Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Ciśnienie podczas lotu na wysoko położone lotnisko


    Polecamy

    Witam!
    Większość lotnisk znajduje się na wysokościach, na których panuje wyższe ciśnienie niż to utrzymywane przez kabiny samolotów pasażerskich na wysokościach przelotowych.
    Są jednak lotniska usytuowane kilkanaście tysięcy stóp nad poziomem morza, zatem jak przebiega zmiana ciśnienia wewnątrz takiego samolotu, jeśli lot odbywa się z, załóżmy, poziomu morza na lotnisko położone na 12 000 ft?
    Czy od razu po starcie obniża się ciśnienie do panującego na 12 kft, czy robi się to w 2 etapach, czyli częściowo podczas wznoszenia i resztę w końcowej fazie lotu? A jeśli lot zarówno rozpoczyna się, jak i kończy na tych 12 000 ft?
    Oczywiście mam na myśli pasażerski samolot wyposażony w ciśnieniową kabinę (np. Boeing).

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Robi to automat ciśnieniowania kabiny dwuetapowo - podczas wznoszenia spada do wartości przelotowej (6-8k stóp); przy rozpoczęciu schodzenia ciśnienie w kabinie spada do wartości na lotnisku lądowania.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    OK, więc w sytuacji odwrotnej podczas wznoszenia rośnie do tych tam ~800 hPa, a potem, kiedy samolot opada, rośnie dalej. Czyli rozumiem, że w tym drugim przypadku (oba lotniska na tej samej, dużej wysokości) ciśnienie w czasie wznoszenia rośnie, a potem znowu spada?

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Tak - na przelocie ciśnienie różnicowe kabinie jest maksymalnie ok. 8PSI co odpowiada wys. 6-8k stóp
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    No to jest maksymalna różnica, ale w tym drugim przypadku wydaje mi się, że chodzi raczej o negatywny wpływ niskiego ciśnienia na człowieka (na ogół; dla "tambylców" nie ma to znaczenia), bo przecież utrzymywanie 12 k spowoduje mniejszą różnicę ciśnień niż podnoszenie do 6-8.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Przede wszystkim - nie tylko tubylcy latają
    Sprawdziłem w dokumentacji - jest wyraźnie napisane, że jeśli lotnisko startu znajduje się powyżej 8000stóp to kontroler ciśnienia kabiny zmniejsza ją do 8000 na cały przelot! Przed lądowaniem - odpowiednio ją reguluje (jak już pisałem).
    Można jeszcze bawić się ustawiając wszystko ręcznie, ale czy ktoś to robi jeśli automatyka działa? Wątpię...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 11-03-2009 o 23:38
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •