Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 83
  1. #1
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Świdnik Airport na 100%


    Polecamy


  2. #2
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    zeby nie bylo za dobrze:

    EKOLODZY OPROTESTOWALI BUDOWĘ PASA STARTOWEGO W ŚWIDNIKU

    Organizacja Towarzystwo dla Natury i Człowieka nie chce budowy lotniska w Świdniku. Zamierza chronić żyjącą tam kolonię susłów perełkowanych. Ekolodzy protestują w Urzędzie Marszałkowskim i Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Zapowiadają też, że zawiadomią Komisję Europejską. Ich działania mogą zablokować całą inwestycję.

    Ekolodzy podkreślają, że teren przeznaczony pod planowaną budowę to największa w Europie kolonia susła perełkowanego. Z tego powodu został on włączony do tworzonej właśnie Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Dopóki Komisja Europejska nie zatwierdzi tego programu, nie jest możliwe wydanie zgody na inwestycję i pozyskiwanie na nią dodatkowych funduszy. Tymczasem unijni urzędnicy mają aż 6 lat na podjęcie decyzji.
    Działacze Towarzystwa dla Natury i Człowieka uważają także, że Lubelszczyzna nie ma co liczyć na pozytywną opinię Brukseli, ponieważ w regionie istnieje alternatywna lokalizacja dla lotniska. Chodzi o Niedźwiadę, którą lansowały poprzednie władze województwa, ale pomysł został odrzucony przez obecny Zarząd Województwa Lubelskiego.
    – Do 6 marca ministerstwo musi wybrać projekty regionalnych inwestycji, które trafią do Komisji Europejskiej. Jeśli nasze władze centralne uwzględnią projekt lotniska w Świdniku, to w kwietniu poprosimy o ustosunkowanie się do naszych wątpliwości odpowiednie agendy Komisji Europejskiej. To zaś grozi zamrożeniem funduszy strukturalnych, jakie miał dostać nasz region na tę inwestycję – zapowiada Krzysztof Gorczyca, prezes Towarzystwa dla Natury i Człowieka w Lublinie.
    Marszałek województwa lubelskiego Jarosław Zdrojkowski zapewnia, że w momencie podejmowania decyzji o lokalizacji lotniska w Świdniku władze regionu opierały się m.in. na zapewnieniach burmistrza Świdnika Waldemara Jaksona, że problemu z susłami nie będzie.

    – Według badań prowadzonych przez Instytut Biologii UMCS nie ma najmniejszego zagrożenia dla susłów – przekonuje Artur Soboń, sekretarz Urzędu Miasta Świdnik.
    – To prawda, że 10 proc. kolonii trzeba będzie przenieść do Radawca, ale to jej na pewno nie zaszkodzi.

    Krzysztof Gorczyca jest innego zdania: – Były w przeszłości próby przenoszenia kolonii susłów w inne miejsca, ale to nic nie dało. Zwierzątka żyły w nowych miejscach najwyżej dwa lata i cała kolonia znikała.
    Władze województwa chcą, aby lotnisko ruszyło najpóźniej w 2010 r. Dzisiaj Regionalny Projekt Operacyjny, do którego wpisano lotnisko w Świdniku, ma być rozpatrywany przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.
    – Wypełnimy wszystkie elementy programu Natura 2000 i Komisja Europejska na pewno zaakceptuje nasz projekt. Nie można jednak dać gwarancji, że protesty organizacji pana Gorczycy i jej podobnych nie przedłużą czasu rozpatrywania sprawy – podkreśla Artur Soboń.

  3. #3
    Awatar Pawelbelzyce

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bełżyce

    Domyślnie

    "Nowa norka dla susła"
    Cytat Zamieszczone przez Dziennik Wschodni
    Lotnisko w Radawcu i Rezerwat Gliniska na Zamojszczyźnie - tam naukowcy z UMCS proponują przesiedlić ze Świdnika część unikatowej hodowli susła perełkowanego.

    Wszystko po to, żeby ekolodzy i Unia Europejska nie zablokowały budowy lotniska.

    Naukowcy twierdzą, że zwierzęta na tej operacji tylko zyskają. - Z naszych analiz wynika, że możliwe jest skuteczne przesiedlenie i odtworzenie części kolonii susła poza terenem lotniska - przekonuje dr Stefan Męczyński, szef zespołu, który właśnie przygotował ekspertyzę w tej sprawie.
    Dokument jest potrzebny, żeby uzyskać tzw. opinię środowiskową z Urzędu Wojewódzkiego, a potem przekonać Komisję Europejską, że na obszarze chronionym w ramach programu Natura 2000 można wybudować pasażerskie lotnisko bez szkody dla susłów.
    Unikatowa kolonia susła perełkowanego została tu przesiedlona pod koniec lat 70. Wtedy było ich kilkadziesiąt, dziś naukowcy szacują, że ponad 9 tys. Zamieszkują obszar 78 ha. Ale 22 ha będą bezpośrednio potrzebne pod budowę lotniska. - Musimy przesiedlić ok. 27 proc. populacji, czyli ponad 2600 zwierząt - mówi Ryszard Styka, biolog, od 25 lat prowadzący badania nad susłami.
    Naukowcy zaproponowali dwie lokalizacje: lotnisku w Radawcu, gdzie powędrowałoby ok. 2300 susłów oraz Rezerwat Gliniska na Zamojszczyźnie, skąd susły kiedyś zostały sprowadzone. Zdaniem biologów, warunki dla susłów są tam idealne, wystarczy jedynie systematyczne koszenie trawy i wywiercenie pięciocentymetrowych norek, by zwierzęta nie czuły się zagubione po przesiedleniu. Reszta kolonii pozostanie na lotnisku i od terenu budowy zostanie odgrodzona płotem długości 1200 m, wysokim na 2 m i głębokim na 1 m pod ziemią. Ogrodzenie zniknie po zakończeniu budowy i wtedy susły będą mogły zasiedlać ziemię włączoną do lotniska. - W ten sposób susły dostaną dodatkowy teren, na którym kolonia się rozrośnie. To kolejny warunek unii - przekonuje Styka. - Będą tu miały lepiej niż do tej pory - dodaje Karol Ścibior, prezes spółki Port Lotniczy Lublin. - A już w tej chwili żyją z nami w doskonałej symbiozie, nie przeszkadza im huk śmigłowców.
    Innego zdania są ekolodzy. - Nie słyszałem, by przesiedlenie susłów się w Polsce udało, obawiam się, że stracimy część kolonii. A te susły, które zostaną na lotnisku, także nie będą miały komfortowych warunków do życia - mówi Krzysztof Gorczyca, prezes Towarzystwa dla Natury i Człowieka.
    - Przyroda nie może hamować gospodarki, a gospodarka nie może niszczyć przyrody. I w tym duchu będziemy działać - ripostuje dr Męczyński.

  4. #4
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    ŚWIDNIK: Susły i samoloty do konsultacji


    DEBATA O PRZYRODNICZYCH SKUTKACH ROZBUDOWY LOTNISKA

    Projektowana budowa lotniska pasażerskiego w Świdniku nadal budzi kontrowersje wśród ekologów, którzy uważają, że inwestycja zaszkodzi istniejącej tu kolonii susła perełkowanego. Czy problem ten jest możliwy do rozwiązania?

    Odpowiedź na to pytanie ma paść 19 i 20 czerwca. W te dni w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie odbędzie się seminarium konsultacyjne pt. „Przyrodnicze skutki projektu rozbudowy lotniska w Świdniku”, któremu patronują wojewoda Wojciech Żukowski i marszałek województwa lubelskiego Jarosław Zdrojkowski.
    Burmistrz Waldemar Jakson przypomina, że projekt rozbudowy lotniska w Świdniku budzi kontrowersje związane głównie ze środowiskowymi skutkami tego przedsięwzięcia. Kwestią, która przykuwa najwięcej uwagi, jest potencjalny konflikt z kolonią susłów, zamieszkującą trawiastą część obecnego lotniska i specjalnym obszarem ochrony siedlisk Natura 2000 „Świdnik”, jaki ma być wyznaczony dla tej kolonii.
    – Suseł perełkowany jest gatunkiem o wysokiej randze ochronnej – mówi burmistrz Waldemar Jakson. – Ze względu na stopień zagrożenia został wpisany do „Polskiej czerwonej księgi zwierząt”. Jest chroniony międzynarodową Konwencją Berneńską o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej, natomiast w Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 ma status gatunku o znaczeniu priorytetowym, za który Unia Europejska ponosi szczególną odpowiedzialność. Kolonia w Świdniku jest najliczniejsza w UE. Zachowanie właściwego stanu ochrony oraz spójności tego obszaru jest zadaniem naszego kraju w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
    Jednak mieszkańcy naszej aglomeracji i regionu także mają prawo do lotniska. Osobliwie dziś, kiedy w UE znikły dla nas liczne bariery w postaci granic. Dlatego władze województwa tak usilnie zabiegają o rozbudowę lotniska w Świdniku, które może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu, przyczynić się do poprawy standardów życia, stworzenia lepszych perspektyw pracy, kształcenia, rozwoju gospodarczego.
    – Stąd tak ważne jest poszukiwanie takich wariantów przedsięwzięcia, które nie spowodują negatywnych skutków dla sieci Natura 2000. Prace te powinny odbywać się na etapie procesu inwestycyjnego. Dlatego przed formalnym wszczęciem procedur administracyjnoprawnych rozpoczynamy konsultacje społeczne, które mają udoskonalić proces poszukiwania najlepszych rozwiązań poprzez włączenie do współpracy różnych grup interesu, w tym ekspertów i organizacji pozarządowych. Potrzebne jest wsparcie merytoryczne procesu podejmowania decyzji planistycznych w ramach prac nad zmianami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, właściwa ocena oddziaływania na środowisko. Muszą być zapewnione przejrzystość i obiektywność procesu decyzyjnego, upowszechniona rzetelna informacja o środowiskowych skutkach przedsięwzięcia, aby uniknąć ewentualnych konfliktów – konkluduje Waldemar Jakson.
    Opracowanie pt. „Aktualny stan prac nad koncepcją rozbudowy lotniska, ewolucja rozwiązań projektowych, poszukiwanie wariantu przedsięwzięcia, nie powodującego znaczącego negatywnego oddziaływania na kolonię susłów perełkowanych oraz jej siedlisko” przedstawi Grzegorz Muszyński, prezes spółki Port Lotniczy Lublin-Świdnik. AŁ
    http://www.kurier.lublin.pl/index.ph...icle&sid=39670
    Zaorać, buraki posiać...

  5. #5
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Lotnisko w Świdniku coraz bliżej.

    7 mln zł z budżetu państwa dostanie Lubelszczyzna na lotnisko w Świdniku. Dobrą wiadomość ogłosił w poniedziałek w Kielcach wicepremier Przemysław Gosiewski.
    - Liczyliśmy na te pieniądze i jak widać, mieliśmy rację. Udało się - cieszy się prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński.

    To kwota z rezerwy celowej zaplanowanej w budżecie państwa na poprawienie infrastruktury lotnisk. 120 mln zł ma trafić do 11 portów, które będą obsługiwały Euro 2012.

    W Świdniku za rządowe pieniądze powstanie dokumentacja projektowa rozbudowy lotniska: m.in. komplet ekspertyz i badań, projekt budowlano-wykonawczy, kosztorys inwestorski i pozwolenie na budowę.

    We wtorek prezes Muszyński ma przedstawić aktualny stan prac nad koncepcją rozbudowy lotniska. Od kilku miesięcy władze województwa i spółki pracują nad nowym, niekolidującym z programem Natura 2000, wariantem pasa startowego. Chodzi o ochronę susłów perełkowanych, których największa kolonia w Europie mieszka właśnie na terenie lotniska w Świdniku. Początkowo - mimo protestów ekologów - planowano przenieść susły w inne miejsce. Ale można to zrobić tylko w lipcu. W tym roku na pewno by się nie udało, co oznaczałoby, że lotnisko nie powstałoby - jak zakładają plany - do 2009 roku.

    Kilka tygodni temu pojawiły się pierwsze informacje, że władze województwa znalazły optymalne wyjście: pas zostanie przeniesiony, tak by nie kolidował z siedliskiem. - Wejdziemy w las, to jest pewne. Ale dzięki temu polepszymy parametry startu i lądowania: uda się nam zbudować pas długości 2,5 tys. metrów. Dodatkowym atutem będzie mniejsza uciążliwość samolotów, bo największe natężenie hałasu skupi się nad pasem trawiastym, gdzie obecnie prowadzona jest działalność aeroklubowa i mieszkają susły. Pogodzimy interesy wszystkich: ekologów, sportowców i entuzjastów lotniska w Świdniku - mówi odpowiedzialny za transport wicemarszałek Jacek Sobczak, który zaznacza, że wybór ostatecznego przebiegu pasa startowego nie jest jeszcze przesądzony.

    Wiadomo jednak, że nowy pas będzie wymagał wycięcia ponad 150 ha lasu, który jest własnością Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, a leży już na terenie gminy Wólka Lubelska (tzw. Wilcze Doły). - Oczywiście będziemy musieli nabyć te grunty - mówi enigmatycznie wicemarszłek Sobczak.

    Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że "nabycie" nie musi wcale oznaczać kupienia ziemi. - Samorząd województwa jest właścicielem wielu gruntów w regionie i może je np. wymienić za ten las - usłyszeliśmy w Urzędzie Marszałkowskim. Według naszych informatorów istnieje też inna możliwość: przekazanie terenu przez Lasy Państwowe Agencji Nieruchomości Rolnych. Ta z kolei mogłaby oddać las spółce. - W ramach naszych statutowych zadań możemy przekazywać teren np. na organizację transportu regionalnego. Jest tak w przypadku dróg, ale do tej pory nie zajmowaliśmy się przypadkiem lotniska - mówi nam jeden z wysokich urzędników lubelskiego oddziału ANR.
    http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,35640,4234475.html
    Zaorać, buraki posiać...

  6. #6
    Awatar Marcin747

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Jerozolima, Izrael

    Domyślnie

    Lotnisko w zgodzie z Naturą.


    Przełom w sprawie lotniska w Świdniku. Ekolodzy chwalą nowe koncepcje budowy pasa startowego, który miałby omijać pobliską kolonię susłów perełkowanych.

    Cztery nowe koncepcje budowy lotniska przedstawił wczoraj Grzegorz Muszyński, prezes spółki Port Lotniczy Lublin. Każda zakłada przesunięcie pasa startowego poza obszar chroniony programem Natura 2000. Dr Michał Piskorski, biolog z UMCS, który zajmował się badaniami populacji susłów: - Pierwsze wrażenie na temat tych propozycji mam pozytywne. To dobre rozwiązania. Jeśli któraś z koncepcji będzie wdrożona, to droga do budowy lotniska będzie z naszej strony otwarta.

    Propozycje chwali również Krzysztof Gorczyca z Towarzystwa dla Natury i Człowieka. - Będziemy je analizować pod względem oddziaływania na środowisko, jednak na pierwszy rzut oka są one rozsądne - wyjaśnia. Jednocześnie zaznacza: - Na razie są to koncepcje wirtualne, formalnie dalej obowiązuje ta koncepcja budowy lotniska, która narusza obszar siedlisk susła perełkowanego.

    Według dotychczasowych planów zarządu województwa i spółki Port Lotniczy Lublin regionalne lotnisko dla Lubelszczyzny miało powstać na terenach, na których znajduje się największa w Europie kolonia susła perełkowanego. Jego populacja jest chroniona europejskim programem Natura 2000. I budowa pasa startowego w tym miejscu stała pod znakiem zapytania.

    - Teraz sytuacja się zmieniła, bo pas znajdzie się w innym miejscu - tłumaczy Grzegorz Muszyński. - Zresztą suseł skorzysta na budowie lotniska - siedliska wraz z terenem portu lotniczego będą ogrodzone, co ochroni go przed psami i kotami - dodaje.

    O przełomie w porozumieniu z ekologami mówi wicemarszałek województwa Jacek Sobczak: - Podstawowym problem hamującym budowę lotniska był brak zgody środowisk ekologicznych na jego dotychczasową lokalizację - wyjaśnia.

    Nad nowymi koncepcjami nasi eksperci pracowali przez ostatnie dwa miesiące. Każda z nich jest możliwa do zrealizowania - twierdzi Sobczak. Która ostatecznie zostanie wybrana - nie wiadomo. Decyzja ma zapaść za kilka dni po dalszych konsultacjach ze środowiskami ekologów. - Jeśli wybierzemy którąś z propozycji, natychmiast rozpoczniemy przygotowania do pozyskania terenów i opracowania szczegółowego projektu lotniska. Jest szansa, że już za trzy lata lotnisko będzie działać - zapowiada wicemarszałek Sobczak.
    http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,35640,4237423.html
    Zaorać, buraki posiać...

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Widzę, że temat lotniska w Świdniku został zakończony na wiadomościach z czerwca i nie udało mi się znaleźć na forum nowszych informacji. Jako, że mieszkam w Lublinie i śledzę postępy w tej inwestycji to chciałbym w skrócie uzupełnić lukę w wiadomościach. Może kogoś to zainteresuje...

    Pod koniec czerwca Ratusz dorzucił kasę na lotnisko:

    Dodatkowy milion złotych trafi z miejskiej kasy do spółki Port Lotniczy Lublin w Świdniku. Pieniądze pójdą na objęcie przez miasto akcji i tym samym zwiększenie kapitału zakładowego spółki.

    Miasto Lublin jest największym udziałowcem spółki. Obecnie ma 30 proc. udziałów.

    Dodatkowe akcje wykupią też inni akcjonariusze. Łącznie kapitał zakładowy spółki ma wzrosnąć z 874 100 do 2 119 500 złotych.

    W tym roku Port Lotniczy Lublin może liczyć łącznie na dofinansowanie nawet w wysokości 8,2 mln zł. Obok pieniędzy udziałowców (1,25 mln zł) do kasy spółki ma trafić bowiem 7 mln zł, które województwo otrzyma z rezerwy celowej budżetu państwa.

    Pieniądze trafią na przygotowanie niezbędnej dokumentacji i wykup gruntów. Chodzi o 160 ha, które w części znajdują się w prywatnych rękach.

    Lotnisko w Świdniku ma być gotowe do 2012 roku. Inwestycja pochłonie ok. 200 mln zł, z czego 55 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych.
    W lipcu i sierpniu powiało pesymizmem w związku z koniecznością wycinki lasu i wykupu nieruchomości od prywatnych właścicieli:

    Zwolniły prace nad lotniskiem w Świdniku. Trwa przygotowywanie dokumentów. Władze spółki Port Lotniczy Lublin w Świdniku czekają m.in. na wycenę kosztów wycięcia lasu, na terenie którego znajdzie się część pasa startowego.

    O sprawie lasu w gminie Wólka pisaliśmy na początku lipca. Z informacji przekazanych m.in. przez Generalną Dyrekcję Lasów Państwowych wynikało, że koszt wykarczowania 160 ha zadrzewionej powierzchni, na której znajdzie się pas startowy, sięgnie nawet 135 mln zł. Pierwsza, największa opłata, za tzw. wyłączenie lasu z produkcji, czyli zmianę sposobu użytkowania terenu, miałaby wynieść 65 mln zł.

    Za przedwczesny wyrąb – niektóre drzewa są za młode, żeby je wycinać już teraz – spółka zapłaci około 5 mln zł. Do tego dochodzi 10 opłat rocznych odszkodowania, każda po 6,5 mln zł, czyli w sumie 65 mln zł. Prezes spółki PLL Grzegorz Muszyński twierdził wtedy, że w przypadku tak dużej i drogiej inwestycji (lotnisko ma kosztować ok. 200 mln zł), nie wnosi się pierwszej, największej opłaty. – Poza tym wierzymy, że uda się zmienić drogową specustawę i rozszerzyć ją na inwestycje lotnicze i kolejowe. Wtedy opłaty nie byłyby wymagane – tłumaczył Muszyński.

    Dziś prezes podtrzymuje tę opinię. Jednocześnie zlecił wykonanie precyzyjnej wyceny kosztów wycięcia lasu. Po co? – Uważam, że wyliczenia Lasów Państwowych były wstępne. Dlatego zwróciliśmy się do biegłych o wycenę. Wyniki poznamy najpóźniej za miesiąc – poinformował Grzegorz Muszyński.

    Prezes nie chciał powiedzieć skąd pochodzą biegli, ale zapewnił, że mają stosowne uprawnienia. I zaraz dodał: – Cena opracowania nie będzie wysoka. Ponadto, po naszych dokładniejszych obliczeniach okazało się, że trzeba będzie wyciąć nie 160, ale 133 ha lasu.

    – Nawet przy zmniejszeniu wycinanego terenu suma nie będzie mniejsza niż 100 mln zł – nie miał wątpliwości Piotr Młynarczyk z Wydziału Stanu Posiadania Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Młynarczyk podkreślił, że wyliczenia biegłych nie będą odbiegać od kwot wskazanych przez Lasy Państwowe. – To są szacunki oparte na odpowiednich rozporządzeniach ministra środowiska. A ostateczną decyzję o wysokości opłat i tak wydaje generalna dyrekcja – tłumaczył Młynarczyk.

    Jednocześnie poinformował, że jest szansa na zmniejszenie kwot:

    – Od wysokości opłat trzeba odjąć wartość gruntu uzyskanego po wyrębie lasu. Czasami udaje się w ten sposób zaoszczędzić dużą część pierwszej, największej opłaty. Pozostałe: za przedwczesny wyrąb i odszkodowanie – w tym przypadku ok. 70 mln zł – będą niezmienne – przyznał Piotr Młynarczyk.

    Trwa przygotowywanie innych dokumentów dla lotniska, m.in. tych, które pozwolą na uzyskanie zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego na budowę terminalu w Świdniku. Chodzi o ocenę oddziaływania na środowisko (tworzą ją eksperci z PAN), opinię sanitarno-epidemiologiczną oraz Agencji Ruchu Lotniczego.
    We wrześniu zakończyły się negocjacje z Brukselą. Kasa na lotnisko została przyznana:

    Zakończyliśmy rozmowy, jesteśmy bardzo zadowoleni – powiedział wczoraj marszałek Jarosław Zdrojkowski tuż po powrocie z Brukseli, gdzie wraz ze swoimi pracownikami negocjował Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Lubelskiego. Finał rozmów oznacza, że unijne pieniądze, czyli 4,5 mld zł, już niedługo popłyną do samorządów i firm regionu. [...]

    Podczas rozmów padły też pytania o lotnisko w Świdniku.
    – Bruksela szczególnie uważnie przygląda się wszystkim inwestycjom lotniczym – mówił marszałek Zdrojkowski. – Poproszono nas o dokładne informacje. Tłumaczyliśmy, że nie mamy już problemów z lokalizacją portu lotniczego na terenie chronionej sieci Natura 2000. [...]

    Jak zapowiedział marszałek Zdrojkowski, program zostanie podpisany około połowy października. Będzie to oznaczać zielone światło dla rozpoczęcia inwestycji współfinansowanych za unijne euro. Pierwsze płatności będą zaś dostępne w przyszłym roku.
    Najnowsza wiadomość dotycząca Świdnika pojawiła się w prasie dzisiaj:

    Urzędnicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej skontrolowali teren pod planowane lotnisko w Świdniku. To kolejny krok do uzyskania przez zarząd spółki Port Lotniczy Lublin zgody na lokalizację terminalu pod Lublinem.

    – Wystąpiliśmy do PAŻP o udzielenie nam korytarzy powietrznych. Przeprowadzona w ubiegłym tygodniu wizja lokalna wypadła po naszej myśli – poinformował wczoraj Piotr Jankowski, rzecznik prasowy PLL. – W ciągu miesiąca otrzymamy z PAŻP stosowną dokumentację – dodał Jankowski.

    W poniedziałek odbyło się posiedzenie zarządu spółki PLL. Władze firmy zdecydowały, że konieczne jest opracowanie „Projektu ochrony lotniska”, czyli dokumentu opisującego przyszłe procedury zabezpieczeń lotniska np. przed włamaniami. Zarząd postanowił także poinformować przewoźników obsługujących „polskie niebo” o swoich planach. – Deklarację uruchomienia połączeń już złożyli nam Wizzair oraz Ryanair – dodał Jankowski.

    Zarząd zdecydował też o przeprowadzeniu wyceny nieruchomości znajdujących się na terenie przyszłego lotniska. Zajmie się tym wybrana w przetargu firma. Inna – też wyłoniona w przetargu – weźmie na siebie negocjacje i wykup gruntów. Do pierwszych tego typu transakcji ma dojść jeszcze w tym roku. – Trzeba wykupić nieruchomości od 140 właścicieli – podkreślił Jankowski.

    Na tym nie koniec formalności. By inwestycja mogła ruszyć, potrzebna będzie ocena oddziaływania na środowisko (już przygotowują ją eksperci z PAN). Bez tego dokumentu Urząd Lotnictwa Cywilnego nie wyda zgody na lokalizację terminalu w Świdniku.

    To nie jedyne problemy lotniczej inwestycji. Jak pisaliśmy na początku lipca, za wycięcie 133 ha lasu, na którym znajdzie się pas startowy, trzeba będzie zapłacić nawet 130 mln zł. Grzegorz Muszyński, prezes spółki, zapewnił nas jednak, że możliwe jest zmniejszenie opłat. W tym celu zlecił wykonanie wyceny niezależnej firmie. Ta miała być gotowa najpóźniej we wrześniu.

    – Okazuje się, że otrzymamy ją do końca października – zakończył Jankowski.
    Cytowania pochodzą z archiwum Kuriera Lubelskiego.

    Jeśli pojawią się jakieś nowe wiadomości niezwłocznie je zamieszczę.

  8. #8
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    http://uk.youtube.com/watch?v=efW1lFJyO9c
    http://uk.youtube.com/watch?v=FiFHvPspi88

    Nie wiem dokladnie kiedy to sie pojawilo w Panoramie Lubelskiej, chyba w okolicach pazdziernika '07.

    Bede czekal na wszelkie informacje.

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelw
    http://uk.youtube.com/watch?v=efW1lFJyO9c
    http://uk.youtube.com/watch?v=FiFHvPspi88

    Nie wiem dokladnie kiedy to sie pojawilo w Panoramie Lubelskiej, chyba w okolicach pazdziernika '07.

    Bede czekal na wszelkie informacje.
    Te fragmenty pochodzą z ostatnich dni września tego roku. Jeśli chodzi o bieżące informacje to można co nieco dowiedzieć się z oficjalnej strony przyszłego lotniska: http://www.portlotniczy.lublin.pl/ oraz ze strony stowarzyszenia 'Lotnisko w Świdniku': http://www.lotniskowswidniku.pl/

    Stowarzyszenie to rozmawiało już z przedstawicielami FR i nawet umieścili na stronce ich banner. Dostępne są również przekazane przez Ryana wymagania dotyczące lotniska. Natomiast na stronie oficjalnej lotniska Boeinga FR zobaczymy w górnym bannerze na zmianę z C0 i jeszcze o ile pamiętam dwoma innymi maszynami. Jeśli się nie mylę to również przy ostatnim newsie widać silnik 737 w jakby znajomym malowaniu Dreamliner

  10. #10
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    [quote="Proteus"]
    Cytat Zamieszczone przez pawelw
    http://uk.youtube.com/watch?v=efW1lFJyO9c
    http://uk.youtube.com/watch?v=FiFHvPspi88

    Stowarzyszenie to rozmawiało już z przedstawicielami FR i nawet umieścili na stronce ich banner. Dostępne są również przekazane przez Ryana wymagania dotyczące lotniska. Natomiast na stronie oficjalnej lotniska Boeinga FR zobaczymy w górnym bannerze na zmianę z C0 i jeszcze o ile pamiętam dwoma innymi maszynami. Jeśli się nie mylę to również przy ostatnim newsie widać silnik 737 w jakby znajomym malowaniu Dreamliner
    Prosze, tylko nie Ryanair. Juz EasyJet albo Wizzair jest duzo duzo lepszy. Nie chcialbym latac tymi liniami do Lublina :-/

  11. #11
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelw
    Prosze, tylko nie Ryanair. Juz EasyJet albo Wizzair jest duzo duzo lepszy. Nie chcialbym latac tymi liniami do Lublina :-/
    Wszyscy życzymy z całego serca abyś dorobił się w Londynie tyle abyś mógł do Lublina latać bizjetami.



  12. #12
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    Eeee tam, nie chodzi mi o to ze low-cost. Po porstu nie lubie Ryanair'a i tyle. EasyJet ma duzo lepsza marke i wcale nie jest drozszy.

    OT: nie jestem na tzw. "emigracji zarobkowej", wiec zbedne, generalizujace komentarze prosze zachowaj dla siebie.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    OT: nie jestem na tzw. "emigracji zarobkowej", wiec zbedne, generalizujace komentarze prosze zachowaj dla siebie.
    Boże broń jeśli w moim komentarzu coś zdrożnego wyczytałeś. W opisie masz Londyn więc nie ważne czy jesteś tam w pracy takiej "zwykłej" czy jesteś bankierem w City czy może studiujesz tam , to i tak jakoś tam się rozwijasz co będzie skutkowało również (mam nadzieję) rozwojem finansowym a co za tym idzie spełnieniem tego czego Ci życzę

    P.S. Jestem pozytywnie nastawiony do ludzi na tzw "emigracji zarobkowej".



  14. #14
    Awatar KOŁO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz/Clonmel

    Domyślnie

    pawelw, a moze ty masz cos do emigracji zarobkowej??

  15. #15
    Awatar pawelw

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Puławy

    Domyślnie

    Spokojnie, nic nie mam. Nie lubie jednak generalizowania i wyciagnia blednych domyslow. Ale to juz oddzielny topic, nie na to forum :-)

    A lotnisko w Lublinie niech ma jak najwiecej linie, nie tylko Ryanair'a. Wiem ze posiadanie LOTu jest tam nie mozliwe, zostaja jedynie low-costy.

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Oto najświeższe informacje w sprawie lotniska w Świdniku:

    Cytat Zamieszczone przez Kurier Lubelski
    Projektowana budowa lotniska pasażerskiego w Świdniku nabiera realnych kształtów. W Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie właśnie została podpisana umowa między Samorządem Województwa Lubelskiego a władzami firmy Port Lotniczy Lublin SA – „Kontrakt wojewódzki dla województwa lubelskiego” w sprawie przekazania spółce 14 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów.

    W podpisaniu umowy uczestniczyli: marszałek Jarosław Zdrojkowski, wicemarszałek Jacek Sobczak, prezes firmy Port Lotniczy Lublin SA Grzegorz Muszyński, zastępca prezydenta Lublina Krzysztof Żuk, burmistrz Świdnika Waldemar Jakson i starosta świdnicki Mirosław Król.

    Prezydent Krzysztof Żuk powiedział, że podpisanie kontraktu, co najpierw miało miejsce w Warszawie, a teraz w Lublinie, kończy się etap koncepcji budowy lotniska, a rozpoczyna etap rzeczywistej realizacji. Dokument ten pozwala na przekazywanie pieniędzy na konto spółki Port Lotniczy Lublin. Chodzi o 14 mln zł. Resztę spółka musi wygospodarować we własnym zakresie. Za celowością budowy lotniska przemawiają plany budowy między Świdnikiem i Lublinem Mieleckiej Strefy Ekonomicznej, której powodzenie w dużej mierze będzie uzależnione od jakości połączeń drogowych, kolejowych i powietrznych z centralną Polską i Europą.

    Marszałek Jarosław Zdrojkowski przyznał, że jest to bardzo ważna inwestycja dla Lublina, Świdnika i regionu, stąd musi być sfinalizowana jak najszybciej. Pozwolenie na budowę lotniska spółka ma dostać w 2008 roku.

    Wicemarszałek Jacek Sobczak, który pilotuje tę inwestycję od początku, zapewnił, że Urząd Marszałkowski i Sejmik Województwa Lubelskiego przeznaczą określoną sumę funduszy na podwyższenie kapitału zakładowego spółki i obejmie kolejną emisję akcji. Prace nad przygotowaniem planu zagospodarowania przestrzennego na terenie gmin Wólka, Mełgiew i Świdnik, na terenie których ma powstać port lotniczy, już rozpoczęto.

    Także Waldemar Jakson, burmistrz Świdnika, zadeklarował, że miasto udzieli pomocy finansowej na tę budowę.

    – Bardzo nas cieszy, że współpraca między władzami wojewódzkimi i spółką Port Lotniczy Lublin układa się tak dobrze. Lotnisko należy postrzegać w kategoriach gospodarczych, ale także historycznych. Świdnik ma wielkie tradycje lotnicze. W 1938 roku w naszym mieście została otwarta Szkoła Pilotów. W uroczystości otwarcia szkoły uczestniczył marszałek Polski Edward Rydz-Śmigły. Już wtedy istniały plany rozbudowy infrastruktury lotniskowej w naszym mieście – przypomniał burmistrz Waldemar Jakson.

    Z myślą uruchomieniu portu lotniczego w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej już powstała klasa o specjalności lotniczej. W świdnickim szpitalu planowane jest utworzenie oddziału ratunkowego.

    Pas startowy świdnickiego lotniska ma mieć 2200 m długości i 45 m szerokości. Istnieje możliwość wydłużenia pasa w kierunku Mełgwi tak, aby mogły z niego korzystać nawet najbardziej obciążone samoloty. Świdnicki port ma być wykorzystywany także do przewozu towarów.

    Prezes Grzegorz Muszyński uważa, że jeśli w najbliższych latach utrzymają się ceny materiałów i robocizny, budowa lotniska pochłonie nie więcej niż 200 mln zł. Pierwsze samoloty mają wystartować ze Świdnika w 2012 roku, a więc w roku mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012.

    – Budowa lotniska w Świdniku została wpisana do regionalnego programu operacyjnego. Obecnie nic nie wskazuje na to, aby inwestycja ta była zagrożona – zapewnia marszałek Jarosław Zdrojkowski.

    PIERWSZY WYKUP W TYM ROKU

    Komisja przetargowa firmy Port Lotniczy Lublin SA, po przeprowadzeniu postępowania przetargowego na operat szacunkowy nieruchomości w gminach Wólka, Świdnik oraz Mełgiew, przeznaczonych pod budowę lotniska, dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty. Jedynym kryterium była cena usługi. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma „Rzeczoznawca” DMR Biuro Wycen Nieruchomości w Lublinie. Umowa na realizację usługi zostanie zwarta w tym tygodniu. Po wykonaniu operatów ma być wyłoniona, także przez komisję przetargową, firma, która zajmie się wykupem nieruchomości. Pierwsze transakcje mają być przeprowadzone w tym roku.

  17. #17
    Awatar Expat

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EGTK \ EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawelw
    =Po porstu nie lubie Ryanair'a i tyle. EasyJet ma duzo lepsza marke i wcale nie jest drozszy.
    .......
    Bez jaj z tą dużo lepszą marką . Po pierwsze standard ten sam , po drugie jest droższy . W tamtym roku EZY "wygrał" konkurs na najgorszą linię w UK , w tym roku FR .
    EasyJet ma na pewno jeden plus - operuje bardzo często z głównych lotnisk w przeciwieństwie do Ryanaira

    p.s. : przepraszam za offtop

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Sejm głosami PO nie przyznał lotnisku w Świdniku 36 ml zł na wykup gruntów pod inwestycję.
    kurierlubelski.pl
    Cud lotniska nie będzie

  19. #19
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    PO ewidentnie odgrywa się na ścianie wschodniej za ostatnie wybory (zostal wowczas doslownie zmiażdżony przez PiS) :/
    No bo po co pomagac najbiedniejszemu rejonowi w Polsce, a do czasu przylaczenia Bulgarii i Rumunii, nawet w UE?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Niech żałują za swoje.

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •