Szkoda że nie LOT? uwierzę jak kupią JAT.
Kolejny ciekawy news się pojawił. Na razie brak bliższych konkretów, jedynie to:
BELGRADE: AirAsia Bhd is in talks with Belgrade to buy the Serbian national airline JAT, Transport Minister Milutin Mrkonjic told the media yesterday.
Mrkonjic refused to reveal details, but said he expects positive results from the ongoing negotiations, Tanjug news agency reported.
The company, which plans to make Belgrade its regional hub for flights from Europe to the Far East via Kuala Lumpur, is expected to make its bid for the Serbian carrier by the end of the week, according to local media.
After two failed attempts to sell JAT, the Serbian government made a public appeal for a strategic partnership to create a new national airline that would replace JAT. That bid also failed however after the only potential partner, Latvia’s Air Baltic, withdrew. — AFP
This article appeared in The Edge Financial Daily on September 6, 2012.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Szkoda że nie LOT? uwierzę jak kupią JAT.
Może liczą że Serbia jakoś niedługo się stowarzyszy i będzie jak znalazł Ale BEG jako jakikolwiek hub to brzmi mega abstrakcyjnie.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Jeżeli informuje minister państwa i właściciel linii sprzedawanej, to raczej chodzi o jakieś naciski/chęć podpompowania linii. Dla kupującego to żadna korzyść, co wskazuje raczej na chwilowe potrzeby pana ministra. Mało przykładów było?
Pozdrawiam, Adam
No właśnie... Mnie przychodzi na myśl analogia z LOTem i Turkish. Bardzo podobny duch komunikatu, a co wyszło - każdy pamięta.
A tak teoretycznie, spółka spoza UE nie może kontrolować spółki unijnej (czyli nie może mieć więcej niż 50% udziałów). Co by było, gdyby faktycznie Air Asia kupiła ten JAT, a potem Serbia weszła do Unii? Rozumiem, że prawo nie działa wstecz, ale w jakiś sposób jest to możliwość obejścia przepisów - narobić w Serbii masę spółek, których właścicielami byliby Turkish, Air Asia i wszyscy zainteresowani, a po wejściu Serbii do UE byłyby to już spółki unijne - z pełną możliwością inwestycji w całej UE. No bo przecież z wejściem Serbii do Unii inwestorów z automatu nie wyrzucą?
Rozporządzenie (WE) 1008/2008:
art. 4 pkt f - wymóg efektywnej kontroli (ponad 50% etc.) by dostać AOC
art. 8 ust. 1 - AOC traci ważność jeśli jeden z wymogów - np. efektywnej kontroli - przestał być spełniony
1. Turkish może kupić LOT i latać sobie z Warszawy na tureckim AOC - choć w praktyce poza lotami do Turcji będzie musiał wtedy prosić o piątą wolność - czyli nie da się w zasadzie (chyba że właścicielem nie będzie THY tylko jakiś sprytnie skonsturowany podmiot)
2. Gdy Air Asia kupi JAT + akcesja Serbii do UE - sytuacja identyczna jak z LOTem i TK.
Nie wiem jakie są umowy różnych państw z Serbią, ale państwa trzecie mogą nie uznać za serbskiego przewoźnika, którego właścicielem jest malezyjska spółka.
Już w chwili akcesji spółki serbskie w rękach obcych powinny być uznane za obce.
Korzyść z posiadania bazy poza UE w tym zakresie żadna - choć może chodzi o to, że loty Belgrad-Azja zupełnie nie podlegają niewygodnemu unijnemu prawu (Emisje CO2, Rozporządzenie 261/2004 etc)
Planom tym już w środę zaprzeczył dyrektor Air Asia, więc sprawa chyba zamknięta
Blic Online | (news z serbskiego portalu).
Serbski minister transportu coś tam jeszcze przebąkuje, ale nie bardzo wiadomo, jaki to ma cel.
odswieze stary watek
Etihad zaciesnia wspolprace z Jat Airways
Etihad explores investment in Serbian carrier | News | MEED
The two airlines will discuss collaborative efforts to further integrate their networks and help JatAirways achieve efficiencies, build revenue and reduce costs, a statement by Etihad said
Zakładki