Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Wojskowe mysliwce w korytarzach pasazerskich


    Polecamy

    Swego czasu leciac na trasie KRK - EDI zauwazylem na kursie rownoleglym wojskowy samolot - mysliwiec. "Towarzyszyl" nam dobre 10-15 min na wysokosci mniej - wiecej mojego samolotu, byl bardzo dobrze widoczny w odleglosci pozwalajacej spokojnie rozpoznac typ "golym okiem" (jezeli ktos sie zna lepiej niz ja ).
    Bylo to nad terytorium polnocnych Niemiec.
    Teraz pytanie:
    Czy mysliwce biorace udzial w patrolu moga leciec korytarzami "pasazerow", konwojowac je, czy sledzic wg "wojskowego" kontrolera czy jest to zawsze jakos koordynowane z cywilnymi sluzbami naziemnymi.
    Czy kontroler ruchu lotniczego ma wiedze, ze w jego rejonie lata mysliwiec?
    Czy jest on (mysliwiec) widoczny na radarze kontroli cywilnej i z jakimi oznaczeniami?
    I czy dziala mu transponder podajacy np wysokosc?

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    1. Musialbys sprecyzowac co masz na mysli przez "patrol". Generalnie samoloty wojskowe lataja w zarezerwowanych elementach przestrzeni (podobnie jak np. szybowce, paralotnie itd), i innych uzytkownikow tam nie ma.

    2. Samoloty wojskowe nie przechwytuja i nie konwojuja samolotow pasazerskich w celach treningowych - gdy np. trenuje nasza para dyzurna, to po prostu jeden samolot jest przechwytujacym, lub przechwytywanym. Tak wiec sytuacja przechwycenia samolotu cywilnego moze miec miejsce w sytuacji prawdziwego zagrozenia (vide Helios).

    3. Mysliwiec nie bedzie sobie latal "w rejonie kontrolera" - patrz punkt pierwszy. Przelot poza ta przestrzenia (np. przelot pary dyzurnej do strefy w ktorej trenuje do i z lotniska) odbedzie sie na podstawie koordynacji.

    4. Jest widoczny na takiej samej zasadzie jak kazdy inny - kontrola obszaru zazwyczaj posluguje sie tylko radarem wtornym, wiec warunkiem "widzialnosci" samolotu jest wlaczony transponder.

    5. Tak, samoloty wojskowe zazwyczaj maja wlaczone transpondery (oczywiscie mowa o typowych zadaniach w czasie pokoju), i sa widoczne na radarze. Co wiecej, samoloty np. pary dyzurnej maja przydzielony staly nr squawk.

    6. Samoloty wojskowe oczywiscie moga wykonywac lot w przestrzeni "cywilnej", w korytarzach w ktorych lataja samoloty pasazerskie - wystarczy zlozenie planu lotu jak przez kazdego innego uzytkownika. Tak sie dzieje chocby w lotach treningowych F16 z Krzesin do Warszawy - skladany jest plan lotu (identyczny jak plan samolotu LOT, jedynie zamiast EPPO mamy EPKS), a pilot prowadzony jest przez cywilnych kontrolerow ruchu lotniczego.

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Wielkie dzieki Behemot, troche mi rozjasniles ta sprawe.
    Oczywiscie nie wiem i wiedziec nie bede, czego chcial samolot wojskowy od maszyny EasyJeta. W kazdym badz razie go widzialem i po prostu stad moje pytania.
    Przez pojecie "patrol" rozumiem rutynowy, zaplanowany lot.
    Nie jestem pewny czy samoloty wojskowe musza latac po z gory zaplanowanej trasie czy tez maja pewna "dowolnosc" w zakresie przydzielonego rejonu. Temat ten nadaje sie rownie dobrze do forum wojskowego, ale zdecydowalem o umieszczeniu go tuaj.
    Jestem bardzo zielony jesli chodzi o to co moga a czego nie moga samoloty wojskowe podczas cwiczen czy tez rutynowego lotu.
    W kazdym badz razie pamietajmy, ze sie to dzialo nad terytorium Niemiec i najprawdopodobniej samolot byl wlasnoscia tego kraju lub lub tez USA.
    Zobaczymy, moze ktos jeszcze bedzie mial cos ciekawego do dorzucenia w tym temacie.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Wspolczesnie nie wyroznia sie przestrzeni cywilnej i wojskowej jako takiej. W uproszczeniu mozna powiedziec, ze mamy przestrzen "ogolnego uzytku", w ktorej loty moze wykonywac kazdy uzytkownik po spelnieniu wymagan zaleznych od klasy przestrzeni (plan lotu, lacznosc, transponder itd) - moze to byc zarowno liniowy 737, prywatna Cessna, wojskowy Tupolew jak i F16. Z tej przestrzeni elastycznie wydziela sie okreslone fragmenty na potrzeby roznych uzytkownikow - moze to byc wojsko (na przyklad dla cwiczen pary dyzurnej), ale takze inni uzytkownicy, jak np. aeroklub dla realizacji skokow spadochronowych, zawody szybowcowe itd. Zasada jest taka, ze w tak wydzielonej przestrzeni znajduja sie tylko statki powietrzne uzytkownika ktory ja zarezerwowal na dany czas, inne musza je omijac.

    Co do twojego wypadku - mogl to byc samolot wykonujacy po prostu lot w drodze, bedacy 300m nad lub po toba. Nie wiem tez jak w Niemczech, natomiast w UK sa tez stare korytarze wojskowe na okreslonej wysokosci (np. cywile lataja do FL150 i od FL170 w gore, a na FL160 lata wojsko) - ale zazwyczaj pod katem do drog cywilnych.

    Tal jak mowilem, nie praktykuje sie probnych przechwycen cywilnych samolotow, nie zgodziloby sie na to ATC, a uzytkownik samolotu zrobilby niezly raban. Poza tym, gdyby on was przechwytywal nie-treningowo (np. utrata lacznosci), to marny bylby to pilot ktorego bys widzial jak na dloni - ale o zasadach przechwytywania pewnie wiecej sie dowiesz na forum pietro nizej.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •