Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
Like Tree1Likes
  • 1 Post By frik

Wątek: Pytanie o wybór wysokości przelotowej

  1. #1
    Eri
    Eri jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2022
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie Pytanie o wybór wysokości przelotowej


    Polecamy

    Mam takie najprawdopodobniej banalne pytanie - ale dlaczego dlaczego jeden samolot przy starcie leci na wysokość dajmy na to X. A inny obiera wysokość 1/2 x? Chodzi o kurs? Ciężar?(Pewnie tak ale jestem laikiem - ewentualnie gdzie tu na forum znajduje takie tematy dla człowieka co dopiero wchodzi w te hobby?)

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Zależy to od kilku czynników. Generalnie chodzi o to by dolecieć do celu zużywając możliwie mało paliwa. Różne typy samolotów mogą się trochę różnić optymalną wysokością przelotową (zakładam, że mówimy głównie o dużych samolotach pasażerskich), do tego ten optymalny poziom będzie zależał od konfiguracji w danym rejsie (ile jest na pokładzie ładunku i paliwa). Ale raczej nie będzie to różnica dwukrotna (x vs 0,5x, prędzej x vs 0,9x vs 1,05x). Np. maksymalny pułap 737 Classic (wersje -300, -400 i -500) to 37tys. stóp, ale dla kolejnych wersji 737 (NG i MAX) to już 41tys. stóp.

    Jednym z kluczowych czynników jest odległość lotu - przy krótkich dystansach nie opłaca się wznosić wyżej, jeśli na przelotowej się spędzi minutę, wydatek paliwa konieczny na osiągnięcie danego pułapu będzie większy niż oszczędność paliwa wynikająca z wyższego pułapu. Natomiast w lotach międzykontynentalnych często samolot wznosi się po starcie na wysokość przelotową, potem z czasem ją zwiększa (w miarę wypalanego paliwa). Kolejnym bardzo istotnym czynnikiem są warunki pogodowe - może być tak, że wyżej wieją silniejsze wiatry o niekorzystnym kierunku, wtedy bardziej opłaca się zostać trochę niżej i odwrotnie, jeśli wiatr wieje w tę stronę w którą się leci to najkorzystniej jest lecieć na tej wysokości, na której składowa tylna wiatru będzie największa. Dalej są też kwestie ograniczeń przestrzeni i pozostałego ruchu, które mogą spowodować konieczność lotu na mniej optymalnej wysokości przelotowej.

    Dla prostych pytań od początkujących jest dział... Forum Prostych Pytań, do którego przeniosłem Twój wątek
    T0pek likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Myślę, że koledze chodziło nie tylko o pułap, a jeszcze o profil lotu. Dlaczego niektóre samoloty bardzo szybko się wznoszą, a inne bardzo powoli. Nie jestem ekspertem, więc szczegółowo tak jak frik nie wyjaśnię, ale w uproszczeniu chodzi o to samo - masa, wywarzenie, pogoda, ładunek, ilość zabranego paliwa i konkretna trasa. I z tego wszystkiego oblicza się profil, który u danego przewoźnika będzie najlepszy (najbardziej ekonomiczny lub najszybszy). Ale to bardzo duże uproszczenie.

  4. #4
    Eri
    Eri jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2022
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie


    Polecamy

    Będzie prościej jak wstawię zdjęcie �� dobra jednak nie bo nie wiem jak. Wydaje mi się, że z entera to był Boeing 737 a drugi z wizzar to airbus a320 jeden należał do Wizzair drugi do entera. Ten od entera leciał niżej, dość długo jechał po samym pasie. Ale mogę być w błędzie bo, słabo (bardzo słabo ) odróżniam samoloty od dołu.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •