Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie TORA, TODA, ASDA, LDA


    Polecamy

    Czy jest mi ktoś w stanie odpowiedzieć, jak wylicza się długość drogi startowej?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    ja ci mogę odpowiedzieć, ale jutro jak spojrzę w swoje materiały

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Są to długości deklarowane dla każdego kierunku drogi startowej:

    TODA - rozporządzalna długość rozbiegu przy starcie/Take off distance available
    TORA - rozporządzalna długość startu/Take off run available
    ASDA - rozporządzalna długość przerwanego startu/Accelerate stop distance available
    LDA - rozporządzalna długość lądowania/Landing distance available

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Pytanie było o co innego
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Mozna zoabczyc z tabel, itp ale tak piloci tego nie robia.
    Piloci zaczynaja od tego jak dlugi jest dany pas startowy, jakie sa warunki pogodowe i do tego dopasowuja parametry startu, mozna wiec powiedziec ze zaczynaja rozwiazywac problem "od konca".

    Zobacz tutaj gdzie byly pokazane przyklady jak to sie robi lacznie z prawdziwymi tabelami:

    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.ph...irgin+atlantic

  6. #6
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Znowu odpowiedź - mam wrażenie - nie na temat. Bo, o ile dobrze rozumiem, chodzi o to, jak sie wylicza publikowane później wartości poszczególnych deklarowanych długości?

    Może to pomoże? (ang.)
    http://www.scaa.sc/Technical%20Guida...0distances.pdf

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Dziękuje za pomoc ale może powiem pare słów więcej Jak wyznaczyc długośc drogi startowej i poszczególnych elementów jej zabezpieczenia jezeli znam tylko długość rozbiegu wymaganego dla samolotu który ma korzystać z tej drogi startowej (747-400). Jak z tej wartości przejśc do obliczeń które pozwolą mi wyznaczyć TORA TODA ASDA i LDA dla tej konkretnej maszyny. LELEK7 czekam na odp.

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Te liczby nie są parametrami samolotu, ale na stałe przypisane do danego pasa niezależnie, kto i co z niego korzysta. Bierzesz się od tzw. dupy strony.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszBączek
    Jak z tej wartości przejśc do obliczeń które pozwolą mi wyznaczyć TORA TODA ASDA i LDA dla tej konkretnej maszyny. LELEK7 czekam na odp.
    Atco ci dobrze odpowiedzial - nie ma zwiazku miedzy tymi parametrami. Pas jest taki jaki jest, ktos go kiedys zaprojektowal, wybudowal i samoloty musza sie do tego pasa dostosowac. Operowanie pojeciami typu "długość rozbiegu wymaganego dla samolotu.." nawet nie ma sensu bo ta liczba zalezy od wagi samolotu, temperatur, wiatrow, czy pas suchy/mokry, itp. Projektant nowego pasa moze jedynie sie ludzic ze dany pas bedzie wystarczajacy naprzyklad dla w pelni zaladowanego 747-400 z prawdopodobienstwem powiedzmy 98% na podstawie statystycznych danych meteorologicznych w danym miejscu. Zeby zwiekszyc to prawdopodobienstwo czasami sie wydluza lub buduje nowe pasy - jak naprzyklad nowy dodany pas w Denver aby wlasnie w pelni zaladowany 747-cargo mogl wystartowac z tego gorzystego lotniska nawet podczas bardzo upalnego dnia. Na wielu lotniskach na swiecie nie ma miejsca na takie luksusy jak przedluzanie lub budowanie nowych pasow - i pasy sa takie jak kiedys je wybudowano.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie


    Polecamy

    Do precyzyjnego określenia Długości deklarowanych drogi startowej potrzeba wprowadzić jeszcze dwa terminy Stopway i Clearway.

    Stopway jest to powierzchnia przylegająca do końców utwardzonej drogi startowej o nawierzchni umozliwiającej zatrzymanie się samolotu w przypadku przerwanego startu.

    Clearway jest to taki obszar przylegający do końców drogi startowej, który umożliwia wznoszenie w przypadku wykorzystania na rozbieg całej utwardzonej drogi startowej.

    I tak TORA jest długością części utwardzonej drogi startowej

    TODA jest równa TORA + Clearway

    ASDA to TORA + Stopway

    LDA jest to długość dostępnej części drogi startowej od początku progu startowego do końca drogi startowej. W przypadkach przesuniętego progu (jak w Warszawie) jest ona krótsza od TORA o wielkość przesunięcia progu. W pozostałych przypadkach jest równa TORA.

    to tak w skrócie.
    jakbyś szukał więcej googluj wpisując hasło: długość drogi startowej TORA.
    jest tam ciekawie sporządzone opracowanie w PDF o drodze startowej

    pozdrawiam


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •