Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie Air Asia chce kupić JAT i stworzyć hub w Belgradzie


    Polecamy

    Kolejny ciekawy news się pojawił. Na razie brak bliższych konkretów, jedynie to:

    BELGRADE: AirAsia Bhd is in talks with Belgrade to buy the Serbian national airline JAT, Transport Minister Milutin Mrkonjic told the media yesterday.

    Mrkonjic refused to reveal details, but said he expects positive results from the ongoing negotiations, Tanjug news agency reported.
    The company, which plans to make Belgrade its regional hub for flights from Europe to the Far East via Kuala Lumpur, is expected to make its bid for the Serbian carrier by the end of the week, according to local media.


    After two failed attempts to sell JAT, the Serbian government made a public appeal for a strategic partnership to create a new national airline that would replace JAT. That bid also failed however after the only potential partner, Latvia’s Air Baltic, withdrew. — AFP
    This article appeared in The Edge Financial Daily on September 6, 2012.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Szkoda że nie LOT? uwierzę jak kupią JAT.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    LOT to linia z UE, a JAT nie wiec odpadają problemy z prawe UE co do zakupu linii z UE, ale tez odpadają korzysci. Ciekawe...

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Może liczą że Serbia jakoś niedługo się stowarzyszy i będzie jak znalazł Ale BEG jako jakikolwiek hub to brzmi mega abstrakcyjnie.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Jeżeli informuje minister państwa i właściciel linii sprzedawanej, to raczej chodzi o jakieś naciski/chęć podpompowania linii. Dla kupującego to żadna korzyść, co wskazuje raczej na chwilowe potrzeby pana ministra. Mało przykładów było?

    Pozdrawiam, Adam

  6. #6
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    brzmi to trochę jak primaaprilisowy żart

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    nowy targ

    Domyślnie

    kupno linii ktorej praktycznie nie ma to zapewne tylko chwyt, by od czegos zaczac i uniknac lazenia po urzedach etc etc - tylko w europie nair asi nie bedzie tak latwo w segmencie lcc bo w europie ten segment na moje jest juz pelny po brzegi, no chyba ze beda latac jak olt za darmo ;-)

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    No właśnie... Mnie przychodzi na myśl analogia z LOTem i Turkish. Bardzo podobny duch komunikatu, a co wyszło - każdy pamięta.

  9. #9
    Awatar DaKo

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    A tak teoretycznie, spółka spoza UE nie może kontrolować spółki unijnej (czyli nie może mieć więcej niż 50% udziałów). Co by było, gdyby faktycznie Air Asia kupiła ten JAT, a potem Serbia weszła do Unii? Rozumiem, że prawo nie działa wstecz, ale w jakiś sposób jest to możliwość obejścia przepisów - narobić w Serbii masę spółek, których właścicielami byliby Turkish, Air Asia i wszyscy zainteresowani, a po wejściu Serbii do UE byłyby to już spółki unijne - z pełną możliwością inwestycji w całej UE. No bo przecież z wejściem Serbii do Unii inwestorów z automatu nie wyrzucą?

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Rozporządzenie (WE) 1008/2008:

    art. 4 pkt f - wymóg efektywnej kontroli (ponad 50% etc.) by dostać AOC

    art. 8 ust. 1 - AOC traci ważność jeśli jeden z wymogów - np. efektywnej kontroli - przestał być spełniony


    1. Turkish może kupić LOT i latać sobie z Warszawy na tureckim AOC - choć w praktyce poza lotami do Turcji będzie musiał wtedy prosić o piątą wolność - czyli nie da się w zasadzie (chyba że właścicielem nie będzie THY tylko jakiś sprytnie skonsturowany podmiot)

    2. Gdy Air Asia kupi JAT + akcesja Serbii do UE - sytuacja identyczna jak z LOTem i TK.


    Nie wiem jakie są umowy różnych państw z Serbią, ale państwa trzecie mogą nie uznać za serbskiego przewoźnika, którego właścicielem jest malezyjska spółka.


    Już w chwili akcesji spółki serbskie w rękach obcych powinny być uznane za obce.


    Korzyść z posiadania bazy poza UE w tym zakresie żadna - choć może chodzi o to, że loty Belgrad-Azja zupełnie nie podlegają niewygodnemu unijnemu prawu (Emisje CO2, Rozporządzenie 261/2004 etc)

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Może być tak, że państwo serbskie powoła z Air Asią jakieś jv i stworzy dwie spółki - jedna we własności Air Asia zajmie się wszystkim za wyjątkiem przewozów z Serbii do Europy, a spółka w rękach serbskich - tylko wożeniem do Europy

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Wyobrażacie sobie BEG-KUL? Jedna z najbardziej abstrakcyjnych relacji, która bije chyba nawet OLT-owską GDN-KEF (chyba tak miało być). Póki co myślę, że trzeba traktować jako żart.

  13. #13
    tbk
    tbk jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Planom tym już w środę zaprzeczył dyrektor Air Asia, więc sprawa chyba zamknięta

    Blic Online | (news z serbskiego portalu).

    Serbski minister transportu coś tam jeszcze przebąkuje, ale nie bardzo wiadomo, jaki to ma cel.

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie


    Polecamy

    odswieze stary watek
    Etihad zaciesnia wspolprace z Jat Airways

    Etihad explores investment in Serbian carrier | News | MEED

    The two airlines will discuss collaborative efforts to further integrate their networks and help JatAirways achieve efficiencies, build revenue and reduce costs, a statement by Etihad said

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •