Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Asysta FOLLOW ME - kiedy ?


    Polecamy

    Podczas ostatniej wizyty na EPKK nasuneło mi sie takie pytanie, od czego zalezy czy przed samolotem jedzie "follow me"?

  2. #2
    Awatar martin225

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Myślę, że wszystko zależy od kapitana samolotu. Jeśli poprosi wieżę o doprowadzenie go do miejsca parkingowego to wieża wysyła samochód FOLLOW ME, który jedzie przed maszyną. Sam się nad tym zastanawiałem kiedy byłem w Pyrzowicach podczas pobytu Ana-124. Wtedy też przd Rusłanem jechał samochód FOLLOW ME.
    PS:Pozdrawiam wszystkich miłośników lotnisk:EPKK i EPKT

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    W Poznaniu brak jest na razie oznakowania pionowego więc kołowania są w asyście Follow. Oficjalny NOTAM:
    NO TWY VERTICAL SIGNS. TAXIING ON APRON WITH FOLLOW ME CAR ONLY. 31 DEC 16:01 2006 UNTIL 31 DEC 23:00 ESTIMATED

  4. #4
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Wszystko zależy czy jest oznakowanie pionowe i poziome.
    Jeśli są wyznaczone stanowiska wieża podaje pilotowi jak ma kołować i na jakie stanowisko.
    Jeśli jednak jest inaczej to Marszałek jest odpowiedzialny za odpowiednie ustawienie samolotu.

    Oczywiście są wyjątki, np jak samolot jest duży a lotnisko jest przystosowane dla małych. Jeśli pilot poprosi o asystę. Jeśli na lotnisku jest czasowo zmieniona organizacja ruchu (w pobliżu jego przejazdu) itd
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  5. #5
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek
    Wszystko zależy czy jest oznakowanie pionowe i poziome.
    Jeśli są wyznaczone stanowiska wieża podaje pilotowi jak ma kołować i na jakie stanowisko.
    Jeśli jednak jest inaczej to Marszałek jest odpowiedzialny za odpowiednie ustawienie samolotu.

    Oczywiście są wyjątki, np jak samolot jest duży a lotnisko jest przystosowane dla małych. Jeśli pilot poprosi o asystę. Jeśli na lotnisku jest czasowo zmieniona organizacja ruchu (w pobliżu jego przejazdu) itd
    Wszystko fajnie ale w KRK czasem jedzie FM a czasem go nie ma. Ostatnio jeden German mial asyste a kolejny juz jej nie mial

  6. #6
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    Ostatnio jeden German mial asyste a kolejny juz jej nie mial
    Pytanie na jakich stanowiskach stały? Może jeden na takim które było oznakowane a kolejny już nie

    Albo ten pierwszy poprosił o asystę?
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  7. #7
    Awatar martin225

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Witek ma rację. Wszystko zależy od sytuacji na lotnisku. Ja podałem Ci jeden przykład.
    Bushnell Legacy 10-22x60, luneta Yukon 6-100x100


  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Co do Krakowa to tego chyba nikt nie wie
    Jak tam pracowalem to probowalem rozwiazac ta zagadke ale mi sie nie udalo. Raz uslyszalem ze teoretycznie follow powinninen wyjezdzac po wszystkie samoloty i wprowadzac je na plyte z racji tego ze nie widac jej z wiezy bo zaslaniaja ja drzewa. W praktyce oczywiscie wygladalo to inaczej - raz byl follow raz nie.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Generalnie od procedur na lotnisku.

    No i tutaj znow mozna podzielic na Polske i inne kraje.

    W niemczech Follow prowadzi tylko koncowe ustawianie i na zadanie. U nas, w PL, przyjelo sie, ze follow dobre na wszystko, dlatego prowadza zbyt czesto.
    Ale z zasady: ustawianie na stanowiskach pozbawionych systemu dokowania, ktory by pozwolil na automatyzacje czynnosci, wszedzie tam, gdzie wykonuje sie manewry nietypowe lub potrzebna jest asekuracja (pilot ma ograniczone pole widzenia, szczegolnie w dol i do tylu).
    Follow uzywa sie tez na zadanie pilota lub kontrolera, oraz prowadzi zwykle samoloty ze waznym statusem.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Follow Me - jest oczywiście extra płatne???

  11. #11
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ksebki
    Follow Me - jest oczywiście extra płatne???
    Nie, przynajmniej na Ławicy jest za free (tak jak w reszcie kraju (chyba))
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Ciekawe czy zdarzają się pomyłki, samolot parkujący nie przy tym rękawie co trzeba czy zajmujący inne miejsce na płycie niż wyznaczone?

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A jak myślisz?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łomża

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    A jak myślisz?
    żebym wiedział, bym się nie pytał
    oczywiście chodzi mi o sytuacje bez asysty Follow Me

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Czy ludziom W OGÓLE zdarzają się pomyłki?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez YoNasH
    Follow uzywa sie tez na zadanie pilota lub kontrolera, oraz prowadzi zwykle samoloty ze waznym statusem.
    Musza to byc bardzo rzadkie wypadki bo ja nigdy nie widzialem takiego samochodu naprzyklad w San Francisco czy Los Angeles. Pewnie taki jest ale jest zarezerwowany rzeczywiscie na wyjatkowe okazje. Od pilotow wymaga sie ze maja szczegolowe mapy lotniska i moga sobie poradzic. Poza tym zawsze moga poprosic wieze o tzw. progressive taxi instructions i dostana dokladne instrukcje typu - teraz skrec w lewo, teraz w prawo w "A", itp. Jesli na Okeciu czy Balicach ten samochod tyle jezdzi to tylko dowod ze ruch lotniczy jest tam jeszcze dosc slaby i ktos nie chce by mu etat zabrano...

  17. #17
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Jesli na Okeciu czy Balicach ten samochod tyle jezdzi to tylko dowod ze ruch lotniczy jest tam jeszcze dosc slaby i ktos nie chce by mu etat zabrano...

    Na Okęciu jest zmieniona organizacja ruchu przez remontu. Nie dziwne, że nikt nie chce ryzykować wypadkiem.
    To czy jest asysta marszałka nie zależy od wielkości lotniska a od jego oznakowania i w przypadku większych lotniska (jak WAW) od wydajności kontroli płyty. Bo przecież np 2 stanowiska jednocześnie nie mogą prowadzić 8 samolotów, fizycznie nie dadzą rady wydawać tylu komend - wtedy wkracza ustawiacz.

    W Krakowie pewnie sporo zależy też od faktu czy pilot zna lotnisko. Jak zna i dostanie stanowisko to wie gdzie ma kołować. A jak nie wie to wysyła się po niego ustawiacza.

    Przykładowo, teraz na eppo nie ma wyznaczonych stanowisk. Wszystko ustawia marszałek (wyjątki to odkołowania samolotów do startu jeśli na płycie jest spokojnie). Docelowo będą jednak stanowiska dla wszystkich samolotów (wiąże się to z ukończeniem oznakowania pionowego i poziomego), w tym przypadku samoloty będą kołowały same a ustawiacz będzie czekał na stanowisku. Przy odkołowaniu samolotu będzie używany push-back.

    PS
    Atco pewnie zapyta sie kiedy - nie mam pojęcia. Pewnie za rok z groszem
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  18. #18
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    chyba nie do konca sprecyzowalem pytanie, bo akurat piszac o FM mialem na uwadze sytuacje gdy samolot wyjezdza na pas startowy, wtedy nie trzeba go ustawiac w jakims konkretnym miejscu i jak go wypchaja to chyba niczym trudnym nie jest kołowanie na tak stosunkowo malym lotnisku jak EPKK a jednak znaczna część samolotów potrzebowała asysty FM - czyżby to przez sarenki ?

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek
    To czy jest asysta marszałka nie zależy od wielkości lotniska a od jego oznakowania i w przypadku większych lotniska (jak WAW) od wydajności kontroli płyty. Bo przecież np 2 stanowiska jednocześnie nie mogą prowadzić 8 samolotów, fizycznie nie dadzą rady wydawać tylu komend - wtedy wkracza ustawiacz.
    No nie do końca. Jednak mimo wszystko będę twardy i powiem, że jesteśmy w stanie panowac nad więcej, niż 8ma samolotami i całkiem to wychodzi (miałem już i naście). Wbrew pozorom, follow czasami potrafi zrobi też dużo złego, czego Okęcie jest dobrym przykładem. Ale nie o tym ma byc. Natomiast założenie na świecie jest takie, że ma robic to, czego sam pilot nie jest w stanie zrobic na płycie, lub zabezpieczyc operacje na plycie, kiedy jest to konieczne.

    Cytat Zamieszczone przez Witek
    W Krakowie pewnie sporo zależy też od faktu czy pilot zna lotnisko. Jak zna i dostanie stanowisko to wie gdzie ma kołować. A jak nie wie to wysyła się po niego ustawiacza.
    Jeśli dobrze pamiętam, to nawet pomimo dobrych map dotyczących Krakowa w Jeppesenie, procedura mówi wszystko za Follow. Niejednokrotnie słyszałem w radio 'wait for follow'.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Gabec
    chyba nie do konca sprecyzowalem pytanie, bo akurat piszac o FM mialem na uwadze sytuacje gdy samolot wyjezdza na pas startowy, wtedy nie trzeba go ustawiac w jakims konkretnym miejscu i jak go wypchaja to chyba niczym trudnym nie jest kołowanie na tak stosunkowo malym lotnisku jak EPKK a jednak znaczna część samolotów potrzebowała asysty FM - czyżby to przez sarenki ?
    Tak, zwykle follow mi jest zbędne przy kołowaniu, przy wypychaniu zaś follow najczęście asystuje i zabezpiecza operację.
    A co do Krakowa - o ile pamiętam, to kwestia procedur (Instrukcja i AIP), które nakazują kołowanie za follow w obrębie płyty postojowej.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •