Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie Odgłos z silnika


    Polecamy

    Witam !

    Mam pytanie do kogoś technicznego. Kilka dni temu wracałem z Rzymu A321. Podjechaliśmy autobusem na płytę w miejsce postoju samolotu. W związku z tym że odbywało się jeszcze tankowanie, kierowca zatrzymał się kilkanaście metrów od schodów i oczekiwał na zezwolenie wejścia na pokład. Ponieważ było ciepło i wietrznie w autobusie otwarte były okna a z za nich dobiegał bardzo dziwny dzwięk. Podjechaliśmy, otworzyły się drzwi i okazało się że to odgłos z silnika. Ponieważ wiejący wiatr obracał wentylatorem ze stosunkowo nie wielką prędkością słychać było metaliczne terkotanie, coś w podobie przesypywania stalowych kulek do metalowego pojemnika.
    Słyszałem to już raz na EPWA z tarasu widokowego parę lat temu więc wsiadłem na pokład prawie na pewniaka ale na twarzach części osób widać było zdrowe zaniepokojenie.

  2. #2
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez robik9 Zobacz posta
    Ponieważ wiejący wiatr obracał wentylatorem ze stosunkowo nie wielką prędkością słychać było metaliczne terkotanie, coś w podobie przesypywania stalowych kulek do metalowego pojemnika.
    Co do dźwięku, to nie jestem w stanie powiedzieć, ale jak chodzi o wentylator - to nie był wiatr Po prostu bezwładność, jeszcze się nie zatrzymały od czasu przylotu twojego samolotu.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Bezwladnosc to moze byc krotko po wyladowaniu a oni przeciez dawali juz nowych pax'ow
    Oczywiscie, ze to byl wiatr, ktory potrafi niezle rozkrecic wirnik.
    A co do dzwieku to po prostu tak stukaja lopatki w silniku. Sposob mocowania ich jest taki, ze luzy znikaja dopiero jak silnik sie kreci na wlasciwych obrotach (od sily odsrodkowej) a jak kreci sie wolno to po prostu sa luzne i stukaja.
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 07-03-2009 o 15:40

  4. #4
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No ja słyszałem, że bezwładność potrafi trzymać go w ruchu jeszcze dobrych kilka godzin po lądowaniu (tak ok 2h).

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    No ja słyszałem, że bezwładność potrafi trzymać go w ruchu jeszcze dobrych kilka godzin po lądowaniu (tak ok 2h).
    A gdzie tak slyszales?

  6. #6
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Czytałem. A poszukam, jak taki ciekawski jesteś!

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    To nie była bezwładność. Ponieważ miałem przesiadkę widziałem go przez okno bite 3 godziny. Kręcił się na pewno od wiatru.

  8. #8
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Well, well, muszę się na chwilę wycofać, bo nie mogę znaleźć źródła. Ale dam sobie głowę uciąć, że czytałem gdzieś jak idealnie jest wyważony i zamontowany wirnik , tak że możne się obracać jeszcze na długo po wyłączeniu silnika, siłą bezwładności. Co nie neguje oczywiście tego, że może nim też kręcić wiatr

  9. #9
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Bezwladnosc to moze byc krotko po wyladowaniu a oni przeciez dawali juz nowych pax'ow
    Oczywiscie, ze to byl wiatr, ktory potrafi niezle rozkrecic wirnik.
    A co do dzwieku to po prostu tak stukaja lopatki w silniku. Sposob mocowania ich jest taki, ze luzy znikaja dopiero jak silnik sie kreci na wlasciwych obrotach (od sily odsrodkowej) a jak kreci sie wolno to po prostu sa luzne i stukaja.
    Dokładnie.
    KZ

  10. #10
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    Well, well, muszę się na chwilę wycofać, bo nie mogę znaleźć źródła. Ale dam sobie głowę uciąć, że czytałem gdzieś jak idealnie jest wyważony i zamontowany wirnik , tak że możne się obracać jeszcze na długo po wyłączeniu silnika, siłą bezwładności. Co nie neguje oczywiście tego, że może nim też kręcić wiatr
    Ale jakieś tam opory zawsze ma - przecież jest zamontowany na tocznych łożyskach...
    KZ

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    Well, well, muszę się na chwilę wycofać, bo nie mogę znaleźć źródła. Ale dam sobie głowę uciąć, że czytałem gdzieś jak idealnie jest wyważony i zamontowany wirnik , tak że możne się obracać jeszcze na długo po wyłączeniu silnika, siłą bezwładności.
    Ja wczoraj czytalem, ze Elvis zyje a tak powaznie na zdrowy rozsadek - w silnikach turbowentylatorowych wiekszosc ciagu pochodzi wlasnie od tego wentylatora. Jezeli kreci sie jeszcze jak napisales do kilku godzin po wylaczeniu to w jaki sposob samolot wyhamowywalby w powietrzu?
    Albo inaczej - na przelocie mogliby sobie wylaczyc silnik na godzine i leciec - prawie jak perpetuum mobile
    Tutaj masz filmik z uruchomienia i wylaczenia silnika w 737 - zwroc uwage na N1 ktore odpowiada procentowo predkosci obrotowej wirnika. Zobacz jak sie szyko rozkreca i jak szybko wyhamowuje po wylaczeniu.
    No i najwazniejsze - jakby pilot mial zrobic obchod samolotu i sprawdzic czy lopatki nie sa uszkodzone jak samolot stoi czasami tylko 20 minut na ziemi a obchod robi zaraz po wyjsciu ostatniego pasazera?
    YouTube - 737-300 engines start, high idle & shutdown

  12. #12
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Ja wczoraj czytalem, ze Elvis zyje a tak powaznie na zdrowy rozsadek - w silnikach turbowentylatorowych wiekszosc ciagu pochodzi wlasnie od tego wentylatora. Jezeli kreci sie jeszcze jak napisales do kilku godzin po wylaczeniu to w jaki sposob samolot wyhamowywalby w powietrzu?
    Tego to przyznam że nie załapałem - nawet na idle'u przecież ma jakiś ciąg a samolot nie hamuje dlatego że się wentylator wolniej obraca (bezpośrednio bo pośrednio tak).
    KZ

  13. #13
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    thewho - Dzięki za filmik, ale to porównanie do perpetum nietrafione Przekonałeś mnie filmikiem, ale dalej jestem przekonany że gdzieś o tym czytałem, co nie oznacza, że źródło było wiarygodne

  14. #14
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Tego to przyznam że nie załapałem - nawet na idle'u przecież ma jakiś ciąg a samolot nie hamuje dlatego że się wentylator wolniej obraca (bezpośrednio bo pośrednio tak).
    Chcialem pokazac Marcinowi, ze gdyby faktycznie byly tak super lozyskowane i chodzily praktycznie bez oporow (co jest niemozliwe bo przeciez jest rowniez a nawet glownie opor powietrza) to wystarczyloby tylko rozkrecic silnik a pozniej nawet pomimo odciecia paliwa strasznie dlugo schodzilby z obrotow czyli wytwarzal ciag prawie taki sam jak z podowaniem paliwa.
    Co do hamowania to oczywiscie, ze nie hamuje sie wentylatorem ale jak zauwazyles to posrednio odpowiada on za nie bo predkosc jego obrotu w jakis sposob odpowiada za ciag wytwarzany przez silnik.
    To tak jakby pilot sciagnal manety i czekal 2 godziny, zeby mu ciag spadl - przyznaj, ze ciezko by sie takim samolotem zwalnialo.
    Nie szukaj tutaj jakis super teorii - chcialem tylko pokazac jak teoria, ze silnik kreci sie jeszcze kilka godzin po wylaczeniu jest oderwana od rzeczywistosci
    Po prostu dopasowalem poziom to poziomu teorii wiec nie dziwne, ze nie zalapales bo Twoja wiedza jest na pewno duzo powyzej tego poziomu
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 08-03-2009 o 09:31

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    thewho - Dzięki za filmik, ale to porównanie do perpetum nietrafione
    Dlatego napisalem PRAWIE - a wiadomo, ze to robi roznice

  16. #16
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    To tak jakby pilot sciagnal manety i czekal 2 godziny, zeby mu ciag spadl - przyznaj, ze ciezko by sie takim samolotem zwalnialo.
    No wszystko fajnie tylko zapomniałeś że wentylator i to co za nim nie tylko się kręci ale spręża / przepycha powietrze i trzeba je napędzić, więc nawet gdyby był super łożyskowany i po lądowaniu się kręcił dwie godziny, to w powietrzu po ściągnięciu manet nie miałoby to żadnego znaczenia...
    KZ

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Nie ma co dyskutować czy wentylatorem porusza bezwładność czy wiatr, chodzi o odgłos (ostatnie 5 sek nagrania poniżej).

    YouTube - Prueba de reversas

    Jeżeli są to luźne łopatki których luz kasuje się wraz ze wzrostem obrotów to ok, tylko jak precyzyjnie wyważyć takie cudo ??

  18. #18
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez robik9 Zobacz posta
    Jeżeli są to luźne łopatki których luz kasuje się wraz ze wzrostem obrotów to ok, tylko jak precyzyjnie wyważyć takie cudo ??
    ? Wyważasz przy jakiejś tam prędkości obrotowej wtedy kiedy łopatki są w swoim roboczym położeniu więc nie jest to żaden problem...
    Jak koła w samochodzie wyważasz to też się je na maszynie rozkręca a później przybija ciężarki, nie ?
    KZ

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    No wszystko fajnie tylko zapomniałeś że wentylator i to co za nim nie tylko się kręci ale spręża / przepycha powietrze i trzeba je napędzić, więc nawet gdyby był super łożyskowany i po lądowaniu się kręcił dwie godziny, to w powietrzu po ściągnięciu manet nie miałoby to żadnego znaczenia...
    KZ wyluzuj...
    nie usiluje tu przepchnac teorii o perpetuum mobile tylko juz napisalem wczesniej na jakim poziomie to tlumaczylem Marcinowi...
    Jak Cie tak meczy to sprezanie to wyobraz sobie takie super wylozyskowane smiglo w Cessnie 152 co sie samo kreci...
    Tam akurat jedynym parametrem mocy silnika jest ilosc obrotow na minute.
    Zreszta w obydwu przypadkach najwiekszym wrogiem bylby opor powietrza jako osrodka w ktorym to smiglo pracuje a nie lozyskowanie.
    Dla mnie EOT
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 08-03-2009 o 11:10

  20. #20
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK Zobacz posta
    Well, well, muszę się na chwilę wycofać, bo nie mogę znaleźć źródła. Ale dam sobie głowę uciąć, że czytałem gdzieś jak idealnie jest wyważony i zamontowany wirnik , tak że możne się obracać jeszcze na długo po wyłączeniu silnika, siłą bezwładności. Co nie neguje oczywiście tego, że może nim też kręcić wiatr
    Marcinie,
    Mozliwe ze tak gdzies pisalo ale....
    No wlasnie, ALE.
    Zgadzam sie, wentylator moze sie tak dlugo obracac, gdyby BYL W IDEALNEJ PROZNI.
    Koledzy chca ci zwrocic uwage na to, ze nie wszystko zalezy od lozyskowania, chociazby niewadomo jak dobrego. Wentylator posiada lopatki, ktore przy jego obrocie wykonuja prace na pewnej masie powietrza (produkuja wiatr :-) )

    Mozesz to zprawdzic doswiadczalnie, jezeli tylko masz na to ochote.
    Jesli masz tylko dostep do pojemnika, w ktorym sie prozniowo przechowuje zywnosc lub szkolnej pompy prozniowej oraz silniczek z zabawki i takiez smigielko, przewody oraz zrodlo pradu (bateryjka)
    Rozkrec wentylatorek w obecnosci powietrza pod normalnym cisnieniem i zmiez czas od odlaczenia pradu do calkowitego zatrzymania. Nastepnie powtorz doswiadczenie w cisnieniu obnizonym do najnizszej wartosci jaka zdolasz osiagnac.
    Jaki reultat?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •