Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22

Wątek: Autopilot

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Autopilot


    Polecamy

    Czy na każdym locie jakiegoś samolotu, choć na krótki czas jest włączany autopilot?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    W pasażerskich tak.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Ełk

    Domyślnie

    W pasażerskich piloci przejmują kontrolę tylko przy starcie i lądowaniu a tak to na autopilocie lecą w stronę "przystanku"

  4. #4
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    No i zawsze mogą przejść na sterowanie ręczne
    Podobno (niech eksperci rozjaśnią) teraz to nawet nie jest możliwe by przeciągnąć
    samolot świadomie, bo różne układy do tego nie dopuszczą, coś jak ESP w samochodzie
    Jeśli już zaś dojdzie do sytuacji przeciągnięcia, ponoć wystarczy puścić stery i samolot
    sam wróci do lotu poziomego
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  5. #5

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen
    Podobno (niech eksperci rozjaśnią) teraz to nawet nie jest możliwe by przeciągnąć
    samolot świadomie, bo różne układy do tego nie dopuszczą,
    W programie "Latający heavy metal" pokazywali to na airbusie a320. Celowo sprowokowali przeciągnięcie, a samolot sam zwiększył moc silników i nie dopuścił do tego.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Podobno (niech eksperci rozjaśnią) teraz to nawet nie jest możliwe by przeciągnąć
    samolot świadomie, bo różne układy do tego nie dopuszczą, coś jak ESP w samochodzie
    Chodzi o alpha floor protection?
    Jak to jest w Boeingach? Coś mi świta, że rożnie to działa w zależności od wyłączonego AT/uzbrojonego AT/włączonego AT, ale jak na złość nie mogę teraz tego znaleźć.
    Czy na każdym locie jakiegoś samolotu, choć na krótki czas jest włączany autopilot?
    Pomyślałeś, co będzie jeśli w samolocie nie zainstalowano autopilota?

  7. #7
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    Pomyślałeś, co będzie jeśli w samolocie nie zainstalowano autopilota?
    Chyba o zgrozo, będzie musiał nim lecieć... pilot
    Kiedyś nie było autopilotów i jakoś samoloty latały
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Sprawny a/p jest wymagany chociażby w RVSM.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    to juz lepiej niech sam zapobiega - bo jak dadza mu mowe... to juz to widze... "jak lecisz idioto!!! kto ci dał licencje!!!"... ach te komputery.... takie zarozumaiałe a jak im sie "blue" zapali to kupa złomu...

  10. #10
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    z tego co wiem, a wiem niewiele, to w Benkach da się przeciągnąć - komputer jedynie ostrzega przed tym faktem różnorakimi brzęczkami i kontrolkami. A arbuzach natomiast kategorycznie do tego nie dopuszcza... czy ktoś może to potwierdzić lub zanegować?

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Filmik na temat: http://pl.youtube.com/watch?v=WCc-R4xXZPU

    Nie jestem wyjadaczem arbuzów, lecz jeśli się nie myle można zrobić wszystko jeśli się wyłączy komputer odpowiedzialny za wspomaganie.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Autopilot

    Cytat Zamieszczone przez Sebek1994
    Czy na każdym locie jakiegoś samolotu, choć na krótki czas jest włączany autopilot?
    Po pierwsze samolot musi miec autopilot zeby mozna go bylo wlaczyc. Sa samoloty bez zadnego autopilota. :>

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    z tego co wiem, a wiem niewiele, to w Benkach da się przeciągnąć - komputer jedynie ostrzega przed tym faktem różnorakimi brzęczkami i kontrolkami.
    Oprocz tych "brzeczykow" zwiekszaja sie kolosalnie sily na wolancie tak ze nawet gluchy i slepy pilot zauwazylby ze cos nie tak. Zgoda co do Airbusa. Ogolnie sie mowi ze Airbus ma "hard protection" a Boeing ma "soft protection" (zapezpieczenie) przed przeciagnieciem.

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Nie jestem wyjadaczem arbuzów, lecz jeśli się nie myle można zrobić wszystko jeśli się wyłączy komputer odpowiedzialny za wspomaganie.
    Nie, w Airbusie nie da sie tego zrobic nawet przy recznym sterowaniu.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Re: Autopilot

    Nie jestem wyjadaczem arbuzów, lecz jeśli się nie myle można zrobić wszystko jeśli się wyłączy komputer odpowiedzialny za wspomaganie.
    Nie, w Airbusie nie da sie tego zrobic nawet przy recznym sterowaniu.
    Temat mnie wciągnął. Starałem się poszukać jakichś bardziej wiarygodnych stron na ten temat w internecie i powiem szczerze, że nie jestem przekonany Twoim "NIE".
    Na panelu (overhead) są dwa bloki FLT CTL, na których są zmieszczone przyciski odnoszące się do zdublowanych komputerów:
    ELAC - Elevator Aileron Computer
    SEC - Spoiler Elevator Computer
    FAC - Flight Augmentation Computer
    Z tego co zrozumiałem gdy dojdzie do uszkodzenia przynajmniej kliku podzespołów system przełącza się na Alternate Law, w którym już np. samolot MOŻE zostać przeciągnięty. W takim razie myśle, że przy wyłączeniu wszystkich 2 ELAC 3 SEC i 2 FAC samolot będzie się również rządził innymi prawami i ograniczenia typu pitch 30 i 15 czy bank 67 również przestaną istnieć.
    Dalej uważam, że nie rozumiem wszystkiego. Ewentualnie może myle kompletnie pojęcia i jest jeszcze jakiś inny system, który gra we własne karty?

    Może to i nie konkret bo filmy na youtube przypominają profesjonalizmem wikipedie w niektórych momentach, ale znalazłem też takie oto coś:
    http://www.youtube.com/watch?v=BVITJbVNvY4

    Saturn mógłbyś napisać dlaczego uważasz, że się nie da wyłączyć "wspomagania"?

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Autopilot

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Z tego co zrozumiałem gdy dojdzie do uszkodzenia przynajmniej kliku podzespołów system przełącza się na Alternate Law,
    Wyraznie na gorze byla dyskusja o normalnym-codziennym lataniu samolotem a nie jak nagle jest sytuacja typu "emergency" i podzespoly zaczynaja wysiadac. Typowy pilota Airbusa nie bedzie miec nigdy w swoim zyciu szans (i raczej chyba za tym nie teskni) latania takim uszkodzonym samolotem - chyba ze na symulatorze.

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Re: Autopilot

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez fanknastich
    Z tego co zrozumiałem gdy dojdzie do uszkodzenia przynajmniej kliku podzespołów system przełącza się na Alternate Law,
    Wyraznie na gorze byla dyskusja o normalnym-codziennym lataniu samolotem a nie jak nagle jest sytuacja typu "emergency" i podzespoly zaczynaja wysiadac. Typowy pilota Airbusa nie bedzie miec nigdy w swoim zyciu szans (i raczej chyba za tym nie teskni) latania takim uszkodzonym samolotem - chyba ze na symulatorze.
    Wybrałeś cytat, który ma najmniejsze znaczenie w moim poście i miał na celu jedynie wskazanie, że skoro uszkodzenie powoduje możliwość przeciągnięcia to ręczne wyłączenie, o którym mówiłem raczej też powinno. Chyba, że przyciski flight ctrl są jedynie po to żeby je podziwiać. Również wyraźnie i ochoczo odpowiedziałeś "Nie, nie da się[...]" na moje stwierdzenie, że "prawdopodobnie da się zrobić wszystko po wyłączeniu komputerów". Dlatego skoro dalej ciągne ten sam punkt (a jest ten sam), na który otrzymałem od Ciebie odpowiedź, nie staraj się wykazać, że nagle rozmowa jest nie na temat. Szczególnie, że pięć osób w tym temacie odniosło się do ograniczeń manewrów przez autopilota.

    Jestem jedynie ciekaw skąd masz wiedze, że "Nie, nie da się[...]", ponieważ ja po kilkugodzinnych poszukiwaniach mam wrażenie, że jak najbardziej da się. Albo rozmawiamy konkretnie, albo dyskusja nie ma sensu bo "Nie, nie da się".

  16. #16
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Normalnie Arbuzy latają w tzw. direct law, gdzie przed przeciągnięciem samolot sam będzie się 'bronił' w przypadku alternate law już tak nie będzie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Autopilot

    fanknastich - a ty wkolo Macieju . Czy to masz pojecie ze istnieje cos takiego jak SOP (Standard Operating Procedures) i ze pilotowi Airbusa nie jest wolno tak sobie wylaczac poszczegolne systemy bo mu sie nagle zachcialo polatac w "Atlternate Law" bo dawno tego nie robil. Pilot moze rozne rzeczy robic w kabinie, nawet moze rozhermetyzowac kabine bo do tego tez przeciez ma guziki - wedlug twojego genialnego sformulowania przeciez nie sa po to zeby je podziwiac . Latanie reczne Airbusem nie ma nic wspolnego z wlaczaniem sobie "alternate Law".

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Re: Autopilot

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    fanknastich - a ty wkolo Macieju . Czy to masz pojecie ze istnieje cos takiego jak SOP (Standard Operating Procedures) i ze pilotowi Airbusa nie jest wolno tak sobie wylaczac poszczegolne systemy bo mu sie nagle zachcialo polatac w "Atlternate Law" bo dawno tego nie robil. Pilot moze rozne rzeczy robic w kabinie, nawet moze rozhermetyzowac kabine bo do tego tez przeciez ma guziki - wedlug twojego genialnego sformulowania przeciez nie sa po to zeby je podziwiac . Latanie reczne Airbusem nie ma nic wspolnego z wlaczaniem sobie "alternate Law".
    Tak, masz racje


    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Normalnie Arbuzy latają w tzw. direct law, gdzie przed przeciągnięciem samolot sam będzie się 'bronił' w przypadku alternate law już tak nie będzie.
    Chyba jednak latają na Normal Law. (http://www.airbusdriver.net/airbus_fltlaws.htm) Podobnie pisze również w mądrzej wyglądającym niż ta strona, pdfie

    Pozdrawiam

  19. #19
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Dwie wersje słyszałem, może zależy od szkoły
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Dwie wersje słyszałem, może zależy od szkoły
    Jest tylko jedna prawdziwa wersja i jedna szkola - Normal Law, komus sie nazewnictwo pomieszalo. :>

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •