Czy przecietny samolot pasażerski np B767 jest w stanie bez problemu wylądować bez rewersow?
Wersja do druku
Czy przecietny samolot pasażerski np B767 jest w stanie bez problemu wylądować bez rewersow?
Kazdy samolot moze bez problemu wyladowac bez rewersow ;).
Musi. Żeby być certyfikowany.
Zaś wyczytałem że np. ATR-72 może ich użyć w trakcie lotu ("ujemny" kąt natarcia).
Oczywiście, na suchym pasie rewersy skracają dobieg o kilka procent (w A320 3%).Cytat:
Zamieszczone przez marcek84
Jak-40, Ił-62, Tu-154, Concorde mogły używać odwracaczy w locie. Z turbopropów na przykład C-130.Cytat:
Zaś wyczytałem że np. ATR-72 może ich użyć w trakcie lotu ("ujemny" kąt natarcia).
Ale już w B737 czy A320/319, albo 310 chyba nie - jakaś katastrofa zdarzyła się
właśnie gdy odwracacze otworzyły się na wysokości przelotowej. Nic nie mogli już
niestety zrobić :?
NG też.Cytat:
The 737-400 is able to deploy the reversers w/o the wheels down, it uses the radar altimiter to allow/deny the use of the reversers.
Choć nie chodzi o przelotową, a poniżej 10 stóp RA (i ciąg idle). Jeszcze Trident i DC-8 były certyfikowane do użycia odwracaczy podczas zniżania.
3%? :shock: Myslałem ze jest to kwestia bardziej 30%. Wiec wiekszość siły hamowania pochodzi z hamulców kół czy z czego?Cytat:
Zamieszczone przez PZl Belfegor
Samolot na ziemi wyhamowują hamulce kół, opór aerodynamiczny (spoilery, klapy) i odwracacze, przy czym efektywność tych czynników zależy od prędkości.
Odwracaczy zwykle używa się na pozycji idle lub minimalnym ciągu, by zlikwidować ciąg skierowany do tyłu.
Czyli po prostu do lądowania na brzuchu?Cytat:
Zamieszczone przez PZl Belfegor
Nie, jak sądzę tutaj "w/o wheels down" oznacza, że koła samolotu nie znajdują się na ziemi.
A gdzie tak jest napisane?Cytat:
Zamieszczone przez twinsen
Znaczy się na chwilę przed przyziemieniem :).Cytat:
Zamieszczone przez PZl Belfegor
wiec skoro dawaja dla takiego a320 te 3% - to po kiche są??? czy raczej na "mokro" sa lepsze?
Na angielskiej wikipedii:Cytat:
Zamieszczone przez thewho
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal
Czy ktoś mógłby podać jakieś wiarygodne dane na temat % udziału odwracaczy w ogólnej sile hamowania? Bo te 3% brzmią raczej mało realnie.
No to faktycznie ciekawostka. Ciekawe o ktora wersje 72 im chodzi :roll:Cytat:
Zamieszczone przez Harry_man
na angielskiej wikipediiCytat:
Zamieszczone przez thewho
Cytat:
Thrust reversers are used by many jet aircraft to help slow down just after touch-down, reducing wear on the brakes and enabling shorter landing distances. It is also available on many propeller aircraft through reversing the controllable pitch propellers to a negative angle.
cessny 208 , kingairy itd i inne pierdolotki tez mogaCytat:
Zamieszczone przez twinsen
Te 3% są realne. Masz tu wiarygodne dane, zresztą za dystans hamowania i tak głównie odpowiadają autobrakes, bo to one "dyktują" opóźnienie.Cytat:
Czy ktoś mógłby podać jakieś wiarygodne dane na temat % udziału odwracaczy w ogólnej sile hamowania? Bo te 3% brzmią raczej mało realnie.
A319-112
3% on a dry runway,
6% on a wet runway,
12% on a water or slush contaminated runway,
and as much as 24% on an ice paved runway.
A319/320/321
Dry -5%
Wet -12%
1/2" of water -15%
Ice -27%
A330
Dry -2%
Wet -5%
1/2" of water -7%
Ice -19%
A340-300
Dry -3%
Wet -8%
1/2" of water -11%
Ice -27%
A340-600
Dry -7%
Wet -9%
1/2" of water -22%
Ice -36%
A w jakiejs instrukcji?Cytat:
Zamieszczone przez twinsen
No dobra ,masz dostep do istrukcji,moze nawet czasami używasz, więc powiedz forumowiczom jasno iż w samolotach rodziny ATR używanych w Eurolocie przestawienie manetki na pozycje REV w locie jest niemożliwe i dlaczego tak jest.Cytat:
Zamieszczone przez thewho
Nie wierz do końca FCOM, QRH są jeszcze inne instrukcje. Wide FE.
Andrzej