Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar grzyw

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    WRO
    Wpisów
    39

    Domyślnie [FR] Ostro w dół na WRO


    Polecamy

    Wyleciało mi kompletnie z głowy, a chciałem Was zapytać - podczas popołudniowego lotu GRO - WRO przy pięknej bezchmurnej pogodzie FR bardzo dziwnie zszedł do lądowania. "Dziwnie" w subiektywnym odczuciu. Zrobił nagle dziwny - to subiektywna opinia totalnego amatora - skręt, przy którym wychylenie sięgało wg mnie powyżej 45 stopni (mogę ściemniać, ale jeszcze nigdy nie leciałem w takiej pozycji) i mocno w dół. Ludzie komentowali, że w życiu czegoś takiego "nie mieli". Wydawało mi się, że późno zaczęła się procedura schodzenia. Czy mógłby ktoś napisać kilka słów o takim manewrze?

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Wenus

    Domyślnie

    Pewnie 45º to przesada... Ale prawdopodobnie coś w rodzaju krótkiego podejścia robił, albo coś w ten deseń. Miałem to lądując w STN, na kilkanaście odbytych wtedy lotów nie byłem w stanie po prostu uwierzyć że można tak krótko od pasa zrobić tak mocny zakręt i szybkie opadanie... Kontrola najwidoczniej miała taki plan, zresztą wtedy były korki w powietrzu w okolicach STN

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Low costy często potrafią tak robić, podejście Visual zdaje się że, mniej kosztuje, niż wektorowanie.

  4. #4
    mss
    mss jest nieaktywny
    Awatar mss

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    RZE

    Domyślnie

    apropo schodzenia do ladowania.

    Ostatnio w teleexpresie mówili ze piloci LOTu maja przejsc jakiesz szkolenia i uczyc sie 'ekologicznego' ladowania. Tzn plynnego schodzenia non stop - a nie schodzenia 'schodkami' .
    Ze jest to niby bardziej ekologiczne bo silniki mniej pracuja no i ladowanie jest cichsze dla ludzi mieszkajacych obok lotniska itd. Prawda to?!


    - reklama w podpisie skasowana - REGULAMIN

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mss Zobacz posta
    Ostatnio w teleexpresie mówili ze piloci LOTu maja przejsc jakiesz szkolenia i uczyc sie 'ekologicznego' ladowania. Tzn plynnego schodzenia non stop - a nie schodzenia 'schodkami' .
    Ze jest to niby bardziej ekologiczne bo silniki mniej pracuja no i ladowanie jest cichsze dla ludzi mieszkajacych obok lotniska itd. Prawda to?!
    Szukaj pod pojęciem "Continuous Descent Approach".

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mss Zobacz posta
    apropo schodzenia do ladowania.

    Ostatnio w teleexpresie mówili ze piloci LOTu maja przejsc jakiesz szkolenia i uczyc sie 'ekologicznego' ladowania. Tzn plynnego schodzenia non stop - a nie schodzenia 'schodkami' .
    Ze jest to niby bardziej ekologiczne bo silniki mniej pracuja no i ladowanie jest cichsze dla ludzi mieszkajacych obok lotniska itd. Prawda to?!
    Taaa, świetne źródło!! A co niby robią piloci od dawna, a już na pewno od przejścia na zachodnie samoloty jak nie podejścia typu CDA??? Nas nie trzeba szkolić - samoloty są dostosowane, my o tym wiemy i potrafimy! Generalnie problem jest po drugiej stronie - najczęściej, szczególnie na ruchliwych lotniskach ATC "zrzuca" nas nisko, ale duuużo za wcześnie! Np. We Frankfurcie każą schodzić czasem dobrze ponad 200 mil od lądowania podczas gdy wystarczy ze 100-130! A Paryż, a Londyn - przykłady można mnożyć. I pilot nic nie może zrobić innego, jak się dostosować do poleceń kontrolera...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Włocławek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mss Zobacz posta
    apropo schodzenia do ladowania.

    Ostatnio w teleexpresie mówili ze piloci LOTu maja przejsc jakiesz szkolenia i uczyc sie 'ekologicznego' ladowania. Tzn plynnego schodzenia non stop - a nie schodzenia 'schodkami' .
    Ze jest to niby bardziej ekologiczne bo silniki mniej pracuja no i ladowanie jest cichsze dla ludzi mieszkajacych obok lotniska itd. Prawda to?!
    Tu masz info:

    Polskie Linie Lotnicze LOT wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) opracowują nowe procedury lądowania samolotów, które zmniejszą hałas, zużycie paliwa i emisję CO2.

    Korzyści z wprowadzenia nowej procedury tzw. "zielonego podejścia" (CDA - Continuous Descent Approach) są oczywiste. Lot samolotu stanie się ekologicznie czystszy i jednocześnie tańszy i szybszy. Procedura ta wymaga jednak m.in. harmonizacji frazeologii, którą posługują się kontrolerzy i piloci – poinformował w poniedziałek (25.05) Krzysztof Banaszek, prezes PAŻP.

    W czerwcu rozpoczną się testy operacyjne nowego sposobu lądowania. Procedura ta wymaga wykorzystania nowej techniki żeglugi powietrznej oraz elastycznej kontroli ruchu lotniczego. Technika "zielonego podejścia" polega na zamianie podejścia do lądowania z tzw. stopniowego na płynne, ciągłe. Potencjalnie ma to zmniejszyć o połowę hałas, a także ograniczyć emisję CO2.

    Plan działania został opracowany przez 19 organizacji i firm w całej Europie, w tym przez instytucje zapewniające żeglugę powietrzną, służby zarządzające lotniskami oraz linie lotnicze. Do 2013 procedura ta ma obowiązywać w 100 europejskich portach lotniczych. Zgodnie z prognozami, przewoźnicy lotniczy mogą zaoszczędzić 150 tys. ton paliwa oraz 100 mln euro rocznie, a także zmniejszą emisję CO2 o pół mln ton. Nowa technika podejścia do lądowania stosowana jest już m.in. w Manchesterze, Bukareszcie i Sztokholmie.

    Z wdrożeniem tej procedury wiążemy duże nadzieje, bo oprócz korzyści operacyjnych i finansowych, jest także korzystna ekologicznie, co może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście wdrożenia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie cywilnym – powiedział Wiesław Wypych, wiceprezes LOTu ds. operacyjno- technicznych.

    pasazer.com z 26 maja

  8. #8
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grzyw Zobacz posta
    Wyleciało mi kompletnie z głowy, a chciałem Was zapytać - podczas popołudniowego lotu GRO - WRO przy pięknej bezchmurnej pogodzie FR bardzo dziwnie zszedł do lądowania. "Dziwnie" w subiektywnym odczuciu. Zrobił nagle dziwny - to subiektywna opinia totalnego amatora - skręt, przy którym wychylenie sięgało wg mnie powyżej 45 stopni (mogę ściemniać, ale jeszcze nigdy nie leciałem w takiej pozycji) i mocno w dół. Ludzie komentowali, że w życiu czegoś takiego "nie mieli". Wydawało mi się, że późno zaczęła się procedura schodzenia. Czy mógłby ktoś napisać kilka słów o takim manewrze?
    To było podejście z widocznością (VFR). Samolot na pewno nie był w przechyle 45 stopni,
    bo o ile się orientuję, to już za dużo i można przeciągnąć/wpaść w korkociąg. Z pokładu tak
    to wygląda, ale jak obserwuję tak podchodzące samoloty na KTW, to wychylenie nie jest
    duże, przez lornetkę wygląda to na maksymalnie 15-20 stopni
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  9. #9
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Troche sie nieporozumien nagromadzilo:

    We Wroclawiu nie ma sluzby radarowej, wiec o wektorowaniu nie moze byc mowy. W normalnych warunkach samoloty wykonuja podejscie proceduralne, opisane na mapie. Poniewaz przestrzen TMA wroclawskiego lotniska jest niewielka, a samolot musi w nia wleciec przynajmniej na poziomie FL100 (3000m), podejscia sa albo poprowadzone okreznie, albo zawieraja racetrack, celem wytracenia wysokosci. Natomiast przy dobrej pogodzie piloci moga sie zdecydowac na podejscie visual (ale nie VFR!), tyle ze nadal beda je rozpoczynac z poziomu setnego, i beda musieli ostro schodzic zeby wytracic wysokosc.

    Co do CDA - tu nie trzeba wielkich szkolen, ani dla ATC, ani dla pilotow, a po prostu wprowadzenia pewnych procedur w zycie.

    BTW bedrzich - jak sam wspomniales, robia to na ruchliwych lotniskach - bo takie sa niestety konsekwencje zageszczenia przestrzeni.

  10. #10
    Awatar grzyw

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    WRO
    Wpisów
    39

    Domyślnie

    Dzięki wszystkim za głos. Domyślam się, że te 45 stopni w bok to bajka. Subiektywnie tyle czułem, gdybym miał czas 'przyjrzeć się' sytuacji, może oceniłbym trzeźwiej Ale brzuch zmienił lokalizację

  11. #11
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez grzyw Zobacz posta
    Dzięki wszystkim za głos. Domyślam się, że te 45 stopni w bok to bajka. Subiektywnie tyle czułem, gdybym miał czas 'przyjrzeć się' sytuacji, może oceniłbym trzeźwiej Ale brzuch zmienił lokalizację
    Nie było to raczej więcej niż 25-30 stopni.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez twinsen Zobacz posta
    To było podejście z widocznością (VFR). Samolot na pewno nie był w przechyle 45 stopni,
    bo o ile się orientuję, to już za dużo i można przeciągnąć/wpaść w korkociąg. Z pokładu tak
    to wygląda, ale jak obserwuję tak podchodzące samoloty na KTW, to wychylenie nie jest
    duże, przez lornetkę wygląda to na maksymalnie 15-20 stopni
    Weź no - jak podejście na V robi młodzian, to chwila nieuwagi to może się zdarzyć i 45st! Kiedyś jak mi jeden drugi dał, to sekunda i zanim mu złapałem, to było 45st. - właśnie lądując na V... A R sporo młodzieży lata, powiedzmy - lekko wprawionej. I nie przeciągniesz samolotu - bez obaw! CHYBA, że się postarasz....
    Ale osobiście wątpię, bo na 737 przechył ok. 30 daje wrażenie większego przeciążenia niż na mniejszym samolocie, czasem lekkie podciągnięcie daje dodatkowe wrażenie przeciążenia w kabinie pasażerskiej, praktycznie nieodczuwalne w kokpicie.
    Typowy przechył podczas manewrowania do lądowania to 25-30stopni podczas lotu w autopilocie - 25 podczas manewrowania, 30 podczas przechwytu localizera; więcej może się zdarzyć w pilotażu manualnym, bez FD - może, choć nie powinno...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 30-05-2009 o 16:13
    Pozdrawiam!
    Piotr

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •