Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15

Wątek: Autopilot i FMC

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Autopilot i FMC


    Polecamy

    Dotąd wydawało mi się, że mody LNAV i VNAV to tryby używane jako prowadzenie na danych z FMC, jednak mam pewne wątpliwości.

    1. Co się dzieje jeśli LNAV/VNAV będą aktywne podczas przełączenia na A/P, jest to możliwe?
    2. Czy podzas aktywnego FDIR nastawienie czegoś na panelu ALT, VS czy HDG wywołuje jakieś skutki?
    3. Czy TO/GA umożliwia automatyczne prowadzenie po linii pasa, na podstawie czego jest wyznaczana pozycja samolotu na pasie i kierunek?
    4. Co spowoduje wciśnięcie pedału steru podczas rozbiegu na TO/GA ?

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    1. Co się dzieje jeśli LNAV/VNAV będą aktywne podczas przełączenia na A/P, jest to możliwe?
    Nie bardzo rozumiem pytania, jak nie ma wystarczajacej informacji (wprowadzonej przez FMS) co do trasy lotu poziomej/pionowej to LANV/VNAV sie nigdy nie wlaczy.

    3. Czy TO/GA umożliwia automatyczne prowadzenie po linii pasa, na podstawie czego jest wyznaczana pozycja samolotu na pasie i kierunek?
    Przelot nad pasem lub pierwsza powiedzmy minuta po starcie samolot jest tak blisko lotniska ze zadna nawigacja nie jest prowadzona, poza tym ze pilot utrzymuje nos samolotu na kierunku pasa (co samolot latwo czyni wlasna bezwladnoscia), to sa tak wazne sekundy ze odwrocenie uwagi pilota na cos innego mogloby byc zgubne. Pilot najczescie wykonuje ta faze lotu recznie kierujac sie wskazowkami Flight Director ktore ma przed soba. Po osiagnieciu wysokosci 1500-2000 stop (dla duzych samolotu) TO/GA sie konczy i zaczyna CLIMB i pilot zaczyna nawigacje wedlug tego co jest w procedurze Missed-Approach albo wedlug procedur Departure ktore ma w planie lotu.

    4. Co spowoduje wciśnięcie pedału steru podczas rozbiegu na TO/GA ?
    Pilot sam go wciska jak trzeba.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie bardzo rozumiem pytania, jak nie ma wystarczajacej informacji (wprowadzonej przez FMS) co do trasy lotu poziomej/pionowej to LANV/VNAV sie nigdy nie wlaczy.
    Chodzi o to, że na panelu jest zwykle taki przełącznik A/P lub FDIR. I kiedy jest przełączony na A/P, czy jest możliwe załączenie modu LNAV/VNAV? Wydawało mi się, że one działają tylko pod FDIR. A A/P to takie rzeczy jak HDG, ALT, VS, mylę się?

    Pilot sam go wciska jak trzeba.
    Ruch steru poziomego wywołany naciśnięciem pedału rozłącza mod TO/GA, jakoś wpływa na przełączenie modów?

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    Chodzi o to, że na panelu jest zwykle taki przełącznik A/P lub FDIR. I kiedy jest przełączony na A/P, czy jest możliwe załączenie modu LNAV/VNAV?
    Co to jest FDIR? Czy chodzi ci o FD = Flight Director?
    Mylisz pojecia FD z A/P. FD chodzi pod kazdym z mozliwych 'modow', A/P jest niczym innym jak zastapieniem miesni pilota przez serwo-motory. Oczywiscie jednym z modow FD jest LNAV/VNAV (pod warunkiem ze dane sa w FMS) ale to od pilota zalezy czy wlaczy A/P czy nie. Oczywiscie zmiana jednego modu (a jest ich caly szereg) na inny "wywola skutki". Jest wiele dobrych opisow na necie typowego MCP naprzyklad Boeinga - radze ci to przeczytac (a jest tego sporo) bo cos mi sie wydaje ze niezle sie w tym pogubiles.

    Ruch steru poziomego wywołany naciśnięciem pedału rozłącza mod TO/GA,
    Nigdy o tym nie slyszlem. Byc moze w jakis samolotach przy ekstremalnych silach na pedal ale napewno nie jest to regula. Typowo w czasie lotu ster jest pod kontrola YD (Yaw Damper) ale w czasie samego TO/GA - YD z reguly jest wylaczony.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Co to jest FDIR? Czy chodzi ci o FD = Flight Director?
    Mylisz pojecia FD z A/P. FD chodzi pod kazdym z mozliwych 'modow', A/P jest niczym innym jak zastapieniem miesni pilota przez serwo-motory. Oczywiscie jednym z modow FD jest LNAV/VNAV (pod warunkiem ze dane sa w FMS) ale to od pilota zalezy czy wlaczy A/P czy nie.
    Dzięki za wyjaśnienie. Nie mylę AP z FD(Flight director), przepraszam, jeśli nie precyzjnie się wyrażam.
    Po prostu wydawało mi się, że A/P może chodzić na danych ustawionych na głownym panelu (heading, ALT, VS itp) niejako ręcznie (pokrętłem), albo wykonywać polecenia FD pracującego w różnych modach. I do wyboru sam A/P czy A/P na danych z FD służy przełącznik A/P-FD. Mylę się?

    Nie wiem czy to dobre źródło, ale czytałem jakąś opracowaną instrukcję operacyjną do 777 http://www.aztec.pl/index.php?option...=131&Itemid=39
    Np. na stronie 22 opisującej profil startu i przyspieszenia mamy coś takiego:

    Krok 2 at 400'
    |THR REF | LNAV | VNAV SPD |
    ----------FLT DIR----------------

    Krok3 at 1000'
    |THR REF | LNAV | VNAV SPD |
    ---------A / P---------------------

    No i niby ustawienia modów te same tylko FLT DIR zmienia się na A/P? O co chodzi?

  6. #6
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Chodzi o to, że na FLT DIR automat nie ma jeszcze kontroli nad samolotem. W momencie przęłączenia na A/P leci już automat.

    Nie ma przełącznika A/P-F/D. Są dwa osobne, do załączania F/D i (najczęściej guzik) do A/P.

    Poprawcie jak coś przekręciłem.
    Pozdrawiam, Pluxe

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty] Zobacz posta
    że A/P może chodzić na danych ustawionych na głownym panelu (heading, ALT, VS itp) niejako ręcznie (pokrętłem), albo wykonywać polecenia FD pracującego w różnych modach.
    Jak zmieniasz recznie dane na panelu (HDG, ALT, VS, itp.) to TEZ zmieniasz mod FD. Nie ma wiec "albo". Mi sie wydaje ze ty ciagle nie kapujesz roznicy miedzy A/P i FD.


    Cytat Zamieszczone przez 'Piotr [trzykoty
    No i niby ustawienia modów te same tylko FLT DIR zmienia się na A/P? O co chodzi?
    Chodzi o to ze pilot recznie wlaczy A/P. Nie ma tez duzego sensu powiedzenie ze "FD zmieni sie na A/P". FD jest zawsze wlaczony. Bez FD (w takim Boeingu-Airbusie) A/P nie wiedzialby co robic.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W niektórych samolotach można było oddzielnie ustawiać AP i FD (jak np. w 727 - autopilot MB IV mógł trzymać kurs i wysokość, a FD Collins pracować w trybie GA), teraz już się takiego rozwiązania nie spotyka, a FD wskazuje "co zrobiłby AP, gdyby był włączony". Dlaczego napis na PFD zmienił się z FD na AP? Po prostu między danymi punktami włączono AP.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 'Piotr [trzykoty
    albo wykonywać polecenia FD pracującego w różnych modach.
    A/P zawsze wykonuje polecenia FD, nie ma innej mozliwosci. A wszystkie mody (lacznie z LANV/VNAV) ustawia sie na tym panelu o ktorym piszesz. Mody wybrane na tym panelu sa modami FD ktore staja sie jednoczesnie modami A/P jak tylko ten zostanie wlaczony. A jak A/P jest wylaczony to pilot swoimi rekami moze recznie sterowac samolot "wykonujac polecenia" FD.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Dziękuję za profesjonale wyłożenie sprawy
    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    ... a FD wskazuje "co zrobiłby AP, gdyby był włączony". Dlaczego napis na PFD zmienił się z FD na AP? Po prostu między danymi punktami włączono AP.
    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    A jak A/P jest wylaczony to pilot swoimi rekami moze recznie sterowac samolot "wykonujac polecenia" FD.
    Rozumiem, że przełączenie przełącznika wychylnego na głównym panelu do pozycji FD (zamiast A/P) niesie skutek taki, że samolot prowadzony jest "ręcznie", a FD tylko pokazuje co by zrobił, bez oddziaływanie fizycznego na sterowanie? W jaki sposób to pokazuje, na swoim wyświetlaczu czy na HSI też?

    P.S.
    Co oznacza THR REF-sterowanie ciągiem wg obliczeń FMC?

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    FD i AP to osobne przelaczniki.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 'Piotr [trzykoty
    W jaki sposób to pokazuje, na swoim wyświetlaczu czy na HSI też?
    Poszukaj na necie a znajdziesz obrazki (na tym forum chyba tez byly), FD wyswietlany jest na AI (sztuczny horyzont) w postaci rozowych skrzydelek (single cue) albo krzyzujacych sie kresek (double cue).

  13. #13
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    ;344385]Rozumiem, że przełączenie przełącznika wychylnego na głównym panelu do pozycji FD (zamiast A/P) niesie skutek taki, że samolot prowadzony jest "ręcznie", a FD tylko pokazuje co by zrobił, bez oddziaływanie fizycznego na sterowanie? W jaki sposób to pokazuje, na swoim wyświetlaczu czy na HSI też?
    Po pierwsze, jak już Behemot powiedział, nie umiesz zrozumieć, pomimo tego, że kilka razy Ci tłumaczyliśmy, FD i A/P to osobne przełączniki. Nie ma czegoś takiego jak przełącznik FD/AP. Zrozumiałe? Chyba tak.

    Po drugie, FD wyświetla na PFD nie na HSI (jaki by to miało sens?), a dokładniej na sztucznym horyzoncie takie dwie kreski: poziomą i pionową. Jak widac na tym obrazku: http://www.sekeris.nl/flyware/images/start/PFD.jpg Są tam takie dwie różowe kreski. To, że przecinają się w poziomie, znaczy, że samolot robi dokładnie to, co chce FD.

    W niektórych maszynach może być tez to pokazane inaczej, w postaci takich skrzydełek (nie wiem jak to wytłumaczyć).

    Edit: ktoś mnie uprzedził z tymi "skrzydełkami"
    Pozdrawiam, Pluxe

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    W niektórych maszynach może być tez to pokazane inaczej, w postaci takich skrzydełek (nie wiem jak to wytłumaczyć).
    A tu wlasnie taki ladny obrazek z tymi rozowymi skrzydelkami, HSI zaraz ponizej:



  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Obiecalem obrazek a tu guzik - najwidoczniej ich server nie pozwala na cross-linking. A wiec przenioslem na inny server, mam nadzieje ze teraz bedzie sie wyswietlac:



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •