Zakładałbym, że było to spowodowane różnicą temperatur. Tak samo jak byś to zmrożonej szklanki nalał wrzątku to też by pękła.
Witajcie,
Na stronie powyższego zdjęcia napisano:
Jak usterka systemu grzewczego przyczyniła się do pęknięcia szyby? Czy to przez to, że szyby przy zbyt niskiej temperaturze pękają? Jeśli tak to na jakiej zasadzie (wytłumaczcie to zjawisko)?The window cracked due to malfunction of the heating system on a flight from MBJ to ZRH about 3hrs before landing over the atlantic.
Szukałem podobnego posta i nic nie znalazłem, poza tym nie wiem czy ten temat nie powinien znajdować się na forum prostych pytań, ale mam nadzieję, że wszystko jest OK.
Pozdrawiam
Zakładałbym, że było to spowodowane różnicą temperatur. Tak samo jak byś to zmrożonej szklanki nalał wrzątku to też by pękła.
Przednie szyby samolotów są ogrzewane, glownie żeby zapobiec ich oblodzeniu i zaparowaniu. Dodatkowo ogrzana szyba jest bardziej elastyczna i odporna na uszkodzenia od zimnej.
Natomiast wyłączenie ogrzewania samo w sobie nie powinno spowodować pęknięcia szyby. Takie uszkodzenia jak na zdjeciu zdarzają sie od czasu do czasu w wyniku powstania łuku elektrycznego w elemencie grzewczym. Jest to stosunkowo niegroźne, bo szyba składa sie z kilku warstw i zwykle pęka jedna z wewnętrznych. Zwykle mozna z tym lecieć dalej
Ciąg dalszy: http://lotnictwo.net.pl/blogs/allove...lato_2010.htmlWidzisz to - pyta sie Tomek pokazujac na prawy dolny rog swojej przedniej szyby. Fioletowe ogniki tanczyly wesolo na powoli rozprzestrzeniajac sie po calej jego szybie. Jestesmy nad Egiptem na FL370. Po lewej stronie w oddali delta Nilu a pod nami ciemna pustynia. Do Hurgady pozostala nam jeszcze godzina lotu. Ogniki nadal sa ale to chyba nie ogniki Swiatego Elma. Tamte powstaja tylko w chmurach lub w ich bezposrednim poblizu i w kokpicie czuc wtedy specyficzny zapach a teraz najblizsze chmury sa pareset kilometrow za nami. Po paru sekundach show zostalo wzbogacone o zloty luk - jasna ryse a nawet bardziej blyskawice ktora przeleciala przez cala dlugosc szyby. To jednak "window arcing". Na naszych oczach przepala nam sie element grzewczy przedniej prawej szyby!
For every solution there is a problem.
Zarówno wyłączenie systemu ogrzewania, jak i powstanie w nim łuku elektrycznego spowoduje zaprzestanie działania ogrzewania, a więc obniżenie temperatury, podczas gdy z postu użytkowników tinek6 i alien wynika, że to zbyt wysoka temperatura powoduje to zjawisko:
Rozwijając cytat przytoczony przez alien'a w jego poście:
Zamieszczone przez AllOver
I jeszcze jedno: Jak wysoka ponad standard, musiała to być temperatura, że aż szyba pękła? Jeżeli znacznie wyższa to dlaczego piloci tego nie zauważyli lub dlaczego systemy w samolocie na to pozwoliły, a jeżeli jedynie nieznacznie wyższa to czy o jednolitości szyby decyduje jedynie kilka stopni?
Pozdrawiam
Zakładki