Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree4Likes
  • 1 Post By N077GL
  • 1 Post By BUFF
  • 1 Post By gloom
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Mini-split flap

  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question Mini-split flap


    Polecamy

    Mam pytanko. Co to są Mini-split flap i czym róznią się od zwykłych, powszechnie stosowanych klap? Na czym polega cała technologia typu mini-split? Na przykład nowy Boeing 737 MAX ma takie posiadać. Z góry Wam dziękuję za odpowiedzi. Pozdrawiam. Adam

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Na przykład nowy Boeing 737 MAX ma takie posiadać
    W artykule sprzed paru dni w renomowanym AW&ST jest powiedziane ze jakkolwiek Boeing przyglada sie mini-split flap to Boeing 737 MAX najprawdopodobniej nie bedzie ich posiadac. Cytuja samego Michael Teal a wiec glownego inzyniera odpowiedzialnego za calosc projektu MAX.

  3. #3
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Czy Mini-split flap to to samo co klapy jednoszczelinowe? Przecież klapy wieloszczelinowe to teraz praktycznie przeżytek.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    http://www.faa.gov/about/office_org/...d%20Rights.pdf


    W tym dokumencie Boeinga znajdziesz na dwoch stronach pewne informacje i rysunki na temat mini-split flap (MSF). MSF podpadaja pod szereg eksperymentalnych rozwiazan ktore obejmuje wspolna nazwa- Adaptive Trailing Edge (ATE). Cel jest prosty - nastepne zredukowanie zuzycia paliwa i halasu na roznych wysokosciach. MSF z normalnymi klapami (ktore uzywasz wylacznie do ladowania) nic nie maja wspolnego. Technologia jest jak pisalem eksperymentalna i jej ostateczne wdrozenie niepewne.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 23-06-2012 o 10:01 Powód: ch -> h

  5. #5
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Dzięki. Czyli z tego wynika, że Mini-split to na razie tylko w fazie testów. Ciekawy jestem zatem, czy Boeing zastosuje w 737 MAX klapy jednoszczelinowe, bo instalowane dotychczas wieloszczelinowe to po prostu przeżytek.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    wieloszczelinowe to po prostu przeżytek.
    Nieprawda.

  7. #7
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Nieprawda.
    Kto teraz projektuje klapy wieloszczelinowe?

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Kto teraz projektuje klapy wieloszczelinowe?
    Pytanie jest nonsensowne postawione. Samolotow sie nie projektuje codziennie. Wazne jest jakie samoloty obecnie opuszczaja tasmy montazowe. Zarowno Airbus (Airbus 321) jak i Boeing (737NG,767,777,747-8) obecnie produkuje samoloty z tzw. klapami double-slotted. 3-slotted flaps pewnie sa juz przezytkiem, 2-slotted maja sie calkiem dobrze. Producenci nie beda biegali do desek kreslarskich i zmieniac szczegoly samolotow co powien czas aby zaspokoic kolegi adma090401 standardy nowoczesnosci.
    RzEmYk likes this.

  9. #9
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Ależ ja nie wymagam, aby producenci biegali do desek kreślarskich i zmieniali szczegóły samolotów. Pisząc klapy wieloszczelinowe miałem na myśli 3-slotted flaps, które sam nawet stwierdziłeś, że są przeżytkiem. Jesli chodzi o 737, to faktycznie już od pokolenia Classic, Boeing zaczął stosować 2-slotted flaps, co zresztą widać na różnych fotografiach: 737 NG - http://upload.wikimedia.org/wikipedi...g_737_wing.JPG, 737 CL - http://farm4.static.flickr.com/3404/...f96c7849b3.jpg, 737 ORIGINAL (jeszcze z klapami 3-szczelinowymi) - http://www.theairlinehub.com/uploads/737.jpg. Mam jeszcze pytanie do twojego poprzedniego posta. Wspominając o Airbusach, wymieniłeś tylko A321 jako model, który ma double-slotted flaps. Jaki rodzaj klap posiada zatem A319, czy A320? A jaki nowy B787?

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Jesli chodzi o 737, to faktycznie już od pokolenia Classic, Boeing zaczął stosować 2-slotted flaps.
    Popatrz na zdjęcia CL i OP. Na moje oko mają taki sam typ klap. Swoją drogą czy to taki wielki problem napisać klapy dwuszczelinowe lub trójszczelinowe zamiast 2-slotted flaps? Wstawki po angielsku nie powodują że brzmisz bardziej "profesjonal"

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Jaki rodzaj klap posiada zatem A319, czy A320?
    A318/A319/A320 mają klapy jednoszczelinowe.
    BigSki likes this.

  11. #11
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Swoją drogą czy to taki wielki problem napisać klapy dwuszczelinowe lub trójszczelinowe zamiast 2-slotted flaps? Wstawki po angielsku nie powodują że brzmisz bardziej "profesjonal"
    Nie bardzo rozumiem. Wcale nie mam ochoty brzmieć bardziej "profesjonal" jak to ująłeś. Akuratnie to ja nie lubię się wywyższać. Skoro język angielski jest językiem międzynarodowym, to i pewne nazwy są ogólnie przyjęte. Czy Tobie nigdy nie zdarzyło się nazwać coś po angielsku, co chyba w przypadku lotnictwa nie jest przestępstwem.

    A318/A319/A320 mają klapy jednoszczelinowe
    Zapytam więc inaczej, czy klapy jednoszczelinowe, produkowane przez Airbusa w serii np. A320, to jest to samo rozwiązanie co Mini-split flap?

  12. #12
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adam090401 Zobacz posta
    Zapytam więc inaczej, czy klapy jednoszczelinowe, produkowane przez Airbusa w serii np. A320, to jest to samo rozwiązanie co Mini-split flap?
    No proszę Cię... A320 latałaby z tym od 25 lat a Boeing traktowałby to jako rozwiązanie eksperymentalne??? Saturn5 już wcześniej napisał, że jedno z drugim nie ma nic wspólnego, a jak nie wierzysz, to popatrz ponownie na dokument z posta #4.



  13. #13
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Dzięki wielkie za odpowiedź. No faktycznie nie pomyślełem. Swoją drogą to ciekaw jestem, dlaczego A318/A319/A320 mają klapy jednoszczelinowe, a A321 ma dwuszczelinowe. Nie wiesz może, co narzuciło Airbusowi takie rozwiązanie akurat na A321? Większe skrzydła?

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Raczej masa? Albo wręcz obciążenie skrzydła? Może warto przeliczyć samemu?

    Ja jak zastanawiałem się, czemu przy bardzo zbliżonych parametrach B772 na MTOW ma optymalny cruise rzędu F300, a A333 wchodzi bez bólu na 350-360, to najpierw wrzuciłem dane i dzieliłem, mnożyłem, dzieliłem, aż w końcu znalazłem. Było szybciej (w kilka minut, a nie aż znajdzie się ktoś kto wie), a przy okazji zrozumiałem/zyskałem trochę wiedzy "obok". No, ale niektórzy jak widzę nie chcą rozumieć, chcą tylko "wiedzieć".

    Pozdrawiam, Adam

    PS. W tym wypadku obstawiam obciążenie powierzchni nośnej - A321 ma dużo wyższą prędkość podejścia i pewnie stąd...
    Adik_s likes this.

  15. #15
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    Kiedy dowiemy się jakie rozwiazania Cleen Project z Eco Demonstrator, Boeing zastosuje w na przykład nowym 737 MAX?

  16. #16
    Awatar Amen

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Połaniec

    Domyślnie

    Mógłby mi ktoś przedstawić wady i zalety klap 1,2,3 szczelinowych?

  17. #17
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Również podłączam się do pytania. Jak na razie to wiem tylko tyle, co zostało tu powiedziane, że klapy jednoszczelinowe umożliwiają mniejszą prędkość podejścia w stosunku do klap dwuszczelinowych.

  18. #18
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PAWW
    Również podłączam się do pytania. Jak na razie to wiem tylko tyle, co zostało tu powiedziane, że klapy jednoszczelinowe umożliwiają mniejszą prędkość podejścia w stosunku do klap dwuszczelinowych.
    Jest dokładnie ODWROTNIE!
    Każda dodatkowa szczelina przed klapą powoduje mniej więcej to samo co slot dla skrzydła - zwiększenie maksymalnego kąta natarcia (klapy) czyli zwiększenie siły nośnej.
    Natomiast ZUPEŁNIE inną sprawą jest stosowanie klap jedno - góra dwuszczelinowych we współczesnych samolotach wobec 3 i więcej w poprzednich generacjach! Nowsze samoloty mają inne, lepsze profile o lepszym zakresie użytecznych kątów natarcia, wyższej krytycznej liczbie Mach, dzięki czemu można stosować skrzydła o mniejszym kącie skosu. Co to daje? Ano mniejszą prędkość przeciągnięcia bez klap, tak więc aby zachować pożądane niskie prędkości podejścia wystarczą prostsze, jednoszczelinowe klapy. I to jest podstawowa przewaga klap jednoszczelinowych nad wieloszczelinowymi - prostsza i zazwyczaj - lżejsza konstrukcja, bo jednak obecnie to mechanika jest najbardziej zawodnym elementem...
    Adik_s likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •