Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar da-w-id

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie Klapy a prędkośc


    Polecamy

    Witam!

    1.Co by się stało,gdyby wysunęlo sie klapy przy wyzszej predkości niz jest to dopuszczalne?
    2.Czy linie lotnicze np.Ryanair operują klapami na granicach minimum?(np,180kts.to minimalna predkośc do wysunięcia klap do danej konfiguracji i powyzej 180kts.nie mozna wysunać klap bo przy wyzszej predkości np.o 5kts stanie sie cos zlego?)
    3.Na jakich wysokosciach przy danych predkościach nalezy wysuwac klapy do lądowania?


    PS.Na tym filmiku w komentarzach znalazł sie glupi komentarz mowiacy nieprwde... http://pl.youtube.com/watch?v=oo8w1K...eature=relatet


    Dziekuję za pomoc.
    W!ZZ :D

  2. #2
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    1.Co by się stało,gdyby wysunęlo sie klapy przy wyzszej predkości niz jest to dopuszczalne?
    Jeśli przekroczono by prędkość znacznie, to po prostu klapy by się zniszczyły. Spróbuj w FS wysunąć klapy np. przy 250kts to zobaczysz co się stanie :P
    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  3. #3
    Awatar da-w-id

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    hmm....juz keiedys probowalem to samolot zadarł dziób i dzinie sie zachowywal
    W!ZZ :D

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Klapy a prędkośc

    Cytat Zamieszczone przez da-w-id
    2.Czy linie lotnicze np.Ryanair operują klapami na granicach minimum?(np,180kts.to minimalna predkośc do wysunięcia klap do danej konfiguracji i powyzej 180kts.nie mozna wysunać klap bo przy wyzszej predkości np.o 5kts stanie sie cos zlego?)
    Jest oczywiscie pewna tolerancja i nie musisz wysuwac klap tylko dokladnie przy powiedzmy 180 kts i ani wezel szybciej. Chyba nie trudno sie domyslic ze we wszystkim musi byc wbudowana pewna tolerancja, czy twoj silnik samochodowy jak obroty dotkna czerwonego rejonu od razu sie rozwala na kawalki??

    3.Na jakich wysokosciach przy danych predkościach nalezy wysuwac klapy do lądowania?
    Wysokosc (poza makysmalna wysokoscia jak ktos tu podpowiedzial) nie ma nic tu do rzeczy - liczy sie tylko szybkosc i to 'Indicated' (IAS). Innymi slowy pilot wysuwa klapy z uwagi na predkosc i odleglosc od lotniska a nie na jakiej jest wyskosci.

    Cytat Zamieszczone przez da-w-id
    hmm....juz keiedys probowalem to samolot zadarł dziób i dzinie sie zachowywal
    Jedne samoloty reaguja na wysuniecie klapy zadzierajac dziob do gory inne do dolu, musisz to kontrowac trymerem.

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wysokość ma coś do rzeczy, bo jest coś takiego jak maksymalna wysokość, na której można wysunąć klapy.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Słupsk/Warszawa/Dęblin

    Domyślnie

    Wysokość ma coś do rzeczy, bo jest coś takiego jak maksymalna wysokość, na której można wysunąć klapy.
    A to ciekawe - a na jakim samolocie, jeżeli można wiedzieć i ile wynosi?

    Pozdrawiam!

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Z reguły na każdym. Dla a320/737 to ok. 20000ft
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Słupsk/Warszawa/Dęblin

    Domyślnie

    Dzięki! Ale na każdym to na pewno nie. Pytam, ponieważ na żadnym samolocie bojowym takiego ograniczenia nie spotkałem (a wypuszczałem klapy i na 12000m, kiedy trzeba było), a mógłbyś dodać z instrukcji tą drugą część która wyjaśnia powód ograniczenia? w Internecie jedynie znalazłem notatkę dla 737, że ograniczenie wynika z tego, że żadna procedura Boeinga nie przewiduje wypuszczania klap powyżej 20000ft, więc po prostu nie certyfikowano samolotu w konfiguracji z klapami powyżej tej wysokości. Czyli generalnie nie chodzi tu o wpływ wysokości, a jedynie o zdrowy rozsądek i redukcję kosztów certyfikacji. Jak dla mnie słusznie.

    wkleję poniżej znaleziony tekst w całości:

    This is taken from the Boeing Airliner magazine:

    "Several operators have asked Boeing why the Airplane Flight Manual has a limitation restricting the use of flaps above 20,000 feet. The reason for the limitation is simple; Boeing does not demonstrate or test (and therefore does not certify) airplanes for operations with flaps extended above 20,000 feet.

    There is no Boeing procedure that requires the use of flaps above 20,000 feet. Since flaps are intended to be used during the takeoff and approach/land phases of flight, and since Boeing is not aware of any airports where operation would require the use of flaps above 20,000 feet, there is no need to certify the airplane in this configuration."
    A jak to jest wyjaśnione na wspomnianym przez Ciebie A320?

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Na każdym mam na myśli typowe prop'y/jety pasażerskie. Dla a320:
    Flaps/Slats Extended Altitude Maximum - 20,000 MSL
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar da-w-id

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    A ile mil czy kilometrow przed lotniskiem nalezy dokonac korekty predkosci any wysuwac klapy do lądownania?
    W!ZZ :D

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez da-w-id
    A ile mil czy kilometrow przed lotniskiem nalezy dokonac korekty predkosci any wysuwac klapy do lądownania?
    Oczywiscie wszystko zalezy od typu samolotu i danego lotniska. Nie mozna tutaj nawet porownywac Cessny 172 z 747.

    Tak dla przykladu "duzego" samolotu w momencie przechwycenia wiazki GS powinien miec juz prawie pelne klapy wysuniete. Aby do tego doszlo pilot musi stopiowo wysuwac klapy i zmniejszac szybkosc i zeby czasowo zdazyl zacznie wysuwac pierwsze klapy juz w odleglosci 20-30 mil od totniska. Polecam ci jakis dobry film z pelnego ladowania zebys zobaczyl jak to sie w praktyce odbywa - naprzyklad wielokrotnie tutaj omawiany filmy ITVV o ladowaniu 747-400 w San Francisco. Piloci dostaja polecenia od kontrolerow aby zmniejszyc szybkosc do konkretnych wartosci w zaleznosci od ich polozenia wzgledem lotniska i to jest dla nich glownym bodzcem aby rozpoczac cykl wysuwania klap. Niektore samoloty z natury lepiej wytracaja szybkosc, inne gorzej wiec dlatego planowanie takiego ladowania bardzo zalezy od typu samolotu i jego wagi.

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez da-w-id
    A ile mil czy kilometrow przed lotniskiem nalezy dokonac korekty predkosci any wysuwac klapy do lądownania?
    Oczywiscie wszystko zalezy od typu samolotu i danego lotniska. Nie mozna tutaj nawet porownywac Cessny 172 z 747.
    W trakcie szkolenia JOC na B-737 robilismy klapy 1 ponizej 210KTS , piatki okolo 190, klapy 15 przy przechwyceniu G/S'a (trzeba rowniez strzelic podwozie be bedziesz mial CONFIG WARNING) i klapy 30 na 4-tej mili (1200 stop) przed landing checks

    Limitacje masz nastepujace

    BOEING 737 - 3/4/500 Landing Flap-Speed Schedule

    Flap Position Up to

    53070 Kgs
    Above

    53070 Kgs
    Above

    62823 Kgs

    Flaps Up 210 220 230
    Flaps 1 190 200 210
    Flaps 5 180 190 200
    Flaps 10 170 180 190
    Flaps 15 150 160 170
    Flaps 25 140 150 160
    Flaps 30 Final approach speed
    Flaps 40 Final approach speed

    Notes

    Flap 2 has no practical application.
    Flap speed increments required by the QRH for non-normal situations still apply, i.e. airspeeds specified by non-normal QRH procedures override these latest flap speed increments.
    In heavyweight return to land situations where the speeds exceed the flap limiting speed, then the flap limiting speed becomes the overriding limit i.e. do not exceed the flap limiting speed under any circumstances.
    Note that 20 kts has only been added to flaps 5 maneuvering speeds. At flap settings UP, 1 and 10, only 10 kts was required to keep the maneuvering speed above the crossover speed. Flap maneuvering speeds beyond 10 are unchanged

  13. #13
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Re: Klapy a prędkośc

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Jest oczywiscie pewna tolerancja i nie musisz wysuwac klap tylko dokladnie przy powiedzmy 180 kts i ani wezel szybciej. Chyba nie trudno sie domyslic ze we wszystkim musi byc wbudowana pewna tolerancja, czy twoj silnik samochodowy jak obroty dotkna czerwonego rejonu od razu sie rozwala na kawalki??
    Ograniczenia są po to by ich przestrzegać.

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Klapy a prędkośc

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Ograniczenia są po to by ich przestrzegać.
    To chyba jasne, pytanie bylo nie czy piloci ich przestrzegaja tylko co by sie stalo gdyby..

  15. #15

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gostynin

    Domyślnie Re: Klapy a prędkośc

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Ograniczenia są po to by ich przestrzegać.
    To chyba jasne, pytanie bylo nie czy piloci ich przestrzegaja tylko co by sie stalo gdyby..
    Właściwie to piloci przestrzegają i koniec

    Prawdopodobnie komputer podniósłby wrzask, że klapy są wysunięte powyżej maksymalnej dopuszczalnej prędkości, a one same przez ok. 10kts powyżej limitu trzymałyby się skrzydła...

  16. #16
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Re: Klapy a prędkośc


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Ograniczenia są po to by ich przestrzegać.
    To chyba jasne, pytanie bylo nie czy piloci ich przestrzegaja tylko co by sie stalo gdyby..
    Z Twojej wypowiedzi wynika zupełnie coś innego, ale widocznie użyłeś swojego ulubionego skrótu myślowego.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •