Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland

    Domyślnie Stabilizatory w Boeingach


    Polecamy

    Rozpoczynając wpis chciałbym uściślić, że temat dotyczy angielskiego pojęcia Stabilizer i jego roli w samolotach na przestrzeni lat ze skupieniem się na samolotach współczesnych.

    W ramach wstępu - najbardziej skomplikowany system trymowania i stabilizacji jaki znam występuje w samolocie Ił-62, w którym to stabilizator jest głównym systemem trymowania samolotu, do tego dochodzi trymer mechaniczny do mniejszych poprawek oraz trymer elektryczny dla systemu autopilota.
    W Tu-154 obsługa stabilizatora sprowadza się do poprawnego jego ustawienia przed startem w oparciu o CoG i obliczanie MAC. Potem jego obsługa jest zautomatyzowana, pozycja zmienia się wraz z wysuwaniem i chowaniem klap, a głównym narzędziem trymowania jest trymer mechaniczny.
    Wiem, że niektóre Boeingi posiadają ruchomy statecznik poziomy, ale czy pełni on po prostu funkcję trymera?

    W samej obsłudze Boeingów temat stabilizatora (przynajmniej dla mnie) nie wypłynął, co więcej - nawet trymer jest mocno ograniczony do ustawienia przy starcie a potem auto-trymowaniu.

    Stąd moje pytanie - czy stabilizator wymarł w ewolucji samolotów czy został całkowicie zautomatyzowany, stając się elementem nie widocznym dla pilota? Za wszelkie możliwe przekręcenia i nieprawidłowości z góry przepraszam i zachęcam do poprawienia mnie

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Generalnie kolego mieszasz pojęcia.
    Trymer czy stabilizator, a właściwie - statecznik poziomy przestawialny w locie (co jest o wiele efektywniejsze w samolotach pasażerskich ze względu na spory zakres wędrówki środka ciężkości w locie!) stosuje się w samolotach od dawna i - nadal stosuje - w dokładnie tym samym celu - zniwelowania sił na sterze wysokości równoważącego moment pochylający skrzydła, właściwie - drążku do danych warunków. Pewne różnice są w samolotach ze sterowaniem FBW - tutaj jest to bardziej skomplikowane.
    To co napisałeś a propos Tupolewów czy Iłów dotyczy i innych samolotów - stabilizator ustawia się do startu ZAWSZE w oparciu o dane załadowania (n.p. w ATRze nie ma ruchomego,stabilizatora, za to ustawia się trymer!). Użytkowanie w locie - zależy od rodzaju lotu. I tak, lecąc ręcznie steruje się ręcznie najczęściej przełącznikiem na wolancie lub (w sytuacji awaryjnej) - mechanicznie, jakimś kółkiem lub dźwignią. Lecąc w autopilocie - robi to za pilota automat.
    To w zasadzie tyle!
    Systemy FBW mogą mieć dodatkowe układy, spełnające dodatkowe funkcje, jak np. trymer st. wys. w B777 - w modzie normalnym w zasadzie reguluje się nim tzw. reference speed a stabilizator przestawia się automatycznie korygując, TRYMUJĄC wychylenia steru wysokości, dodatkowo uwzględnia zmiany mocy, wychylenia klap itp. W sytuacji awaryjnej - powraca do funkcji pierwotnych tzn. trymowania
    W Airbusach z FBW w modach normalnym i alternate trymer jest automatyczny, choć jak już wspomniałem - do startu się ustawia w/g załadunku, zaś w modzie Direct - trymuje się pokrecając kołem stabilizatora.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 11-05-2012 o 19:34
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Bardzo dziękuję za odpowiedź, jeśli rzeczywiście coś namieszałem w pytaniu, odpowiedź była zgodna z moim pojęciem na ten temat Jak więc rozumiem stabilizator pozostał, ale zginął z interfejsu w skomplikowaniu i automatyzacji układów. Działa sobie w tle w sposób najbardziej efektywny bez konieczności osobnych dźwigni jak w Tupolewie czy Iłie.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •