Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
Like Tree3Likes

Wątek: Dlaczego przed nieplanowanym lądowaniem zrzuca się paliwo?

  1. #1
    Awatar gregj

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    (EGAD+EGAA)/2

    Domyślnie Dlaczego przed nieplanowanym lądowaniem zrzuca się paliwo?


    Polecamy

    czy ktoś może wytłumaczyć takiemu noobowi jak mi, czemu zrzucono paliwo?
    Czy to normalna procedura, czy też to pilot decyduje o tym, czy lądowanie może być ryzykowne, i chcąc uniknąć rozległego pożaru, zrzuca paliwo ?

  2. #2
    Awatar whufc

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gregj Zobacz posta
    czy ktoś może wytłumaczyć takiemu noobowi jak mi, czemu zrzucono paliwo?
    Czy to normalna procedura, czy też to pilot decyduje o tym, czy lądowanie może być ryzykowne, i chcąc uniknąć rozległego pożaru, zrzuca paliwo ?
    Bo samolot był za ciężki żeby lądować
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_dumping

  3. #3
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Zawsze chodzi o zmniejszenie masy do lądowania - często w takich przypadkach maksymalna masa do lądowania (MLW) jest sporo mniejsza niż ta, którą obecnie posiada samolot (zaraz po starcie może być nawet zbliżona do MTOW - maksymalnej masy startowej). Mniejsza masa = niższa prędkość podejścia, niższa prędkość z jaką opony zetkną się z podłożem, większa szansa, że podwozie wytrzyma. Oczywiście w naglących przypadkach lub gdy nie ma możliwości zrzutu paliwa (bo np. samolot takiej instalacji nie posiada) a masa samolotu jest większa niż MLW, stosuje się tzw. overweight landing procedure - przewidzianą przez producenta procedurę na wypadek lądowania z masą większą niż MLW.
    Dodatkowo w części przypadków lądowań awaryjnych lepiej mieć mniej paliwa (pożar, wybuch) - najprostszym przykładem jest nie wysunięcia się (części) podwozia - nawet jeżeli masa będzie poniżej MLW załoga w większości wypadków będzie starała się wytracić (wypalić) paliwo do niezbędnego minimum.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  4. #4
    Awatar Majus

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Mierzęcice

    Domyślnie

    Mnie natomiast ciekawi na jakiej podstawie wyznaczają te strefy gdzie paliwo jest zrzucana?

  5. #5
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Oczywiście w naglących przypadkach lub gdy nie ma możliwości zrzutu paliwa (bo np. samolot takiej instalacji nie posiada) a masa samolotu jest większa niż MLW, stosuje się tzw. overweight landing procedure - przewidzianą przez producenta procedurę na wypadek lądowania z masą większą niż MLW.
    A jak taka procedura wygląda? Co trzeba zrobić?
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    W przypadku A320 (proszę pamiętać, że to samolot, w którym różnica między MLW a MTOW jest dużo mniejsza niż np. w takim 767 - o którego w kontekście jak mi się wydaje zadane jest pytanie - nie posiada on również systemu do zrzutu paliwa)
    - Generalnie nie stosuje się automatycznego lądowania (chociaż testy autolandu były przeprowadzane do 69ton - można w sytuacji awaryjnej i pod odpowiedzialnością załogi zrobić autoland powyżej MLW ale poniżej 69 ton)
    - wybiera się odpowiednią konfigurację klap (najlepiej pełne klapy, jeżeli samolot ma masę powyżej maksymalnej masy do odejścia na drugi krąg - klapy w pozycji 3)
    - Sprawdza się dokładnie dystans potrzebny do dobiegu
    - wyłącza się PACKi (lub zasila się je przez APU) w celu maksymalnego ciągu do przejścia na drugi krąg
    - podczas przyziemienia stara się zredukować prędkość pionową do minimum (maks. 360 ft/min - to i tak dużo!)
    - używa maksymalnego ciągu wstecznego zaraz po przyziemieniu głównym podwoziem
    - po przyziemieniu przednią golenią używa się hamulców zgodnie z potrzebą starając się wykorzystać maksymalną długość pasa
    - włącza się chłodzenie hamulców (brake fans)
    - trzeba być przygotowanym na "wybuch" opony,jeżeli temperatura przekroczy 800 stopni C.

    (tak w skrócie, proszę traktować poglądowo)
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 28-06-2009 o 22:55
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar szukajek

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    mikołów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Majus Zobacz posta
    Mnie natomiast ciekawi na jakiej podstawie wyznaczają te strefy gdzie paliwo jest zrzucana?
    strefa dla EPWA i poniekąd procedura była opisana w wątku: [INCYDENT] LO26 wraca do WAW
    ale moderacja posprzątała OT i ni ma

  8. #8
    Awatar Majus

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Mierzęcice

    Domyślnie

    Tak wiem, właśnie dlatego zapytałem...bo zastanawia mnie taka sprawa czy jak już odbywa się to "zrzucanie" paliwa czy może to w jakimś stopniu zagrozić ludziom i/lub zwierzętom na ziemi?

  9. #9
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Rozpylenie następuje na takiej wysokości,że na ziemię paliwo dociera bardzo rozproszone-nie ma więc sensu wystawiać wiadra w celu nałapania darmowego JETa-A1 Zresztą na wszelki wypadek wyznacza się strefy zrzutu,po to właśnie,żeby skażać tylko pewien spisany na straty obszar


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    na ziemię paliwo dociera bardzo rozproszone
    Raczej nie dociera, znakomita większość wyparuje nim spadnie.
    The wake turbulence behind the aircraft makes most of the fuel released through the nozzles vaporise into a fine mist, which remains in the atmosphere until being broken down by the sun's energy into carbon dioxide and water. Only a minimal amount of the dumped kerosene actually reaches the ground. If a fuel dump is made at the minimum altitude of 1,500 m, given a ground temperature of 15°C and assuming that the air is still, then it is calculated that 8% of the total fuel dumped will reach the ground. Assuming the aircraft was flying at the minimum speed of 500 km/h, this results in the ground being affected by 0.02g per square meter, which is the equivalent of a spirit glassful of kerosene spread over an area of 1,000 m2.

  11. #11
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Question

    Czy samolot TU-154/154M, a w szczególności nasz prezydencki posiadał instalację do zrzutu paliwa? Nie pytam absolutnie w kontekście katastrofy, ale tak ogólnie.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Każdy kolejny nalot wykonuje się wyżej niż poprzedni, są przepisy określające minimalne wysokości na których można zrzucać paliwo, strefy są w takich miejscach gdzie zrzut nikomu na ziemi nie powinien przeszkadzać. Osobiście jestem wyznawcą św. Dyfuzji.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Każdy kolejny nalot wykonuje się wyżej niż poprzedni, są przepisy określające minimalne wysokości na których można zrzucać paliwo, strefy są w takich miejscach gdzie zrzut nikomu na ziemi nie powinien przeszkadzać. Osobiście jestem wyznawcą św. Dyfuzji.
    A ześ się obudził po trzech i pół roku



  14. #14

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    w ktoryms odcinku Alternatywy 4 byla taka scena
    gdy chlop kazal kobicie ogien gasic w kuchni...

    nad Puszcza Kampinoska

  15. #15
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    To raczej byli zmiennicy, a mieszkańcy zbierali paliwo do beczek :P
    spiggy likes this.

  16. #16
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    gdy chlop kazal kobicie ogien gasic w kuchni...
    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    To raczej byli zmiennicy, a mieszkańcy zbierali paliwo do beczek :P
    - Tata, tata, krąży.
    - Ania, zgaś pod kuchnią. Sebek, ognisko.

    - 98 oktanów


    Jakoś nie wydaje mi się, żeby An-24W SP-LTA miał instalację do zrzucania paliwa.

    Pozdrawiam BAS
    spiggy and mgab like this.

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    @ quantas: to nie ja, to kolega nade mną a ja nie spojrzałem na początek wątku.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    To jak to jest z tym TU-154/154M, ma instalację do zrzutu paliwa, czy nie?

  19. #19
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Nie ma
    Pozdrawiam!
    Piotr

  20. #20
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki bedrzich. Zastanawia mnie jeszcze jedno. Dlaczego A320 ma chłodzenie hamulców podwozia i przed awaryjnym ladowanie z większym obciazeniem się to chłodzenie włacza, a taki 737-800 nie posiada chłodzenia hamulców. Wnioskuję, że w przypadku ladowania obu samolotów, to w A320 hamulce zostaną schłodzone, a w 737-800 sie przegrzeją. Czy niezamieszczenie systemu chłodzenia hamulców w 737 jest efektem oszczędności Boeinga?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 10-08-2013, 22:53
  2. 20-06-2013, 13:17
  3. 06-08-2012, 22:16
  4. 22-03-2012, 14:13
  5. 19-11-2011, 21:13
  6. 09-11-2011, 10:40
  7. 08-11-2011, 14:19
  8. 08-11-2011, 13:22
  9. 04-11-2011, 15:37
  10. 04-11-2011, 04:45
  11. 03-11-2011, 12:25
  12. 02-11-2011, 20:45
  13. 02-11-2011, 19:30
  14. 02-11-2011, 16:41
  15. 02-11-2011, 13:29
  16. 02-11-2011, 07:52
  17. 01-11-2011, 19:38
  18. 01-11-2011, 17:10
  19. 01-11-2011, 16:34
  20. 28-10-2011, 15:13
  21. 22-09-2011, 19:06
  22. 28-02-2011, 12:54
  23. 29-09-2010, 12:57
  24. 28-09-2010, 20:05
  25. 28-09-2010, 19:47
  26. 28-09-2010, 19:28
  27. 28-09-2010, 17:35
  28. 28-09-2010, 17:25
  29. 28-09-2010, 17:20
  30. 28-09-2010, 16:57
  31. 28-09-2010, 16:52
  32. 28-09-2010, 16:47
  33. 28-09-2010, 16:45
  34. 28-09-2010, 16:43
  35. 28-09-2010, 16:42
  36. 08-05-2010, 20:36

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •