Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 36
  1. #1
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie Trasa przelotu USA-POLSKA


    Polecamy

    Witam,

    zawsze zastanawialo mnie, dlaczego samoloty lecace z Nowego Jorku czy Chicago leca nad Bałtykiem i dla mnie wrecz dziwna trasa. Prosze o odpowiedz Teoretycznie w linni prostej byloby blizej niz nad Islandia.
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    A globus kolega widział?
    Jak nie to weź sobie nitkę i zobacz która trasa będzie najkrótsza na globusie

    Trasa nad Skagen, Szetlandami i Islandią jest właśnie najkrótsza i tamtędy właśnie prowadzą TRK do USA.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 13-05-2009 o 10:40
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Na globusie nie testowalem tylko na plaszczyznie
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Płaszczyzna nie jest wiernym odwzorowaniem kuli, sfery czy innych takich. Co ciekawe, np. w geometrii sferycznej (czyli geometrii uprawianej na sferach) suma kątów w trójkącie może mieć do 540 stopni

  5. #5
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    udam sie gdzies gdzie jest globus i rzeczywiscie porownam co i jak :-)
    chyba ze ma ktos jakies gotowe wyliczenia ile km. byloby tak jak myslalem w linii teoretycznie prostej
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Trasa nad Skagen, Szetlandami i Islandią jest właśnie najkrótsza i tamtędy właśnie prowadzą TRK do USA.
    A tu kolega jest w błędzie, zasadniczo.
    Nie tyle Szetlandy, co Hebrydy. I nie Skagen, ale połowa wysokości Jutlandii. Ale to są kosmetyczne różnice. Za to nad oceanem ortodroma ledwo dochodzi do 58º30', a stamtąd do Islandii jeszcze prawie połowa północnego Atlantyku.

    Zresztą problem jest szerszy - o ile laik może podejrzewać, dlaczego nie latają nad oceanem po najkrótszych trasach (z pewnością meteo, może ETOPS?), to dlaczego się rozdzielają?
    Na porządku dziennym są sytuacje, kiedy samoloty lecące tego samego dnia ze wschodniego wybrzeża USA spotykają się nad wschodnią Polską, ale docierają tam różnymi trasami. Niektóre właśnie po ortodromie, znad płn. Szkocji (albo nawet nieco na południe i wtedy przelatują nad Polską po UL980), a inne znad Bergen/Wysp Owczych, kursem ~135 i nad Polską UL621/UN191.
    Np. SIA21 i UAE202.



    Albo UAL976 i UAL982, które zwykle latają jak nierozłączki, ale czasami pojawiają się nad Europą 500 km jeden od drugiego (mierzone po trawersie kursów, ma się rozumieć).

    A ogólnie - kto o tym decyduje? Czy cpt przed startem, czy może linia ma w dziale operacyjnym coś w rodzaju biura nawigatora, gdzie podejmuje się takie decyzje?
    Ostatnio edytowane przez alien ; 13-05-2009 o 11:44
    For every solution there is a problem.

  7. #7
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Ostatnio zauwazylem ze samoloty lotu wlasnie do Polski wchodza raz od zachodu raz od polnocy. Dzisiaj LOT7 wchodzil do Polski od zachodu i lecial na Okecie po UP851 a np. wczoraj bodajze po UL621
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  8. #8
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawi81 Zobacz posta
    chyba ze ma ktos jakies gotowe wyliczenia ile km. byloby tak jak myslalem w linii teoretycznie prostej
    Jest Google Earth.
    Jest też Great Circle Mapper
    Cytat Zamieszczone przez pawi81 Zobacz posta
    Ostatnio zauwazylem ze samoloty lotu wlasnie do Polski wchodza raz od zachodu raz od polnocy. Dzisiaj LOT7 wchodzil do Polski od zachodu i lecial na Okecie po UP851 a np. wczoraj bodajze po UL621
    To, że ten sam rejs dzisiaj leci inaczej niż wczoraj, jest normalne - meteo.
    Ale dlaczego dzisiaj pomiędzy tymi samymi punktami w tym samym czasie różni latają po różnych trasach - oto jest pytanie.
    Czyżby każda linia lotnicza miała swoją fizykę?
    Ostatnio edytowane przez alien ; 13-05-2009 o 11:41
    For every solution there is a problem.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

  10. #10
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    A tu kolega jest w błędzie, zasadniczo.
    Nie tyle Szetlandy, co Hebrydy. I nie Skagen, ale połowa wysokości Jutlandii.
    Pisałem orientacyjnie, bo pytanie nie było precyzyjne.

    Zresztą problem jest szerszy - o ile laik może podejrzewać, dlaczego nie latają nad oceanem po najkrótszych trasach (z pewnością meteo, może ETOPS?), to dlaczego się rozdzielają?

    A ogólnie - kto o tym decyduje? Czy cpt przed startem, czy może linia ma w dziale operacyjnym coś w rodzaju biura nawigatora, gdzie podejmuje się takie decyzje?
    Rozdzielają się dlatego że wybiera się różne traki i co za tym idzie różne punkty 'wlotowe' do Europy/USA:


    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  11. #11
    Awatar Chudy

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Trzemeszno

    Domyślnie

    pawi81 --> Bodajże to czy np. maszyny LOTu przelecą mi nad głową lecąc od SUI na DODEK czy też wejdą od strony Darłowa zależy od aktywnego NATu (?) Dobrze myślę ?
    http://maciej-n.blogspot.com/ --> Moje słów kilka... :)
    PPL(A) C150 C172 PZL104


  12. #12
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Wlasnie jestem czesto w Darlowie w okresach wakacyjnych i gdy jeszcze nie mialem zielonego pojecia co gdzie jak i kiedy, mowiono mi ze tamtedy lataja LOTy do USA, troche sie zdziwilem. No ale okazalo sie ze to prawda
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    kraków

    Domyślnie

    Chyba w tamtym tygodniu widziałem samolot linii Qatar Airways podążający z Kataru do ORD lub JFK nad Polską, Szwecją i Norwegią. Nie mam możliwości przyłożenia nitki do globusu, ale to już raczej "przesada" i wymaga nadłożenia sporego kawałka drogi.

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Czyżby każda linia lotnicza miała swoją fizykę?
    Raczej własnych analityków liczących koszty.
    ToPi

  14. #14
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez topi Zobacz posta
    Chyba w tamtym tygodniu widziałem samolot linii Qatar Airways podążający z Kataru do ORD lub JFK nad Polską, Szwecją i Norwegią.
    Może bedrzich chciał do domu zajrzeć?

    Najkrótsza trasa wygląda tak:

    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  15. #15

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    wawa

    Domyślnie

    Tak na dzisiaj wygladaja tracki



    122028 EGGXZOZX
    (NAT-1/2 TRACKS FLS 310/390 INCLUSIVE
    MAY 13/1130Z TO MAY 13/1900Z

    PART ONE OF TWO PARTS-
    A GOMUP 59/20 60/30 60/40 59/50 PRAWN YDP
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST GINGA
    NAR N322B N326B N328C N334E N346A N352C N356C N362B-
    B SUNOT 58/20 59/30 59/40 58/50 PORGY HO
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST NIL
    NAR N284B N292C N294E N302C N306C N308E N312A-
    C PIKIL 57/20 58/30 58/40 57/50 LOACH FOXXE
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST NIL
    NAR N264A N270B N272E N276A N280A N282A-
    D RESNO 56/20 57/30 57/40 56/50 SCROD VALIE
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST NIL
    NAR N240C N248C N250F N254A N258A N260A-
    END OF PART ONE OF TWO PARTS)
    

    122029 EGGXZOZX
    (NAT-2/2 TRACKS FLS 310/390 INCLUSIVE
    MAY 13/1130Z TO MAY 13/1900Z

    PART TWO OF TWO PARTS-
    E DOGAL 55/20 56/30 56/40 55/50 OYSTR STEAM
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST NIL
    NAR N220B N228B N230E-
    F MALOT 54/20 55/30 55/40 54/50 CARPE REDBY
    EAST LVLS NIL
    WEST LVLS 310 320 330 340 350 360 370 380 390
    EUR RTS WEST NIL
    NAR N200B N206C-
    REMARKS.
    1.TMI IS 133 AND SHOULD BE READ BACK AS PART OF THE OCEANIC
    CLEARANCE.
    2.CREWS ARE REMINDED THAT WITHIN THE NAT REGION THE STRATEGIC
    LATERAL OFFSET PROCEDURES,SLOP,SHOULD BE USED AS A STANDARD
    OPERATING PROCEDURE TO REDUCE THE RISK OF COLLISION AND NOT SOLELY
    FOR TURBULENCE/WEATHER AVOIDANCE.
    3.EIGHTY PERCENT OF GROSS NAVIGATION ERRORS RESULT FROM POOR COCKPIT
    PROCEDURES. ALWAYS CARRY OUT PROPER WAY POINT CHECKS.
    4.OPERATORS ARE REMINDED THAT THE CLEARANCE MAY DIFFER FROM YOUR
    FLIGHT PLAN.FLY YOUR CLEARANCE.
    5.UKAIP ENR 2.2.4.2 PARA 5.2 STATES THAT NAT OPERATORS SHALL FILE
    PRMS.
    6.FLIGHTS REQUESTING WESTBOUND OCEANIC CLEARANCE VIA ORCA DATALINK
    SHALL INCLUDE IN THE RMK/FIELD THE HIGHEST ACCEPTABLE FLIGHT LEVEL
    WHICH CAN BE MAINTAINED AT THE OCA ENTRY POINT.-
    END OF PART TWO OF TWO PARTS)
    

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Najkrótsza trasa wygląda tak:
    Do JFK, do ORD wyznacza faktycznie bardziej na północ.
    ToPi

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Nie zawsze najkrócej=najtaniej. Część linii nawet nie korzysta z natów i lecą jeszcze dłuższą trasą na północ (korzystanie z natów kosztuje i to całkiem sporo). Poza tym są ograniczenia związane z pogodą i etopsem.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Najkrotsza to nad biegunem...

  19. #19
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Owszem, do Singapuru. (Z NYC, ma się rozumieć.)
    For every solution there is a problem.

  20. #20
    Awatar Dominio777

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Sędziszów Młp

    Domyślnie


    Polecamy

    A jak kierują się samoloty nad Atlantykiem są tam jakieś radiolatarnie?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •