Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPZR

    Domyślnie Przyrzad w kabinie


    Polecamy

    Witam

    Czy mozecie powiedziec do czego sluza dwa polkola po lewej i prawej o trothle??

    http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...340039&nseq=69

    pozdrawiam

  2. #2
    Awatar slashdotdash

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Cierzpięty

    Domyślnie

    elevator trim?

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    było juz nie raz to trymer

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPZR

    Domyślnie

    dzieki za odpowiedz, nie wiedzialem o co zapytac i jak szukac

  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    ---

    Domyślnie

    Podczepie się pod temat , przejrzałem trochę filmików i nie widziałem żeby pilot tym kręcił choć oczywiście jest to trymer, czy guziki do trymowania nie są przypadkiem usytuowane na wolancie/sidesticku??

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marekktlbb
    dzieki za odpowiedz, nie wiedzialem o co zapytac i jak szukac
    opcja szukaj na forum

  7. #7
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7
    Cytat Zamieszczone przez marekktlbb
    dzieki za odpowiedz, nie wiedzialem o co zapytac i jak szukac
    opcja szukaj na forum
    Nawet z szukajką ciężko coś znaleźć, jeśli nie wiadomo jak to się nazywa

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Jest to ręczne pokrętło trymera (a w zasadzie położenia stabilizatora, ale w końcu to ta sama funkcja) - reszta kółka schowana jest w pulpicie
    Na drążku nie ma przycisków do trymera bo są tylko 2 - jeden do radia, drugi (czerwony) ma 2 fukcje: służy do wyłączania AP bądź przejęcia sterowania (priority PB)
    Ręcznie trymera używa się w dwóch przypadkach:
    - przed startem ustawia się stabilizator w żądanym (z loadsheet'u) położeniu
    - w locie kiedy aktywny jest tzw. Direct Law co jest sytuacją nienormalną (awaria)
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    ---

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Jest to ręczne pokrętło trymera (a w zasadzie położenia stabilizatora, ale w końcu to ta sama funkcja) - reszta kółka schowana jest w pulpicie
    Na drążku nie ma przycisków do trymera bo są tylko 2 - jeden do radia, drugi (czerwony) ma 2 fukcje: służy do wyłączania AP bądź przejęcia sterowania (priority PB)
    To wiem

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Ręcznie trymera używa się w dwóch przypadkach:
    A na visualu?? :P

    Co prawda symuluje lot tylko na Boeingach, ale po odłączeniu AP będąc na wysokości przechwycenia ścieżki wizualnej, widząc że wyskość jest odpowiednia bądź robią się dwie białe PAPI, ściągam ciąg i daję trymer w górę, jednakże z wyczuciem by utrzymać odpowiednio schodzenie oraz nos maszyny na wysokości w przedziale 0-2,5 deg (w górę).

    Arbuz więc się różni, czy to ja robię coś źle??

    Chyba Pan latał na Boeingu jako pierwszy oficer, choć pewien nie jestem więc od Pana informacja będzie rzetelna.
    Na filmie:
    http://uk.youtube.com/watch?v=PfCayaMNqrA
    w 2:20, po starcie widać (może mi się zdaje) że kapitan naciska jakieś guziki, dokładnie kciukiem. Pomyślałem że wprowadza lekkie poprawki w trymowaniu, ponadto już gdzieś słyszałem że na wolancie można trymować, dlatego chcę zweryfikować tę informację.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Arbuz więc się różni, czy to ja robię coś źle??
    Można powiedzieć, że nowsze Airbusy mimo wyłączonego AP "trymują się same", FBW działa na nieco innych zasadach niż w Boeingach.
    Well, let's throw in the Airbus trim: There are no trim switches like you see them on other planes. There are the trim wheels on the center console, but they are only used to set initial trim for take off, then you don't touch them unless a lot of stuff goes wrong and the airplane drops out of its normal law. When it does this, it goes into alternate law...no, still autotrim. Only when it goes to direct law, a message appears to use the man pitch trim, the wheels. So you fly with the stick and trim with the wheels. If it gets real bad, you go to mechanical backup. Now a red message tells you that all you have to control pitch is the trim wheel, the stick is dead. How does the plane know how to trim itself when autotrim is active? With the stick you tell the computer where you want the airplane to go (you give it a flight vector, a vector in space, to follow). If you set the nose 3 degrees up, the flight controls deflect as instructed by the FBW to maintain the resulting flight path, not just the attitude. With the given thrust, the airplane settles into the new direction and the system trims for a 1 g condition while following this vector.
    That gives us a few funny things like trimming when down when you are in a constant rate climb and the plane enters an aera of updraft. The airplane is lifted and moves above the commanded flight vector. The FBW reacts by initially lowering the nose a tiny bit to return to the original vector to maintain. A conventional airplane would have just experienced an increased rate of climb , but previously in trim , it would have stayed in trim.
    W Boeingach owszem, przyciski do trymowania steru wysokości są zlokalizowane na wolancie.

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    To by było na tyle jeśli chodzi o zaufanie do polskiego kapitana z 7-letnim stażem na 737 i ponad 4-letnim na Airbusie
    :/
    No comments
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    ---

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    To by było na tyle jeśli chodzi o zaufanie do polskiego kapitana z 7-letnim stażem na 737 i ponad 4-letnim na Airbusie

    No comments
    Nie bardzo rozumiem, wcale nie sugerowałem że wiem lepiej czy coś w tym rodzaju, uważam Pana za autorytet w tej kwesti dlatego zapytałem bo mam wątpliwości, a wiem że Pan latał na 737, dlatego też chcę potwiedzić czy te rzeczy o których myślę, są (czy też nie) rzeczami o których myślę.
    Właśnie dlatego moje pytania skierowałem wyraźnie do Pana jako do najwiarygodniejszego źródła informacji, jeśli nastąpiło nieporozumienie to przepraszam, moje intencje były jak najbardziej wporządku i miały na celu rozjaśnienie pewnych wątpliwości poiązanych z naszą wspólną pasją.

    Pozdrawiam.


    § 6. Zgodnie z zasadami panującymi w sieci zwracamy się do siebie na "Ty" niezależnie od wieku. Q

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPZR

    Domyślnie

    Widze ze temat ma sie calkiem niezle

    Odnoszac sie do moderatorow - szukam zawsze, jesli tylko wiem czego, w tej sytuacji nie wiedzialem.

    Co do trymera to znalalzem taki filmik (B737) Trymer

    Widac na nim, ze mozna ustawic trymer recznie, ale rowniez za pomoca przycisku na wolandzie, pod koniec filmu widac ze mozna podciagnac woland i zpauzowac trymowanie

    zobaczcie bo dosc dobrze zrobiony material

    A swoja droga bedrzich raczej zawsze wie co mowi, bo chyba trudno o lepsze zrodlo na naszym forum niz Pan Piotr we wlasnej osobie - dzieki za zmagania z naszymi Prostymi Pytaniami ps. co tydzien widze 330 Qatar'a w MUC albo CDG i sie zastanawiam czy czasem nie goscisz w OjRopie...

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Mechanik, ale bedrzich najwyraźniej wypowiedział się na temat komentarza powyżej w wykonaniu PZL Belfegor, a nie Twoich pytań
    Eee tam, podpis ;)

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    bedrzich najwyraźniej wypowiedział się na temat komentarza powyżej w wykonaniu PZL Belfegor
    Dlaczego tak sądzisz? Moja wypowiedź w żaden sposób nie odnosi się do Bedrzicha, a jedynie odpowiada na pytania Mechanika: potwierdza, że w niektórych samolotach przyciski trymera są też na wolancie, i zaznacza, że działanie FBW Airbusów różni się od tego Boeingów. Nie widzę powodu, dla których tym postem mógłbym kogoś obrazić - jednak przed dalszą dyskusją, poczekajmy na zadnie Bedrzicha.

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Przecież si nie obraziłem, tylko odpowiedziałem z przekąsem
    Boeing FBW ma tylko w 777 póki co, tak więc nie sposób porównywać systemu sterowania Airbusa do 737 - to są zupełnie dwie różne rzeczy! O czym pisałem nie raz, i nie tylko ja...
    BTW: CDG w grudniu był, MUC będzie za tydzień - grzaniec, golona itepe
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Oczywiście masz rację, z tego co napisałem wynika, ze FBW zastosowano we wszystkich Boeingach, co jest nieprawdą. Przepraszam za dezinformację, posty nabiorą sensu dopiero po dokonaniu korekty:
    Można powiedzieć, że nowsze Airbusy mimo wyłączonego AP "trymują się same", FBW działa na innych zasadach niż [sterowanie] w Boeingach.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •