po dwóch stronach przepustnicy
trymery jeśli dobrze pamiętam
Witam. Mam pytanie.
1. Co to są za czarne pierścienie, i do czego one służą? Zawsze kiedy się chowa lub wypuszcza podwozie, to one się kręcą, ale jakoś nigdy mnie to nie zastanawiało. Próbowałem dowiedzieć się tego czytając angielskie publikacje, ale z moim angielskim niewiele niestety zrozumiałem. Wiem że coś o trymowaniu wspomniane było.
2. Może głupie pytanie, ale czy takie same urządzenie znajduje się w Boeingach lub innych samolotach pasażerskich? Jeśli tak to gdzie jest ono umiejscowione?
Link do zdjęcia:
http://www.airliners.net/photo/Mahan...232/1532981/L/
"Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."
po dwóch stronach przepustnicy
trymery jeśli dobrze pamiętam
Są to koła trymeru THS (Trimmable Horizontal Stabilizer) - za wyjątkiem sytuacji awaryjnych oraz konieczności ustawienia odpowiedniej wartości do startu się ich nie dotyka (by nie wdawać się w szczegóły - robi to komputer, funkcja ta nazywa się autotrim).
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
A czy one używane są w czasie całego lotu, czy tylko podczas wypuszczania/chowania podwozia?
"Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."
Przez cały lot pracują w mniejszym bądź większym stopniu gdy zmienia się położenie THS.
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Dzięki
"Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."
Czy B737 do trymowania przestawia caly statecznik czy tylko wychyla stery wysokosci?
Cały.
dzieki tak tez myslalem. zdaje sie niektore samoloty z usterzeniem typu T tez tak potrafia (zniszczony silownik w MD83 Alasca Airlines).
A jak to wygladalo w IL62? Tam trymery byly reczne, a na animacjach sa prezentowane jak klapka odchylajaca ster wysokosci.
Ił-62 miał bardzo ciekawą konstrukcję, wyposażona zarówno w trymery mechaniczne, jak i elektryczne oraz statecznik o zmiennym kącie natarcia (czy powinienem tu napisać "stabilizator"?).
-Zmienny kąt statecznika poziomego używany do trymowania
-Odchylane klapki wyważające steru wysokości do "usuwania" niewielkich sił które zostały po wytrymowaniu w punkcie pierwszym
-Trymery elektryczne, używane jedynie przez autopilota
Teraz zakladam (moge byc w bledzie) ze systemy sterowania w samolach sa w mniejszym lub wiekszym stopniu zunifikowane. Ogladajac zdjecia kokpktu IL62 zauwazylem pierscienie mogace sluzyc jako trymer.
Z twojego postu wynika, ze nastawiania statecznika odbywalo sie za pomoca sily miesni. Pozwole sobie zadac pytanie dodatkowe.
Czy statecznik przestawialo sie za pomoca czegos w rodzaju przekladni slimakowej?
Czym ustawialo sie "klapke" na sterze wysokosci?
Statecznik ustawiało się przekręcając koła umieszczone po obu stronach zestawu przepustnic. Nie wiem, czy było jakieś wspomaganie, ale mam pewne przesłanki by w to powątpiewać - w końcu powierzchnie aerodynamiczne Iła-62 nie były wspomagane hydraulicznie (nie licząc przerywaczy, ponadto według strony http://www.economy-point.org/i/ilyushin-il-62.html statecznik miał napęd elektryczny).Z twojego postu wynika, ze nastawiania statecznika odbywalo sie za pomoca sily miesni.
Podejrzewam, że przełącznikami na wolancie.Czym ustawialo sie "klapke" na sterze wysokosci?
Ostatnio edytowane przez PZl Belfegor ; 16-06-2009 o 16:14
Po dłuższych poszukiwaniach muszę zrewidować poprzedni post, za pomyłki przepraszam.
Kołami po bokach przepustnic obsługuje się trym "mechaniczny" (klapki). Stabilizator może być obsługiwany przez AP (trymowanie przez pilota: ustawienie stabilizatora+korekta trymem mechanicznym, AP: ustawienie stabilizatora+korekta "dedykowanym mu" trymem elektrycznym), z czego wynika, że statecznik jednak miał napęd (prawdopodobnie elektryczny). Dalej, gdzie są przełączniki od ręcznej kontroli położenia stabilizatora? Tego niestety nigdzie nie znalazłem, jednak sądzę, że mógł za niego odpowiadać przełącznik na wolancie (http://www.airliners.net/photo/Unknown/Ilyushin-Il-62M/1482968/L/) i/lub któryś z widocznych tu przełączników (Photos: Ilyushin Il-62M Aircraft Pictures | Airliners.net)... pewnie czerwony podpisany stabilizator
Zakładki