Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie


    Polecamy

    Pytanie uzupełniające - czy teoretycznie możliwe jest aby w czasie długiego nocnego lotu jeden z pilotów oczywiście zupełnie nieformalnie sobie podsypiał???

  2. #2
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ksebki
    Pytanie uzupełniające - czy teoretycznie możliwe jest aby w czasie długiego nocnego lotu jeden z pilotów oczywiście zupełnie nieformalnie sobie podsypiał???
    Nie, pilotom w kokpicie nie wolno "podsypywac" co nie oznacza ze to sie nie zdarza. Natomiast przy bardzo dlugich trasach jest ich wiecej niz dwoch i sie zmieniaja (maja "wachty") - jak ich nie ma w kabinie to moga spac w specjalnym pomieszczeniu.

  3. #3
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Nie, pilotom w kokpicie nie wolno "podsypywac" co nie oznacza ze to sie nie zdarza. Natomiast przy bardzo dlugich trasach jest ich wiecej niz dwoch i sie zmieniaja (maja "wachty") - jak ich nie ma w kabinie to moga spac w specjalnym pomieszczeniu.
    A nieprawda - wiele linii stosuje JARowskie (chyba) zalecenie, że lepsze 20 min. kontrolowanej drzemki niż udawanie na siłę że się czuwa. Spokojnie - w czasie przelotu jeden pilot da sobie radę i nie ma zagrożenia. Natomiast jeśli jest wiecej niż dwóch pilotów i zmieniają sie wtedy drzemki nie ma.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  4. #4
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    A nieprawda - wiele linii stosuje JARowskie (chyba) zalecenie,
    No to zasadnicza roznica z FAA ktora na to nie pozwala. Nie wolno podsypywac.

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    A nieprawda - wiele linii stosuje JARowskie (chyba) zalecenie,
    No to zasadnicza roznica z FAA ktora na to nie pozwala. Nie wolno podsypywac.
    Co mi sie wydaje ze bedrzich cos podkoloryzowal
    Teraz nie mam czasu zeby to sprawdzic ale spanie jest chyba tylko mozliwe jezeli jest wiecej niz dwoch pilotow. Bylo nawet tez cos o czasie jaki musi uplynac od momentu obudzenia sie do "przejecia" sterow. Szczerze to watpie czy JARy zezwalaja na to zeby jeden z pilotow sobie ucial drzemke w samolocie z zaloga dwoch pilotow.
    Na sama logike - loty gdzie zaloga sklada sie tylko z dwoch pilotow nie trwaja dluzej niz 8 godzin czyli ze tak powiem "normalny" wymiar pracy. Pilot teoretycznie nie moze rozpoczac lotu jezeli w jego mniemaniu czuje sie zmeczony albo chory - to jest w przepisach. Wiec rozpoczynajac lot jednoczesnie potwierdza ze jest zdrowy i wypoczety wiec dlaczego mialby spac w czasie lotu a tymbardziej mialby na to pozwalac przepisy? Wzajemnie sie to wyklucza. Ja bede mial czas to chetnie poszperam w JARach i nieukrywam ze bedzie to dla mnie duze zdziwnie jezeli okaze sie to prawda?

  6. #6
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Co mi sie wydaje ze bedrzich cos podkoloryzowal
    Moze nie podkoloryzowal, zobacz co znalazlem, az oczy ze zdziwienia przetarlem, oni sobie zaoszczedzaja na jednym pilocie, kto by pomyslal ze w tej socjalistycznej Europie dojdzie do takich oszczednosci :
    SAS' long-distance flights between Scandinavia and the US now are flown by two pilots instead of three. SAS has, however, provided the two remaining pilots with an alarm clock in case one of them takes a nap.

    SAS apparently believes the alarm clocks will enhance safety on board its US-Scandinavia flights.

    Swedish newspaper Dagens Nyheter reported Monday that SAS bought the clocks for its cockpit crew after it cut staffing on the intercontinental routes.

    One of the two pilots on duty will be allowed to take a nap during the flights, but only if they use the alarm clock. It's not enough, SAS ruled, for cabin personnel to come into the cockpit and check on the pilots.

    The pilot who stays awake will now have sole responsibility for the flight. Before the staff cuts were invoked, responsibility was shared by at least two at all times.

    The Swedish newspaper reported the alarm clocks cost the airline around SEK 69 each, or around USD 10.

  7. #7
    Awatar Marta

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Warszawa, Poland, 108126032553728, Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Co mi sie wydaje ze bedrzich cos podkoloryzowal
    Moze nie podkoloryzowal, zobacz co znalazlem, az oczy ze zdziwienia przetarlem, oni sobie zaoszczedzaja na jednym pilocie, kto by pomyslal ze w tej socjalistycznej Europie dojdzie do takich oszczednosci :
    SAS' long-distance flights between Scandinavia and the US now are flown by two pilots instead of three. SAS has, however, provided the two remaining pilots with an alarm clock in case one of them takes a nap.

    SAS apparently believes the alarm clocks will enhance safety on board its US-Scandinavia flights.

    Swedish newspaper Dagens Nyheter reported Monday that SAS bought the clocks for its cockpit crew after it cut staffing on the intercontinental routes.

    One of the two pilots on duty will be allowed to take a nap during the flights, but only if they use the alarm clock. It's not enough, SAS ruled, for cabin personnel to come into the cockpit and check on the pilots.

    The pilot who stays awake will now have sole responsibility for the flight. Before the staff cuts were invoked, responsibility was shared by at least two at all times.

    The Swedish newspaper reported the alarm clocks cost the airline around SEK 69 each, or around USD 10.
    Hehehe - jesli to nie żart, to zdecydowanie tylko w Skandynawii możliwe...Szczerze mówiąc w kwestii SAS i Skandynawów, to już niewiele mnie może zdziwić. Sorry za OT, ale mnie ten artykuł rozbawił .
    Pozdr,
    MH

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    To NIE JEST żart! Proszę - fragment QR Operation Manual dotyczący "Controlled Rest" jak to sie fachowo nazywa:
    8.3.10.1.1. Controlled Rest on the Flight Deck during Flight (QCAR-OPS 1.310(a)(3))

    Even though crew members should stay alert at all times during flight, unexpected fatigue
    can occur as a result of sleep disturbance and circadian disruption. To cover for this
    unexpected fatigue, and to regain a high level of alertness, a controlled rest procedure on the
    flight deck can be used. Moreover, the use of controlled rest has been shown to increase
    significantly levels of alertness during the later phases of flight, particularly after the top of
    descent, and considered a good use of CRM principles.
    Controlled rest should be used in conjunction with other on-board fatigue management
    counter measures such as physical exercise, bright cockpit illumination at appropriate times,
    balanced eating and drinking, and intellectual activity. The maximum rest time has been
    chosen to limit deep sleep with consequent long recovery time (sleep inertia).
    Concerning its application the following points have to be observed:
    – Controlled rest may be used at the discretion of the Commander to manage both sudden
    unexpected fatigue which is expected to become more severe during higher workload
    periods later in the flight. It cannot be planned before flight.
    – The Commander should ensure that the other flight crew member(s) is (are) adequately
    briefed to carry out the duties of the resting crew member. One pilot must be fully able to
    exercise control of the aeroplane at all times. Any system intervention, which would
    normally require a cross check according to multi crew principles, should be avoided until
    the resting crew member resumes his duties.
    – It is the duty of the individual flight crewmember to keep the other flight crew member(s)
    informed about his need for rest.
    – Controlled rest should be only take place during low workload in cruise until 30 minutes
    prior to planned top of descent.
    – The maximum time for an individual rest period shall not exceed 40 minutes (in order to
    limit any actual sleep to approximately 30 minutes).
    – After 40 minute period, there should be a recovery period of 20 minutes during which sole
    control of the aeroplane should not be entrusted to the pilot who has completed his rest.
    – More than one rest period is permitted per individual flight crew member if required.
    However a minimum 40 minute period should be allowed between rest periods to
    overcome the effects of sleep inertia and allow for adequate briefing.
    – Only one flight crew member at a time shall make use of controlled rest. During this time
    all flight crew members have to stay at their stations, the harness should be used and the
    seat positioned to minimise unintentional interference with the control.
    – In case of 2 pilot in the cockpit, co-ordination with cabin crew should be arranged in due
    time. The Commander should inform the CS/CSD of the intention of the flight crew
    member to take controlled rest, and of the time of the end of that rest. Frequent contact at
    least every 20 minutes should be established between the flight deck and the cabin crew
    by means of the interphone.
    – Controlled rest may be used during single or augmented crew operation.
    – Personal equipment, which may facilitate rest, is permitted, such as eyeshades, neck
    supports, and earplugs. If available alert systems (alarm clock/timer) can be integrated as
    back-up systems.
    Z praktyki dodam, że nasze stewardesy mają OBOWIĄZEK zaglądać do kokpitu co najmniej raz na 45 minut, a praktycznie robią to co 30 min, a dzwonek do drzwi obudzi umarłego
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ale numer!!! Niezla ciekawostka

    Edit
    Szybko przegladnalem JARy i faktycznie jest cos takiego

    If unexpected fatigue is experienced a
    controlled rest procedure, organised by the
    commander, can be used if workload permits (see
    ACJ OPS 1.310(a)(3)).
    Niestety nie mam dostepu do tego dokumentu "ACJ OPS" gdzie znajduja sie dokladne szczegoly

  10. #10
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie


    Polecamy

    To już wiem skąd się wziął ten kawałek:
    "Chciałbym umrzeć spokojnie, we śnie - tak jak mój dziadek a nie wrzeszcząc ze starchu jak jego pasażerowie"

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •