Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 111
Like Tree2Likes

Wątek: Co to takiego trymer i do czego on służy ?

  1. #1
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Jak używać trymerów?


    Polecamy

    Chodzi mi głównie o trymery steru kierunku i lotek. Kiedy zasadniczo się ich używa i jak? Chodzi mi głównie o duże odrzutowce, chociaż być może małych samolotów z GA(tych wyposażonych w te trymery) też to dotyczy.
    Przypuszczam, że używa się ich przy lądowaniu z bocznym wiatrem i przy awarii jednego z silników. Jeżeli tak, to załóżmy:
    1)lądowanie z bocznym wiatrem z lewej strony.
    2)awaria lewego silnika w dwusilnikowej maszynie.
    W którą stronę, który trymer, jeśli w ogóle się go używa? Czy są inne sytuacje oprócz tych opisanych przeze mnie, w których używa się tych trymerów.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Jak używać trymerów?

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Przypuszczam, że używa się ich przy lądowaniu z bocznym wiatrem i przy awarii jednego z
    Nigdy przy bocznym wietrze, zawsze przy awarii silnika.

    2)awaria lewego silnika w dwusilnikowej maszynie.
    Awaria lewego silnika powoduje moment skrecajacy (yaw) w lewo - dlatego kontrujesz w prawa - tak jakbys naciskal prawy pedal.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie Re: Jak używać trymerów?

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    moment skrecajacy (yaw)
    Yaw - moment odchylający
    Roll - moment przechylający
    Pitch - moment pochylający - tak gwoli ścisłości w polskiej terminologii; moment skręcający to może być np. skrzydła lub kadłuba (dot. wytrzymałości konstrukcji, a nie mechaniki lotu)
    Tak jak pisał saturn - używa się trymera steru kierunku w przypadku awarii silnika, wiatr nie ma nic do rzeczy, ma natomiast znaczenie dla określenia który silnik jest krytyczny (awaria takiego silnika ma decydujący wpływ na zachowanie samolotu podczas awarii) - w przypadku samolotów odrzutowych, bo dla śmiglaków ważny jest jeszcze wpływ momentu obrotowego od śmigieł.
    A steru kierunku po to, aby kulkę chyłomierza "zagonić" jak najbliżej środka (zależy od samolotu jak powinna być położona kulka w locie ustalonym na jednym silniku - w jetach jest to środek skali) Tak wyważony samolot powinien lecieć sam. Aczkolwiek niektóre starsze samoloty wymagały nieco trymera lotek, ale raczej nie mogły latać w autopilocie - AP interpretuje wychylenie trymera lotek jako zaburzenie i zwyczajnie próbuje go... zniwelować.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pozwólcie, że zacytuję w całości wypowiedź innego pilota(wtedy jeszcze chyba ATR-ka) z innego forum z powodu której napisałem o lądowaniu z bocznym wiatrem:

    "Przy lądowaniu z bocznym wiatrem najistotniejsze jest wytrymowanie maszyny. Chodzi o to żeby skompensować znoszenie tak aby (powiedzmy umownie) punkt środka ciężkości znajdował się w osi pasa. Uzyskujemy wtedy efekt przesuniecia nosa w kierunku na wiatr.
    W takim ułożeniu dochodzimy przed strefę przyziemienia, wtedy podciągamy dziób, jak zwykle i sadzamy podwozie główne, które cały czas jest w osi pasa. Dokładnie w tym momencie robimy korekcję sterem kierunku z jednoczesną kontrolą przeciwległej lotki (bo siedzimy kołami głównymi) lub kontrą tejże lotki (jeśli jeszcze jesteśmy w powietrzu, aby nie przechylić się na jedną goleń główną).
    Prawidłowo wykonane lądowanie z bocznym wiatrem koryguje się w chwili przyziemiania co wygląda jak "prostowanie" kadłuba przed dotknieciem podwozia przedniego. Często jednak widzimy kangury na boki, co oznacza zbyt wczesne prostowanie, i powstanie przed przyziemieniem przechyłu.

    Dużym ułatwieniem jest długie wytrzymanie na auto pilocie ale to się sprawdza jedynie na ILSach.

    Pamiętajmy także o konieczności utrzymania się w osi pasa podczas dobiegu, co przy dużej prędkości początkowej wymaga także odpowiednich korekt. Statecznik pionowy działa wtedy jak żagiel i silny boczny wiatr znosi nas z osi pasa.
    Przy małej prędkości już tylko trzęsie samolotem i czujemy się jak w samochodzie.

    Acha - jeszcze warto napisać, bo zapomniałem, jakie są techniki utrzymania samolotu w osi pasa na podejściu.
    - na kraba czyli skrzydła wypoziomowane, a nos na bok, na wiatr. Kulka chyłomierza centralnie.
    - ślizg na skrzydło czyli nos w osi a jedno skrzydło - to na wiatr - pochylone. Kulka chyłomierza na wiatr."

    Edit: stąd myślałem, że w technice "na kraba" jeśli dam trymer steru kierunku w lewo, to trymerem lotek powinienem skontrować w prawo, aby maszyna nie skręcała.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Edit: stąd myślałem, że w technice "na kraba" jeśli dam trymer steru kierunku w lewo, to trymerem lotek powinienem skontrować w prawo, aby maszyna nie skręcała.
    Chyba ci sie pomylily nazwy. W technice na kraba to juz napewno nic nie trymujesz - zupelnie powodu tu nie ma, jeszcze w tej drugiej "na slizg" to mialoby to pewien sens ale i tak tego sie nie robi. A glowny powod dlaczego nikt sie na bawi w takie trymowanie jest czesty fakt ze wiatry potrafia zmieniac sile i kierunek i jak trzeba cos poprawic to po pierwsze nie zdarzylbys z re-trymowaniem a po drugie moglbys byc wytrymowany w zla strone - co juz jest wrecz niebezpieczne. Nie mowiac o takim szczegole ze przy wielu ladowaniach z bocznym wiatrym czesto stosuje sie obie techniki, np. na poczatku lecisz na "kraba" a w ostatniej minucie przechodzisz na "slizg" (auto-land jest kombinacja obu) co tym bardziej robi trymowanie niepraktycznym. Co do tekstu powyzej to zakladajac ze pisal to prawdziwy pilot jego "wytrymowanie samolotu" moze miec troche inne znaczenie - moze lekko niefortunne uzycie tego slowa.

  6. #6
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Na pewno nie mnie podważać wiedzę ani kompetencje autora cytatu, który przytoczyłem. Być może, że użył on jakiegoś skrótu myślowego.

    A co do mnie to może coś pomyliłem, więc najpierw uściślijmy, bo zawsze myślałem, że technika na kraba to ta gdzie samolot leci „bokiem” z nosem na wiatr. Czyli zakładając wiatr z lewej strony wychylam ster kierunku w lewo, a lotki w prawo(nawet, jeśli nie robię tego trymerami). Tak

    A wracając jeszcze do zasadniczej części mojego pytania:
    Czy mam rozumieć, że trymery steru kierunku i lotek, są używane tylko i wyłącznie przy awarii silnika?
    Ewentualnie w jakich jeszcze innych sytuacjach się ich używa?

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    technika na kraba to ta gdzie samolot leci „bokiem” z nosem na wiatr.
    Prawidlowo.
    Czyli zakładając wiatr z lewej strony wychylam ster kierunku w lewo, a lotki w prawo(nawet, jeśli nie robię tego trymerami). Tak
    Nie, nic nie wychylasz. Sam napisales poprawnie ze kulka chylomierza jest centralnie - to dowod ze samolot jest skoordynowany, skrzydla sa poziomo (inaczej bylby w skrecie). To co opisales robisz dokladnie w tej drugiej metodzie na "slizg" dlatego kulka nie jest juz centralnie.
    Nie zapominaj - krab przy ladowaniu jest tym samym krabem co na trasie kompensujac wiatr.
    Czy mam rozumieć, że trymery steru kierunku i lotek, są używane tylko i wyłącznie przy awarii silnika?
    Tak, lub prawie tak. Wiele samolotow wogole nie posiada trymeru lotek, niektore nawet nie posiadaja trymeru steru. Czy sa jakies jeszcze inne uzycia tych trymerow (jak istnieja) poza awaria silnika to o tym nie slyszalem.

  8. #8
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Jak wiatr z lewej, to lotki w lewo, żeby samolot ślizgał się pod wiatr z taką samą prędkością co wiatr go znosi, a noga w prawo, żeby nie skręcał w lewo i utrzymywał oś podłużną w osi pasa. Wtedy jak jest silny wiatr to lądujesz najpierw na lewe kółko.

  9. #9
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Leonidas
    Jak wiatr z lewej, to lotki w lewo, żeby samolot ślizgał się pod wiatr z taką samą prędkością co wiatr go znosi, a noga w prawo, żeby nie skręcał w lewo i utrzymywał oś podłużną w osi pasa. Wtedy jak jest silny wiatr to lądujesz najpierw na lewe kółko.
    Ale to jest metoda "zwis na skrzydło", tak?

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TermiT
    Ale to jest metoda "zwis na skrzydło", tak?
    Tak.

  11. #11
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    To jakie należy wykonywać ruchy sterami, aby w tej samej sytuacji (wiatr z lewej) lecieć "krabem" ?
    edit: lub w jakiej pozycji utrzymywać samolot?

  12. #12
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Lecisz z poprawką na wiatr - czyli znajdujesz się w osi pasa, ale nos samolotu odchylony pod wiatr. Podobnie jak przy locie po trasie z bocznym wiatrem. Tuż przed przyziemieniem sterem kierunku obracasz samolot na oś pasa. Dokładny moment już zależy od typu samolotu, którym się leci. Trzeba mieć wyczucie, które przychodzi w miarę treningu.

    BTW. Uczenie się latania przez zapamiętywanie sekwencji ruchów "na każdą okoliczność" to bardzo zły pomysł.

  13. #13
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Tuż przed przyziemieniem sterem kierunku obracasz samolot na oś pasa
    O, tak

    Widać tu chyba wszystko, o czym jest napisane w tym wątku

  14. #14
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    BTW. Uczenie się latania przez zapamiętywanie sekwencji ruchów "na każdą okoliczność" to bardzo zły pomysł.
    Wiem o tym. Chodziło mi przede wszystkim o samą ideę, może trochę źle sformułowałem pytanie, a poza tym do niedawna myślałem, że używa się przy tym trymerów.
    Dzięki wszystkim za pomoc.

  15. #15

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie Co to takiego trymer i do czego on służy ?

    Co to takiego te dwa okrągłe koła ustawione w pionie na środkowej części kokpitu (między nimi jest przepustnica, klapy etc) Zauważyłem, że w strasznie szybko się kręcą, od czego to zależy?

    TUTAJ ładnie to widać od 2:00 minuty

    pozdrawiam

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    to pytanie już chyba kiedyś było i chodzi o trymer

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    acha, dzięki. A jeszcze jedno, czy trymer włącza się automatycznie?

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez chckm8
    acha, dzięki. A jeszcze jedno, czy trymer włącza się automatycznie?
    Airbus jest o ile wiem jedynym samolotem w ktorym trymer wlacza sie automatycznie. We wszystkich innych samolotach albo pilot sam go uruchamia guzikiem elektrycznym albo wrecz recznie kreci tym kolem (najprostsze samoloty).

    Z tym ze to co napisalem wyzej dotyczy latania recznego, jak masz wlaczony auto-pilot (jesli samolot takowy ma) to trymer wlacza sie automatycznie bez wzgledu na typ samolotu.

  19. #19
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Airbus jest o ile wiem jedynym samolotem w ktorym trymer wlacza sie automatycznie. We wszystkich innych samolotach albo pilot sam go uruchamia guzikiem elektrycznym albo wrecz recznie kreci tym kolem (najprostsze samoloty).

    Z tym ze to co napisalem wyzej dotyczy latania recznego, jak masz wlaczony auto-pilot (jesli samolot takowy ma) to trymer wlacza sie automatycznie bez wzgledu na typ samolotu.
    A nie tylko - Boeing tez ma auto trymer! Działa po starcie, w początkowym okresie wznoszenia, oczywiście lecąc ręcznie, jak pamiętam do momentu schowania klap.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  20. #20

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    poz

    Domyślnie trymer


    Polecamy

    przeczytałem wszystko co było na forum na ten temat. Cięgle nie rozumiem zasady działania. bedę wdzięczny za wszystkie wyjaśnienia

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •