Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Co to za czarne pierścienie?


    Polecamy

    Witam. Mam pytanie.
    1. Co to są za czarne pierścienie, i do czego one służą? Zawsze kiedy się chowa lub wypuszcza podwozie, to one się kręcą, ale jakoś nigdy mnie to nie zastanawiało. Próbowałem dowiedzieć się tego czytając angielskie publikacje, ale z moim angielskim niewiele niestety zrozumiałem. Wiem że coś o trymowaniu wspomniane było.
    2. Może głupie pytanie, ale czy takie same urządzenie znajduje się w Boeingach lub innych samolotach pasażerskich? Jeśli tak to gdzie jest ono umiejscowione?
    Link do zdjęcia:
    http://www.airliners.net/photo/Mahan...232/1532981/L/



    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    po dwóch stronach przepustnicy

    trymery jeśli dobrze pamiętam

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Są to koła trymeru THS (Trimmable Horizontal Stabilizer) - za wyjątkiem sytuacji awaryjnych oraz konieczności ustawienia odpowiedniej wartości do startu się ich nie dotyka (by nie wdawać się w szczegóły - robi to komputer, funkcja ta nazywa się autotrim).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    A czy one używane są w czasie całego lotu, czy tylko podczas wypuszczania/chowania podwozia?
    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  5. #5
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Przez cały lot pracują w mniejszym bądź większym stopniu gdy zmienia się położenie THS.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  6. #6
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Dzięki
    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  7. #7
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Czy B737 do trymowania przestawia caly statecznik czy tylko wychyla stery wysokosci?

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Cały.

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    dzieki tak tez myslalem. zdaje sie niektore samoloty z usterzeniem typu T tez tak potrafia (zniszczony silownik w MD83 Alasca Airlines).
    A jak to wygladalo w IL62? Tam trymery byly reczne, a na animacjach sa prezentowane jak klapka odchylajaca ster wysokosci.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ił-62 miał bardzo ciekawą konstrukcję, wyposażona zarówno w trymery mechaniczne, jak i elektryczne oraz statecznik o zmiennym kącie natarcia (czy powinienem tu napisać "stabilizator"?).
    -Zmienny kąt statecznika poziomego używany do trymowania
    -Odchylane klapki wyważające steru wysokości do "usuwania" niewielkich sił które zostały po wytrymowaniu w punkcie pierwszym
    -Trymery elektryczne, używane jedynie przez autopilota

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Teraz zakladam (moge byc w bledzie) ze systemy sterowania w samolach sa w mniejszym lub wiekszym stopniu zunifikowane. Ogladajac zdjecia kokpktu IL62 zauwazylem pierscienie mogace sluzyc jako trymer.
    Z twojego postu wynika, ze nastawiania statecznika odbywalo sie za pomoca sily miesni. Pozwole sobie zadac pytanie dodatkowe.
    Czy statecznik przestawialo sie za pomoca czegos w rodzaju przekladni slimakowej?
    Czym ustawialo sie "klapke" na sterze wysokosci?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Z twojego postu wynika, ze nastawiania statecznika odbywalo sie za pomoca sily miesni.
    Statecznik ustawiało się przekręcając koła umieszczone po obu stronach zestawu przepustnic. Nie wiem, czy było jakieś wspomaganie, ale mam pewne przesłanki by w to powątpiewać - w końcu powierzchnie aerodynamiczne Iła-62 nie były wspomagane hydraulicznie (nie licząc przerywaczy, ponadto według strony http://www.economy-point.org/i/ilyushin-il-62.html statecznik miał napęd elektryczny).
    Czym ustawialo sie "klapke" na sterze wysokosci?
    Podejrzewam, że przełącznikami na wolancie.
    Ostatnio edytowane przez PZl Belfegor ; 16-06-2009 o 16:14

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Po dłuższych poszukiwaniach muszę zrewidować poprzedni post, za pomyłki przepraszam.
    Kołami po bokach przepustnic obsługuje się trym "mechaniczny" (klapki). Stabilizator może być obsługiwany przez AP (trymowanie przez pilota: ustawienie stabilizatora+korekta trymem mechanicznym, AP: ustawienie stabilizatora+korekta "dedykowanym mu" trymem elektrycznym), z czego wynika, że statecznik jednak miał napęd (prawdopodobnie elektryczny). Dalej, gdzie są przełączniki od ręcznej kontroli położenia stabilizatora? Tego niestety nigdzie nie znalazłem, jednak sądzę, że mógł za niego odpowiadać przełącznik na wolancie (http://www.airliners.net/photo/Unknown/Ilyushin-Il-62M/1482968/L/) i/lub któryś z widocznych tu przełączników (Photos: Ilyushin Il-62M Aircraft Pictures | Airliners.net)... pewnie czerwony podpisany stabilizator

  14. #14
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziekuje za swietna odpowiedz.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •