Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie Różne pytania dot. samolotów pasażerskich


    Polecamy

    Witam wszystkich, to mój pierwszy post na tym forum. Na wstępie chciałbym powiedzieć, że wiem, iż tytuł tematu jest zbyt ogólny, jednakże pytania które chciałbym zadać są różne i nie tyczą się jednego konkretnego elementu. Dużo interesuję się lotnictwem, aktualnie latam w symulatorze lotów Microsoft Flight Simulator X i być może kiedyś będę latał w rzeczywistości jako pilot samolotów pasażerskich. Jest kilka pytań, na które odpowiedzi nigdzie nie moge znaleźć, mimo że niektóre z nich są banalne. Pomyślałem więc, że może na forum mi się uda. A więc oto one:

    1. Gdzie w samolotach klasy B747, B737, A A321, A A330 znajdują się hamulce (nie tarcze hamulcowe, a coś za pomocą czego pilot nimi steruje; dzwignia/przycisk/pedał)? Nie chodzi mi o hamulec parkingowy, ale o te zwykłe używane np. podczas lądowania

    2. Do czego służy speedbrake (dosłownie hamulec prędkości) i kiedy dokładnie jest używany? Stwarza opór powietrza, zmniejszając tym samym prędkość samolotu, dociska samolot do pasa startowego po wylądowaniu, aby ten nie wzniósł się ponownie zanim prędkość nie zostanie wystarczająco zmniejszona?

    3. Czy piloci porozumiewają się z kontrolerami i innymi pilotami przez radio wyłącznie w języku angielskim?

    4. Jak pilot zapamiętuje drogę kołowania po otrzymaniu jej od kontrolera? Czasami liczy ona nawet kilkanaście "punktów". Czy pilotowi pokazuje się ona na jakimś wyświetlaczu czy musi on ją zapamiętać?

    5. Czy to prawda, że aby zostać pilotem trzeba mieć nie mniej niż ileś centymetrów wzrostu?

    6. Czy piloci muszą być praworęczni?

    7. Czy pilot siedzący po prawej stronie mając przepustnice, radio, transponder itp. po stronie lewej umie się do tego przyzwyczaić?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi :-)

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Podłącze się z jeszcze jednym pytaniem: co znaczy komenda (informacja?) w czasie podejścia do lądowania generowana przez komputer "approaching minimums"?

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    1. Pedaly.

    3. Nie

    4. Moze zapisac. Poza tym na niektorych lotniskach sa opublikowane standardowe drogi do pasa, ponadto przed prosba o kolowanie mozna obejrzec mape i znalezc najbardziej prawdopodobna trase ktora da ATC.

    6. Nie.

    7. Tak

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Dziękuję. Czy to znaczy, że przed lotem pilot dostaje dokładne mapy lotnisk, które odwiedzi?

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    To chyba oczywiste. Jak i wielu tych ktorych wcale nie zamierza odwiedzic, ale ma po drodze.

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mathew Zobacz posta
    Podłącze się z jeszcze jednym pytaniem: co znaczy komenda (informacja?) w czasie podejścia do lądowania generowana przez komputer "approaching minimums"?
    Zbliżanie się do wysokości decyzyjnej, na której trzeba widzieć już światła pasa/lub sam pas by móc kontynuować podejście (w przypadku podejścia CATI będzie to DA - decision altitude, w przypadku "wyższych" podejść - DH - decision height).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Dzięki wegi.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Precl93 Zobacz posta
    5. Czy to prawda, że aby zostać pilotem trzeba mieć nie mniej niż ileś centymetrów wzrostu?
    A jak sobie wyobrazasz zawodowego pilota ktory nie moze dostac do pedalow albo potrzebowalby poduszki aby widziec poza przyrzady?

  9. #9
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    1. Same hamulce włącza się naciskając na czubek pedałów, można też korzystać z automatycznych hamulcy (autobrake).
    2. Dokładnie sobie odpowiedziałeś - pozwala wytarcić prędkość, przyspieszyć zniżanie, po lądowaniu powoduje spadek siły nośny niwelując tzw. "kangury". Używa się wtedy, gdy załoga uzna to za potrzebne, jedyną limitacją jest najczęściej konfiguracja samolotu (pozycja klap).
    3. W każdym kraju dopuszczalny jest język rodzimy + język angielski. Dobrym nawykiem jest natomiast stosowanie zawsze języka angielskiego zwłaszcza w obrębie większych lotnisk.
    4. Po prostu zapisuje na kartce lub zapamiętuje, następnie kołuje zgodnie z mapą + oznaczeniami znajdującymi się na lotnisku.
    5. Być może jest jakiś limit ze względów bezpieczeństwa, ale w normalnym przypadku żadnych problemów nie powinno być...
    6. Nie.
    7. Bardzo szybko się przyzwyczaja, choć oczywiście można mieć teoretycznie swoją bardziej preferowaną stronę
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  10. #10
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Ad. 7
    Doswiadczenia z punktu widzenie kierowcy, pilot ma chyba tak samo. Na codzien uzywam samochodu z kierownica po prawej stronie, podczas wyjazdow do Europy korzystam z wypozyczonych z kierownica po lewej. Nie zastanawiam sie ktorej reki mam uzywac do zmiany biegów, po prostu zmieniam.

  11. #11
    Awatar Dominio777

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Sędziszów Młp

    Domyślnie

    A mam pytanie co to jest hardstand?

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Dzięki wielkie wegi

    1. Same hamulce włącza się naciskając na czubek pedałów, można też korzystać z automatycznych hamulcy (autobrake).

    Czyli podczas hamowania w samolocie nie można regulować siły hamulca jak to ma miejsce w samochodzie? Hamulce zaciskają się zawsze na maxa? Koła się ślizgają po nawierzchni czy się blokują?

    Mam jeszcze trzy dodatkowe pytania:

    1. Co to jest pitot heat? Czy to ma coś wspólnego z możliwością zamarźnięcia któregoś z podzespołów? Wiem tylko że włącza się ten mechanizm/funkcję przed wjechaniem na pas startowy.

    2. W przypadku pożaru jednego z silników i ugaszeniu go, czy on dalej pracuje czy pozostaje wyłączony? Gdyby miał przecież pozostać wyłączony to by była katastrofa w przypadku samolotów dwusilnikowych. Czy jest on wyłączany i odcina się dopływ paliwa podczas gaszenia? (domniemiewam, że tak, ale wolę się upewnić)

    3. Czy często się zdarza, że pilot musi wykonać niezaplanowany lot i zostać "po godzinach"? Jak to w ogóle wygląda z harmonogramem lotów dla danego pilota?

  13. #13

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    1 To jest rurka pitota i nie wiem, ale chyba ty pisałeś o tym fsx i pewnie tam to wyczaiłeś. Tam włączasz ogrzewanie tej rurki bodajże
    2 Samolot dwusilnikowy raczej powinien mieć możliwość lotu na jednym silniku, raczej przy awarii a tym bardziej pożarze nie włącza się go ponownie, ale tutaj mogą Cię upewnić jedynie piloci prawdziwi
    3 Pilot ma chyba roczny limit nalotu, więc dzienny też raczej pewnie jest. Nie znam, ale pewnie w google coś znajdziesz

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Precl93 Zobacz posta
    Dzięki wielkie wegi
    1. Same hamulce włącza się naciskając na czubek pedałów, można też korzystać z automatycznych hamulcy (autobrake).
    Po pierwsze autobrake ma nie kazdy samolot, te wszytskie dzue oczywiscie maja. Nie wiem skad wziales ze hamulce sa zawsze ma maxa . Regulujesz tak jak w samochodzie, naciskasz bardziej lub mniej.

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    To był cytat, tylko nie wiedziałem jak się go wstawia do posta :P Jesteś pewien, że w tych dużych maszynach reguluje się siłę nacisku?

  16. #16
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Precl93 Zobacz posta
    Jesteś pewien, że w tych dużych maszynach reguluje się siłę nacisku?
    Siłę nacisku reguluje się w każdym samolocie. Autobrake jest tylko w dużych, ale tam też jest kilka "mocy" od wyboru.
    Pozdrawiam, Pluxe

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Ok, a zna ktoś odpowiedzi na pozostałe pytania? Najlepiej pilot

  18. #18
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Precl93 Zobacz posta
    Dzięki wielkie wegi

    1. Same hamulce włącza się naciskając na czubek pedałów, można też korzystać z automatycznych hamulcy (autobrake).

    Czyli podczas hamowania w samolocie nie można regulować siły hamulca jak to ma miejsce w samochodzie? Hamulce zaciskają się zawsze na maxa? Koła się ślizgają po nawierzchni czy się blokują?

    Mam jeszcze trzy dodatkowe pytania:

    1. Co to jest pitot heat? Czy to ma coś wspólnego z możliwością zamarźnięcia któregoś z podzespołów? Wiem tylko że włącza się ten mechanizm/funkcję przed wjechaniem na pas startowy.

    2. W przypadku pożaru jednego z silników i ugaszeniu go, czy on dalej pracuje czy pozostaje wyłączony? Gdyby miał przecież pozostać wyłączony to by była katastrofa w przypadku samolotów dwusilnikowych. Czy jest on wyłączany i odcina się dopływ paliwa podczas gaszenia? (domniemiewam, że tak, ale wolę się upewnić)

    3. Czy często się zdarza, że pilot musi wykonać niezaplanowany lot i zostać "po godzinach"? Jak to w ogóle wygląda z harmonogramem lotów dla danego pilota?
    Można. Dotyczy to hamowania "ręcznego" jak i używania autobrakeów.

    1. Pitot heat to podgrzewanie rurki pitota.

    2. W przypadku pożaru pierwsze co się robi, to się go wyłącza. Następnie odcina wszelkie systemy dla danego silnika (generator, pompa hydrauliczna, bleed) za pomocą specjalnej dźwigni lub przycisku (odpowiednio fire handle/ fire pushbutton). Jeżeli po 30 sekundach informacja o pożarze nadal jest "aktualna", używa się pierwszej butli do gaszenia, znowu 30 sekund - jeżeli dalej mamy pożar - druga butla.

    3. Może się zdarzyć, ale wszystko w ramach nie przekraczających dopuszczalnej normy.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •