Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 34
  1. #1
    Awatar puchat

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie Dlaczego ATRy kołują na jednym silniku?


    Polecamy

    Ostatnio wybrałem się na taras na Okęcie i po raz kolejny zauważyłem, że ATRy po wylądowaniu kołują z włączonym tylko jednym silnikiem.

    Ktoś potrafi to wyjaśnić?
    Chyba nie chodzi tylko o oszczędność paliwa...
    Pozdrawiam, Maciek.


  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Według informacji zasłyszanych, to właśnie tylko o to chodzi. Pierwszy się wyłącza lewy silnik, a prawy chodzi do końca. On też po wysprzęgleniu śmigła ( i chyba znacznej redukcji mocy) pełni funkcję APU.



  3. #3
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    On też po wysprzęgleniu śmigła ( i chyba znacznej redukcji mocy) pełni funkcję APU.
    Śmigło nie jest wysprzęglane tylko włączany jest propeller brake. Silnik pracuje wtedy w Hotel Mode.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    Śmigło nie jest wysprzęglane tylko włączany jest propeller brake. Silnik pracuje wtedy w Hotel Mode.
    To teraz wiem jak to fachowo się nazywa. Dzięki.



  5. #5

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    Śmigło nie jest wysprzęglane tylko włączany jest propeller brake. Silnik pracuje wtedy w Hotel Mode.
    A technicznie na czym to polega?

    Kołowanie na jednym silniku chyba nie dotyczy tylko ATR'ów. Po prostu w nich to najbardziej rzuca się w oczy. Czytałem w jakiejś gazecie, że przy dzisiejszych oszczędnościach wiele linii lotniczych tak robi.

  6. #6
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    A technicznie na czym to polega?
    Sam się długo zastanawiałem, aż w końcu zapytałem kogo trzeba. Chodzi o to, że turbina napędowa nie jest połączona mechanicznie z turbinami wysokiego i niskiego ciśnienia. W Hotel Mode jest ona po prostu blokowana i napęd nie jest przenoszony na śmigło podczas gdy cały silnik pracuje normalnie.

  7. #7
    Awatar puchat

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Dzięki ogromne panowie!
    Pozdrawiam, Maciek.


  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Chociaż z tego co pamiętam nie jest to procedura oparta o zalecenia samego ATR'a (zdaje się, że nawet to odradza).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Tzn co? Hotel Mode czy kołowanie na jednym silniku?

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    Tzn co? Hotel Mode czy kołowanie na jednym silniku?
    Kołowanie na jednym silniku oczywiście, hotel mode to standardowa procedura.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Chociaż z tego co pamiętam nie jest to procedura oparta o zalecenia samego ATR'a (zdaje się, że nawet to odradza).
    Nie koluje sie na jednym silniku gdy jest zla przyczepnosc podloza w innym przypadku nie ma przeciwskazan - no chyba, ze np jest pod gorke i trzeba bedzie sie zatrzymac to sie nie wylacza. Po pierwsze oszczednosci a po drugie lewo smiglo nie ma hamulca wiec gdyby je wylaczyc na stojance to by sie jeszcze dlugo krecilo i nie moznaby rozpoczac obslugi. Procedura wylaczenia wyglada tak, ze zazwyczaj po skolowaniu z pasa ustawia sie smiglo w choragiewke (pozycja FTR na dzwigni) i po minucie wylacza sie calkowicie (FUEL SO)

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wiem o tym, ale co do kołowania na jednym silniku to wersji widziałem/czytałem/słyszałem kilka:
    -że niby sam atr nie zaleca
    -że można, ale tylko po lądowaniu (co jest bardzo powszechne, przed startem nie bo się silniki muszą równo w miarę nagrzać)
    -że można zawsze, nawet przed startem (często CSA tak robi, może to przypadek)

    itp.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jedyny zapis, ze nie mozna to jak "Breaking action is reported poor"

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Jedyny zapis, ze nie mozna to jak "Breaking action is reported poor"
    SOP?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Jedyny zapis, ze nie mozna to jak "Breaking action is reported poor"
    SOP?
    FCOM

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    -że niby sam atr nie zaleca
    Zaleca nie zaleca, ale w FCOM'ie sam napisal, ze mozna, malo tego mowi, ze mozna rowniez powerback'a zrobic na jednym silniku.

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    -że można, ale tylko po lądowaniu (co jest bardzo powszechne, przed startem nie bo się silniki muszą równo w miarę nagrzać)
    O tym nizej.

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    -że można zawsze, nawet przed startem (często CSA tak robi, może to przypadek)
    Nie tylko CSA, Cimber, Elo i wiele innych rowniez.
    Choc przoduja w tym amerykanie z wlaczniem silnika w holding poincie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Jedyny zapis, ze nie mozna to jak "Breaking action is reported poor"
    Rowniez jak jest bardzo zimno, powinno sie odpowiednio wczesniej wlaczyc silnik zeby podgrzac olej. Minimalna temp. to 0 stopni, ale w spodziawanym oblodzeniu juz 45 stopni. A w pewnych warunkach nawet 71 stopni.

    Przy obecnych temp. nie ma zadnego problemu.

    Pozdrawiam
    Tomasz
    If flight sim hours counted half of us would be flying for the airlines by now.

    Hush kits are for wimps.....fly loud, fly proud

  17. #17
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszF
    Rowniez jak jest bardzo zimno, powinno sie odpowiednio wczesniej wlaczyc silnik zeby podgrzac olej. Minimalna temp. to 0 stopni, ale w spodziawanym oblodzeniu juz 45 stopni. A w pewnych warunkach nawet 71 stopni.
    Jakich stopni? Bo wyglada mi to na na F.
    No, chyba ze w lotnictwie sie powszechnie F zamiast C uzywa.

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Stopni C

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszF
    malo tego mowi, ze mozna rowniez powerback'a zrobic na jednym silniku.
    Z czego to wynika?
    Bo FCOM mowi, ze power back musi byc na dwoch silnikach.

  20. #20
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Z czego to wynika?
    Bo FCOM mowi, ze power back musi byc na dwoch silnikach.
    Hmmm, to się pozmieniało! Jak latałem na Trabantach, to w FCOMie nic takiego nie było! Jak najbardziej można było robić powerback-a na jednym silniku! I tak robiłem przez 4 lata...
    Pozdrawiam!
    Piotr

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •