Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree2Likes

Wątek: Czy Lotniskowa Straż Pożarna może interweniować poza terenem lotniska?

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie Czy Lotniskowa Straż Pożarna może interweniować poza terenem lotniska?


    Polecamy

    Witam moje pytanie brzmi, jakie przepisy normują operacje Lotniskowej Straży Pożarnej w obrębie terenu poza płotem lotniska. Hipotetyczna sytuacja: na drodze dojazdowej do portu lotniczego miał miejsce wypadek - samochody stanęły w ogniu... Czy wozy LSP mogą wyjechać gasić takie pojazdy? Gdzie znajdę podstawę prawną funkcjonowania SP? EASA, ULC? Dziękuję za odpowiedź. Pytanie dlatego, że dotychczas byłem uczony, że LSP nie może interweniować w takich sytuacjach, ale spotkałem się z precedensem.

  2. #2
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Wiem, że nie podaję faktów, ale nie wyobrażam sobie, że mając sprzęt i ludzi straż mogłaby nie pomóc tylko dlatego, że coś dzieje się za płotem. To by było nieudzielenie pomocy i chyba jest karane.

  3. #3
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Wiem, że nie podaję faktów, ale nie wyobrażam sobie, że mając sprzęt i ludzi straż mogłaby nie pomóc tylko dlatego, że coś dzieje się za płotem. To by było nieudzielenie pomocy i chyba jest karane.
    Ja generalnie nie mam pojęcia jak to jest faktycznie. Natomiast co w sytuacji w której LSP udziela pomocy na zewnątrz, a na lotnisku powstaje sytuacja pożarowa/wypadek/etc? Gdzie czas na powrót i odtworzenie gotowości takiego wozu/wozów? W mojej opinii nie ma miejsca na takie działanie.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    -

    Domyślnie

    To jest tak samo jak swego czasu z gdańskim portowym Florianem czy służbami rafinerii. Oczywiście, że każdy może pomóc, szczególnie jeśli zostanie o to poproszony przez dowodzącego akcją, a już na pewno jak nie ma dowodzącego, czyli jesteś pierwszy na miejscu. Ale są dwa "ale".

    Ale #1. Wyjeżdżając z terenu lotniska taka Barracuda zostawia lotnisko bez ochrony. Czyli obniżamy kategorię, zamykamy lotnisko albo oba do wyboru. Sorry, ale zakład macierzysty ma absolutny priorytet.

    Ale #2. Żadne tam "karalne". Przesłanką odpowiedzialności karnej z tytułu nieudzielenia pomocy jest fachowa wiedza, umiejętności, dostępny sprzęt i brak ryzyka dla ratującego. Czyli jak lekarz na SOR nie reanimuje pacjenta, który akurat ma zawał, to owszem, karalne. W przypadku cywila telefon na 112 jest wystarczający dla uniknięcia odpowiedzialności. W przypadku służb lotniskowych udzielenie pomocy na zewnątrz niosłoby zagrożenie dla ochranianego portu, więc dopiero tu doszłoby do odpowiedzialności karnej. Wyjazd Barracudy do gaszenia pożaru trawy, podczas gdy może zaraz lądować A320 z 180 osobami na pokładzie to jak nic 8 lat odsiadki za sprowadzenie zagrożenia. Straż zakładowa ma swoje zadania, od miasta są służby miejskie.

    Pomagać sobie mozna w sytuacji, gdy sam nie potrzebujesz pomocy.

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    Wiem, że nie podaję faktów, ale nie wyobrażam sobie, że mając sprzęt i ludzi straż mogłaby nie pomóc tylko dlatego, że coś dzieje się za płotem. To by było nieudzielenie pomocy i chyba jest karane.

    Pytanie, czy ich obowiązkiem jest interweniowanie poza obrębem lotniska? Jeżeli nie, wtedy nie mogą być karani. Poza tym, dyspozytor informuje jednostki o zagrożeniach na lotnisku, więc jeżeli uzna, że pomoc LSP jest potrzebna za płotem, to je wyśle. Dopiero potem mogą być tego jakieś konsekwencje.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Żywiec

    Domyślnie

    Może o ile jest włączona do KSRG i zawarła odpowiednie porozumienia z Komendantem Powiatowym/Miejskim Straży Pożarnej.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    -

    Domyślnie

    ^^ może i bez porozumienia. KSRG to tylko ułatwienie procedur.

  8. #8
    Awatar Fazi

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Siewierz, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez puerto.lumbreras Zobacz posta
    Ale #1. Wyjeżdżając z terenu lotniska taka Barracuda zostawia lotnisko bez ochrony. Czyli obniżamy kategorię, zamykamy lotnisko albo oba do wyboru. Sorry, ale zakład macierzysty ma absolutny priorytet.
    Dokładnie, jeżeli wyjazd samochodu nie spowoduje obniżenia kategorii lub zamknięcia lotniska z powodu braku LSRG, to mogą uczestniczyć w akcjach poza lotniskiem nie związanych z lotnictwem. Jeżeli chodzi o wyjazd LSRG do wypadku lotniczego, muszą wyjechać poza teren lotniska, rejon działań o promieniu 15km (nie jestem pewien czy tyle).

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Nie tylko moze, ale i musi - ma przypisany operacyjny obszar dzialania obejmujacy kilka km wokol lotniska, a wiec takze to co "za plotem". Wyjazd jednego pojazdu nie musi oznaczac obnizania kategorii czy zamykania lotniska, bo zazwyczaj pojazdow jest z nadmiarem, przynajmniej na wiekszych lotniskach, inaczej co chwile bysmy mieli manipulowanie kategoria bo sie samochod popsul albo z innego powodu.

    Oczywiscie to nie oznacza, ze w kazdej sytuacji beda wyjezdzac poza lotnisko - w kazdej sytuacji jest to uzgadniane "z miastem". Na Okeciu bylem kilka razy swiadkiem wyjazdu - zazwyczaj do gaszenia na pobliskich ogrodkach dzialkowych, albo do wypadkow na drogach dojazdowych. Raz przy takiej okazji dosc brutalnie zostal potraktowany samochod pozostawiony na bramie pozarowej.

    Pamietac tez trzeba ze dalsze wyjazdy moga byc utrudnione przez gabaryty pojazdu.

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Na początek proponuję zapoznać się z Aneksem 12 oraz KSRG.
    Marek156-DPWAW

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2012
    Mieszka w
    Świdnik

    Domyślnie

    Raczej może, nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, że poza terenem lotniska pali się np budynek czy jakiś magazyn, PSP zanim dojedzie to trochę mija, a Lotniskowi mimo, że mają bliżej nie mogą wyjechać bo ich obszar działań kończy się trochę wcześniej. Jak już ktoś pisał wysłanie 1 wozu nie zmieni w znaczącym stopniu ochrony na lotnisku, a może pomóc do czasu przyjazdu PSP. Tak przy okazji przypomniała mi się sytuacja co prawda nie ze strażą, ale opisująca w podobny sposób. Świadek: Człowiek leżał pod szpitalem, lekarze nie reagowali - Olsztyn jakby przeszukać internet znalazłby jeszcze kilka takich zdarzeń.

  12. #12
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez puerto.lumbreras Zobacz posta
    Wyjazd Barracudy do gaszenia pożaru trawy, podczas gdy może zaraz lądować A320 z 180 osobami na pokładzie to jak nic 8 lat odsiadki za sprowadzenie zagrożenia. Straż zakładowa ma swoje zadania, od miasta są służby miejskie.
    Ja piszę o udzielaniu pomocy poszkodowanym/narażonym, a Ty piszesz o trawie. Na 100% ocenia się zagrożenie po obu stronach (lotnisko i pożar) i decyduje o wyjeździe.

    Cytat Zamieszczone przez puerto.lumbreras Zobacz posta
    Straż zakładowa ma swoje zadania, od miasta są służby miejskie.
    Czyli jak widzę, że sąsiada okradają, albo włamywacze biją kogoś na jego posesji, to mam przejść spokojnie, bo to nie mój dom?

  13. #13
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Raz przy takiej okazji dosc brutalnie zostal potraktowany samochod pozostawiony na bramie pozarowej.
    Przejechali po nim czy dostal Karnego K....a?

  14. #14
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Obstawiam wypychanie zderzakiem Działa na każdy :P
    Pitterek

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zostal zepchniety z drogi, co bez strat dla niego nie bylo.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Jak w Łodzi SP-KFY lądowała awaryjnie na polu położonym około 500 metrów od lotniska jeden samochód LSP tam pojechał ale jak paliły się trawy też +/- 500 metrów od lotniska to już straż "z miasta" przyjechała. Pewnie wszystko zależy od ewentualnego zagorzenia życia itp. .

  17. #17
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    U nas na EPML było przynajmniej tak, byłem tego światkiem jak i wszyscy na kwadracie, że prawdopodobnie podpalanie były trawy przy ogrodzeniu lotniska. Ogień dosyć szybko się rozprzestrzeniał bo i było wtedy sucho. Lotniskowa Barakuda stała przy wjeździe na lotnisko i obserwowała sytuację, a powiedzmy SLOp również lotniskowy jeździł obwodnicą lotniska i obserwowali sytuację... Potem wpuszczone były jednostki PSP i one gasiły pożar trawy, natomiast Lotniskowi chyba tylko zrosili trochę trawę przy wjeździe na EPML i tyle... PSP pobierała wodę z lotniskowego hydrantu i wracali do akcji... Potem Barakuda stała przy PZL-u i nie "uczestniczyli" w akcji...

    Jednym słowem, nic nie zrobili... Ale fakt, faktem, że zaraz przy SSE jest JRG-1 i mają dość blisko żeby przyjechać na EPML. Zadysponowana w sumie JRG-1 i JRG-2. Barakuda mogła pomóc ale nie pomogła... Nie wiem czym to do końca mogło być uzasadnione, bo wydawało mi się, że jako najbliżej miejsca pożaru, rozpoczną szybką akcję gaśniczą i potem mogli by oddać to PSP, która w ilości chyba 5-ciu jednostek przyjechała na miejsce... A przyjechała gdzieś po 5-10 min od "zadymienia". Barakuda mogła chociaż zacząć...

    Ale, zawsze lotniskowi obstawiają PZL, ubezpieczają próby silników i takie tam... Teoretycznie nie było zagrożenia PZL-u to i się nie ruszali, ale na prawie i procedurach się nie znam...
    Pozdrawiam, Mikołaj

  18. #18
    Awatar master

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    T.G.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Fazi Zobacz posta
    Jeżeli chodzi o wyjazd LSRG do wypadku lotniczego, muszą wyjechać poza teren lotniska, rejon działań o promieniu 15km (nie jestem pewien czy tyle)
    Od punktu ARP - 9,3 km dla portu lotniczego, 3,5 km dla lotniska innego niż port lotniczy.
    http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-05-197-1634

  19. #19
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kilkanaście lat temu paliły sie trawy po drugiej stronie Al.Krakowskiej/Mineralnej.Teraz tam stoi Decathlon.Bramą z lotniska od Al Krakowskiej wyjechała Baracuda do gaszenia tego pożaru.Może dlatego,że były tam(i są) lampy ścieżki podejścia do pasa lotniska.
    Także gdy zlikwidowano straż pożarną na terenie PZL-Okęcie,codziennie po południu patrolowano teren zakładu przez któryś z wozów straży lotniskowej.

  20. #20
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Jestem strażakiem PSP nie LSRG ale postaram się odpowiedzieć.
    LSRG ( Lotniskowa Służba Ratowniczo- Gaśnicza) generalnie interweniuje na terenie lotniska. Poza rejonem lotniska w przypadku działań związanych ze statkiem powietrznym (to właśnie te min. 9,3 km) Interwencje poza terenem lotniska nie związane z działalnością lotniczą (pożary traw, wypadki itp.) mogą być podejmowane w przypadku podpisania porozumienia między LSRG i właściwym Komendantem PSP. W chwili obecnej to raczej rzadkość. Należy wziąć pod uwagę, że LSRG jest przeznaczona do innych zadań, a Barracuda czy Panthera nie bardzo się nadają do gaszenia samochodu Jest więc bardzo prawdopodobne, że do pożaru traw poza terenem lotniska przyjedzie PSP, chociaż LSRG ma bliżej. Podsumowując - do "nielotniczych" zdarzeń poza terenem lotniska LSRG może wyjechać, ale wcale nie musi.
    Dla zainteresowanych tematyką LSRG krótki artykuł Virtual Pilot 05/2012 | Cassubian Group
    STYRO and harry like this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •