Przykład:
Darłowo (lotnisko wojskowe)
Parametry lotniska:
54° 24' 17,22''N
016° 21' 11,02''E
Elewacja/Elevation 1,98 m AMSL
RWY:
04 - 22 / T / G / 600 X 30 m / 041°- 221°
Wersja do druku
Przykład:
Darłowo (lotnisko wojskowe)
Parametry lotniska:
54° 24' 17,22''N
016° 21' 11,02''E
Elewacja/Elevation 1,98 m AMSL
RWY:
04 - 22 / T / G / 600 X 30 m / 041°- 221°
Elevation - oznacza wysokość lotniska nad poziomem morza.
O kurczę, taki banał, a taka specjalistyczna nazwa :) Dzięki za odpowiedź.
Nie wysokość lotniska, a najwyżej położonego punktu na polu wzlotów to be exact ;)
Ciekaw BTW jaka jest największa różnica wysokości między progami jednego pasa.
:/ A co to jest pole wzlotów? :/
Część pola manewrowego przeznaczona do startów i lądowań, a po ludzku pas(y) startowyy(e)
A tak a propo lotniska w Darłowie bylem w zeszlym roku na wakacjach tam i zalowalem ze mnie rodzice wyposazyli w stary aparat (z klisza i bez zooma) bo przez caly dzien smigaly mi helikoptery nad glowa i raz mialbym super ujecie bo akurat robilem zdjecie koledze na plazy a w tle jakis maly samolocik 5 metrow nad woda smignal. Ale niestety nie mialem cyfrowki :((
W Courchevel (LFLJ) różnica wynosi 65 metrów (długość pasa 535 m). Nie wiem czy to najwięcej na świecie, w każdym razie dużo.Cytat:
Zamieszczone przez Atco
Jako osoba budująca właśnie lotnisko o pochylonym pasie powiem, że według Rozporządzenia Ministra Transpodru lotniska kategorii IV (a w zasadzie wyłącznie o takich można mówić w kontekście ruchu pasażerskiego nie mogą mieć spadków większych niż 0,5-0,8% (w różnych odcinakach długości). "Moje" będzie miało 1% na 700 metrach pasa ale to jest kat IA :lol: :lol:
PS. Nie wyobrażam sobie tych 65 m :shock: :shock: :shock: To nawet Góra Żar tyle nie ma a jest naprawdę stroma
:shock: I tam startują i lądują samoloty!? :)
Jak najbardziej :lol: - to chyba jedyny przypadek kiedy nikt nie odrzuci zdjecia za 'horizon unlevel' :mrgreen:Cytat:
Zamieszczone przez Craviec
http://www.airliners.net/open.file/1151033/M/
To sie nazywa spotting na gorce:
http://www.airliners.net/open.file/0143885/M/
Pozdr,
MH
Hmmm, a ja zawsze byłem przekonany, że to wysokość ARP (airport reference point)...Cytat:
Zamieszczone przez Atco
No to wkońcu co to jest? :)
Właśnie... Np. na Okęciu ARP jest w punkcie przecięcia się pasów. Zwykle jest on na środku pasa. To taki specjalny punkt wyznaczający położenie i wysokość lotniska, niekoniecznie najwyższy.Cytat:
Zamieszczone przez bedrzich
Elewacja to "wysokość najwyższego punktu na polu wzlotów nad poziomem morza". Elewacje różnych elementów pola wzlotów różnią się, więc oddzielnie podaje się elewację progów dróg startowych, a oddzielnie elewację ARP.
Na Okęciu max. różnica elewacji między ARP a progami = 8m
Słowo "elewacja" samo w sobie niewiele znaczy. "Elewacja lotniska" to wysokość najwyższego punktu na polu wzlotów. Oprócz tego może być elewacja progu pasa, strefy przyziemienia, elewacja ARP.
A ARP z tego co pamiętam to po prostu bardzo dokładnie wyznaczony (zaznaczony także fizycznie, nie tylko na mapie) punkt geograficzny, którego używa się do "podłączenia" lotniskowej siatki geodezyjnej do siatki "ogólnej". Oprócz tego używa się go do umownego umiejscawiania lotniska jako obiektu punktowego na mapach. Zwykle jest na środku pasa, ale nie jest to regułą.
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5938176Cytat:
Zamieszczone przez Oskar Lima
Czyli dobrze rozumiem, że elewacja to inaczej wysokość danego miejsca na lotnisku?Cytat:
Zamieszczone przez psotter
Nawet nie musi być na lotnisku. Po prostu wysokość danego miejsca nad poziom morza.Cytat:
Zamieszczone przez Craviec
Z tymże w oryginalnie zadanym przez Ciebie pytaniu chodzi o elewację lotniska, która została wyjaśniona dokładnie.
Dzięki za pomoc. Teraz już rozumiem :)