Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Pożar silnika - co dalej, jaka jest procedura


    Polecamy

    Mam cztery pytania:
    - skąd pilot wie, że nastąpił pożar silnika (wiem, z przyrządów, ale których?)
    - co dalej się dzieje, silnik trzeba jakoś ugasić, jak to się robi, jakich środków się używa. Wiem, że freony są wycofane.
    - co robi pilot gdy ma niesprawny silnik po ugaszeniu pożaru? jak najszybciej ląduje awaryjnie?
    - czy powyższe jest podobne także przy turbośmigłowych ATRach?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Na każdym silniku w samolotach pasażerskich (ATR, Boeing, Embraer, Airbus itp) są czujniki - są to 2 pętle wykrywające pożar oraz nadmierną temperaturę. Sygnalizacja pożaru w kokpicie to: dzwonek/syrena (głośne jak diabli!), świecące na czerwono dźwignie ppoż (firehandle, fire pushbutton - zwane swojsko fajerłapkami) oraz świecące lampki przed oczami Master Warning.
    Gaszenie zależy trochę od typu s-tu, tym niemniej procedura jest podobna:
    po pierwsze - lecimy!!!
    po drugie - drzemy się na cały świat: "Maday..."
    po trzecie - gasimy:
    - wyłączenie autothrotla (jeśli jest) oraz silnika
    - wyciągnięcie/naciśnięcie fajerłapki - to powoduje: odcięcie paliwa, wyłączenie i izolacja: odbioru powietrza (bleed), generatora, pompy hydro;
    - jeśli dalej się świeci czyli jest pożar - rozładowanie pierwszej butli,
    - dalej się świeci - rozładowanie 2 butli
    Jaki środek gaśniczy? nie wiem, ale ponoć skuteczny!
    Potem - jedziemy dalej z checklistą, a każda mówi zaraz w pierszym zdaniu - land ASAP czyli ląduj tak szybko jak to możliwe! Szczególnie, kiedy pożar nie został ugaszony - wtedy wręcz zalecają lądowanie poza lotniskiem bądź wodowanie - lebiej się rozbić i uratować choć trochę ludzi niż nikogo...
    EDIT: środek gaśniczy podawany jest na silnik, pod maskami; kiedyś w ruskich samolotach np. Tu134 środek gaśniczy wtryskiwano DO ŚRODKA silnika, ale w Tu134A już nie (albo było to wyłączone - jakoś tak)
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 10-06-2009 o 21:26
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Dla uzupelnienia poprzednika:

    - srodkiem gasniczym jest zazwyczaj halon (w samolotach mozna stosowac)
    - w ATRze jest tak samo jak w innych samolotach. Dodatkowo "fajerlapa"powoduje jeszcze zachoragiewkowanie smigla
    - reszta procedur j.w. :-)

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Google pokazuje sprzeczne informacje co do halonu. Jedne mówią o zastosowaniu tego środka, drugie, o jego wycofaniu ze względu na szkodliwy wpływ na ozonosferę.
    Ostatnio edytowane przez Aragorn ; 10-06-2009 o 21:44

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aragorn Zobacz posta
    Google pokazuje sprzeczne informacje co do halonu. Jedne mówią o zastosowaniu tego środka, drugie, o jego wycofaniu ze względu na szkodliwy wpływ na ozonosferę.
    Bo faktycznie sytuacja jest bardzo mieszana - w wielu zastosowaniach (naprzyklad samolot) halon pozostal do tej pory jako jedyny certyfikowany srodek do gaszenia ognia, choc prowadzone sa badania w kierunku certyfikacji zastepczych srodkow (naprzyklad PhostrEx). Nie wiem, moze w ciagu ostatniego roku nastapil jakis duzy postep choc nie nalezy sie liczyc z szybka wymiana systemow halonowych w obecnie latajacych samolotach. Wszystko tez zalezy od panstwa - naprzyklad w USA nie ma oficjalnego nakazu aby wycofywac gasnice halonowe (uzywane na ziemi) jakkolwiek mozesz miec problem z ich ponownym napelnieniem.

  6. #6
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    W swojej dociekliwości spytam, czy taki zgaszony silnik można próbować uruchomić, czy jest to
    niemożliwe/zabronione/niezalecane? Pytam tak ad acta, bo logika wskazuje mi, że raczej jest to
    niemożliwe

    Drugie pytanie - co w silniku odrzutowym może się zapalić? Poza komorą spalania rzecz jasna.
    Zakładam że układ podawania paliwa, lub przez nieszczelności - elektronika, hydraulika?

    EDIT:
    No i pytanie, które już dawno chciałem zadać, ale jakos mi umykało.
    Czy producenci samolotów nie mogliby zamiast montować kamery dla widzów, czyli pasażerów,
    zacząć montować je skierowane właśnie na silniki (naoczny monitoring czy ew. pożar jest zgaszony),
    lub np. na statecznik, na podwozie, na klapy - czyli na kluczowe elementy samolotu.
    Takie kamerki są wagowo pomijalne, nie psują aerodynamiki samolotu, a założę się, że
    mogłyby się przydać właśnie w sytuacji, gdy pożar silnika wydaje się ugaszony, a nie jest
    Ostatnio edytowane przez twinsen ; 11-06-2009 o 00:48
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dziękuję bardzo, mam jeszcze następne pytania - jak często zdarza się pożar silnika.
    Jak to się ma do "surge" (w wątku o incydentach, awaryjne lądowanie Airbusa wspomniano o tym zjawisku)? Jak to się nazywa po polsku?
    Google pokazało mi jeszcze tailpipe fire, jeszcze jeden gatunek pożaru? Podobno niewidoczny dla przyrządów kontrolnych.
    Miło, że tak szybko dostałem wyczerpujące odpowiedzi na poprzednie pytania

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    Dziękuję bardzo, mam jeszcze następne pytania - jak często zdarza się pożar silnika.
    Doprawde sa to chyba w nowoczesnym lotnictwie bardzo rzadkie wypadki. Nie moga sobie przypomniec jakiegokolwiek pozaru silnika w czasie lotu cywilnego samolotu pasazerskiego w ciagu ostatnich powiedzmy 30 lat (poza samolotami produkcji radzieckiej). Moze cos takiego bylo ale nie przypominam sobie. Wypadki lotnicze maja obecnie swoje przyczyny poza silnikami, silniki staly sie bardzo niezawodne.

    Takie kamerki są wagowo pomijalne, nie psują aerodynamiki samolotu, a założę się, że
    mogłyby się przydać właśnie w sytuacji, gdy pożar silnika wydaje się ugaszony, a nie jest
    Ale po co? Jak pisalem pozarow dzis praktycznie nie ma. Caly ten sprzet nie mialby zadnego zwiazku z podniesieniem bezpieczenstwa lotu. Gdybys zainstalowal kamerki podgladajace prace pilotow to moze bys cos zyskal (naprzyklad spia albo nie uwazaja co jest przed nimi !!) ale z oczywistych wzgledow czegos takiego nigdy nie zobaczysz.
    Ostatnio edytowane przez N077GL ; 11-06-2009 o 01:43

  9. #9
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez amisiek Zobacz posta
    Dziękuję bardzo, mam jeszcze następne pytania - jak często zdarza się pożar silnika.
    Jak to się ma do "surge" (w wątku o incydentach, awaryjne lądowanie Airbusa wspomniano o tym zjawisku)? Jak to się nazywa po polsku?
    Nijak - surge / stall ma niewiele wspolnego z pozarem mimo ze czesto widac ogien na zewnatrz i w gazetach wypisuja ze byl pozar / wybuch. Osobiscie nie slyszalem od bardzo dawna o jakimkolwiek pozarze w cywilnym silniku, slyszalem o pozarze w nie cywilnym ale to z bardzo szczegolnych powodow.
    KZ

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Gostynin

    Domyślnie

    Może głupie pytanie: co to jest surge? Mówiąc "(compressor) stall" macie chyba na myśli pompaż, które może dawać "wybijanie" płomieni poza turbinę (czyli ten osławiony "pożar"), ale o "surge" jakoś nigdy nie słyszałem

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kisio137 Zobacz posta
    Może głupie pytanie: co to jest surge? Mówiąc "(compressor) stall" macie chyba na myśli pompaż, które może dawać "wybijanie" płomieni poza turbinę (czyli ten osławiony "pożar"), ale o "surge" jakoś nigdy nie słyszałem
    Surge=compressor stall, czyli pompaz. (przy okazji przypomniala mi sie sytuacja, kiedy to rzecznik pewej firmy lotniczej, po pewnym zdarzeniu, na pytanie "czy byl pompaz?" odpowiedzial "zaloga nie zabrala :-D").

    Pozary (a przynajmniej sygnalizacja pozaru) jednak od czasu do czasu sie zdarzaja, natomiast nie slyszalem o nieugaszonym porzarze, ktory doprowadzil do katastrofy. Bylo za to sporo zdarzen, kiedy zaloga zle zidentyfikowala silnik i wylaczyla niewlasciwy...

    "Tailppe fire", to z kolei plomienie w dyszy wylotowej - zdarza sie to przy rozruchu silnika, kiedy w dyszy z jakichs powodow znajdzie sie niespalone paliwo (np. po porzednim, nieudanym rozruchu). Gasi sie to poprzez odciecie paliwa i krecenie silnikiem dalej, zeby wydmuchac plomien z dyszy

  12. #12
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Osobiscie nie slyszalem od bardzo dawna o jakimkolwiek pozarze w cywilnym silniku, slyszalem o pozarze w nie cywilnym ale to z bardzo szczegolnych powodow.
    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    w ciagu ostatnich powiedzmy 30 lat
    "American Airlines flight 1400, a DC-9-82, N454AA, experienced an in-flight engine fire during departure climb from Lambert-St. Louis International Airport (STL). "
    ASN Aircraft accident McDonnell Douglas DC-9-82 N454AA Saint Louis-Lambert International Airport, MO (STL)

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję bardzo, w tym czasie wygoglałem sobie bardzo pożyteczną stronkę, która zawierała więcej ciekawego materiału, niż się spodziewałem. Szukam jeszcze czegoś podobnego opisującego samoloty turbośmigłowe.
    Jak często zdarza się wspomniany już pompaż?
    Co w takim przypadku robi pilot oprócz zmniejszenia ciągu, by pozbyć się tego zjawiska? Czy w praktyce, gdy to wystąpi ale silnik odzyska sprawność, uznaje się go za uszkodzony i dokonuje przeglądu po wylądowaniu?
    Czy to może wystąpić przy minimalnym ciągu (idle?), czy raczej przy dość dużym.
    Widziałem zdjęcia jakiegoś wojskowego samolotu transportowego, który doświadczył tego zjawiska przy lądowaniu, nic dziwnego, że niespecjaliści wzięli to za pożar silnika. Gdyby nie podpis pod zdjęciem, też bym sądził, że to pożar.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •