Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26
Like Tree2Likes

Wątek: Czy ATC widzi samolot z wyłączonym transponderem na radarach?

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie Czy ATC widzi samolot z wyłączonym transponderem na radarach?


    Polecamy

    Zadam głupie pytanie: Rozumiem że transponder odpowiada za identyfikację maszyny. W razie awarii transpondera, nie widać co to za maszyna, ale na radarze jest kropka nadal. Więc skoro kropki nie ma to i w powietrzu jest pusto ??
    Czy dobrze rozumuję?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    Dobra sam sobie odpowiem. Na wikipedi taka definicja transodera dla lotnictwa:
    "
    Lotnictwo [edytuj]

    W lotnictwie transpondery aktywne użyte są w celu lokalizacji, identyfikacji (system friend or foe) oraz w systemach nawigacyjnych w komercyjnych i prywatnych samolotach. Przykładem jest system RFID (radio-frequency identification), który automatyczne transmituje kodowany sygnał identyfikacyjny, gdy otrzymuje żądanie z wieży kontrolnej. Większość transponderów jest w stanie automatycznie transmitować także informacje o wysokości (Mode C) i czterocyfrowy kod transpondera (Mode A) (squawk), który pomaga w identyfikacji danego samolotu. Transponder jest też niezbędnym elementem systemu TCAS (Traffic Collision Avoidance System), który ostrzega pilotów o możliwości kolizji z innymi samolotami. System ten jest wymagany w przestrzeni powietrznej wielu krajów. Najbardziej rozbudowanym modem transpondera jest mod S, umożliwiający przesyłanie danych oraz jednoznaczną identyfikację statku powietrznego. Częstotliwości wejściowe i wyjściowe transponderów są przydzielane z góry."




    Czyli awaria transpondera unimożliwia jego zidentyfikowanie, ale radary powinien widzieć kropkę, bo jest niezależny od transpondera. Więc awaria tr.. nie ma tu nic do rzeczy. Czy teraz ktoś powie czy dobre rozumuję?

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdar Zobacz posta

    Czyli awaria transpondera unimożliwia jego zidentyfikowanie, ale radary powinien widzieć kropkę, bo jest niezależny od transpondera. Więc awaria tr.. nie ma tu nic do rzeczy. Czy teraz ktoś powie czy dobre rozumuję?
    W urposzczeniu tak jest ale nalezy pamietac, ze radar pierwotny (uzywajacy echa samolotu a nie sygnalu z transpodenra) tez nie ma pelnego pokrycia danego obszaru. Tak wiec w niektorych miejscach tylko samolot z transponderem bedzie widoczny na ekranie.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Radar pierwotny będzie widział, wtórny już nie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Transponder nie jest niezbędny do identyfikacji, wystarczy radar pierwotny.

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdar Zobacz posta
    Rozumiem że transponder odpowiada za identyfikację maszyny.
    Raczej kontroler.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Kontrola obszaru w FIR EPWW korzysta tylko z radaru wtornego, wiec kropki nie bedzie.

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No ale świat się na ACC EPWW nie kończy.
    bedrzich likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Europa

    Domyślnie

    Informacja z Wiki nie jest w pełni ścisła: każdy samolot wyposażony w TCAS musi być również wyposażony w transponder modu S. Natomiast, aby samolot wyposażony w TCAS wykrywał inne samoloty (intruzy) muszą one być wyposażone w transponder podający wysokości w standardzie ICAO - czyli mod C albo mod S. Transpondery podające tylko mod A nie są wykrywane.

  10. #10
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    Avoiding Action, twoj post podsumuje nastepujaco: B-Z-D-U-R-A

    mode A jest wykrywany jak najbardziej i bedzie pokazany jako ruch wokol twojego samolotu, ale jako ze mode A nie podaje swojej wysokosci nie bedziesz mial dodatkowych informacji w postaci wznoszenia czy znizania sie obiektu, nie bedziesz mial informacji o wartosci rate of climb (czy tez descent, odpowiednio), ale wszystkie inne informacje beda sie pojawialy tak jak z kazdym innym samolotem z mode C czy S. TCAS bedzie zakladal, ze jest cos w danym miejscu nad ziemia a nie znajac wysokosci zablokuje przestrzen wokol, ponad i pod ta maszyna. zblizajac sie do takiej maszyny bedziesz mial wszystkie ostrzezenia TCAS (werbalne i wizualne)

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Europa

    Domyślnie

    Cytuję za "Introduction to TCAS II" wydane przez FAA. "Because TCAS does not use Mode A interrogations, the Mode A transponder codes of nearby aircraft are not known to TCAS."
    Cała broszura do przeczytania tutaj: http://www.arinc.com/downloads/tcas/tcas.pdf


  12. #12
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Obydwoje macie rację. Należy bowiem rozróżnić transponder "bez modu C" od transpondera "nie podającego danych w modzie C". Ten pierwszy to będzie jakiś stary sprzęt, dzisiaj już rzadko spotykany. Na zapytanie w modzie C nie odpowie wcale, bo nie zna tego modu. TCAS nie wykryje takiego transpondera.

    Drugi transponder wie, co to jest mod C i na zapytanie w C odpowie... "wysokość nieznana". Zdarza się to w małych samolotach, gdzie do transpondera nie jest podłączony tzw. enkoder wysokości, albo jeśli pilot ustawi transponder w tryb "mode A only". TCAS taki transponder wykryje, informując, że wysokość jest nieznana. Ale nie będzie "blokował przestrzeni", w razie zbliżenia w poziomie wygeneruje TA (ostrzeżenie/informację o ruchu w pobliżu), natomiast nigdy nie wywoła RA (instrukcji manewru unikowego).

  13. #13
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    strona 5 przytoczonego powyzej dokumentu, tabelka na tejze stronie:

    dostaniesz ostrzezenie TA (Trafic Advisory) i nic innego ale na pewno nie bedzie tak ze nie bedzie tam nic...

    K

  14. #14
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    tamże, strona 17, ostatni akapit.

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Żeby podsumować/naprostować.

    Jeżeli zbliża się do nas samolot w modzie A, widzimy go bez wysokości

    Wchodząc w poszczególne sektory (PA, potem TA) wszystko jest identycznie jak w modzie S lub C (oczywiście poza brakiem wskazania ALT). Różnica pojawia się dopiero, gdy samolot z modem A wchodzi w strefę RA - nie wywołuje on żadnego rzeczywistego RA i wszystko dokładnie wygląda tak samo jak w TA volume:


    Widać to wyraźnie na zdjęciach pochodzących z kursu TCASII. (Pomarańczowa obwódka to TA volume, czerwona to RA volume).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar kszyhu77

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EGKB / BQH

    Domyślnie

    psotter, no i co jest w tym akapicie napisane?? to, ze nie 'czyta' mode A nie oznacza, ze pomija jego istnienie. jesli juz tak bardzo chcesz sie zaglebiac, to TCAS jak najbardziej nie zna kodu mode A, ale odczytuje jego 'ramke' i po przetworzeniu danych odczytanych, pokazuje relatywna pozycje na ekranie wyswietlacza TCAS

  17. #17
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jest tak jak napisał psotter.
    TCAS na 100% nie będzie widział transpondera pracującego w modzie A. Natomiast zadziała TA dla transpondera zdolnego do pracy w modzie A/C, ale nie podającego aktualnie informacji o wysokości (np. przestawionego w taki tryb pracy przez pilota).
    System TCAS nie jest w stanie w ogóle wykryć transpondera pracującego tylko w modzie A (czyli tych starszych typów). Koniec kropka.

    I informacja dodatkowa - samoloty wyposażone w transponder A/C, ale nie nadające informacji o wysokości, będą widziane przez TCAS tylko do określonej wysokości - zdaje się, że do 14.000ft. (mowa o wysokości samolotu z TCASem)

  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Jest tak jak napisał psotter.
    TCAS na 100% nie będzie widział transpondera pracującego w modzie A.
    Imho to zdanie jest niefortunne. TCAS będzie widział transponder A/C pracujący w modzie A.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    OK, więc napiszmy tak:
    TCAS nie wykrywa transponderów niezdolnych do pracy w modzie A/C lub S

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie


    Polecamy

    Pytanie do kolegów z ATC. Jak to wygląda obecnie w Polsce (GA) jak dużo jest jeszcze maszyn z modem A-C albo takich w ogóle bez transpondera?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •