....a tak na serio, wyraźnie zaznaczone spaliny (to nazywasz "dymem") wiążą się z małą efektywnością spalania paliwa w starych komorach spalania, przez co powstaje sadza - te silniki _dosłownie_ kopcą. Drugi powód: wtryskiwanie wody (z alkoholem: dla purystów) przed lub do komór spalania - co powodowalo ochlodzenie mieszanki a przy gwałtownym parowaniu - wzrost ciśnienia (JT3D w 707 np.)
Pewnie KZ mnie i tak poprawi, nie tyle sprawnością komór spalania ale sprawnością całego zespołu sprężarka - komora spalania - turbina. Ogólnie, rzecz biorąć im więcej cząstek powietrza(tlenu) w stosunku do cząstek paliwa tym proces spalania przebiega bardziej efektywnie. Współczesne silniki mają stosunkowo większy tzw. spręż przez co i mniej palą i mniej dymią (bo i tak dymią)
Pozdrawiam!
Piotr
A co cię tak dziwi w określeniu "samolot tłokowy"?
For every solution there is a problem.
Wnoszę, że Rush`a dziwi/śmieszy/zastanawia brak "tłokowca" skoro istnieje "odrzutowiec".
Oprócz zanieczyszczeń paliwa dochodzi otwarty układ smarowania turbiny silnika odrzutowego.
[Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]
Odkopię temat, bo przeglądam sobie dziś z nudów stare zdjęcia i zauważam zależność: najbardziej dymi Boeing 727. Co dziwne, na zdjęciach innych samolotów, które również mają te same silniki JT8D tego dymu nie widać. Czasem niektóre dymią, ale nie aż tak jak prawie każdy 727. Z czego to wynika?
Kilka przykładów:
Photos: Boeing 727-235 Aircraft Pictures | Airliners.net
Photos: Boeing 727-1... Aircraft Pictures | Airliners.net
Photos: Boeing 727-225 Aircraft Pictures | Airliners.net
Photos: Boeing 727-295 Aircraft Pictures | Airliners.net
Zakładki