Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie Sidestick - info techniczne


    Polecamy

    Ostatnio będąc na pokazach Dreamlinera rozmawiałem z bardzo miłym pilotem LOT. Rozmawiałem z nim w temacie wad i zalet sidesticków i wolantów. Będąc pilotem instruktorem na 767 - w zakresie szkoleń pilotów instruktor może niejako wyprzedzić błędną decyzję ucznia obserwując wolant (dotykając 1 paluszkiem) z uwagi na połączenie wolantów (wykonują te same ruchy) Gorsza sytuacja jest z sidestickami, których to ruchy nie są przenoszone pomiędzy nimi a dodatkowo ruchy wykonywane odrębnie są sumowane z 2 sidesticków - wydaje mi się to dość nieprawdopodobne, może spowodować niezłe zamieszanie. (np sytuacja uczeń pilot za bardzo zadarł nosek podczas startu, pilot uczeń zauważył swój błąd i dał joya do przodu, pilot instruktor zrobił to samo - efekt samolot zanurkował w kierunku końca pasa) jest to możliwe ?
    Pitterek

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Bedrzich na swoim blogu pisał o tym przy przesiadce z Boeingów na Airbusy (czyli jakoś na samym początku bloga). I jak to często bywa ta "wada" to raczej kwestia przyzwyczajeń i nieznajomości innego systemu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Pitterku, każdy sidestick ma z boku guzik "priority". Jeśli dany pilot go naciśnie i przytrzyma, to sygnał przestaje się sumować i tylko jego drążek brany jest pod uwagę. Ale rzeczywiście pewnie niektórym brak mechanicznego sprzężenia oraz mechanicznego "feedback" może sprawiać problem.
    Eee tam, podpis ;)

  4. #4
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Rzeczywiście impulsy z sidesticków są sumowane, ale tylko w pewnym zakresie. Jeżeli obydwaj piloci ściągneli by sidestick do siebie to i tak samolot potraktuje to jak ruch jednym sidestickiem (wspólny ruch nie będzie miał większej mocy niż pojedynczy).
    Side stick poza tym ma jedną zaletę nad wolantem - np. w przypadku zasłabnięcia jednego z pilotów gdzie istniałoby ryzyko, że jego ciało zadziałało by w jakiś sposób na wolant - drugi pilot musiałby się z nim siłować. Tutaj wystarczy wcisnąć take over p/b i pod tym względem sprawa załatwiona
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 20-07-2009 o 20:37
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Z czysto inżynierskiego punktu widzenia. Co się dzieje gdy wciśnięte są oba przyciski? Zakładam, że możliwe są następujące warianty:
    - jeżeli wciśnięty jest jeden "priority" to drugi nie działa
    - dwa "priority" się znoszą i system działa tak jak bez wciśniętego guzika
    - "priority" kasuje poprzednie "priority" i przejmuje kontrolę

    być może jest więcej możliwości, ale te wydawały mi się sensowne. Jak jest w rzeczywistości?

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    ZTCW pozniej wcisniete "priority" ma "priority"

  7. #7
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Teoretycznie - może być sytuacja,że przyciski naciśnięte będą jednocześnie, praktycznie zaś - ułamki sekund nierozpoznawalne przez człowieka maszynie wystarczą aby określić kolejność wciśnięcia! Ostatni naciśnięty ma priority. Przytrzymanie dłużej niż 40sek powoduje odłączenie, deaktywację drugiego dżoja DO CZASU PONOWNEGO naciśnięcia któregokolwiek przycisku. Dla ułatwienia - to ten sam przycisk który wyłącza AP; drugim jest przycisk nadawania, więcej przycisków na drążku nie ma. W ciągu 5 lat NIE musiałem uzyć priority.
    A tak w ogóle - problem ze sidestickiem to w sumie problem... psychologiczny, bo jakoś zawsze problem mają piloci, którzy na tym samolocie nie latali, a nawet w nim nie siedzieli! Wystarczy maksymalnie kilka lotów żeby się do tego przekonać! Tyle!
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 20-07-2009 o 21:48
    Pozdrawiam!
    Piotr

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedz. Czyli jest to zrobione bardzo sprytnie i jednocześnie elegancko. Z jednej strony pozwala na jednoznaczne ustalenie, który sidestick jest nadrzędny, z drugiej po upływie tych 40 sekund można ewentualnie to zmienić. Domyślam się, że skoro użycie "priority" jest bardzo, bardzo rzadkie to konieczność jego odebrania jest jeszcze mniej prawdopodobna. Ale można sobie wyobrazić teoretycznie, przynajmniej kilka sytuacji, kiedy może to być potrzebne. Fajnie jest mieć świadomość, że projektując samolot ktoś takie potencjalnie groźne sytuacje przewidział i przygotował rozwiązania, które pozwalają z nich wyjść.

  9. #9
    Awatar chrzanu

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Praga, Warszawa, Poland, Poland

    Domyślnie

    Tak Sidestick dziala bez zadnych oporó gładko itp? Tak jakbysmy grali w gre?

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    NIE - w innym wątku już to było, są sprężyny centrujące dżojstik, one też sprawiają opór przy wychyleniach.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  11. #11
    Awatar chrzanu

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Praga, Warszawa, Poland, Poland

    Domyślnie

    O sprezynach cetrujacych wiedzialem. Chodzilo mi bardziej czy odczuwa sie na nim mocniejsze podmuchy wiatru itp

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez chrzanu Zobacz posta
    czy odczuwa sie na nim mocniejsze podmuchy wiatru itp

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Force feedback, stick shaker...

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ItsMeOnly Zobacz posta
    Force feedback, stick shaker...
    OK, tylko PO CO??? Nie w tym samolocie...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15
    Awatar chrzanu

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Praga, Warszawa, Poland, Poland

    Domyślnie

    No nie wiem dlatego pytam czy cos takiego jest

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Toteż piszę, że nie ma! Na feedback'u za przeproszeniem - pilot siedzi - chodzi o część ciała poniżej pleców Shaker tez nie jest potrzebny bo komputery sterujące są od zabezpieczenia przed przeciągnięciem. Zresztą w B777 który też jest FBW takiego czucia nie ma, pardon - jest sztuczne, pseudo-czucie, z klasycznymi samolotami mające dość mało wspólnego... A shaker w B777 jest bo układ FBW jest tutaj jednak mniej wyrafinowany...
    Pozdrawiam!
    Piotr

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •