Polskie Linie Lotnicze LOT wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) opracowują nowe procedury lądowania samolotów, które zmniejszą hałas, zużycie paliwa i emisję CO2.
–
Korzyści z wprowadzenia nowej procedury tzw. "zielonego podejścia" (CDA - Continuous Descent Approach) są oczywiste. Lot samolotu stanie się ekologicznie czystszy i jednocześnie tańszy i szybszy. Procedura ta wymaga jednak m.in. harmonizacji frazeologii, którą posługują się kontrolerzy i piloci – poinformował w poniedziałek (25.05)
Krzysztof Banaszek, prezes PAŻP.
W czerwcu rozpoczną się testy operacyjne nowego sposobu lądowania. Procedura ta wymaga wykorzystania nowej techniki żeglugi powietrznej oraz elastycznej kontroli ruchu lotniczego. Technika "zielonego podejścia" polega na zamianie podejścia do lądowania z tzw. stopniowego na płynne, ciągłe. Potencjalnie ma to zmniejszyć o połowę hałas, a także ograniczyć emisję CO2.
Plan działania został opracowany przez 19 organizacji i firm w całej Europie, w tym przez instytucje zapewniające żeglugę powietrzną, służby zarządzające lotniskami oraz linie lotnicze. Do 2013 procedura ta ma obowiązywać w 100 europejskich portach lotniczych. Zgodnie z prognozami, przewoźnicy lotniczy mogą zaoszczędzić 150 tys. ton paliwa oraz 100 mln euro rocznie, a także zmniejszą emisję CO2 o pół mln ton. Nowa technika podejścia do lądowania stosowana jest już m.in. w Manchesterze, Bukareszcie i Sztokholmie.
–
Z wdrożeniem tej procedury wiążemy duże nadzieje, bo oprócz korzyści operacyjnych i finansowych, jest także korzystna ekologicznie, co może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście wdrożenia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie cywilnym – powiedział
Wiesław Wypych, wiceprezes LOTu ds. operacyjno- technicznych.
pasazer.com z 26 maja
Zakładki