Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO/EPPK

    Domyślnie Alternatywne możliwości lokalizacji samolotu - "monitoring floty"


    Polecamy

    Chciałbym się dowiedzieć o alternatywnych możliwościach monitoringu lokalizacji pozycji samolotu. Główną inspiracją do tego pytania są coraz częściej spotykane "monitoringi floty" wykorzystywane np. w firmach spedycyjnych. Z tym, że nie mówimy o pojazdach naziemnych, a o statkach powietrznych. Zastanawiam się w jaki sposób możliwe jest dostarczenie informacji o położeniu samolotu jego właścicielowi. Załóżmy, że pan Kowalski ma 3 swoje samoloty i interesuje go ich aktualna pozycja. W jaki sposób jest w stanie się tego dowiedzieć?

    Pomijam kwestie montażu radarów jak do kontroli ATC i tego typu rozwiązania na bardzo szeroką skalę.

    Pewnym wydaje mi się wykorzystanie GPS na pokładzie, ale problem zaczyna się przy technologii przesyłu informacji o współrzędnych. Sieć GSM/UMTS nie będzie chyba miała tu sensu, nawet nie tyle z powodu pokrycia na ziemi co jego braku powyżej pewnej wysokości (chociaż może do helikopterów by wystarczyło?). Fale radiowe chyba również odpadają z powodu braku możliwości używania jednej częstotliwości oraz odległości od samolotu do odbiornika.

    Na myśl przychodzą mi jeszcze rozwiązania typu odbiornik ADS-B czy depesze pozycyjne ACARS, ale tu problem chyba jak powyżej.

    Widziałem kiedyś reportaż na temat pozycjonowania Eurocopterów w polskim LPR. Każdy dyspozytor miał pogląd w którym miejscu się znajduje i jakie zadanie wykonuje poszczególny EC. Ktoś wie w jaki sposób rozwiązano ten problem w LPR?

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vierundvierzig Zobacz posta
    Załóżmy, że pan Kowalski ma 3 swoje samoloty i interesuje go ich aktualna pozycja. W jaki sposób jest w stanie się tego
    przy pomocy radia HF, tak sie to robi, pan Kowalski moglby zapytac kazdego pilota jaka jest jego aktualna pozycja. Zasieg w pasie HF potrafi byc olbrzymi. W koncu jak piloci na srodku Atlantyku potrafia rozmawiac ze swoja baza w Europie - przy pomocy radia HF. Jak HF ci nie odpowiada i chcesz cos o bardziej globalnym zasiegu to wyposaz swoich pilotow w telefony Iridium - i masz z nimi polaczenie satelitarne bez wzgledu gdzie sa. Przy mizernej flocie trzech samolotow pewnie Iridium bylby najtanszym i najpraktyczniejszym rozwiazaniem niz bawienie sie w ACARS, nie wiem tez jakie masz obiekcje co do ACARS, uzywany codziennie do przesylania prostych wiadomosci miedzy samolotami i centrala na transkontynentalnych odleglosciach, jakbys mial tych samolotow setki i chcialbys zautomatyzowac wyswietlanie ich pozycji ACARS rozwiazuje sprawe.

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    U nas w szkole używamy Spidertracks.

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO/EPPK

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi.
    Nie miałem na myśli możliwości rozmów z pilotem, aby pytać go o pozycję Pilotów zostawiłbym w spokoju, interesowałby mnie system zautomatyzowany, informujący co jakiś czas o pozycji. Wydawało mi się, że ACARS nie za bardzo spełniałby tę rolę, stąd "poddałem w wątpliwość" jego wykorzystanie Jednak po Twojej uwadze i zgłębieniu wiedzy na jego temat, nie skreślałbym go od razu.
    Pozostają aspekty praktyczne, których chciałbym się dowiedzieć. Powiedzmy, że flota wykonuje loty krajowe, czyli ich wysokość lotu nie jest duża. Ponadto pan Kowalski ma tylko jedną bazę, a więc jedną lokalizację odbiornika. Da radę zebrać depesze od wszystkich swoich samolotów? PS. Czy helikoptery też posiadają ACARS (jest to obowiązkowe wyposażenie każdego większego statku powietrznego)?

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Jasionka/Rzeszów

    Domyślnie

    Coś mi świta, że Wizz używa chyba... flightradar24. Nie pamiętam czy to w telewizji czy w jakimś magazynie lotniczym widziałem, ale był w siedzibie W6 wielki telewizor z wyświetloną Europą w FR24 i filtrem pokazującym tylko samoloty W6

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez vierundvierzig Zobacz posta
    Ponadto pan Kowalski ma tylko jedną bazę, a więc jedną lokalizację odbiornika.
    Chyba lekko nie rozumiesz jak takie systemy dzialaja (ACARS, Spidertracks), one nic nie maja wspolnego z odbiornikami Kowalskiego.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •