Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Wyważenie samolotu


    Polecamy

    Czy jak leci mało paxów w dużym samolocie, to aż tak ważne jest rozsadzenie ich tak, aby wyważyc dobrze samolot? Czyte 50-100kg robi aż taką różnicę? A jak pracownicy lotniska (nie wiem, jak fachowo ich nazywają) ładują bagaże do luku, to też myślą o tym, żeby część włożyć do przodu, a część do tyłu, aby samolot był dobrze wyważony? Przecież tak, czy tak, nie każdy nadawany bagaż ma taką samą wagę.
    Jak to dokładnie jest?


  2. #2
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wszystko ładuje się tak, żeby CG (center of gravity - środek ciężkości) miał odpowiednią wartość. Dotyczy to paliwa, pasażerów i bagażu. O wszystkim decyduje oczywiście cpt i to on lub ktoś z załogi podaje dane handlingowi.
    O tym jak ważne jest odpowiednie rozmieszczenie może świadczyć chociażby incydent WIZZ'a w epgd, gdzie loadsheet podawał co innego, a ładunek był rozmieszczony inaczej w skutek czego i trymer do statu był inaczej ustawiony. Efekt - Vr, pilot ściąga sidestick'a a samolot dalej szoruje po pasie z podniesionym dziobem, zanim się oderwali gorąca chwila jeszcze minęła
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Aha, to tak to jest. Wegi, dzięki za szybką odpowiedź
    Ostatnio edytowane przez Sebek1994 ; 04-03-2009 o 18:34

  4. #4

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    O wszystkim decyduje oczywiście cpt i to on lub ktoś z załogi podaje dane handlingowi.
    No nie do końca. Jeśli linia lotnicza ma podpisany kontrakt z agentem handlingowym
    na wyważanie, to o załadunku decyduję ja, czyli load controller. Kapitan się nie wtrąca i nie interesuje załadunkiem. Jego interesuje tylko wynik a nie metoda jego uzyskania.
    W przypadku, gdy (dla oszczędności) wyważeniem zajmuje się załoga, można stosować tzw. standard loading (Ryanair, Germanwings) lub wykonywać polecenia załogi co do załadunku (Norewgian). To ostatnie odbywa się zazwyczaj tak: witam, 136 sztuk, około 1650 kg. To co, 90 i reszta? (90 do tyłu, reszta z przodu). CPT: OK, może być
    Doświadczenie podpowiada, jak załadować, ale przez grzeczność wypada się zapytać.
    Bardzo rzadko zdarza się, że kapitan zakwesitonuje załadunek. Jeżeli ja robię loadsheet i samolot jest 'w limicie' to teoretycznie mógłbym mu powiedzieć, że według mnie jest OK a zmiana załadunku kosztuje 100$.

    Co do małej ilości paxów w samolocie. Im ich mniej, tym gorzej. Na przykład AirBaltic na F50 miał tak małe bookingi, że non-stop woził po 300 kilogramów piachu (balast w workach po 25 kg) żeby się wyważyć. Na szczęście możemy blokować miejsca w samolocie i nie zostaną one wydane pasażerom podczas odprawy. W ten sposób sterujemy usadzeniem pasażerów.

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Langus Zobacz posta
    No nie do końca. Jeśli linia lotnicza ma podpisany kontrakt z agentem handlingowym
    na wyważanie, to o załadunku decyduję ja, czyli load controller. Kapitan się nie wtrąca i nie interesuje załadunkiem. Jego interesuje tylko wynik a nie metoda jego uzyskania.
    W przypadku, gdy (dla oszczędności) wyważeniem zajmuje się załoga, można stosować tzw. standard loading (Ryanair, Germanwings) lub wykonywać polecenia załogi co do załadunku (Norewgian). To ostatnie odbywa się zazwyczaj tak: witam, 136 sztuk, około 1650 kg. To co, 90 i reszta? (90 do tyłu, reszta z przodu). CPT: OK, może być
    Doświadczenie podpowiada, jak załadować, ale przez grzeczność wypada się zapytać.
    Bardzo rzadko zdarza się, że kapitan zakwesitonuje załadunek. Jeżeli ja robię loadsheet i samolot jest 'w limicie' to teoretycznie mógłbym mu powiedzieć, że według mnie jest OK a zmiana załadunku kosztuje 100$.

    Co do małej ilości paxów w samolocie. Im ich mniej, tym gorzej. Na przykład AirBaltic na F50 miał tak małe bookingi, że non-stop woził po 300 kilogramów piachu (balast w workach po 25 kg) żeby się wyważyć. Na szczęście możemy blokować miejsca w samolocie i nie zostaną one wydane pasażerom podczas odprawy. W ten sposób sterujemy usadzeniem pasażerów.
    No ale ostatecznie to kapitan odpowiada za akceptacje loadsheetu (nie miałem na myśli, że w każdym wypadku, na każdym lotnisku mówi ile wsadzić do którego bagażnika )
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Senior Screener
    Awatar aviator

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    No ale ostatecznie to kapitan odpowiada za akceptacje loadsheetu (nie miałem na myśli, że w każdym wypadku, na każdym lotnisku mówi ile wsadzić do którego bagażnika )
    Pilot Lufthansy dostaje gotowy systemowy loadsheet na drukarke w kokpicie i ogranicza sie do wpisania danych do komputera oraz potwierdzenia ich z agentem handlingowym. Akceptacja jest wiec "z gory".

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aviator Zobacz posta
    ogranicza sie do wpisania danych do komputera oraz potwierdzenia ich z agentem handlingowym.
    Ale właśnie w taki sposób go akcpetuje (jak zwał tak zwał) - jakby miał np. CG poza dozwolonym (bo się ktoś walnął) to by przecież tak nie wystartował. Ja to nazywam akceptacją
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Ale właśnie w taki sposób go akcpetuje (jak zwał tak zwał) - jakby miał np. CG poza dozwolonym (bo się ktoś walnął) to by przecież tak nie wystartował. Ja to nazywam akceptacją
    Taki loadsheet sie nie wydrukuje

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Taki loadsheet sie nie wydrukuje
    A samoloty się nie rozbijają
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Predzej sie kapnie, ze mu trymer poza zielone wychodzi a nie samym faktem podpisu
    Zreszta loadsheet to jedno a jak zaladuja samolot to drugie - niestety.

    P.S
    Osobiscie widzialem jak kapitan z EMB podpisal i zabral loadsheet z B737!!! Co gorsze jego kolega z 737 zrobil to samo :/
    To tak w ramach ciekawostki
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 04-03-2009 o 21:49

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Predzej sie kapnie, ze mu trymer poza zielone wychodzi a nie samym faktem podpisu
    Wiesz Bart o co mi chodzi

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    P.S
    Osobiscie widzialem jak kapitan z EMB podpisal i zabral loadsheet z B737!!! Co gorsze jego kolega z 737 zrobil to samo :/
    No to może faktycznie w pewnej firmie na L się loadsheetow nie akceptuje/nie sprawdza
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Wiesz Bart o co mi chodzi
    Wiem, wiem drocze sie tylko
    A zdecydowana wiekszosc jednak patrzy co podpisuje

  13. #13
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Langus Zobacz posta
    Na szczęście możemy blokować miejsca w samolocie i nie zostaną one wydane pasażerom podczas odprawy. W ten sposób sterujemy usadzeniem pasażerów.
    No chyba, że trafisz na wrednych paxów, którzy wchodzą do samolotu na końcu i zajmują wolne miejsca

    Jamci nie chwaląc się
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    No chyba, że trafisz na wrednych paxów, którzy wchodzą do samolotu na końcu i zajmują wolne miejsca

    Jamci nie chwaląc się
    No wlasnie dlatego stewardesa ma dopilnowac zeby siedziec na swoich miejscach. Ludzie mysla, ze robi to dla wlasnego widzimisie a nie wiedza co moze od tego czasami zalezec.

  15. #15
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    wiem, wiem, dlatego zawsze pytam
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  16. #16
    Awatar zolza

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR/WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    wiem, wiem, dlatego zawsze pytam
    wszystko w sumie zalezy od tego z ktorego miejsca zmieniles na ktore.. bo jesli pozostales w tej samej sekcji to nie ma to najmniejszego znaczenia

    gorzej gdybys np w duzym atr-q przesiadl sie np z jakims znajomym z rzedu 1 do rzedu 16.. wtedy roznica indeksow jest juz dosc spora

  17. #17
    Awatar zolza

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR/WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    P.S
    Osobiscie widzialem jak kapitan z EMB podpisal i zabral loadsheet z B737!!! Co gorsze jego kolega z 737 zrobil to samo :/
    To tak w ramach ciekawostki

    hmmm dlatego zanim papiery trafia do cpt to neon powinien je jeszcze sprawdzic
    zawsze moze trafic sie jakis blad np w ukladzie zalogi, paliwku czy znakach samolotu..

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez zolza Zobacz posta
    powinien
    idealista


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •