A globus kolega widział?
Jak nie to weź sobie nitkę i zobacz która trasa będzie najkrótsza na globusie
Trasa nad Skagen, Szetlandami i Islandią jest właśnie najkrótsza i tamtędy właśnie prowadzą TRK do USA.
Witam,
zawsze zastanawialo mnie, dlaczego samoloty lecace z Nowego Jorku czy Chicago leca nad Bałtykiem i dla mnie wrecz dziwna trasa. Prosze o odpowiedz Teoretycznie w linni prostej byloby blizej niz nad Islandia.
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
A globus kolega widział?
Jak nie to weź sobie nitkę i zobacz która trasa będzie najkrótsza na globusie
Trasa nad Skagen, Szetlandami i Islandią jest właśnie najkrótsza i tamtędy właśnie prowadzą TRK do USA.
Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 13-05-2009 o 10:40
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Na globusie nie testowalem tylko na plaszczyznie
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
udam sie gdzies gdzie jest globus i rzeczywiscie porownam co i jak :-)
chyba ze ma ktos jakies gotowe wyliczenia ile km. byloby tak jak myslalem w linii teoretycznie prostej
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
A tu kolega jest w błędzie, zasadniczo.
Nie tyle Szetlandy, co Hebrydy. I nie Skagen, ale połowa wysokości Jutlandii. Ale to są kosmetyczne różnice. Za to nad oceanem ortodroma ledwo dochodzi do 58º30', a stamtąd do Islandii jeszcze prawie połowa północnego Atlantyku.
Zresztą problem jest szerszy - o ile laik może podejrzewać, dlaczego nie latają nad oceanem po najkrótszych trasach (z pewnością meteo, może ETOPS?), to dlaczego się rozdzielają?
Na porządku dziennym są sytuacje, kiedy samoloty lecące tego samego dnia ze wschodniego wybrzeża USA spotykają się nad wschodnią Polską, ale docierają tam różnymi trasami. Niektóre właśnie po ortodromie, znad płn. Szkocji (albo nawet nieco na południe i wtedy przelatują nad Polską po UL980), a inne znad Bergen/Wysp Owczych, kursem ~135 i nad Polską UL621/UN191.
Np. SIA21 i UAE202.
Albo UAL976 i UAL982, które zwykle latają jak nierozłączki, ale czasami pojawiają się nad Europą 500 km jeden od drugiego (mierzone po trawersie kursów, ma się rozumieć).
A ogólnie - kto o tym decyduje? Czy cpt przed startem, czy może linia ma w dziale operacyjnym coś w rodzaju biura nawigatora, gdzie podejmuje się takie decyzje?
Ostatnio edytowane przez alien ; 13-05-2009 o 11:44
For every solution there is a problem.
Ostatnio zauwazylem ze samoloty lotu wlasnie do Polski wchodza raz od zachodu raz od polnocy. Dzisiaj LOT7 wchodzil do Polski od zachodu i lecial na Okecie po UP851 a np. wczoraj bodajze po UL621
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
Jest Google Earth.
Jest też Great Circle Mapper
To, że ten sam rejs dzisiaj leci inaczej niż wczoraj, jest normalne - meteo.
Ale dlaczego dzisiaj pomiędzy tymi samymi punktami w tym samym czasie różni latają po różnych trasach - oto jest pytanie.
Czyżby każda linia lotnicza miała swoją fizykę?
Ostatnio edytowane przez alien ; 13-05-2009 o 11:41
For every solution there is a problem.
Pisałem orientacyjnie, bo pytanie nie było precyzyjne.
Rozdzielają się dlatego że wybiera się różne traki i co za tym idzie różne punkty 'wlotowe' do Europy/USA:Zresztą problem jest szerszy - o ile laik może podejrzewać, dlaczego nie latają nad oceanem po najkrótszych trasach (z pewnością meteo, może ETOPS?), to dlaczego się rozdzielają?
A ogólnie - kto o tym decyduje? Czy cpt przed startem, czy może linia ma w dziale operacyjnym coś w rodzaju biura nawigatora, gdzie podejmuje się takie decyzje?
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
pawi81 --> Bodajże to czy np. maszyny LOTu przelecą mi nad głową lecąc od SUI na DODEK czy też wejdą od strony Darłowa zależy od aktywnego NATu (?) Dobrze myślę ?
Wlasnie jestem czesto w Darlowie w okresach wakacyjnych i gdy jeszcze nie mialem zielonego pojecia co gdzie jak i kiedy, mowiono mi ze tamtedy lataja LOTy do USA, troche sie zdziwilem. No ale okazalo sie ze to prawda
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
Chyba w tamtym tygodniu widziałem samolot linii Qatar Airways podążający z Kataru do ORD lub JFK nad Polską, Szwecją i Norwegią. Nie mam możliwości przyłożenia nitki do globusu, ale to już raczej "przesada" i wymaga nadłożenia sporego kawałka drogi.
Raczej własnych analityków liczących koszty.
ToPi
Tak na dzisiaj wygladaja tracki
122028 EGGXZOZX
(NAT-1/2 TRACKS FLS 310/390 INCLUSIVE
MAY 13/1130Z TO MAY 13/1900Z
PART ONE OF TWO PARTS-
A GOMUP 59/20 60/30 60/40 59/50 PRAWN YDP
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST GINGA
NAR N322B N326B N328C N334E N346A N352C N356C N362B-
B SUNOT 58/20 59/30 59/40 58/50 PORGY HO
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST NIL
NAR N284B N292C N294E N302C N306C N308E N312A-
C PIKIL 57/20 58/30 58/40 57/50 LOACH FOXXE
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST NIL
NAR N264A N270B N272E N276A N280A N282A-
D RESNO 56/20 57/30 57/40 56/50 SCROD VALIE
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST NIL
NAR N240C N248C N250F N254A N258A N260A-
END OF PART ONE OF TWO PARTS)
122029 EGGXZOZX
(NAT-2/2 TRACKS FLS 310/390 INCLUSIVE
MAY 13/1130Z TO MAY 13/1900Z
PART TWO OF TWO PARTS-
E DOGAL 55/20 56/30 56/40 55/50 OYSTR STEAM
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST NIL
NAR N220B N228B N230E-
F MALOT 54/20 55/30 55/40 54/50 CARPE REDBY
EAST LVLS NIL
WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
EUR RTS WEST NIL
NAR N200B N206C-
REMARKS.
1.TMI IS 133 AND SHOULD BE READ BACK AS PART OF THE OCEANIC
CLEARANCE.
2.CREWS ARE REMINDED THAT WITHIN THE NAT REGION THE STRATEGIC
LATERAL OFFSET PROCEDURES,SLOP,SHOULD BE USED AS A STANDARD
OPERATING PROCEDURE TO REDUCE THE RISK OF COLLISION AND NOT SOLELY
FOR TURBULENCE/WEATHER AVOIDANCE.
3.EIGHTY PERCENT OF GROSS NAVIGATION ERRORS RESULT FROM POOR COCKPIT
PROCEDURES. ALWAYS CARRY OUT PROPER WAY POINT CHECKS.
4.OPERATORS ARE REMINDED THAT THE CLEARANCE MAY DIFFER FROM YOUR
FLIGHT PLAN.FLY YOUR CLEARANCE.
5.UKAIP ENR 2.2.4.2 PARA 5.2 STATES THAT NAT OPERATORS SHALL FILE
PRMS.
6.FLIGHTS REQUESTING WESTBOUND OCEANIC CLEARANCE VIA ORCA DATALINK
SHALL INCLUDE IN THE RMK/FIELD THE HIGHEST ACCEPTABLE FLIGHT LEVEL
WHICH CAN BE MAINTAINED AT THE OCA ENTRY POINT.-
END OF PART TWO OF TWO PARTS)
Nie zawsze najkrócej=najtaniej. Część linii nawet nie korzysta z natów i lecą jeszcze dłuższą trasą na północ (korzystanie z natów kosztuje i to całkiem sporo). Poza tym są ograniczenia związane z pogodą i etopsem.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Najkrotsza to nad biegunem...
Owszem, do Singapuru. (Z NYC, ma się rozumieć.)
For every solution there is a problem.
Zakładki