Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree3Likes
  • 3 Post By alien

Wątek: Usterka systemu grzewczego a szyba

  1. #1
    Awatar Przemko

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Na UM994 między GILAS a DRE

    Question Usterka systemu grzewczego a szyba


    Polecamy



    Witajcie,

    Na stronie powyższego zdjęcia napisano:
    The window cracked due to malfunction of the heating system on a flight from MBJ to ZRH about 3hrs before landing over the atlantic.
    Jak usterka systemu grzewczego przyczyniła się do pęknięcia szyby? Czy to przez to, że szyby przy zbyt niskiej temperaturze pękają? Jeśli tak to na jakiej zasadzie (wytłumaczcie to zjawisko)?

    Szukałem podobnego posta i nic nie znalazłem, poza tym nie wiem czy ten temat nie powinien znajdować się na forum prostych pytań, ale mam nadzieję, że wszystko jest OK.

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Zakładałbym, że było to spowodowane różnicą temperatur. Tak samo jak byś to zmrożonej szklanki nalał wrzątku to też by pękła.

  3. #3
    Awatar Przemko

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Na UM994 między GILAS a DRE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tinek6 Zobacz posta
    Zakładałbym, że było to spowodowane różnicą temperatur. Tak samo jak byś to zmrożonej szklanki nalał wrzątku to też by pękła.
    Tak też myślałem.

    Jeszcze jedno pytanko co do tego: Jak wysoka musiała to być temperatura, a jaka jest utrzymywana normalnie?

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Przednie szyby samolotów są ogrzewane, glownie żeby zapobiec ich oblodzeniu i zaparowaniu. Dodatkowo ogrzana szyba jest bardziej elastyczna i odporna na uszkodzenia od zimnej.

    Natomiast wyłączenie ogrzewania samo w sobie nie powinno spowodować pęknięcia szyby. Takie uszkodzenia jak na zdjeciu zdarzają sie od czasu do czasu w wyniku powstania łuku elektrycznego w elemencie grzewczym. Jest to stosunkowo niegroźne, bo szyba składa sie z kilku warstw i zwykle pęka jedna z wewnętrznych. Zwykle mozna z tym lecieć dalej

  5. #5
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Widzisz to - pyta sie Tomek pokazujac na prawy dolny rog swojej przedniej szyby. Fioletowe ogniki tanczyly wesolo na powoli rozprzestrzeniajac sie po calej jego szybie. Jestesmy nad Egiptem na FL370. Po lewej stronie w oddali delta Nilu a pod nami ciemna pustynia. Do Hurgady pozostala nam jeszcze godzina lotu. Ogniki nadal sa ale to chyba nie ogniki Swiatego Elma. Tamte powstaja tylko w chmurach lub w ich bezposrednim poblizu i w kokpicie czuc wtedy specyficzny zapach a teraz najblizsze chmury sa pareset kilometrow za nami. Po paru sekundach show zostalo wzbogacone o zloty luk - jasna ryse a nawet bardziej blyskawice ktora przeleciala przez cala dlugosc szyby. To jednak "window arcing". Na naszych oczach przepala nam sie element grzewczy przedniej prawej szyby!
    Ciąg dalszy: http://lotnictwo.net.pl/blogs/allove...lato_2010.html
    Rafciooo77, Przemko and mikii77 like this.
    For every solution there is a problem.

  6. #6
    Awatar Przemko

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Na UM994 między GILAS a DRE

    Question Pytań ciąg dalszy

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Natomiast wyłączenie ogrzewania samo w sobie nie powinno spowodować pęknięcia szyby. Takie uszkodzenia jak na zdjeciu zdarzają sie od czasu do czasu w wyniku powstania łuku elektrycznego w elemencie grzewczym. Jest to stosunkowo niegroźne, bo szyba składa sie z kilku warstw i zwykle pęka jedna z wewnętrznych. Zwykle mozna z tym lecieć dalej
    Zarówno wyłączenie systemu ogrzewania, jak i powstanie w nim łuku elektrycznego spowoduje zaprzestanie działania ogrzewania, a więc obniżenie temperatury, podczas gdy z postu użytkowników tinek6 i alien wynika, że to zbyt wysoka temperatura powoduje to zjawisko:
    Cytat Zamieszczone przez tinek6 Zobacz posta
    Zakładałbym, że było to spowodowane różnicą temperatur. Tak samo jak byś to zmrożonej szklanki nalał wrzątku to też by pękła.
    Rozwijając cytat przytoczony przez alien'a w jego poście:
    Cytat Zamieszczone przez AllOver
    To jednak "window arcing". Na naszych oczach przepala nam sie element grzewczy przedniej prawej szyby!
    Reka szybko idzie do gory i przyciskiem "R Front Window" wylaczamy ogrzewanie.

    I jeszcze jedno: Jak wysoka ponad standard, musiała to być temperatura, że aż szyba pękła? Jeżeli znacznie wyższa to dlaczego piloci tego nie zauważyli lub dlaczego systemy w samolocie na to pozwoliły, a jeżeli jedynie nieznacznie wyższa to czy o jednolitości szyby decyduje jedynie kilka stopni?

    Pozdrawiam

  7. #7
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Podstawy fizyki się kłaniają - pewnie podgrzewa się nie cała, tylko w miejscu łuku, który pewnie bywa "galopujący" i tam też zaczyna pękać od naprężeń miejscowych

LinkBacks (?)

  1. 02-11-2012, 13:23

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •