Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Zakrywanie wlotow silnikow podczas przestoju samolou


    Polecamy

    Czy jest obowiazkowe, czy tylko podczas okreslonych warunkow pogodowych?
    Jaki musi byc minimalny przestoj samolotu do zastosowania tego srodka?
    Na ile on jest skuteczny?

    Ponadto bardzo czesto oczekujac na pierwszy poranny rozruch samolotu (najczesciej SAAB3200) widze kilka pomaranczowych tasm z zabezpieczeniami w roznych czesciach samolotu (np z komory przedniego przedniej goleni). Czy moze ktos sie jeszcze orientuje jakie elementy sie zabezpiecza?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Ponadto bardzo czesto oczekujac na pierwszy poranny rozruch samolotu (najczesciej SAAB3200) widze kilka pomaranczowych tasm z zabezpieczeniami w roznych czesciach samolotu (np z komory przedniego przedniej goleni). Czy moze ktos sie jeszcze orientuje jakie elementy sie zabezpiecza?
    Żarówiaste taśmy to " remove before flight" zwane często "przypominaczami".
    Według mojej wiedzą są przyczepione w miejscach które należy sprawdzić przed lotem , po dłuższym postoju.



  3. #3
    TK
    TK jest nieaktywny
    Awatar TK

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2 mile od WAW

    Domyślnie

    W zasadzie jest to standardowe zabezpieczenie samolotu podczas dłuższego postoju (czyli przekraczającego czas potrzebny na obsługę naziemną i bez obecności załogi lotniczej, personelu handlingowego i technicznego). Chodzi tutaj o zabezpieczenie takich elementów płatowca jak:
    - podwozie przednie i główne - tzw. szpilki zabezpieczające podwozie przed schowaniem (najczęściej z przywieszką "remove before flight")
    - luki, osłony, drzwi i wzierniki - są zamykane
    - inne elementy potencjalnie narażone na uszkodzenia – np. śmigła (w ATR stosuje się taśmy unieruchamiające śmigła), osłony odbiorników ciśnienia statycznego, wloty powietrza do silników, rurki Pitota, czujniki temperatury itd.

    BRGDS

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Sa to zabezpiecznia dwoch roznych typow - albo zakrywacze delikatnych czujnikow (np. rurki Pitota przed roznymi owadami, piaskiem, itp.) albo sa to roznego rodzaje "lockings pins" ktore zapobiegaja zlozeniu sie/ruchom waznych czesci mechanicznych.

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    A czy ktos moze cos napisac w sprawie pierwszej czesci mojego pytania:
    Czy jest obowiazkowe, czy tylko podczas okreslonych warunkow pogodowych?
    Jaki musi byc minimalny przestoj samolotu do zastosowania tego srodka?
    Na ile on jest skuteczny?

  6. #6
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Zakrywanie wlotów silnika stosuje się przy dłuższych postojach (np. przylot rano - odlot wieczorem) oraz zawsze gdy samolot "nocuje" - głównym celem zakrywania jest ochrona silnika przed.... ptakami - to one potrafią w ciągu kilku godzin zbudować gniazdko we wlocie silnika lub jakimś luku. Sprawą drugorzędną są zanieczyszczenia.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    To, ze zawsze przy nocowaniu to bym sie mocno klocil. Przy nocowaniach samolotow rejsowych (mowie o Krakowie) to chyba tylko austriacy zaslepiali wloty do silnikow i cala reszte. W innych samolotach ograniczano sie do zakladania tylko szpilek. Tak wiec roznie to bywa.

  8. #8

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37
    głównym celem zakrywania jest ochrona silnika przed.... ptakami - to one potrafią w ciągu kilku godzin zbudować gniazdko we wlocie silnika lub jakimś luku. Sprawą drugorzędną są zanieczyszczenia.
    No i tu nie mogę się zgodzić!! jakaś kompletna bzdura z tymi ptakami Przede wszystkim zakrywa sie zimą przed opadami śniegu. Ale i z tym jest problem bo poprostu w "bazach noclegowych" nie do wszytskich typów są takie zaślepki (do silników oczywiście, bo do pitotów są na pokładzie). Co do osłon pitotów i portów to... generalnie też się ich nie stosuje, no chyba że w zimę i przede wszytskim na małych samolotach typu ATR itd. Szpilki do podwozia to z rejsowych też tylko ATR bo na większych nie są raczej wymagane.

    SAS najbardziej poważnie podchodzi do tego zagadnienia. Za czasów DASHów trzeba było zakrywać wloty i wiązać śmigła przez cały rok na okrągło. Teraz na CRJotach załogi same zakładają osłonki pitotów.

  9. #9
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bolo
    No i tu nie mogę się zgodzić!! jakaś kompletna bzdura z tymi ptakami Przede wszystkim zakrywa się zimą przed opadami śniegu.
    Jak napisałem wcześniej - "zanieczyszczenia to sprawa drugorzędna" - jednak nie twierdzę, że pomijana. Jak najbardziej zakrywanie wlotów przed śniegiem jest istotne - popytaj jednak obsługę techniczną (najlepiej szefa mechaników lub kogoś wyżej postawionego) to jednoznacznie ci odpowie, że PTAKI TO NIE BZDURA!!!! Skąd to wiem? - m.in. z biuletynów posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Lotów (lotnictwa wojskowego i cywilnego) oraz z własnego doświadczenia lotniczego.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  10. #10
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bolo
    Cytat Zamieszczone przez SAR37
    głównym celem zakrywania jest ochrona silnika przed.... ptakami - to one potrafią w ciągu kilku godzin zbudować gniazdko we wlocie silnika lub jakimś luku. Sprawą drugorzędną są zanieczyszczenia.
    No i tu nie mogę się zgodzić!! jakaś kompletna bzdura z tymi ptakami Przede wszystkim zakrywa sie zimą przed opadami śniegu.
    Zakrywa się przed szeroko pojętym FOD i tyle....
    KZ

  11. #11
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Zakrywa się przed szeroko pojętym FOD i tyle....
    Dokładnie tak - krótko i precyzyjnie.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  12. #12

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ
    Zakrywa się przed szeroko pojętym FOD i tyle....
    bardzo dobrze ujęte

    Cytat Zamieszczone przez SAR37
    Skąd to wiem? - m.in. z biuletynów posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Lotów (lotnictwa wojskowego i cywilnego)
    Teoria a praktyka to jak niebo a ziemia...

    Cytat Zamieszczone przez SAR37
    popytaj jednak obsługę techniczną (najlepiej szefa mechaników lub kogoś wyżej postawionego)
    Pracuję z nimi na co dzień...

    Cytat Zamieszczone przez SAR37
    PTAKI TO NIE BZDURA!!!!
    Przez wiele lat nie spotkałem się z ptakiem nawet zaglądającym do silnika podczas długiego postoju, więc piszę to tylko i wyłącznie z własnego doświadczenia i nie twierdzę, że przepisy mówią tak samo jak moje spostrzeżenia

  13. #13
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bolo
    Przez wiele lat nie spotkałem się z ptakiem nawet zaglądającym do silnika podczas długiego postoju, więc piszę to tylko i wyłącznie z własnego doświadczenia i nie twierdzę, że przepisy mówią tak samo jak moje spostrzeżenia
    Widzisz, każdy ma inne doświadczenia W swojej dotychczasowej karierze "zaliczyłem" trzykrotnie wyciąganie gniazd ptaków z wlotów do silnika (śmigłowca , co prawda a nie Benka) jak tylko zostawiłem maszynę na lądowisku (a raz na lotnisku komunikacyjnym) zdawałoby się, że na krótko, bo na ok. 6 - 8 godzin Lubią mnie czy co.....
    Fakt, w śmigłowcach rozmiar wlotu jest kilka razy mniejszy niż w "cywilnych" (np. 737) - stąd łatwiej o "przytulne warunki" dla ptaszków...
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  14. #14
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Najciekawsze jest to że żaden z panów ,chociaż ma na pokładzie instrukcje do niej nie siegnie...

    Andrzej

  15. #15
    Awatar Amen

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Połaniec

    Domyślnie

    Kiedyś była katastrofa, ktoregoś z boeingów przez właśnie taśmę. Podczas przeglądu prze lotem lub ?mycia? zaklejali taśmami rozne rzeczy w tym jeden z oworów (coś związanego z ciśnieniem). Samolot się rozbił. W związku z tym pytanie. Czy nadal używa się taśm do tego typu rzeczy? Czy taśmy muszą myć jaskrawych kolorów?


    PS. Był to chyba boeing lini KLM.

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Aeroperú Flight 603

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Najciekawsze jest to że żaden z panów ,chociaż ma na pokładzie instrukcje do niej nie siegnie...

    Andrzej
    O właśnie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Najciekawsze jest to że żaden z panów ,chociaż ma na pokładzie instrukcje do niej nie siegnie...

    Andrzej
    O właśnie.
    Ale o co chodzi? To instrukcja sluzy tez do zakrywania wlotow do silnikow?

  19. #19
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Ale o co chodzi? To instrukcja sluzy tez do zakrywania wlotow do silnikow?
    Na ATR ach ... ? Wskaż odpowiednią strone w instrukcji wykonywania przeglądów , gdzie to jest napisane .

    Andrzej

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Ale o co chodzi? To instrukcja sluzy tez do zakrywania wlotow do silnikow?
    Na ATR ach ... ? Wskaż odpowiednią strone w instrukcji wykonywania przeglądów , gdzie to jest napisane .

    Andrzej
    To ja zadalem pytanie
    W/w instrukcja nie lezy w kregu moich zainteresowan jak i chyba 99% pilotow.

    P.S
    Znalazles juz wylacznik AHRS'a na ADU?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-03-2012, 10:48
  2. 30-12-2011, 00:01
  3. 13-12-2011, 03:08
  4. 06-12-2011, 14:26
  5. 03-12-2011, 17:45
  6. 01-12-2011, 12:36
  7. 01-12-2011, 11:56
  8. 01-12-2011, 11:12
  9. 30-11-2011, 21:56
  10. 30-11-2011, 21:00
  11. 30-11-2011, 20:37
  12. 30-11-2011, 20:20
  13. 30-11-2011, 19:58
  14. 30-11-2011, 18:33

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •