Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3

Wątek: IRS a FMS

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie IRS a FMS


    Polecamy

    Czy to możliwe, aby przy awarii IRS samolot zboczył z trasy zaprogramowanej w FMS? Przecież są inne źródła, VOR-y, GPS...
    Co się dzieje w przypadku niespójności danych przy prowadzeniu FMS, np. wg sygnałów radionawigacji jest inna pozycja niż wg. IRS lub GPS?

    Istnieje wybór na jakich źródła danych na których opiera się utrzymywanie trasy przez FMS?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie każdy samolot z FMC ma IRS oraz GPS - czasami pozycję ustala na podstawie jedynie systemu inercyjnego oraz danych z VOR/DME. W przypadku awarii IRSów (zazwyczaj w samolocie są 2 albo 3 systemy) oraz braku pomocy radionawigacyjnych taki samolot może "nie wiedzieć gdzie jest", w końcu nie ma tego jak ustalić.
    W przykładowym FMC Boeinga 747-400 można podejrzeć pozycję ustaloną przez każdy z 3 IRSów oraz 2 GPSy a ponadto pozycję wypadkową ustaloną przez IRSy oraz pozycję ustaloną przez FMC na podstawie danych z IRSów, GPSów oraz radiolatarni. W przypadku informacji o awarii IRSa można go przełączyć w tryb ATT:
    (4)ATT (attitude) - The ATT mode is used as a back-up mode when a BITE failure is detected or when both AC and DC temporary power loss occurs in the NAV mode causing loss of alignment. In this mode, only attitude, attitude rates, accelerations and magnetic heading are output to the user systems. Most other words are transmitted as failure warn. Heading will not be valid until a heading value is entered from the POS INIT page on the CDU. The IRUs must be cycled through OFF to re-enter ALIGN or NAV. The implication is that if ATT mode is entered, NAV mode can not be re-entered until after accomplishing a full alignment. There is a two second delay before the IRUs will recognize that ATT mode has been selected. This is to prevent inadvertent selection of ATT mode.
    IRS attitude mode
    W przypadku awarii obu GPSów FMC można nakazać pobieranie danych jedynie z IRSów oraz stacji VOR/DME.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    Co się dzieje w przypadku niespójności danych przy prowadzeniu FMS, np. wg sygnałów radionawigacji jest inna pozycja niż wg. IRS lub GPS?
    Wlasnie jedna z glownych rol FMS jest analiza danych z wielu mozliwych zrodel nawigacyjnych i ostateczne ustalenie pozycji na podstawie analizy bledow. Skomplikowane matematyczne algorytmy sa tu uzyte.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •