Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
Like Tree40Likes

Wątek: Osierocone porty lotnicze w Hiszpanii

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPO/EPRZ
    GoldenDave, tk_pl and vonMises like this.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    No, wytłumacz teraz to tym, którzy stawiają porty w Radomiu, Lublinie, Gdyni etc. Nauka na cudzych błędach nie jest naszą mocną stroną.
    Awerik, Jerry, sven and 1 others like this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    Awatar Awerik

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    No, wytłumacz teraz to tym, którzy stawiają porty w Radomiu, Lublinie, Gdyni etc. Nauka na cudzych błędach nie jest naszą mocną stroną.
    Podpisuje się pod tym... ale! Poczytaj sobie komentarze choćby mieszkańców Lublina na temat nowego lotniska. Pierwej weź ze trzy głębokie wdechy - lokalsi są zazwyczaj zachwyceni tym, że pod ich oknami marnuje się pieniądze na nieprawdopodobną wręcz skalę. Tak, w Lublinie, stolicy jednego z najuboższych euroregionów (biedniej jest tylko w Rumunii). Nie mam wątpliwości, że lotnisko skończy jako hipermarket w dniu, w którym lokalne władze przestaną sponsorować Ryana i Wizzaira, nie mam również wątpliwości że takie powodowane megalomanią i gigantycznymi kompleksami pomysły będą wcielane w życie w Polsce jeszcze przez długi czas. Skoro nawet wyborcom się to podoba...

  4. #4
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Włochy mają ten sam problem, ale nie w takim stopniu jak Hiszpania. Hiszpania zresztą zrobiła ten numer nie tylko z lotniskami, ale również w różnych dziedzinach kultury (gigantyczne muzea, galerie, sale koncertowe w małych miasteczkach).

    Myślę jednak, że Polsce przydałyby się jeszcze dwa lotniska. Może nie natychmiast, ale wypadałoby zrobić plan na przyszłość, żeby wybudować je np. za 20 lat. Uważam, że Lublin odnajdzie się na rynku. W okolicy Białegostoku też zmieściłoby się lotnisko (nie teraz, ale pewnie za 20 lat będzie na nie popyt). Być może jeszcze okolice Kielc (ale nie teraz, później). No i przydałoby się rozwiązać sytuację Muchowca. Nawet przy obecnym dobrym skomunikowaniu Pyrzowice jednak są za daleko od aglomeracji. To lotnisko dla północnej części Śląska. Fajnie by było, gdyby z Muchowca latały jakieś ATRy lub chociażby Saaby do skomunikowania z lotami z Okęcia.

  5. #5
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Awerik Zobacz posta
    Tak, w Lublinie, stolicy jednego z najuboższych euroregionów (biedniej jest tylko w Rumunii).
    Byłem w tym roku w Rumunii (odwiedziłem około 15 dużych i małych miast) i mam wrażenie, że lada chwila dorówna Polsce. Będąc tam wcale nie ma odczucia, że jest biednie. Za to zupełnie inna sprawa jest w Bułgarii. W Bułgarii też odwiedziłem kilka miast, zjeździłem kilka regionów. Moje odczucie jest takie, że to straszna dziura. W rozwoju 10 lat za Rumunią, 15 lat za Polską. Oczywiście nie mówimy tu o Sofii, która jest na poziomie europejskim (zresztą Bukareszt również), ale stolice to "inny świat" w każdym kraju.
    Tutaj też widać: Economy of the European Union - Wikipedia, the free encyclopedia
    że kilka regionów Rumunii depcze nam po piętach, Bułgaria to zdecydowanie kula u nogi UE.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Lotniska trzeba budować zgodnie z prognozowanym popytem. Obecnie przepustowość polskich portów lotniczych to ok. 40 mln PAX rocznie, co oznacza, że ponad 40% infrastruktury jest niewykorzystane - a to kosztuje, bo trzeba tę nadmiarową infrę utrzymywać.

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    Hiszpania zresztą zrobiła ten numer nie tylko z lotniskami, ale również w różnych dziedzinach kultury (gigantyczne muzea, galerie, sale koncertowe w małych miasteczkach).
    A u nas to niby inaczej jest?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chyba trzeba byłoby w kilku miejscach podlinkować ten artykuł.

  8. #8
    Awatar piotrekc64

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Awerik Zobacz posta
    Nie mam wątpliwości, że lotnisko skończy jako hipermarket w dniu, w którym lokalne władze przestaną sponsorować Ryana i Wizzaira...
    Najpierw by musiały zacząć, żeby przestać.

    Tak dla porównania kosztów..nowy terminal we Wrocławiu kosztował prawie tyle co całe lotnisko w Lublinie od podstaw. To już pewnie nie jest wywalanie pieniędzy...Wszyscy mówią, że lepiej zainwestować w drogi, kolej. Za pieniądze wydane na budowę lotniska można wybudować 15km S17 (która do końca 2013 r. powinna być gotowa na odcinku Kurów - Piaski).
    Podobnie jak drogi, lotniska buduje się nie po to żeby przynosiły bezpośrednie zyski. Zyskiem ma być lepsza komunikacja dla mieszkańców.

    Ten temat chyba można podpiąć tutaj: Prasówka: Lotnisko w każdym mieście. Tylko skąd wziąć pasażerów?
    Adik_s likes this.

  9. #9
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    No, wytłumacz teraz to tym, którzy stawiają porty w Radomiu, Lublinie, Gdyni etc. Nauka na cudzych błędach nie jest naszą mocną stroną.
    Pewnie,że zgoda; Gdynię jednak potraktujmy jako lekki wyjątek, w dużej mierze to stary trójmiejski problem braku współpracy miast, ambicji, nieudolności i braku planowania; 20 lat w trójmieście powstawał wspólny trójmiejski bilet (wyprawa komunikacją z Gdyni do Gdańska to były 3 bilety, np. trolejbus Gdynia, SKM /kolejka/, autobus gdański); lata całe trwa zsynchronizowanie świateł na granicy Gdańska i Sopotu i jest nie do zrobienia..
    Nie dziwi mnie, że Gdynia ma pomysł na własne lotnisko, tym bardziej, ze nie mówimy tu o tworzeniu go od kompletnego zera;
    Co do zaś ogólnej tendencji budowania portów po mieścinach - Egon - pełna zgoda;

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    WROcław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamuto Zobacz posta
    Lotniska trzeba budować zgodnie z prognozowanym popytem. Obecnie przepustowość polskich portów lotniczych to ok. 40 mln PAX rocznie, co oznacza, że ponad 40% infrastruktury jest niewykorzystane - a to kosztuje, bo trzeba tę nadmiarową infrę utrzymywać.
    Przepustowość jest z zapasem, ale to dlatego, że niedawno skończono rozbudowę małych, starych lotnisk np. WRO,GDN,RZE,POZ,LCJ i przecież nie robi się rozbudowy na rok czy dwa, ale zbudowano tak, że z 5-10 lat będzie spokój a nie co rok, czy 2 lata rozbudowa, problemy,utrudnienia itd. Powstał WMI, gdzie szybko się zapełnił. Poza tym te niby 40% to jest nadwyżka średnia a tutaj liczy się wynik dla każdego portu i nie powiesz mi, że KRK(o warunkach jakie panowały w terminalu krajowym jak latał OLT nie wspomnę) ma 40% zapasu czy Modlin też ma niby 40% zapasu?
    Nie bronię budowy każdego portu w każdej gminie, ale jak ktoś mówi, że ,,z Lublina nikt nie lata więc nie buduje się lotniska" to nieprawda- inne , całkiem spore porty, jeszcze przed 2004 rokiem odprawiały po 200-300 tys pasażerów, ale nie przyszło do głowy by je likwidować, podobnie w Łodzi-dlaczego nikt nie latał-bo nie było odpowiedniej infrastruktury, dlaczego nie było infrastruktury? Można było powiedzieć, że ,,bo nikt nie latał" itd. i tak trwałoby błędne koło bez końca, dalej istniałby tylko WAW (bo jak latamy to tylko LOTem i koniecznie z WAW). Jednak jak zaryzykowano, zbudowano infrę to się okazało, że ruch jest i porty się rozwijają.. jest infra, są przewoźnicy, wchodzą kolejni, istnieje dalej potrzeba rozbudować i interes się rozwija.

    Zgadzam się, z kolegą @Tupungato, że powinien powstać port w Białymstoku, ale niech nie przesadza(20 lat), bo w ciągu 5 lat są szanse, że powstanie w Sanikach( trwa opracowywanie raportu środowiskowego, gdyby poprzedni był zrobiony dobrze i się obronił port byłby w budowie i uruchomiony w przyszłym roku-kasa z UE była, determinacja władz też, ale wspomniany raport fatalnie wykonany i stąd kilkuletnie opóźnienie). Moim zdaniem Lublin wypali- stopniowo FR i W6 będą wchodzić z kolejnymi kierunkami, LH ma wejść wiosną i w 2013 mogą z 200 tys spokojnie odprawić a w 2014 i z 300tys. Inne mniejsze porty LCJ,RZE,SZZ też nie miały łatwo, ale mimo to nikomu z władz tych portów nie przyszło do głowy zamykać ich przed 2004 rokiem. Inna sprawa to IEG, ale tam się nadal próbuje reanimować trupa

    Radom z kolei powstaje za niewielkie pieniądze(jak się porówna z innymi portami) i wskutek ograniczeń środowiskowych w WMI może wypalić jako tania alternatywa dla Warszawy i południa województwa i świętokrzyskiego.

    Co do budowania u nas na hura to w Hiszpanii tam przesadzono-budowano równoległe autostrady, jak pisaliście sporo inwestycji nietrafionych a tymczasem u nas brakuje nadal wielu kluczowych odcinków dróg np. łączące Kraków, Gdańsk z Warszawą bo jakie drogi są sami wiemy... Jak dotąd również, żadne powstałe czy rozbudowane lotnisko nie jest puste, rozwijają się, zwiększają ruch(pomijam tu IEG bo jak pisałem to reanimacja trupa) i dlatego argument, żebyśmy nie budowali portu w Lublinie czy Białymstoku uważam, za całkowicie nietrafiony. Mamy wystarczająco na potrzeby a port w Białymstoku zatka ,,lotniskową pustynię" w Polsce pln-wsch(Polacy latają z Kowna, WMI trochę poprawił sytuację a Białystok mógłby liczyć na sporo obywateli z Białorusi-Grodno czy Obwodu Kaliningradzkiego).

  11. #11
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamuto Zobacz posta
    Hiszpania zresztą zrobiła ten numer nie tylko z lotniskami, ale również w różnych dziedzinach kultury (gigantyczne muzea, galerie, sale koncertowe w małych miasteczkach).
    A u nas to niby inaczej jest?
    To już trochę offtopic, ale to co się działo w Hiszpanii to prawie Dubaj. W Polsce nic z takim rozmachem nie widziałem :-) Lotniska już wspomniano (1,3 miliarda na Ciudad Real - masakra).
    W Valencii kompleks "Miasto Sztuki i Nauki" miał kosztować 300 milionów euro, kosztował 1,1 miliarda. Pewnie nigdy się nie zwróci. Przy okazji zbudowano miejski tor F1, ale oczywiście musieli dopłacić, żeby F1 raczyło tam przyjechać (bodajże 20 milionów euro za wyścig). Cała ta okolica toru F1 wygląda na opuszczoną, nic się tam nie dzieje, nikt nie chodzi. Valencia to oczywiście słaby przykład, bo milionowe miasto zawsze jakoś sobie poradzi.
    Jest taka wioska Peleas de Abajo, która ma 250 mieszkańców i która bezsensownie zadłużyła się bodajże na 4 miliony euro.
    W Alcorcon, mieście mniejszym od Bytomia i Bielska Białej zaczęto budowę kompleksu kulturalnego za 100 milionów euro.
    Itepe :-)
    W Polsce jedyne co kojarzę to Opera w Białymstoku

    Edit: no właśnie, i zapomniałem jeszcze o jednym. Hiszpania ma największą sieć autostrad w Europie. To dodatkowo zmniejsza sens posiadania tak gęsto lotnisk. Możecie też zerknąć na docelowy układ dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, żeby przemyśleć sens budowy kolejnych lotnisk.

  12. #12
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Hahaha. Od zawsze wiadomo, czym jest budowa lotnisk komunikacyjnych w Polsce i czym była i jest w innych krajach. To jest konsekwencja regionalizmu w finansowaniu w UE. Tak jest i tak będzie. Jest to efekt ambicji i wiary w cuda. Och jakże to polska cecha. Lotnisko to okno na świat. Wybudujmy lotnisko, a w naszym hutorze zrobi się Wielki Świat! Otóż niestety nie. Lotniska same w sobie niczego nie generują. Podany przez kogoś przykład kilkunstu kilometrów drogi szybkiego ruchu, która kosztuje tyle co lotnisko jest zupełnie nie trafiony. Po pierwsze po drodze jeździ tysiące osób dzienie, a z lotniska będą latać 3 samoloty na dobę (o ile samorząd będzie dopłacał do tanich linii). Ale co najważniejsze - po drugie - droga generuje minimalne koszty utrzymania, a lotnisko to skarbonka (chyba jako jedny na tym formu mam lotnisko więc wiem).
    W zasadzie to ja się nawet nie złoszczę na takie działania. On są absurdalne, ale po to Lechu skakał przez płot, żebyśmy żyli w samorządnym świecie. Troszkę się dziwię, jak w Białymstoku buduje się Teatr Wielki, albo w Gdyni lotnisko, albo w Kosizej Wólce park wodny ale - jak ktoś słusznie zauważył - taki jest vox populi. Może tylko warto ludziom uzmysławiać, iż nawet jeśli dużo za inwestycję zapłaci UE, to już za koszty utrzymania kompletnie nierentownego portu będą płacić obywatele.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  13. #13
    E-Jet KRK
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GoldenDave Zobacz posta
    Pewnie,że zgoda; Gdynię jednak potraktujmy jako lekki wyjątek, w dużej mierze to stary trójmiejski problem braku współpracy miast, ambicji, nieudolności i braku planowania; 20 lat w trójmieście powstawał wspólny trójmiejski bilet (wyprawa komunikacją z Gdyni do Gdańska to były 3 bilety, np. trolejbus Gdynia, SKM /kolejka/, autobus gdański); lata całe trwa zsynchronizowanie świateł na granicy Gdańska i Sopotu i jest nie do zrobienia..
    Nie dziwi mnie, że Gdynia ma pomysł na własne lotnisko, tym bardziej, ze nie mówimy tu o tworzeniu go od kompletnego zera;
    Gdynia jest OK, ale chyba tylko na zasadzie moje jest mojsze. To, że się samorządowcy nie mogą dogadać, to jeszcze nie powód żeby lotnisko obok lotniska budować.

    Cytat Zamieszczone przez GoldenDave Zobacz posta
    Co do zaś ogólnej tendencji budowania portów po mieścinach - Egon - pełna zgoda;
    No ale Gdynia jest właśnie taką mieściną. Przyjemną, sympatyczną, bardzo ją lubię, ale jest mieściną, nie metropolią.
    TomaszRT likes this.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    W Polsce jedyne co kojarzę to Opera w Białymstoku
    To ja mam chyba lepszy przykład - Filharmonia w Gorzowie Wlkp.

  15. #15
    Awatar GoldenDave

    Dołączył
    Aug 2011
    Mieszka w
    Gdynia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez E-Jet KRK Zobacz posta
    Gdynia jest OK, ale chyba tylko na zasadzie moje jest mojsze. To, że się samorządowcy nie mogą dogadać, to jeszcze nie powód żeby lotnisko obok lotniska budować.
    nie było sensem, ani tezą mojej wypowiedzi, że "Gdynia jest OK"; dyskutujemy tu o irracjonalności budowania portów po miasteczkach, lub zbyt blisko już istniejących, a ja wypowiadałem się o powodach, jakie leżą u podstaw konfliktu i decyzji miasta Gdyni o budowie własnego portu, bez obrony zasadności takiej decyzji; warto to myślę dostrzec i oddzielać;

    Cytat Zamieszczone przez E-Jet KRK Zobacz posta
    No ale Gdynia jest właśnie taką mieściną. Przyjemną, sympatyczną, bardzo ją lubię, ale jest mieściną, nie metropolią.
    Trójmiasto, a w szczególności Gdańsk, to jeden z najbardziej przereklamowanych tematów w skali kraju; sympatyczne to to jest, jak się bywa mimo wszystko nie stawiałbym jednak Gdyni w jednym rzędzie z np. Lublinem, czy Radomiem;

  16. #16
    Awatar mar941

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mlodyy1985 Zobacz posta
    Nie bronię budowy każdego portu w każdej gminie, ale jak ktoś mówi, że ,,z Lublina nikt nie lata więc nie buduje się lotniska" to nieprawda- inne , całkiem spore porty, jeszcze przed 2004 rokiem odprawiały po 200-300 tys pasażerów, ale nie przyszło do głowy by je likwidować, podobnie w Łodzi-dlaczego nikt nie latał-bo nie było odpowiedniej infrastruktury, dlaczego nie było infrastruktury? Można było powiedzieć, że ,,bo nikt nie latał" itd. i tak trwałoby błędne koło bez końca
    Mi to tej sytuacji i artykułu idealnie pasuje EPZG. Taki nasz polski osierocony port lotniczy.

  17. #17
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez GoldenDave Zobacz posta
    Nie dziwi mnie, że Gdynia ma pomysł na własne lotnisko, tym bardziej, ze nie mówimy tu o tworzeniu go od kompletnego zera;
    No a mnie to właśnie dziwi że Wojtek najwyraźniej puścił się poręczy i stracił swój zmysł PRowego survivalu. Pomysłu tam nie ma żadnego, przynajmniej nie wygląda on przekonująco.

    Na razie w Gdyni nikt nie postrzega tego jako jakiegoś zagrożenia. Żyje się dobrze, Prokom wygrywa, każde 2 nowe autobusy maja oskarową premierę, krzykaczami co to im od 50ciu lat drogi utwardzić nie mogą się mało kto przejmuje... Problem zacznie się dopiero wtedy gdy inwestycja zacznie boleć w budżecie i zacznie się jak w Gdańsku - podwyżki, ostre cięcia drobnych inwestycji itp.

    Z drugiej strony nie ma nawet komu tego wypunktować.
    GoldenDave likes this.

  18. #18
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Mnie najbardziej dziwi utrzymywanie się i ciągłe pączkowanie idiotycznych lokalnych partykularyzmów, najbardziej nonsensowna i niepożądana (ale też chyba najbardziej polska) ze wszystkich rzeczy, jakie mogłyby mieć miejsce w takim tworze jak Trójmiasto.
    I nie chodzi o to, kto kogo i w jakiej sprawie. Czy Sołtys be, a Szczurowaty cacy, i czy to, co Budyń wystawia w stronę pozostałych jest uśmiechniętym obliczem, czy też dupą do pocałowania. Ale ogólnie wygląda to tak, jakby jedną z pierwszych rzeczy, którą każdy z chłopaków rozważa po przebudzeniu, było, gdzie i jak można postawić się pozostałym.

    Cytat Zamieszczone przez GoldenDave Zobacz posta
    mimo wszystko nie stawiałbym jednak Gdyni w jednym rzędzie z np. Lublinem, czy Radomiem;
    Wsadzasz kij w mrowisko - tylko patrzeć, jak odezwą się tacy, którym nie leży umieszczanie Lublina i Radomia w tej samej lidze...
    GoldenDave likes this.
    For every solution there is a problem.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Awerik Zobacz posta
    Poczytaj sobie komentarze choćby mieszkańców Lublina na temat nowego lotniska. Pierwej weź ze trzy głębokie wdechy - lokalsi są zazwyczaj zachwyceni tym, że pod ich oknami marnuje się pieniądze na nieprawdopodobną wręcz skalę.
    A potem to samo 'spoleczenstwo' wychodzi na ulice protestowac przeciwko wrednemu kapitalizmowi.
    sven likes this.

  20. #20
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Mnie najbardziej dziwi utrzymywanie się i ciągłe pączkowanie idiotycznych lokalnych partykularyzmów, najbardziej nonsensowna i niepożądana (ale też chyba najbardziej polska) ze wszystkich rzeczy, jakie mogłyby mieć miejsce w takim tworze jak Trójmiasto.
    I nie chodzi o to, kto kogo i w jakiej sprawie. Czy Sołtys be, a Szczurowaty cacy, i czy to, co Budyń wystawia w stronę pozostałych jest uśmiechniętym obliczem, czy dupą do pocałowania. Ale ogólnie wygląda to tak, jakby jedną z pierwszych rzeczy, którą każdy z chłopaków rozważa po przebudzeniu, było, gdzie i jak można postawić się pozostałym.
    Rzekłbym że "wzajemne uprzejmości" mają tu swoją długą tradycję I chyba tylko zadziałało by rozwiązanie z dowcipu o niemcach / partyzantach w lesie.
    GoldenDave likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 02-10-2012, 15:43

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •