Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question Opis mechanizacji skrzydła boeinga 737 (-600, -700, -800, -900)


    Polecamy

    Witam! Mam wielką prosbe. Czy ktos z was ma jakies informacje dotyczace opisu mechanizacji skrzydła B-737 w różnych wersjach, tzn. gdzie są spoilery, lotki małych i duzych predkosci, itp. Ponieważ w róznych samolotach róznie są one rozmieszczone, to dlatego prosze o pomoc.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    The Boeing 737 Technical Site
    Jak poszukasz, to znajdziesz też instrukcję Continentala do 737 NG - tam powinno coś być.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    lotki małych i duzych predkosci
    W jaki sposób odbywa się przełączanie między używanie jednych a drugich, automatycznie, możliwe jest, aby używać obu?

  4. #4
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzięki panie PZl Belfegor za tego linka. Przyznam, że jest to troche skomplikowane. Mam jeszcze jedno pytanie. Kiedy leciałem B737 z Włoch do Krakowa, to zauważyłem, że przed podchodzeniem samolotu do ladowania, wysuwa on na skrzydle lotki. To są spoilery, czy chamulce aerodynamiczne?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Lotek sie nie wysuwa, tylko wychyla, a to co opisujesz to mogą być klapy.

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    nie, klapy sa klapami, one sa z tyłu skrzydła, a to były takie lotki, które wychyliły się na wysokosci ok. 2km, kiedy było juz widac pas startowy. Przy ich wychylaniu było słychać charakterystyczny dźwiek silniczka.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pewnie chodzi o spoilery (przerywacze): http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../5/0767545.jpg

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    To są spoilery, czy chamulce aerodynamiczne?
    Na to pytanie latwo sobie sam odpowiesz -
    1. jesli to sie dzialo jak samolot byl w powietrzu to byly to hamulce aerodynamiczne
    2. jesli bylo to juz na ziemi to byly to spoilery.

    Dodatkowo w takim 737 (i innych samolotach) niektore ruchome czesci skrzydla sa jednoczesnie spoilerami i hamulcami aerodynamicznymi - zaleznie od sposobu wychylenia i fazy lotu (w powietrzu/ na ziemi).

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Hamulec aerodynamiczny głównie zwiększa opór, spoiler zmniejsza siłę nośną - to nadal były spoilery (choć tutaj to dosyć płynna różnica - np. zadanie w manualu do 737 wygląda tak: "the speed brake lever allows manual or automatic symmetric actuation of the spoilers", "flight spoiler panels are used as speed brakes"_. Prostsze rozróżnienie jest np. w Fokkerze-70/100, gdzie przerywaczy używa się tylko na ziemi, a w części ogonowej znajduję się hamulec aerodynamiczny.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    nie, klapy sa klapami, one sa z tyłu skrzydła, a to były takie lotki, które wychyliły się na wysokosci ok. 2km, kiedy było juz widac pas startowy.
    Miałem przyjemność pierwszy raz w życiu(oczywiście nie ostatni) dolatując do Krety w 2003 r. zapoznać się z działaniem speed breaks (hamulców powietrznych) mocno spowalniało samolot i wprowadzało nieprzyjemne wibracje, może o to chodzi. W opisnej sytuacji działały tylko niektóre elementy z fotki PZL Belfegora

  11. #11
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzięki za szybkie odpowiedzi. Teraz juz wiem, ze byly to napewno hamulce aerodynamiczne. Jeszcze raz dzięki.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Podział powierzchni na flight spoilers i ground spoilers możecie zobaczyć tutaj - oczywiście w locie używane są jedynie te pierwsze: http://www.dutchops.com/Portfolio_Ma...t_Controls.jpg

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    a tak na koniec, abym posiadał juz pełną wiedzę, to czym włacza sie hamulce aerodynamiczne, a czym spoilery, czy jest to dźwignia "Speed Brakes" z lewej strony dźwigni mocy, czy jakimiś switchami na overhead.

    a co w takim razie robi sie ze spoilerami, przełaczajac switche na overhead SPOILER A B
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 10-10-2009 o 11:04 Powód: używaj edit gdy piszesz posty w odstępie do 30 min

  14. #14
    Awatar vipol

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA EPBC

    Domyślnie

    ATA 27 po polsku
    powinno Ci się to przydać
    Pozdrawiam.
    Panasonic DMC-FZ38
    Znany także jako Spawacz ;)

  15. #15
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Podział powierzchni na flight spoilers i ground spoilers możecie zobaczyć tutaj - oczywiście w locie używane są jedynie te pierwsze: http://www.dutchops.com/Portfolio_Ma...t_Controls.jpg
    Opis nie jest precyzyjny - flight spojlery - tylko w powietrzu to segmenty (licząc od lewej, od 0 do 9, patrząc od tyłu oczywiście) to 2, 3 , 6, 7; ground spojlery (wychyl tylko na ziemi) - reszta. Flight spojlery wychylane asymetrycznie wspomagają działanie lotek, symetrycznie - jako hamulce aero. Na ziemi wychylane, podczas lądowania czy przerwanego startu - wychylane są ground + flight spojlery RAZEM.
    Hamulcami aerodynamicznymi (sp. br.) steruje się dźwignią tychże, sterowanie pracą spojlerów na ziemi jest automatyczne, a w razie awarii mogą być wypuszczone ręcznie. Przełączniki na górnym pulpicię tylko dla celów obsługowych na ziemi, przez mechaników (maintenance jak ktoś woli inglysz). Wszystko jest w zalinkowanym gdzieś na forum smartcockpicie
    Pozdrawiam!
    Piotr

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Witam,

    Akurat na 737 elementy, o których mówimy (spoilery na skrzydłach) łatwo pomylić. Na skrzydłach 737 (także NG) spoilery są umieszczone obok speed brake'ów w skrzydłach. Ładnie to widać na zdjęciu z The Boeing 737 Technical Site, tam jest to 737-400 Aer Lingus (http://www.b737.org.uk/images/spoilers.jpg). Te bliżej kadłuba na skrzydle to hamulce aerodynamiczne (speed brakes), te dalej od kadłuba to spoilery. Polecam w ogóle cały materiał, ładnie opisane są wzajemne zależności (łącznie z ograniczeniami w trakcie lotu z wysuniętym podwoziem).

    Pozdrawiam, Adam

  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Witam,

    Akurat na 737 elementy, o których mówimy (spoilery na skrzydłach) łatwo pomylić. Na skrzydłach 737 (także NG) spoilery są umieszczone obok speed brake'ów w skrzydłach. Ładnie to widać na zdjęciu z The Boeing 737 Technical Site, tam jest to 737-400 Aer Lingus (http://www.b737.org.uk/images/spoilers.jpg). Te bliżej kadłuba na skrzydle to hamulce aerodynamiczne (speed brakes), te dalej od kadłuba to spoilery. Polecam w ogóle cały materiał, ładnie opisane są wzajemne zależności (łącznie z ograniczeniami w trakcie lotu z wysuniętym podwoziem).

    Pozdrawiam, Adam
    Właśnie nie tak - te przy kadłubie to NIE są speedbrakes - hamulce aerodynamiczne!! Zresztą - wynika to też z tej strony! Poza tym - speedbrakes NIE mogą byc przy kadłubie - ich wychylenie w locie spowodowałoby duże zaburzenia opływu za skrzydłem, a to z kolei miałoby wpływ na opływ steru wysokości, stateczność i sterowność podłużną. Chyba każdy samolot w którym są speedbrakes na skrzydłach umieszczone one są tak na rozpiętości, aby nie zakłócić opływu usterzenia poziomego.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Hamulcami aerodynamicznymi (sp. br.) steruje się dźwignią tychże, sterowanie pracą spojlerów na ziemi jest automatyczne, a w razie awarii mogą być wypuszczone ręcznie.
    A jak są sterowane spojlery w powietrzu?

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wajchą na lewo od przepustnic.

  20. #20
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Właśnie nie tak - te przy kadłubie to NIE są speedbrakes - hamulce aerodynamiczne!! Zresztą - wynika to też z tej strony! Poza tym - speedbrakes NIE mogą byc przy kadłubie - ich wychylenie w locie spowodowałoby duże zaburzenia opływu za skrzydłem, a to z kolei miałoby wpływ na opływ steru wysokości, stateczność i sterowność podłużną. Chyba każdy samolot w którym są speedbrakes na skrzydłach umieszczone one są tak na rozpiętości, aby nie zakłócić opływu usterzenia poziomego.
    Mądrego to i miło posłuchać. Dzięki za wyjaśnienie dlaczego jest tak a nie inaczej.
    Ten rysunek chyba tłumaczy wszystko (z manuala 737NG)
    [img=http://img193.imageshack.us/img193/8862/spoilert.jpg]
    Zresztą w clasicu jest podobnie tylko 0,1,4,5,8,9 opisane jest jako Ground Spoilers a 2,3,6,7 jako Flight Spoilers

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 31-05-2012, 23:05
  2. 16-02-2012, 11:18
  3. 16-02-2012, 08:30
  4. 28-02-2011, 19:02

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •