Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1
    Lukaszek
    Goście

    Domyślnie Prędkość przy starcie, wysokość przed lądowaniem


    Polecamy

    Witam,

    1.Do jakiej prędkości musi rozpędzić się typowy 737 aby wystartować (zatankowany, wypełniony pasażerami, np. na Okęciu) ?
    2. Z jaką prędkością dotyka ziemi przy lądowaniu ?

    3. Mieszkam w Mirowicach k. Warszawy. Nad moim domem często przelatują samoloty przed podejściem do lądowania na okęciu. (jak już miną moją wieś, biorą zakręt w lewo, aby podejść od strony Piaseczna.
    Pytanie: maszyny są na bardzo różnych wysokościach (ciężko mi ocenić na jakich, ale zaryzykowałbym, że najniższa od najwyższej wysokości różnią się kilkukrotnie. Czym jest to spowodowane? pogoda? ruch lotniczy?

    pozdrawiam
    Łukasz

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    1.Do jakiej prędkości musi rozpędzić się typowy 737 aby wystartować (zatankowany, wypełniony pasażerami, np. na Okęciu) ?
    1.To zależy od masy. Nie ma czegoś takiego jak typowa waga 737.

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    2. Z jaką prędkością dotyka ziemi przy lądowaniu ?
    2 Patrz punkt 1.

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    Czym jest to spowodowane?
    Zapewne decyzjami kontroli.

  3. #3
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    1.Do jakiej prędkości musi rozpędzić się typowy 737 aby wystartować (zatankowany, wypełniony pasażerami, np. na Okęciu) ?
    1.To zależy od masy. Nie ma czegoś takiego jak typowa waga 737.
    185-303 km/h

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    2. Z jaką prędkością dotyka ziemi przy lądowaniu ?
    2 Patrz punkt 1.
    205-283 km/h

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    Czym jest to spowodowane?
    Zapewne decyzjami kontroli.
    + warunki atmosferyczne - np. poziom chmur, wiatr itp.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    185-303 km/h
    205-283 km/h
    W sumie rozrzut jest niewielki

  5. #5
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie Re: Prędkość przy starcie, wysokość przed lądowaniem

    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    1.Do jakiej prędkości musi rozpędzić się typowy 737 aby wystartować (zatankowany, wypełniony pasażerami, np. na Okęciu) ?
    okolo 140 kts (pomnoz przez 1,8 aby dostac kilometry/godz)

    2. Z jaką prędkością dotyka ziemi przy lądowaniu ?
    okolo 100-120 kts.

    Komentarz: kolega Lukaszek zadal dobre pytanie, chodzilo mu o "typowy" 737 startujacy z Okecia. Nie trzeba sie od razu z tego wysmiewac i podawac mu wrecz idiotyczny zakres szybkosci. W miare precyzyjne pytanie wymaga podobnie precyzyjnej odpowiedzi.

  6. #6
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie Re: Prędkość przy starcie, wysokość przed lądowaniem

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Cytat Zamieszczone przez Lukaszek
    1.Do jakiej prędkości musi rozpędzić się typowy 737 aby wystartować (zatankowany, wypełniony pasażerami, np. na Okęciu) ?
    okolo 140 kts (pomnoz przez 1,8 aby dostac kilometry/godz)

    2. Z jaką prędkością dotyka ziemi przy lądowaniu ?
    okolo 100-120 kts.

    Komentarz: kolega Lukaszek zadal dobre pytanie, chodzilo mu o "typowy" 737 startujacy z Okecia. Nie trzeba sie od razu z tego wysmiewac i podawac mu wrecz idiotyczny zakres szybkosci. W miare precyzyjne pytanie wymaga podobnie precyzyjnej odpowiedzi.
    podalem mu prędkości dla tej maszyny.. a skąd wiadomo czy przyleci pełna czy pusta.. wbrew pozorom nie są to aż tak duże widełki... skoro zadał pytanie, to należy odpowiedzieć wyczerpująco a nie "precyzyjnie ogólnie"... bo ogólnie to koło 300..

  7. #7
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie Re: Prędkość przy starcie, wysokość przed lądowaniem

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    [. wbrew pozorom nie są to aż tak duże widełki... skoro zadał pytanie, to należy odpowiedzieć wyczerpująco a nie "precyzyjnie ogólnie"... bo ogólnie to koło 300..
    Prawie 50% widelki sa olbrzymie, nie do zaobserwowania przez typowego pilota LOT-u latajacego 737 z/do Okecia w swojej codziennej praktyce. I jak najbardziej istnieje cos takiego jak "typowa" waga startowa/ladowania dla 737 operujacych z Okecia. Wezmiesz typowa 2 godzinna trase, typowe oblozenie pasazerow i typowe cargo i juz masz typowa wage. Nie robmy z prostego pytania popisow o liczbach. Jakbys sie ustawil na koncu/poczatku pasa startowego na Okeciu i urzyl laserowego pistoletu (takie jak policja uzywa) to bys sie szybko przekonal ze 95% zmierzonych szybkosci dla startujacego/ladujacego 737 miesci sie w stosunkowo waskich widelkach 0-15 kts.

  8. #8
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    no dobra.. ja podałem dane techniczne czyli takie z instrukcji.. zgadzam się z Tobą co do uśredninej wartości.. myślę, że tak czy inaczej wyczerpaliśmy temat i wszystko jest jasne i klarowne.

    Pozdr

  9. #9
    Awatar OneJet

    Dołączył
    Aug 2010
    Mieszka w
    Dębica

    Domyślnie

    Witam!

    Myślę że moje pytanie można podczepić pod ten wątek a mianowicie- czy jest jakiś wzór czy coś takiego z którego korzystają piloci liniowi aby obliczyć v1 i rotate speed?

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OneJet Zobacz posta
    czy jest jakiś wzór czy coś takiego z którego korzystają piloci liniowi aby obliczyć v1 i rotate speed?
    Mniej więcej: Flight management system - Wikipedia, the free encyclopedia
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Są odpowiednie tabele oraz odpowiednie programy, które to mogą wyliczyć.
    EDIT:
    frik, dane wyliczone z FMC traktowane są jako pewnego rodzaju podpowiedź, a nie finalne wartości.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  12. #12
    Awatar OneJet

    Dołączył
    Aug 2010
    Mieszka w
    Dębica

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Są odpowiednie tabele oraz odpowiednie programy, które to mogą wyliczyć.
    Są gdzieś dostępne takie tabele lub programy? Jeśli chodzi o program to z możliwością pobrania Za poprzednie odpowiedzi dzięki

  13. #13
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Tabele "gdzieś tam są" w internecie. Raczej nie ma oficjalnych programów w sieci.
    A do "zabawy" wystarczy TOPCAT.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14
    Awatar OneJet

    Dołączył
    Aug 2010
    Mieszka w
    Dębica

    Domyślnie

    Super, dzięki Rzemyk

  15. #15
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Taka drobna uwaga do postow Rzemyka i Frika - FMS NIE wylicza predkosci do startu (V1, Vr, V2) - nawet informacyjnie, bo te zaleza od bardzo wielu czynnikow (elewacja lotniska, dlugosc, nachylenie, stan pasa, przeszkody, pogoda, ciezar samolotu itd. itp.). Tak jak pisali koledzy mozna je wziasc z tabel, programu, lub instrukcji samolotu. Predkosc do ladowania to prostszy temat - zalezy tylko od ciezaru, klap i predkosci wiatru na pasie. Te predkosc FMSy zwykle licza...

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Taka drobna uwaga do postow Rzemyka i Frika - FMS NIE wylicza predkosci do startu (V1, Vr, V2) - nawet informacyjnie, bo te zaleza od bardzo wielu czynnikow (elewacja lotniska, dlugosc, nachylenie, stan pasa, przeszkody, pogoda, ciezar samolotu itd. itp.). Tak jak pisali koledzy mozna je wziasc z tabel, programu, lub instrukcji samolotu. Predkosc do ladowania to prostszy temat - zalezy tylko od ciezaru, klap i predkosci wiatru na pasie. Te predkosc FMSy zwykle licza...
    Polemizowałbym - FMC w Boeingach jak najbardziej jest w stanie policzyć prędkości startu! Tym niemniej, zależy to od opcji (zamówienia) linii lotniczej - np. LOTowskie 737 to liczyły, ale wiążce były i tak tabele do startu, nasze (QA) 777 tego nie robią, bierzemy te dane z OPT (z EFB), ale są linie które z tego korzystają...
    Co do FMS z Airbusów - nie mam pewności, bo to, że nasze tego nie miały nie upoważnia mnie do jednoznacznego twierdzenia. U nas dane do startu liczone są w programach LPC lub (rzadziej) z tabel.
    I jeszcze jedno - w FMC można policzyć prędkości na suchy pas, tak więc zaleta programów jest oczywista! W ogóle tabele są bardziej konserwatywne, bo dzięki programom typu OPT (Boeing) czy LPC (Airbus) można więcej "wyciągnąć" z osiągów samolotu do startu!
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 09-02-2012 o 15:55
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Hej!

    To przyznam, ze mnie zaskoczyles... W takim razie zwracam honor Rzemykowi i Frikowi Ten, ktorego obecnie uzywam (A-320) nie ma takiej mozliwosci - korzystamy z oprogramowania EFRAS.

    Pozdr!

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Polemizowałbym - FMC w Boeingach jak najbardziej jest w stanie policzyć prędkości startu! Tym niemniej, zależy to od opcji (zamówienia) linii lotniczej - np. LOTowskie 737 to liczyły, ale wiążce były i tak tabele do startu, nasze (QA) 777 tego nie robią, bierzemy te dane z OPT (z EFB), ale są linie które z tego korzystają...
    Co do FMS z Airbusów - nie mam pewności, bo to, że nasze tego nie miały nie upoważnia mnie do jednoznacznego twierdzenia. U nas dane do startu liczone są w programach LPC lub (rzadziej) z tabel.
    I jeszcze jedno - w FMC można policzyć prędkości na suchy pas, tak więc zaleta programów jest oczywista! W ogóle tabele są bardziej konserwatywne, bo dzięki programom typu OPT (Boeing) czy LPC (Airbus) można więcej "wyciągnąć" z osiągów samolotu do startu!

  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Polemizowałbym - FMC w Boeingach jak najbardziej jest w stanie policzyć prędkości startu! Tym niemniej, zależy to od opcji (zamówienia) linii lotniczej - np. LOTowskie 737 to liczyły, ale wiążce były i tak tabele do startu, nasze (QA) 777 tego nie robią, bierzemy te dane z OPT (z EFB), ale są linie które z tego korzystają...
    Co do FMS z Airbusów - nie mam pewności, bo to, że nasze tego nie miały nie upoważnia mnie do jednoznacznego twierdzenia. U nas dane do startu liczone są w programach LPC lub (rzadziej) z tabel.
    I jeszcze jedno - w FMC można policzyć prędkości na suchy pas, tak więc zaleta programów jest oczywista! W ogóle tabele są bardziej konserwatywne, bo dzięki programom typu OPT (Boeing) czy LPC (Airbus) można więcej "wyciągnąć" z osiągów samolotu do startu!
    Tu z kolei ja bym dalej polemizował. Przynajmniej na 737NG idzie zmienić stan pasa co ma wpływ na obliczane przez fmc prędkości (do wyboru: domyślny - dry; wet, SK-R).

    Oczywiście jak Piotr napisał nie ma co porównywać możliwości jakie daje oprogramowanie typu FOVE/OPT/LPC do tego co wylicza FMC. Przykładowo V1 zaproponowane przez FMC w większości wypadków będzie dużo niższe niż to co można "ugrać" mając do dyspozycji tabele/oprogramowanie.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    W kwestii wykresów to nie wiem, może się nie znam ale bardzo drobne błędy geometryczne powodowały ogromne różnice w wyniku (a robiłem to starannie). Jakbym miał inną możliwość to bym skorzystał z czegoś innego.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •