. #45
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Ok, już widzę o co chodzi. ZTCP jeszcze jakiś czas temu wszystkie podejścia RNAV były narysowane w ten sposób i są sukcesywnie zmieniane na takie bez dodatkowego punktu ze sztywnym ograniczeniem wysokości.
    No wlasnie dlatego podalem przyklad Krakowa - takie cos "da sie latac"!

  6. #46

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    dziś ten ILS na 09 w KTW przydałby się bardzo, tak jak ILS cat.2 w KRK, ale tam muszą najpierw pas zrobić. PAŻP zamiast ten ILS09 na nowym pasie w KTW zrobić to nie wiem na co czeka. A samoloty lecą na div do OSR.

  7. #47

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    A to wczoraj był jakiś problem z pogodą na EPKT?

  8. #48

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Wiatr był od wschodu, widoczność taka sobie. ILS jako precyzyjny system lądowania jest znacznie lepszy i bezpieczniejszy niż dotychczasowe oprzyrządowanie RWY09.

  9. #49

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Nie wiem jak Twoja odpowiedz ma się do mojego pytania, ale może spróbuję jeszcze raz: czy wczoraj były jakieś "diverty" z Katowic z powodu pogody?

  10. #50

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie

    Koledzy sytuacja z wczoraj z Balic - jak sie ma lądowanie w takich warunkach pogodowych w Krakowie, wg raportu pogodowego EPKK 171900Z VRB01KT 0150 R25/0550N FZFG VV000 M00/M01 Q1022 - Wczoraj jak wiadomo niemal przez cały dzień było sparaliżowane lotnisko, dużo divertów na inne lotniska, a tu FR6631 w takich warunkach usiadł przy drugiej próbie o 19:39, sam byłem świadkiem, mieszkam w pobliżu Balic. O ile mi wiadomo Balice maja ILS CAT2 300m widoczności to minimum.

  11. #51

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Widocznie było powyżej minimum.

  12. #52

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomekkkk Zobacz posta
    O ile mi wiadomo Balice maja ILS CAT2 300m widoczności to minimum.
    Balice mają kategorię pierwszą a więc minima widzialności to 550m i standardowo 200ft DA w przypadku Krakowa podniesione do 220ft AGL co daje 1000ft AMSL.

    Następnie powinniśmy rozszyfrować metar.

    Cytat Zamieszczone przez tomekkkk Zobacz posta
    EPKK 171900Z VRB01KT 0150 R25/0550N FZFG VV000 M00/M01 Q1022
    A więc jest to informacja z godziny 19:00 UTC, wiatr zmienny 1 węzeł, widzialność 150m, widzialność na pasie 25 550m bez zmian, marznąca mgła, widzialność pinonowa mniej niż 30ft, temperatura 0, temperatura punktu rosy -1, ciśnienie 1022hPa.

    Cytat Zamieszczone przez tomekkkk Zobacz posta
    Wczoraj jak wiadomo niemal przez cały dzień było sparaliżowane lotnisko, dużo divertów na inne lotniska, a tu FR6631 w takich warunkach usiadł przy drugiej próbie o 19:39, sam byłem świadkiem, mieszkam w pobliżu Balic.
    Jak sam więc widzisz masz nie najnowszą depesze pogodową bo nowszą byłaby ta z 19:30 (Metary w standardzie wydawane są co 30 minut). A jak to wygląda w praktyce??

    To nie są warunki do lądowania generalnie nawet w Cat II. Ta widzialność na drodze startowej 550m jest podana raczej jako ukłon w stronę pilotów aby mogli przynajmniej spróbować do minimów (ominięcie approach ban). Generalnie 99% podejść w takich warunkach kończy się GA i nawet brakiem drugiej próby tylko natychmiastowym divertem. A pozostały 1% to po prostu łut szczęścia chwilowe rozstąpienie mgły jakaś luka akurat na progu pasa co pozwala na bezpieczne wylądowanie. Bo middle i stopend wymagany RVR to już tylko 125m przy oświetleniu pasa w Krakowie.

    Albo piloci mówili bardzooooooo długieeeee DAaaaaa i zanim skończyli to akurat zobaczyli:P

    Pozdrawiam
    MatSi, tomekkkk, satori85 and 1 others like this.

  13. #53
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    METAR ze swojej definicji nie mówi nam o tym jaka jest pogoda, a jedynie jaka ona była w momencie jego pisania. W momencie opublikowania jest już de facto nieaktualny. A Ty przytaczasz jeszcze METAR wydany 39 minut przed lądowaniem.
    Bardziej adekwatne byłoby przeanalizowanie komunikatów ATIS, ale nawet one w sytuacji dynamicznie zmieniających się warunków nie pozwolą odtworzyć sytuacji.
    W sytuacji jak w Krakowie wczoraj, piloci na bieżąco dostają od ATC informacje odczytywane bezpośrednio z lotniskowego systemu AWOS. To co nas interesuje najbardziej to oczywiście RVR, mierzone za pomocą czujników wzdłuż pasa. Te odczyty potrafią zmieniać się bardzo dynamicznie. Oczywiście wszystko zależy od lokalnej specyfiki danego lotniska, ale np. w Poznaniu w przeciągu minuty czy dwóch RVR może skoczyć 200 - 1200 - 200. W metarze tego nie zobaczysz, w ATIS również.
    tomekkkk, frik, scomin and 2 others like this.

  14. #54

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie

    załączam METAR z 19.30

    EPKK 171930Z VRB01KT 0100 R25/0550N FZFG VV001 M01/M01 Q1022

  15. #55

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    Wracając do Ostrawy - sytuacja była prozaiczna - Katowice były zapchane. Poza tym z obserwacji wynika, ze easyJet wybiera OSR jako port zapasowy dla Krakowa dość często.

  16. #56

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mang00d Zobacz posta
    Wracając do Ostrawy - sytuacja była prozaiczna - Katowice były zapchane. Poza tym z obserwacji wynika, ze easyJet wybiera OSR jako port zapasowy dla Krakowa dość często.
    Jak w listopadzie dopadła mnie i mój lot do Neapolu mgła to faktycznie Easy przyziemił w Ostrawie i po ponad dwóch godz. obrał kurs na KRK.

  17. #57
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trubek Zobacz posta
    To nie są warunki do lądowania generalnie nawet w Cat II. Ta widzialność na drodze startowej 550m jest podana raczej jako ukłon w stronę pilotów aby mogli przynajmniej spróbować do minimów
    Nie sadze, zeby ktokolwiek z wiezy podal inna wartosc RVR niz ma na odczycie, po to tylko aby zrobic uklon w strone zalogi. Jakby cos sie stalo w trakcie takiego podejscia to jest to przeciez kryminal dla osoby z ATC. Po co mialaby sie tak podkladac? Oczywiscie w dynamicznej sytuacji, ATC moze podac wiadomosc o pogorszeniu RVR, po minieciu 1000FT i wtedy mozna kontynuowac ale odpowiedzialnosc przechodzi na zaloge.
    Co do widzialnosci pionowej to nie jest ona miarodajna - czesto widac swiatla podejscia nawet jak jest sie jeszcze w chmurze. Zwlaszcza jak swiatla podejscia wyposazone sa w "zajaczka" czyli swiatla sekwencyjne.
    Zreszta odzwierciedlaja to nawet przepisy - przy ILS nie trzeba w ogole brak pod uwage podstawy, tylko RVR ma byc powyzej minimow.
    Czesto sie zdarza ladowanie w CAT II, gdzie tak naprawde swiatla podejscia widac juz na DH dla kategorii pierwszej.

  18. #58

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Nie sadze, zeby ktokolwiek z wiezy podal inna wartosc RVR niz ma na odczycie, po to tylko aby zrobic uklon w strone zalogi.
    To nie wieża to automat do metarów wykazuje silną osobowość empatyczną.

  19. #59

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Jeszcze z tym wiatrem VRB i 01 kts to ok, ale jak była podobna widoczność RVR 550 ciągle na granicy, wszystko leci do innych portów a Franca próbuje z wiatrem tylnym blisko 10 kts to chyba trochę przegina. Nie dość że widoczność na granicy to jeszcze tail wind i krótki pas. Wtedy o błąd znacznie łatwiej niż zazwyczaj. A później płakać będą jak przeskoczy pas. Co innego gdyby ILS był na pasie 07.

    Inna sprawa, że w kraju gdzie mgły są na porządku dziennym uzbrojone przez PAŻP są zazwyczaj jedne kierunki DS. A w krajach słonecznych jak Francja czy Hiszpania ILS mają nawet pasy do startu. Sto lat za murzynami.

  20. #60
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Franca próbuje z wiatrem tylnym blisko 10 kts to chyba trochę przegina.
    Dlaczego? Limitacja do lądowana dla 737 jest właśnie 10 kts (chyba? Moźe i więcej?) więc nie widzę problemu?
    Dla Airbusów, B777/787 limitacja jest tylnego wiatru to 15kts i to w autolandzie...
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •