Dobra sam sobie odpowiem. Na wikipedi taka definicja transodera dla lotnictwa:
"
Lotnictwo [edytuj]
W lotnictwie transpondery aktywne użyte są w celu lokalizacji, identyfikacji (system friend or foe) oraz w systemach nawigacyjnych w komercyjnych i prywatnych samolotach. Przykładem jest system RFID (radio-frequency identification), który automatyczne transmituje kodowany sygnał identyfikacyjny, gdy otrzymuje żądanie z wieży kontrolnej. Większość transponderów jest w stanie automatycznie transmitować także informacje o wysokości (Mode C) i czterocyfrowy kod transpondera (Mode A) (squawk), który pomaga w identyfikacji danego samolotu. Transponder jest też niezbędnym elementem systemu TCAS (Traffic Collision Avoidance System), który ostrzega pilotów o możliwości kolizji z innymi samolotami. System ten jest wymagany w przestrzeni powietrznej wielu krajów. Najbardziej rozbudowanym modem transpondera jest mod S, umożliwiający przesyłanie danych oraz jednoznaczną identyfikację statku powietrznego. Częstotliwości wejściowe i wyjściowe transponderów są przydzielane z góry."
Czyli awaria transpondera unimożliwia jego zidentyfikowanie, ale radary powinien widzieć kropkę, bo jest niezależny od transpondera. Więc awaria tr.. nie ma tu nic do rzeczy. Czy teraz ktoś powie czy dobre rozumuję?
Zakładki